Psychologia sztuki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-PSz-1Lka-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0228) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami humanistycznymi
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia sztuki |
Jednostka: | Wydział Sztuk Pięknych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - I rok, sem. letni, krytyka artystyczna (s1) Przedmioty z polskim językiem wykładowym |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | nie dotyczy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Wykład: 30 godz. i 1 pkt ECTS – godziny kontaktowe, konsultacje indywidualne i grupowe 30 godz. i 1 pkt ECTS – praca indywidualna, przegląd literatury przedmiotu, przygotowanie się do egzaminu: - konsultacje z prowadzącym 3) - zapoznanie z literaturą (12) - przygotowanie do egzaminu (15)Łącznie 60 godz. 2 pkt ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: zna terminologię sztuk plastycznych w zakresie psychofizjologii widzenia (K_W09) W2: ma uporządkowaną wiedzę na temat zjawisk i przemian w sztukach plastycznych ze świadomością logiki zmian uwzględniających percepcyjne możliwości człowieka (K_W09) W3: ma podstawową wiedzę z zakresu percepcji wzrokowej, ze szczególnym uwzględnieniem przemian i uwarunkowań w sztukach wizualnych (K_W09) W4: Posiada wiedzę w zakresie twórczości w aspekcie psychologicznym, socjologicznym oraz edukacyjnym (K_W09) W5: Dysponuje wiedzą na temat mechanizmów odpowiedzialnych za powstawanie nowych i twórczych rozwiązań oraz strategii rozwijających dyspozycje twórcze osób o różnym potencjale i w różnym wieku, wyjaśnia metodę synektyczną, rozpoznaje stymulatory i inhibitory twórczości, a także wyjaśnia znaczenie myślenia metaforycznego dla twórczości (K_W09, K_W11) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: umie podejmować samodzielnie decyzje w procesie tworzenia prac plastycznych na tematy związane z psychologicznymi uwarunkowaniami widzenia (K_U03) U2: posiada umiejętność rozwiązywania zadań twórczych umożliwiającą swobodę i niezależność wypowiedzi artystycznej (K_U11) U3: analizuje etyczne i humanistyczne wartości sztuki (K_U11, K_U08, K_U04) U4: Wykorzystuje wiedzę o strategiach heurystycznych rozwijających dyspozycje twórcze w zakresie odbioru dzieł (opisu, analizy i interpretacji) jak również w realizowaniu własnych działań artystycznych w zakresie sztuk wizualnych i audiowizualnych (K_U11, K_U08, K_U04) U5: Opanował strategie działań twórczych, umożliwiające ciągły rozwój w wyniku podejmowania aktywności twórczej K_U11, K_U03 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: ma świadomość poziomu wiedzy z zakresu psychofizjologii widzenia oraz pozytywne nastawienie do stałego podnoszenia swoich kwalifikacji (K_K01) K2: ma zdolność krytycznej oceny otaczającej rzeczywistości wizualnej oraz umiejętność autokrytycyzmu wobec własnej wiedzy z zakresu percepcji widzenia i własnej pracy twórczej (K_K04) K3: Odczuwa potrzebę poszukiwania i rozwiązywania nowych problemów, zadań twórczych, wynikającą z motywacji wewnętrznej (K_K01) |
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne eksponujące (pokaz, prezentacja). Metody dydaktyczne podające (opis, pogadanka, wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny, wykład problemowy). Metody dydaktyczne w kształceniu online (metody rozwijające refleksyjne myślenie, metody służące prezentacji treści, metody wymiany i dyskusji). |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody rozwijające refleksyjne myślenie |
Skrócony opis: |
Przedmiot psychologia sztuki ma celu zapoznanie studentów z mechanizmami odpowiedzialnymi za odbiór informacji wizualnej z uwzględnieniem zróżnicowanych warunków środowiska zewnętrznego i wewnętrznego odbiorcy połączonymi z wiedzą z zakresu psychologii twórczości. |
Pełny opis: |
W ramach przedmiotu psychologia sztuki dostarczana jest wiedza oraz analizowane są mechanizmy percepcyjne odpowiedzialne za odbiór informacji wizualnej. Omawiane są także uwarunkowania fizjologiczne, anatomiczne, osobowościowe wpływające na proces widzenia. Analizowany jest także rozwój świadomości wzrokowej w aspekcie historycznym. Dostarczana jest także wiedza z zakresu psychologii twórczości, rodzajów twórczości, uwarunkowań przebiegu procesów twórczych, roli wyobraźni i jej mechanizmów. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa (do zapoznania w wybranych fragmentach): Arnheim, R. (2004). Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka, Gdańsk: Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Francuz P. (red.). (2007). Obrazy w umyśle. Studia nad percepcją i wyobraźnią. Warszawa: Wydawnictwa Naukowe SCHOLAR. Francuz, P. (2013). IMAGIA. W kierunku neurokognitywnej teorii obrazu, Lublin: Wydawnictwo KUL Grabowska, A., Budohowska, W. (1992). Procesy percepcji, (W:) T. Tomaszewski (red.): Psychologia ogólna. Procesy percepcji. Myślenie i rozwiązywanie problemów. Podejmowanie decyzji (9-57), Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (wybrane fragmenty) Limont, W. (1994). Synektyka a zdolności twórcze. Eksperymentalne badania stymulowania rozwoju zdolności twórczych z wykorzystaniem aktywności plastycznej. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Academia.edu Limont, W. (1996). Analiza wybranych mechanizmów wyobraźni twórczej. Badania eksperymentalne. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika (wybrane fragmenty) Mirzoeff N. (2016). Jak zobaczyć świat, Kraków: Wydawnictwo Karakter Młodkowski, J. (1998). Aktywność wizualna człowieka, Warszawa-Łódź Nęcka E. (2002) Psychologia twórczości. Gdańsk: GWP Wydawnictwo Naukowe PWN (wybrane fragmenty) Popek, S. (1999). Barwy i psychika. Percepcja, ekspresja, projekcja, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej (wybrane fragmenty) Popek S. (2001) Człowiek jako jednostka twórcza. Lublin: Wydawnictwo UMCS (wybrane fragmenty) Rozet I.M. (1982). Psychologia twórczej aktywności umysłowej. Warszawa: PWN (wybrane fragmenty) Szmidt K.J. (2007) Pedagogika twórczości. Gdańsk: GWP (wybrane fragmenty) Literatura uzupełniająca (do zapoznania w wybranych fragmentach): Arnheim, R. (2011). Myślenie wzrokowe, Gdańsk: Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Baltrušaitis, J. (2009). Anamorfozy albo Thaumaturgus opticus, Gdańsk: Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Demidow, W. (1989). Patrzeć i widzieć, Warszawa: Wydawnictwo Czasopism i Książek Technicznych NOT–SIGMA Deręgowski, J.B. (1990). Oko i obraz. Studium psychologiczne, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe Didkowska B. (2015). Rysunek dziecka w wieku od 3 do 12 lat a język wizualny nowych mediów, Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK Frutiger, A. (2003). Człowiek i jego znaki, Warszawa: Wydawnictwo Do/Optima Gage, J. (2008). Kolor i kultura. Teoria i znaczenie koloru od antyku do abstrakcji, Kraków: UNIVERSITAS Gage, J. (2010). Kolor i znaczenie. Sztuka, nauka i symbolika, Kraków: UNIVERSITAS Goethe, J.W. (1981). Wybór pism estetycznych, rozdział: Nauka o barwie (289-324), Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe Gombrich, E.H. (1981). Sztuka i złudzenie, Warszawa: PIW Gombrich, E.H. (2009). Zmysł porządku. O psychologii sztuki dekoracyjnej, Kraków: UNIVERSITAS Gombrich, E.H. (2011).Pisma o sztuce i kulturze. Wybór i opracowanie Richard Woodfield, Kraków: UNIVERSITAS Hopfinger M. (2003). Doświadczenia audiowizualne. O mediach w kulturze współczesnej. Warszawa: Wydawnictwo Sic! Hornung, D. (2009). Kolor. Kurs dla artystów i projektantów, Kraków: UNIVERSITAS Itten J. (2015). Sztuka barwy. Wydawnictwo d2d.pl Kandyński, W. (1989). Punkt linia a płaszczyzna. Przyczynek do analizy elementów malarskich, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy Kandyński, W. (1996). O duchowości w sztuce, Łódź: Państwowa Galeria Sztuki w Łodzi Pastuszak, W. (2000). Barwa w grafice komputerowej, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Popek, S. (1999). Barwy i psychika. Percepcja, ekspresja, projekcja, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej Rzepińska, M. ( 1989). Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego, t. I, t. II, Warszawa: Wydawnictwo ,,Arkady’’ Strzemiński, W. (1974). Teoria widzenia, Kraków: Wydawnictwo Literackie Strzemiński, W. (2006). Wybór pism estetycznych, Kraków: UNIVERSITAS Zausznica A. (2012). Nauka o barwie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Arnheim, R. (2004). Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka, Gdańsk: Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Francuz, P. (2013). IMAGIA. W kierunku neurokognitywnej teorii obrazu, Lublin: Wydawnictwo KUL Grabowska, A., Budohowska, W. (1992). Procesy percepcji, (W:) T. Tomaszewski (red.): Psychologia ogólna. Procesy percepcji. Myślenie i rozwiązywanie problemów. Podejmowanie decyzji (9-57), Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Mirzoeff N. (2016). Jak zobaczyć świat, Kraków: Wydawnictwo Karakter Młodkowski, J. (1998). Aktywność wizualna człowieka, Warszawa-Łódź: Wydawnictwo Naukowe PWN Literatura uzupełniająca: Arnheim, R. (2011). Myślenie wzrokowe, Gdańsk: Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Baltrušaitis, J. (2009). Anamorfozy albo Thaumaturgus opticus, Gdańsk: Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Demidow, W. (1989). Patrzeć i widzieć, Warszawa: Wydawnictwo Czasopism i Książek Technicznych NOT–SIGMA Deręgowski, J.B. (1990). Oko i obraz. Studium psychologiczne, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe Didkowska B. (2015). Rysunek dziecka w wieku od 3 do 12 lat a język wizualny nowych mediów, Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK Frutiger, A. (2003). Człowiek i jego znaki, Warszawa: Wydawnictwo Do/Optima Gage, J. (2008). Kolor i kultura. Teoria i znaczenie koloru od antyku do abstrakcji, Kraków: UNIVERSITAS Gage, J. (2010). Kolor i znaczenie. Sztuka, nauka i symbolika, Kraków: UNIVERSITAS Goethe, J.W. (1981). Wybór pism estetycznych, rozdział: Nauka o barwie (289-324), Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe Gombrich, E.H. (1981). Sztuka i złudzenie, Warszawa: PIW Gombrich, E.H. (2009). Zmysł porządku. O psychologii sztuki dekoracyjnej, Kraków: UNIVERSITAS Gombrich, E.H. (2011).Pisma o sztuce i kulturze. Wybór i opracowanie Richard Woodfield, Kraków: UNIVERSITAS Hopfinger M. (2003). Doświadczenia audiowizualne. O mediach w kulturze współczesnej. Warszawa: Wydawnictwo Sic! Hornung, D. (2009). Kolor. Kurs dla artystów i projektantów, Kraków: UNIVERSITAS Itten J. (2015). Sztuka barwy. Wydawnictwo d2d.pl Kandyński, W. (1989). Punkt linia a płaszczyzna. Przyczynek do analizy elementów malarskich, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy Kandyński, W. (1996). O duchowości w sztuce, Łódź: Państwowa Galeria Sztuki w Łodzi Pastuszak, W. (2000). Barwa w grafice komputerowej, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Popek, S. (1999). Barwy i psychika. Percepcja, ekspresja, projekcja, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej Rzepińska, M. ( 1989). Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego, t. I, t. II, Warszawa: Wydawnictwo ,,Arkady’’ Strzemiński, W. (1974). Teoria widzenia, Kraków: Wydawnictwo Literackie Strzemiński, W. (2006). Wybór pism estetycznych, Kraków: UNIVERSITAS Zausznica A. (2012). Nauka o barwie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: - aktywność, obecność na zajęciach, zaangażowanie na zajęciach (W1, W2, W3, W4, W5, U3, U4, K1, K2) - egzamin ustny (W1, W2, W3, W4, W5, U1, U2, U3, U4, U5, K1, K2, K3) Kryteria oceniania: Wykład : zaliczenie na ocenę na podstawie egzaminu pisemnego (W1, W2, W3, W4, W5, U1, U2, U3, U4, U5, K1, K2, K3) Zaliczenia mogą być prowadzone w trybie tradycyjnym lub zdalnym, za pomocą aplikacji MS Teams |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Kamińska-Jones, Dominika Łowkajtis | |
Prowadzący grup: | Dominika Łowkajtis | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Jak wyżej. |
|
Pełny opis: |
Jak wyżej. |
|
Literatura: |
Jak wyżej. |
|
Uwagi: |
Zajęcia w semestrze letnim 2021 realizowane w trybie zdalnym za pośrednictwem platformy Google Classroom z wykorzystaniem narzędzi: Dokumenty i Prezentacje Google, Google Meet, Gmail. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Kamińska-Jones, Dominika Łowkajtis | |
Prowadzący grup: | Dominika Łowkajtis | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Jak wyżej. |
|
Pełny opis: |
Jak wyżej. |
|
Literatura: |
Jak wyżej. |
|
Uwagi: |
Zajęcia w semestrze letnim 2021 realizowane w trybie zdalnym za pośrednictwem platformy Google Classroom z wykorzystaniem narzędzi: Dokumenty i Prezentacje Google, Google Meet, Gmail. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Kamińska-Jones, Dominika Łowkajtis | |
Prowadzący grup: | Dominika Łowkajtis | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Jak wyżej. |
|
Pełny opis: |
Jak wyżej. |
|
Literatura: |
Jak wyżej. |
|
Uwagi: |
Zajęcia w semestrze letnim 2021 realizowane w trybie zdalnym za pośrednictwem platformy Google Classroom z wykorzystaniem narzędzi: Dokumenty i Prezentacje Google, Google Meet, Gmail. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.