Pracownia konserwacji zabytków
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-PKZA-5Z-PIS-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką
|
Nazwa przedmiotu: | Pracownia konserwacji zabytków |
Jednostka: | Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 5 rok, sem. zimowy - Konserwacja i restauracja papieru i skóry (sj) |
Punkty ECTS i inne: |
10.00
LUB
8.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | warunkiem uczestnictwa w pracowni konserwatorskiej jest zaliczenie seminarium dyplomowego konserwatorskiego w semestrze 8. |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny kontaktowe realizowane na zajęciach pod kierunkiem nauczyciela: 150 godz. kontaktowych (5 ECTS) 2. Godziny bezkontaktowe: a) czas poświęcony na pracę indywidualną studenta, potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu, tj. przygotowanie do ćwiczeń (zebranie materiałów, zapoznanie się z literaturą): 45 godz. (1,5 ECTS) b) opracowywanie dokumentacji konserwatorskiej-restauratorskiej, będącej częścią artystyczno-konserwatorską pracy dyplomowej: 45 godz. (1,5 ECTS) Łącznie praca własna studenta: 90 godz. (3 ECTS) Łącznie: 240 godz. (8 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | Przedstawione poniżej efekty uczenia się są efektami finalnymi całości zajęć Pracowni Konserwacji Zabytków: W1 - posiada zaawansowaną wiedzę dotyczącą oddziaływania czynników środowiskowych wpływających na materię obiektów, jakich przykład stanowi zabytek/dzieło sztuki będące obiektem dyplomowym i objawów powodowanych przez nie zniszczeń (K_W04) W2 - ma szczegółową wiedzę teoretyczną i zaawansowaną praktyczną z metodyki działań konserwatorskich dotyczących obiektów, jakich przykład stanowi zabytek/dzieło sztuki będące obiektem dyplomowym (K_W03) W3 - zna w pełni zasady opracowania kompleksowej dokumentacji prac konserwatorsko-restauratorskich w kategorii obiektów, w której mieści się zabytek/dzieło sztuki będące obiektem dyplomowym (K_W12) W4 - posiada specjalistyczną wiedzę na temat materiałów historycznych i aktualną wiedzę o współczesnych materiałach stosowanych do konserwacji obiektów, jakich przykład stanowi zabytek/dzieło sztuki będące obiektem dyplomowym (K_W05) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Przedstawione poniżej efekty uczenia się są efektami finalnymi całości zajęć Pracowni Konserwacji Zabytków: U1 - potrafi samodzielnie rozpoznać stan zachowania, określić przyczyny ich zniszczeń i sformułować program koniecznych prac badawczych oraz konserwatorsko-restauratorskich obiektów, jakich przykład stanowi zabytek/dzieło sztuki będące obiektem dyplomowym (K_U01) U2 - potrafi samodzielnie zinterpretować i powiązać wyniki badań chemicznych, fizycznych i biologicznych z konserwatorskimi z wykorzystaniem wiedzy na temat dawnych i współczesnych technik i tradycji warsztatowych stosowanych w obiektach, jakich przykład stanowi zabytek/dzieło sztuki będące obiektem dyplomowym (K_U08) U3 - potrafi samodzielnie określić główne i szczegółowe cele konserwacji-restauracji zabytkowych obiektów, jakich przykład stanowi zabytek/dzieło sztuki będące obiektem dyplomowym z uwzględnieniem kontekstu kulturowego (K_U03) U4 – ma odpowiednie umiejętności warsztatowe by przeprowadzić pełną konserwację i restaurację obiektów, jakich przykład stanowi zabytek/dzieło sztuki będące obiektem dyplomowym (K_U05) U5 - posiada umiejętność opracowania kompleksowej dokumentacji konserwatorskiej obiektów, jakich przykład stanowi zabytek/dzieło sztuki będące obiektem dyplomowym (K_U09) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Przedstawione poniżej efekty uczenia się są efektami finalnymi całości zajęć Pracowni Konserwacji Zabytków: K1 - ma pełną świadomość znaczenia różnych wartości obiektów, jakich przykład stanowi zabytek/dzieło sztuki będące obiektem dyplomowym i obowiązku ich respektowania w procesie konserwacji (K_K01) K2 – ma ugruntowaną świadomość znaczenia zasad etyki zawodowej oraz profesjonalizmu w pracach konserwatorskich i-restauratorskich (K_K02) K3 – dogłębnie rozumie aspekty i skutki, także oddalone w czasie, działań konserwatorskich i ich wpływ na obiekty, jakich przykład stanowi zabytek/dzieło sztuki będące obiektem dyplomowym i ma pełną świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje (K_03) |
Metody dydaktyczne: | Pod kierunkiem opiekuna student wykonuje prace konserwatorsko-restauratorskie przy dyplomowym obiekcie. Założenia projektu są omawiane i dyskutowane na równolegle odbywającym się Seminarium Dyplomowym Konserwatorskim. |
Skrócony opis: |
W celu uzyskania zamierzonych finalnych efektów uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych, studenci realizują zadania związane z wykonaniem pełnej konserwacji i restauracji obiektu dyplomowego, i kompleksowej dokumentacji - co stanowi artystyczno-konserwatorską część pracy dyplomowej. Prace realizowane są w kolejnych semestrach Pracowni. W oparciu o dokonane rozpoznanie następuje ustalenie problematyki konserwatorskiej i indywidualnego programu prac, realizowanego w krokach następnych. Pod kierunkiem opiekuna przeprowadzane są zabiegi konserwatorskie doprowadzające dzieło do stabilnego stanu i restauracja, pozwalająca uczytelnić/odzyskać wartości obiektu. Jej zakres, środki i metody są precyzowane we współpracy z promotorem. Finalny efekt pracy studenta to przywrócenie funkcji obiektu (ekspozycyjnej, użytkowej) w miejscu jego przeznaczenia. Osiągnięty rezultat i prowadzące do niego etapy są prezentowane podczas obrony pracy dyplomowej. |
Pełny opis: |
W celu uzyskania zamierzonych efektów uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych, studenci realizują, sekwencyjnie, zadania związane z zagadnieniami konsolidacji, usuwania warstw wtórnych, wzmacniania struktury i pierwszego etapu uzupełniania ubytków. W zależności od stopnia skomplikowania wskazanej problematyki i rozległości obszarów poddawanych zabiegom realizacja tych zadań może być różnie rozłożona w zimowym i letnim semestrze Pracowni Konserwacji Zabytków. Wykonywane są próby mające na celu wybór optymalnych środków stosowanych w tych zabiegach i metod ich aplikacji, uwzględniających skuteczność ocenianą w czasie rzeczywistym i efekty oddalone w czasie. W doborze materiałów brane są pod uwagę wszystkie parametry istotne w zastosowaniu do substancji zabytkowej. |
Literatura: |
Dokumentacje konserwatorskie z zasobu biblioteki Katedry, Konserwatorska literatura specjalistyczna w zależności od rodzaju wybranego obiektu dyplomowego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Efekty uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych studenta zaliczane są na ocenę na każdym etapie zajęć Pracowni Konserwacji Zabytków tj. po każdym z semestrów. Ewaluacji, w różnym stopniu, zależnym od etapu i charakteru wykonywanych prac, podlega: - formułowanie wniosków prowadzących do diagnozy stanu, precyzyjnego określenia problematyki konserwatorskiej i utworzenia programu prac (W1, W2, W4, U1-3, K1, K3), w czym zawiera się ocena umiejętności formułowania idei na poziomie koncepcji i jakości samej koncepcji; - ocena właściwego doboru i zastosowania materiałów i technik w podejmowanych czynnościach konserwatorskich a następnie restauratorskich (W2, W4; K2, K3); - ocena postępu w zdobywaniu sprawności warsztatowej - poziomu technicznego, umiejętności wykorzystania materiałów i narzędzi podczas wykonywania czynności konserwatorskich i restauratorskich (U4, K2, K3); - ocena staranności, precyzji, poziomu estetycznego wykonanych prac konserwatorskich i restauratorskich (U4,K1, K2); - na finalnym etapie - kompletność i jakość wykonania dokumentacji konserwatorskiej, a na poszczególnych wcześniejszych etapach - uzupełnianie jej o wiedzę o obiekcie nabywaną w toku prac i informacji mających wpływ na/relacjonujących jego przebieg (W3, U5). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 165 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Czuczko, Ivona Jablonskaja, Dorota Jutrzenka-Supryn, Karolina Komsta-Sławińska, Małgorzata Pronobis-Brzezińska | |
Prowadzący grup: | Jolanta Czuczko, Ivona Jablonskaja, Dorota Jutrzenka-Supryn, Karolina Komsta-Sławińska, Andrzej Podgórski, Małgorzata Pronobis-Brzezińska, Katarzyna Zapolska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
patrz podstawowe informacje o przedmiocie |
|
Pełny opis: |
patrz podstawowe informacje o przedmiocie |
|
Literatura: |
patrz podstawowe informacje o przedmiocie |
|
Uwagi: |
patrz podstawowe informacje o przedmiocie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 150 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Czuczko, Ivona Jablonskaja, Dorota Jutrzenka-Supryn, Karolina Komsta-Sławińska | |
Prowadzący grup: | Jolanta Czuczko, Ivona Jablonskaja, Tomasz Kozielec, Marta Nalaskowska, Andrzej Podgórski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
patrz podstawowe informacje o przedmiocie |
|
Pełny opis: |
patrz podstawowe informacje o przedmiocie |
|
Literatura: |
patrz podstawowe informacje o przedmiocie |
|
Uwagi: |
patrz podstawowe informacje o przedmiocie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 150 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Czuczko, Ivona Jablonskaja, Dorota Jutrzenka-Supryn, Karolina Komsta-Sławińska | |
Prowadzący grup: | Jolanta Czuczko, Dorota Jutrzenka-Supryn, Karolina Komsta-Sławińska, Andrzej Podgórski, Katarzyna Zapolska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
W celu uzyskania zamierzonych finalnych efektów uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych, studenci realizują zadania związane z wykonaniem pełnej konserwacji i restauracji obiektu dyplomowego, i kompleksowej dokumentacji - co stanowi artystyczno-konserwatorską część pracy dyplomowej. Prace realizowane są w kolejnych semestrach Pracowni. W oparciu o dokonane rozpoznanie następuje ustalenie problematyki konserwatorskiej i indywidualnego programu prac, realizowanego w krokach następnych. Pod kierunkiem opiekuna przeprowadzane są zabiegi konserwatorskie doprowadzające dzieło do stabilnego stanu. W konkretnych przypadkach podejmowane są także działania z zakresu restauracji, pozwalająca uczytelnić/odzyskać wartości obiektu. Jej zakres, środki i metody są precyzowane we współpracy z promotorem. Finalny efekt pracy studenta to wykonanie dzieła konserwatorskiego-restauratorskiego. Osiągnięty rezultat i prowadzące do niego etapy są prezentowane podczas obrony pracy dyplomowej. |
|
Pełny opis: |
W celu uzyskania zamierzonych efektów uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych, studenci realizują, sekwencyjnie, zadania związane z zagadnieniami reintegracji zabytku, oczyszczania, usuwania warstw wtórnych negatywnie wpływających na strukturę zabytku, wzmocnienia strukturalnego materii zabytkowej, stabilizacji poszczególnych warstw zabytku i pierwszego etapu uzupełniania ubytków. W zależności od stopnia skomplikowania wskazanej problematyki i rozległości obszarów poddawanych zabiegom realizacja tych zadań może być różnie rozłożona w zimowym i letnim semestrze Pracowni Konserwacji Zabytków. Wykonywane są próby mające na celu wybór optymalnych środków stosowanych w tych zabiegach i metod ich aplikacji, uwzględniających skuteczność ocenianą w czasie rzeczywistym i efekty oddalone w czasie. W doborze materiałów brane są pod uwagę wszystkie parametry istotne w zastosowaniu do substancji zabytkowej. |
|
Literatura: |
Dokumentacje konserwatorskie z zasobu biblioteki Katedry Konserwacji-Restauracji Papieru i Skóry, Konserwatorska literatura specjalistyczna w zależności od rodzaju wybranego obiektu dyplomowego. |
|
Uwagi: |
patrz podstawowe informacje o przedmiocie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.