Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Pracownia konserwacji zabytków

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1402-PKZA-6Z-PIS-SJ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pracownia konserwacji zabytków
Jednostka: Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa
Grupy: Przedmioty obowiązkowe - 6 rok, sem. zimowy - Konserwacja i restauracja papieru i skóry (sj)
Punkty ECTS i inne: 29.00 LUB 28.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Student ma zaliczony 10 semestr studiów.

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny kontaktowe realizowane na zajęciach pod kierunkiem nauczyciela:


150 godz. kontaktowych (5 ECTS)



2. Godziny bezkontaktowe:


a) czas poświęcony na pracę indywidualną studenta, potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu, tj. przygotowanie do ćwiczeń (zebranie materiałów, zapoznanie się z literaturą): 250 godz. ( 10 ECTS)


b) opracowywanie dokumentacji konserwatorskiej-restauratorskiej, będącej częścią artystyczno-konserwatorską pracy dyplomowej: 325 godz. (13 ECTS)




Łącznie praca własna studenta: 575 godz. (23 ECTS)




Łącznie: 725 godz. (28 ECTS)

Efekty uczenia się - wiedza:

Przedstawione poniżej efekty uczenia się są efektami finalnymi całości zajęć Pracowni Konserwacji Zabytków:


W1 - posiada zaawansowaną wiedzę dotyczącą oddziaływania czynników środowiskowych wpływających na materię obiektów, jakich przykład stanowi zabytek/dzieło sztuki będące obiektem dyplomowym i objawów powodowanych przez nie zniszczeń (K_W04)


W2 - ma szczegółową wiedzę teoretyczną i zaawansowaną praktyczną z metodyki działań konserwatorskich dotyczących obiektów, jakich przykład stanowi zabytek/dzieło sztuki będące obiektem dyplomowym (K_W03)


W3 - zna w pełni zasady opracowania kompleksowej dokumentacji prac konserwatorsko-restauratorskich w kategorii obiektów, w której mieści się zabytek/dzieło sztuki będące obiektem dyplomowym (K_W12)


W4 - posiada specjalistyczną wiedzę na temat materiałów historycznych i aktualną wiedzę o współczesnych materiałach stosowanych do konserwacji obiektów, jakich przykład stanowi zabytek/dzieło sztuki będące obiektem dyplomowym (K_W05)


Efekty uczenia się - umiejętności:

Przedstawione poniżej efekty uczenia się są efektami finalnymi całości zajęć Pracowni Konserwacji Zabytków:


U1 - potrafi samodzielnie rozpoznać stan zachowania, określić przyczyny ich zniszczeń i sformułować program koniecznych prac badawczych oraz konserwatorsko-restauratorskich obiektów, jakich przykład stanowi zabytek/dzieło sztuki będące obiektem dyplomowym (K_U01)


U2 - potrafi samodzielnie zinterpretować i powiązać wyniki badań chemicznych, fizycznych i biologicznych z konserwatorskimi z wykorzystaniem wiedzy na temat dawnych i współczesnych technik i tradycji warsztatowych stosowanych w obiektach, jakich przykład stanowi zabytek/dzieło sztuki będące obiektem dyplomowym (K_U08)


U3 - potrafi samodzielnie określić główne i szczegółowe cele konserwacji-restauracji zabytkowych obiektów, jakich przykład stanowi zabytek/dzieło sztuki będące obiektem dyplomowym z uwzględnieniem kontekstu kulturowego (K_U03)


U4 – ma odpowiednie umiejętności warsztatowe by przeprowadzić pełną konserwację i restaurację obiektów, jakich przykład stanowi zabytek/dzieło sztuki będące obiektem dyplomowym


U5 - posiada umiejętność opracowania kompleksowej dokumentacji konserwatorskiej obiektów, jakich przykład stanowi zabytek/dzieło sztuki będące obiektem dyplomowym (K-U09)




Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Przedstawione poniżej efekty uczenia się są efektami finalnymi całości zajęć Pracowni Konserwacji Zabytków:


K1 - ma pełną świadomość znaczenia różnych wartości obiektów, jakich przykład stanowi zabytek/dzieło sztuki będące obiektem dyplomowym i obowiązku ich respektowania w procesie konserwacji (K_K01)


K2 – ma ugruntowaną świadomość znaczenia zasad etyki zawodowej oraz profesjonalizmu w pracach konserwatorskich i-restauratorskich (K_K02)


K3 – dogłębnie rozumie aspekty i skutki, także oddalone w czasie, działań konserwatorskich i ich wpływ na obiekty, jakich przykład stanowi zabytek/dzieło sztuki będące obiektem dyplomowym i ma pełną świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje (K_03)


Metody dydaktyczne:

pod kierunkiem promotora wykonuje prace konserwatorsko-restauratorskie na obiekcie dyplomowym

Metody dydaktyczne podające:

- opis

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- laboratoryjna
- obserwacji
- projektu

Skrócony opis:

W celu uzyskania zamierzonych finalnych efektów uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych, studenci realizują zadania związane z wykonaniem pełnej konserwacji i restauracji obiektu dyplomowego, i kompleksowej dokumentacji - co stanowi artystyczno-konserwatorską część pracy dyplomowej. Prace realizowane są w kolejnych semestrach Pracowni.

W oparciu o dokonane rozpoznanie następuje ustalenie problematyki konserwatorskiej i indywidualnego programu prac, realizowanego w krokach następnych. Pod kierunkiem opiekuna przeprowadzane są zabiegi konserwatorskie doprowadzające dzieło do stabilnego stanu i restauracja, pozwalająca uczytelnić/odzyskać wartości obiektu. Jej zakres, środki i metody są precyzowane we współpracy z promotorem. Finalny efekt pracy studenta to przywrócenie funkcji obiektu (ekspozycyjnej, użytkowej) w miejscu jego przeznaczenia. Osiągnięty rezultat i prowadzące do niego etapy są prezentowane podczas obrony pracy dyplomowej.

Pełny opis:

W celu uzyskania zamierzonych efektów uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych, studenci kontynuują prace przy obiekcie dyplomowym - do ich zakończenia. Etap realizowany w ostatnim semestrze Pracowni Konserwacji Zabytków to działania restauratorskie – uzupełnienia ubytków warstw malarskich czy dekoracyjnych pozwalające uzyskać finalny efekt estetyczny pozwalający na niezakłócony odbiór wartości dzieła/zabytku i wykonanie pełnej dokumentacji wykonanych przy obiekcie prac konserwatorskich i restauratorskich oraz badań. W miarę potrzeb wykonywane są także prace aranżacyjne, umożliwiające właścicielowi ekspozycję lub bezpieczne przechowywanie dzieła. Ocena artystyczno-konserwatorskiej pracy dyplomowej następuje podczas egzaminu dyplomowego

Literatura:

Literatura uzależniona od charakteru i zakresu prac konserwatorskich prowadzonych na różnych obiektach zabytkowych.

Do często rekomendowanych pozycji literatury należą m.in. publikacje zawarte

w czasopismach:

- "Notes Konserwatorski"

- "Ochrona Zabytków"

- "Biuletyn Informacyjny Konserwatorów Dzieł Sztuki"

- "Restaurator: international journal for the preservation of library and archival material"

- "Restauro"

Internetowych bazach danych:

- "Journal of The American Institute for Conservation", http://cool.conservation-us.org/jaic/

- baza abstraktów prac konserwatorskich "AATA Online. Abstracts of International Conservation Literature" (Getty Conservation Institute), aata.getty.edu/Home

- "The Book and Paper Group Annual", http://cool.conservation-us.org/coolaic/sg/bpg/annual/

- "JSTOR", https://www.jstor.org/

- "CoOL. Conservation Online", http://cool.conservation-us.org/

- E-conservation Journal, http://e-conservation.org/

Metody i kryteria oceniania:

Efekty uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych studenta zaliczane są na ocenę na każdym etapie zajęć Pracowni Konserwacji Zabytków tj. po każdym z semestrów.

Ewaluacji, w różnym stopniu, zależnym od etapu i charakteru wykonywanych prac, podlega:

- formułowanie wniosków prowadzących do diagnozy stanu, precyzyjnego określenia problematyki konserwatorskiej i utworzenia programu prac (W1, W2, W4, U1-3, K1, K3), w czym zawiera się ocena umiejętności formułowania idei na poziomie koncepcji i jakości samej koncepcji;

- ocena właściwego doboru i zastosowania materiałów i technik w podejmowanych czynnościach konserwatorskich a następnie restauratorskich (W2, W4; K2, K3);

- ocena postępu w zdobywaniu sprawności warsztatowej - poziomu technicznego, umiejętności wykorzystania materiałów i narzędzi podczas wykonywania czynności konserwatorskich i restauratorskich (U4, K2, K3);

- ocena staranności, precyzji, poziomu estetycznego wykonanych prac konserwatorskich i restauratorskich (U4,K1, K2);

- na finalnym etapie - kompletność i jakość wykonania dokumentacji konserwatorskiej, a na poszczególnych wcześniejszych etapach - uzupełnianie jej o wiedzę o obiekcie nabywaną w toku prac i informacji mających wpływ na/relacjonujących jego przebieg (W3, U5).

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 150 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jolanta Czuczko, Ivona Jablonskaja, Dorota Jutrzenka-Supryn, Karolina Komsta-Sławińska, Katarzyna Zapolska
Prowadzący grup: Jolanta Czuczko, Ivona Jablonskaja, Dorota Jutrzenka-Supryn, Karolina Komsta-Sławińska, Andrzej Podgórski, Katarzyna Zapolska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

patrz podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)

Pełny opis:

patrz podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)

Literatura:

Literatura uzależniona od charakteru i zakresu prac konserwatorskich prowadzonych na różnych obiektach zabytkowych

Uwagi:

-

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 150 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jolanta Czuczko, Ivona Jablonskaja, Dorota Jutrzenka-Supryn, Karolina Komsta-Sławińska, Katarzyna Zapolska
Prowadzący grup: Jolanta Czuczko, Ivona Jablonskaja, Dorota Jutrzenka-Supryn, Karolina Komsta-Sławińska, Katarzyna Zapolska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

patrz podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)

Pełny opis:

patrz podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)

Literatura:

Literatura uzależniona od charakteru i zakresu prac konserwatorskich prowadzonych na różnych obiektach zabytkowych

Uwagi:

-

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 150 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jolanta Czuczko, Ivona Jablonskaja, Dorota Jutrzenka-Supryn, Karolina Komsta-Sławińska, Katarzyna Zapolska
Prowadzący grup: Jolanta Czuczko, Ivona Jablonskaja, Tomasz Kozielec, Marta Nalaskowska, Andrzej Podgórski, Agnieszka Zięba
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

W celu uzyskania zamierzonych finalnych efektów uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych, studenci realizują zadania związane z wykonaniem pełnej konserwacji i restauracji obiektu dyplomowego, i kompleksowej dokumentacji - co stanowi artystyczno-konserwatorską część pracy dyplomowej. Prace realizowane są w kolejnych semestrach Pracowni.

W oparciu o dokonane rozpoznanie następuje ustalenie problematyki konserwatorskiej i indywidualnego programu prac, realizowanego w krokach następnych. Pod kierunkiem opiekuna przeprowadzane są zabiegi konserwatorskie doprowadzające dzieło do stabilnego stanu. W konkretnych przypadkach podejmowane są także działania z zakresu restauracji, pozwalająca uczytelnić/odzyskać wartości obiektu. Jej zakres, środki i metody są precyzowane we współpracy z promotorem. Finalny efekt pracy studenta to wykonanie dzieła konserwatorskiego-restauratorskiego. Osiągnięty rezultat i prowadzące do niego etapy są prezentowane podczas obrony pracy dyplomowej.

Pełny opis:

W celu uzyskania zamierzonych efektów uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych, studenci kontynuują prace przy obiekcie dyplomowym - do ich zakończenia. Etap realizowany w ostatnim semestrze Pracowni Konserwacji Zabytków to działania konserwatorskie-restauratorskie, pozwalające uzyskać finalny efekt estetyczny pozwalający na niezakłócony odbiór wartości dzieła/zabytku i wykonanie pełnej dokumentacji wykonanych przy obiekcie prac konserwatorskich i restauratorskich oraz badań. W miarę potrzeb wykonywane są także prace aranżacyjne, umożliwiające właścicielowi ekspozycję lub bezpieczne przechowywanie dzieła. Ocena artystyczno-konserwatorskiej pracy dyplomowej następuje podczas egzaminu dyplomowego

Literatura:

Dokumentacje konserwatorskie z zasobu biblioteki Katedry Konserwacji-Restauracji Papieru i Skóry,

Konserwatorska literatura specjalistyczna w zależności od rodzaju wybranego obiektu dyplomowego.

Uwagi:

-

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)