Seminarium dyplomowe z technologii i technik sztuk plastycznych z zakresu papieru i skóry
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-SD-PIS-4L-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką
|
Nazwa przedmiotu: | Seminarium dyplomowe z technologii i technik sztuk plastycznych z zakresu papieru i skóry |
Jednostka: | Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Udział w seminarium warunkowany jest wcześniejszym zaliczeniem takich przedmiotów jak: - Technologia papieru i skóry (wykłady i ćwiczenia) - Materiałoznawstwo pigmentów i barwników, spoiw i podobrazi malarskich (wykłady i ćwiczenia) - Technologia i techniki sztuk plastycznych (wykład) - Pigmenty, spoiwa i podłoża malarskie - Współczesne metody badań instrumentalnych (wykład) - Technologia i metody datowania drewna (wykład) - Pracownia fotografii dokumentalnej (ćwiczenia) - Propedeutyka dokumentacji konserwatorskiej (wykłady) - Pracownia dokumentacji zabytków na podłożu papierowym i skórzanych (ćwiczenia) - Materiałoznawstwo spoiw i podobrazi malarskich (ćwiczenia) - Pracownia fotografii dokumentalnej zabytków na podłożu papierowym i skórzanych (ćwiczenia) - Materiałoznawstwo pigmentów i barwników malarskich (ćwiczenia) |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: 15 Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( 15godz.): - przygotowanie problemów do dyskusji 5h - zapoznanie się z literaturą dotyczącą badanego zabytku i badań koniecznych w realizacji projektu konserwacji-restauracji 5h - przygotowanie prezentacji multimedialnych 5h |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1 - wykazuje zrozumienie wzajemnych korelacji pomiędzy teoretycznym opracowaniem zagadnień związanych z dokumentowanym zabytkiem oraz wynikami badań jego budowy otrzymanych podczas ćwiczeń praktycznych K_W02 W2 - zna mechanizmy oddziaływania fizycznych chemicznych i biologicznych czynników środowiskowych na materię dzieł sztuki i zabytków i potrafi wykorzystać tą wiedzę w ocenie stanu zachowania zabytku K_W04 W3 - posiada wiedzę w zakresie materiałoznawstwa substancji zabytkowej K_W05 W4 - zna podstawowe metody fizyczne i chemiczne badania dzieł sztuki i zabytków K_W06 W5 - posiada wiedzę dotyczącą dawnych technologii i technik artystycznych K_W09 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1 - umie przeprowadzić rozpoznanie stanu zachowania zabytku, określić przyczyny zniszczeń - K_U01 U2 - potrafi określić, rozpoznać i opisać budowę techniczną dzieła sztuki i zabytku z uwzględnieniem oryginału i warstw wtórnych - K_U02 U3 - potrafi zaplanować, zinterpretować i powiązać wyniki badań chemicznych, fizycznych i biologicznych z konserwatorskimi i technologicznymi z wykorzystaniem wiedzy na temat dawnych i współczesnych technik oraz tradycji warsztatowych - K_U08 U4 – rozpoznaje rodzaje technik sztuk plastycznych i zdobniczych w zabytkach z papieru i skóry – K_U10 U5 - posiada umiejętność przygotowania rozbudowanych prac pisemnych i wystąpień ustnych, dotyczących zagadnień szczegółowych związanych ze studiowanym kierunkiem studiów i specjalnością, z wykorzystaniem podstawowych pojęć teoretycznych, a także różnych źródeł - K_U18 U6 - ma umiejętności językowe z zakresu specjalistycznego słownictwa w zakresie techniki wykonania i oceny stanu zachowania zabytku - K_U19 U7 - w sposób odpowiedzialny podchodzi do publicznych wystąpień związanych z prezentowaniem zagadnień konserwatorskich K_U20 U8 - posiada umiejętność przygotowania klarownych i spójnych wystąpień ustnych, dotyczących szczegółowych zagadnień konserwacji-restauracji i ochrony zabytków - K_U21 U9 - potrafi przedstawić wyniki swojej pracy w postaci prezentacji multimedialnej - K_U22 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1 – ma świadomość znaczenia wartości (artystycznej, historycznej, emocjonalnej itd.) dzieł sztuki i zabytków, ich nieodtwarzalności i obowiązku ich respektowania w procesie konserwacji-restauracji - K_K01 K2 - ma świadomość konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej i profesjonalizmu w działaniach konserwatorskich - K_K02 K3 - ma świadomość i rozumie skutki działań konserwatorskich, ich wpływu na zabytek i związanej z tym odpowiedzialności - K_K03 K4 - ma świadomość i rozumie konieczność uwzględniania kontekstu kulturowego dzieła sztuki lub zabytku w decyzjach konserwatorskich - K_K04 K5 - rozumie potrzebę dalszego kształcenia, pogłębiania wiedzy i umiejętności (także interpersonalnych) oraz potrzebę włączenia innych ludzi specjalistów z innych dziedzin do rozwiązywania szczególnie złożonych zagadnień konserwatorskich - K_K05 |
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne poszukujące • klasyczna metoda problemowa • seminaryjna • referatu • sytuacyjna • okrągłego stołu • giełda pomysłów |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - giełda pomysłów |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest nauka formułowania i rozwiązywania problemów w zakresie badań techniki wykonania i analizy sposobu wykonania wybranego obiektu zabytkowego oraz badań należących do diagnostyki stanu zachowania. Poruszane problemy przedstawiane są w przygotowywanych prezentacjach multimedialnych lub referatach oraz poddane dyskusji zmierzającej do wyjaśnienia problemu i ustalenia drogi postępowania w pracach badawczych. |
Pełny opis: |
Seminarium ma na celu ugruntowanie i rozszerzenie wiadomości i umiejętności zdobytych w zakresie materiałoznawstwa pigmentów i barwników oraz spoiw i podobrazi malarskich, technologii i techniki sztuk plastycznych, metodyki badań materiałów i technik malarskich. Student w oparciu o wyniki badań prowadzonych podczas pracowni dokumentacji budowy technicznej wybranego obiektu podejmuje próby interpretacji wyników – samodzielne i ustalone w dyskusji seminaryjnej. Zgłasza utrudnienia jakie napotyka podczas badań i proponuje ich rozwiązanie, niejednokrotnie po przeprowadzeniu giełdy pomysłów z innymi uczestnikami zajęć. Zbiera dane historyczne dotyczące identyfikacji zabytku, opisuje jego wartości artystyczne, stan zachowania i przyczyny zniszczeń. Na tej podstawie dokonuje wyboru metod badawczych i konsultuje je z prowadzącymi i grupą. Zakres przedmiotu obejmuje teoretyczne przygotowanie do badań praktycznych, a także stałe uzupełnianie wiedzy, jak i poszukiwanie nowych możliwości badawczych dla szczególnych przypadków. |
Literatura: |
Obowiązuje literatura z przedmiotów realizowanych na I, II i III roku dotyczących materiałoznawstwa pigmentów, spoiw i podobrazi malarskich oraz metodyki badań materiałów i technik malarskich (wykłady III rok), literatura w zakresie badań papieru i skóry (podana w sylabusie przedmiotu: Technologia papieru i skóry) oraz literatura ustalana indywidualnie do każdego zabytku będącego przedmiotem badań i dyskusji. |
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie na ocenę Weryfikacja wiedzy i umiejętności na podstawie bieżącego przygotowania do zajęć – ocena udziału i zaangażowania studenta podczas dyskusji, przygotowanie referatów problemowych w formie prezentacji multimedialnej (K_W02, K_W04 K_W05, K_W06, K_W09, K_U01, K_U02, K_U08, K_U10, K_U18, K_U19, K_U20, K_U21, K_U22, K_K01, K_K02, K_K03, K_K04, K_K05) |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.