Problematyka zabytkoznawcza dziedzictwa techniki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-PZDT-1Z-K-S2 | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0228) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami humanistycznymi
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Problematyka zabytkoznawcza dziedzictwa techniki | ||
Jednostka: | Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa | ||
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 1 rok, sem. letni - Ochrona dóbr kultury, konserwatorstwo (s2) |
||
Punkty ECTS i inne: |
3.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Wymagania wstępne: | brak |
||
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.): łącznie 45 w tym: - udział w zajęciach – 30 godz. - dodatkowe zajęcia w terenie – 10 godz. - konsultacje z nauczycielem akademickim – 5 godz. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.): łącznie 45 w tym: - przygotowanie do konwersatorium – 5 godz. - czytanie literatury – 10 godz. - pisanie prac, projektów – 15 godz. - przygotowanie do kolokwium – 15 godz. Łącznie: 90 godz. (3 pkt. ECTS) |
||
Efekty uczenia się - wiedza: | Student: W1 - ma poszerzoną wiedzę na temat dziedzictwa techniki (jego elementów, specyfiki i waloryzacji), którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej (K_W01) W2 - zna fachową terminologię z zakresu przemysłu oraz techniki i technologii produkcji (K_W04) W3 - zna metody analizy zakładów przemysłowych, pojedynczych obiektów techniki i ciągów technologicznych (K_W04) W4 - zna na poziomie pogłębionym współczesne dylematy związane z problematyką ochrony dziedzictwa techniki w jego różnych aspektach (K_W06) |
||
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student: U1 – posiada umiejętność analizy problemów i formułowania hipotez w obszarze ochrony dziedzictwa techniki, posługując się odpowiednimi pojęciami i narzędziami badawczymi (K_U02) U2 - potrafi w sposób spójny i fachowy komunikować się na tematy z zakresu dziedzictwa techniki (K_U04) U3 - posiada umiejętność samodzielnego przygotowania dokumentacji konserwatorskiej zabytków techniki: karty ewidencyjnej zabytków ruchomych techniki i nieruchomych techniki (K_U05) U4 - potrafi przeprowadzić merytoryczną dyskusję – stosując spójną argumentację, wykorzystując poglądy własne i innych – na temat zagadnień związanych z ochroną zabytków techniki (K_U07) |
||
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student: K1 – ma świadomość poziomu swojej wiedzy, podejmuje autonomiczne działania, które zmierzają w kierunku jego rozwoju naukowego (K_K02) K2 – jest wrażliwy na problematykę zabytkoznawczą dziedzictwa techniki, potrafi dostrzec oraz ocenić dobre i złe praktyki w tym zakresie (K_K04) K3 – identyfikuje i rozstrzyga dylematy, które związane są z ochroną dziedzictwa techniki, jest również świadomy swej odpowiedzialności decyzyjnej w zakresie posiadanych kompetencji; w podejmowanych działaniach kieruje się zasadami etyki zawodowej (K_K05) |
||
Metody dydaktyczne: | wykłady konwersatoryjne, dyskusja, ćwiczenia |
||
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
||
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
||
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/18" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-25 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Robert Kola, Janusz Krawczyk | |
Prowadzący grup: | Robert Kola | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-24 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Robert Kola, Janusz Krawczyk | |
Prowadzący grup: | Robert Kola | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Daria Jagiełło | |
Prowadzący grup: | Daria Jagiełło | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zapoznanie i oswojenie studenta z problematyką zabytkoznawczą dziedzictwa techniki oraz słownictwem specjalistycznym z tego zakresu. Uwrażliwienie go na problematykę odpowiedzialnego podejścia do ochrony zabytków techniki. | |
Pełny opis: |
Zagadnienia poruszane na zajęciach: - Czym jest dziedzictwo techniki? – zagadnienia wstępne - Dziedzictwo przemysłowe (różne obszary, w tym – wydobywczy <gł. kopalnie>; lekki <gł. tkalnie, przędzalnie etc.>; maszynowy; spożywczy <gł. gorzelnie, browary, piekarnie, młyny, rzeźnie>; transport) - Dziedzictwo inżynierii (budowa i eksploatacja maszyn; inżynieria budowlana <mosty, konstrukcje stalowe etc.>) - Dziedzictwo niematerialne w obszarze dziedzictwa techniki - Wartościowanie dziedzictwa techniki – metoda TECHNITAS - Prace konserwatorskie i restauratorskie, adaptacje – studium przypadku - Karta ewidencyjna dziedzictwa techniki zajęcia w terenie | |
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: 1. Affelt W., Dziedzictwo techniki jako cząstka kultury (cz.1). Ochrona Zabytków 4/2008, s. 60-84. 2. Affelt. W., Dziedzictwo techniki jako cząstka kultury (cz.2). Ochrona Zabytków 1/2009, s. 53-82. 3. Kobus K., Olej-Kobus A., Dylewski A. Niezwykły świat techniki. Najciekawsze zabytki w Polsce, Warszawa 2005. 4. Januszewski St. (red.), Dzieła techniki – dobra kultury, Wrocław 2000. 5. Januszewski St. (red.), Dziedzictwo postindustrialne i jego kulturotwórcza rola, cz. 1 i 2, Warszawa 2009, 2010. 6. Orłowski B., Historia techniki polskiej, Radom 2008. 7. Orłowski B., Powszechna historia techniki, Warszawa 2010. 8. Zabytki przemysłu i techniki w Polsce (seria), Wrocław 2000-2007. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Literatura specjalistyczna przykładowa [pozycje dotyczące konkretnych zagadnień poruszanych na zajęciach podawane na zakończenie zajęć] 1. Adamczewski J., Młynarstwo magiczne, Wrocław 2005. 2. Affelt W.. Most nad mostami. Spotkania z Zabytkami, 2010, nr 11-12, s. 20-27; oraz numer specjalny dla szkół, s. 16-23: http://www.spotkania-z-zabytkami.pl/files/szz_dla_szkol.pdf 3. Affelt W. (red.). Zabytkowy most tczewski. Konteksty, Pelplin 2009. 4. Czarnecki W., Proniewski M., Obiekty kolejowe. Układy przestrzenne, architektura, elementy techniki, Białystok 2005. 5. Januszewski S., Zabytki Przemysłu i Techniki w Polsce. Inżynieria Wodna, Wrocław 1998. 6. Januszewski S., Bliszczuk J., Zabytki przemysłu i techniki w Polsce. Mosty, Wrocław 2000. 7. Kaprowski W., Midura F., Sienkiewicz J. (red.), Dziedzictwo przemysłowe Mazowsza i jego rola w turystyce, Warszawa 2008. 8. Kusiński J., Bonisławski R., Janik M., Księga Fabryk Łodzi, Łódź 2010. 9. Orłowski B., Fenomen turystyki industrialnej, Ciechanów 2008. netografia, m. in. - Dziedzictwo postindustrialne Warszawy – katalog obiektów: http://katalog.fundacja-hereditas.pl/obiekty.php - Zabytki techniki województwa świętokrzyskiego: http://rot.swietokrzyskie.travel/s,42,Wydawnictwa.html - Szlak zabytków techniki województwa śląskiego: http://www.slaskie.pl/szt/ - Szlak zabytków hydrotechniki województwa pomorskiego: http://www.prot.gda.pl/4szlaki/hydro/index.html - Szlak górniczy w Karpaczu: http://www.przewodnik.is24.pl/pl | |
Uwagi: |
METODY I KRYTERIA OCENIANIA: Ocena końcowa wystawiana na podstawie: oceny z kolokwium (pytania podawane na koniec każdych zajęć); oceny karty ewidencyjnej dziedzictwa techniki; (aktywność na zajęciach może być premiowana podniesieniem ostatecznej oceny o 0,5 stopnia). Obecność: dopuszczalne 2 nieusprawiedliwione nieobecności; przy przekroczeniu: prezentacja; nieusprawiedliwione powyżej połowy – brak zaliczenia. Kryteria oceniania: ndst – 0 – 10 pkt (0% - 50%) dst- 10,5 - 12 pkt (51 - 60%) dst plus- 12,5 – 13,5 pkt (61 - 69%) db- 14 – 16,5 pkt (70 - 84%) db plus- 17 – 18,5 pkt (85 -94%) bdb- 19 - 20 pkt (95 - 100%) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Daria Jagiełło | |
Prowadzący grup: | Daria Jagiełło | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Uwagi: |
Zajęcia prowadzone w formie zdalnej [kurs na platformie Moodle, z użyciem systemu do prowadzenia konferencji BigBlueButton] |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.