Seminarium dyplomowe teoretyczno-badawcze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-SDB-6Z-SJ | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium dyplomowe teoretyczno-badawcze | ||
Jednostka: | Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa | ||
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 6 rok, sem. zimowy - Konserwacja i restauracja malarstwa (sj) Przedmioty obowiązkowe - 6 rok, sem. zimowy - Konserwacja i restauracja papieru i skóry (sj) Przedmioty obowiązkowe - 6 rok, sem. zimowy - Konserwacja i restauracja rzeźby kamiennej (sj) |
||
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu) ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Wymagania wstępne: | Warunkiem uczestnictwa w seminarium magisterskim jest zaliczenie wszystkich przedmiotów od semestru 1-11. Zakłada się, że wcześniejsze wykłady i zajęcia praktyczne dostarczyły studentowi szeroką wiedzę i erudycję konserwatorską, a także zorientowanie się w problematyce badawczej, aktualnej wiedzy w ramach specjalizacji oraz ogólną znajomością metodyki badań w tej dyscyplinie. Zakłada, się także, że student posiada elementarne umiejętności obsługi komputera (edycja i formatowanie tekstu, rysunków i wykresów, zastosowanie programów statystycznych) oraz korzystania z biblioteki i zasobów piśmiennictwa (także poprzez internet). |
||
Całkowity nakład pracy studenta: | 15 godzin kontaktowych 15 godzin pracy własnej studenta 1pkt ECTS |
||
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: ma gruntowną wiedzę w zakresie ogólnym i szczegółowym dotyczącą obszarów sztuki i nauki przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zagadnień związanych z reprezentowaną dyscypliną, K_W01; W2: wykazuje głębokie zrozumienie wzajemnych relacji pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi aspektami studiów, a także potrafi wykorzystywać tę wiedzę dla dalszego rozwoju K_W02; W3: ma szczegółową wiedzę teoretyczną i praktyczną z metodyki działań konserwatorskich w wybranej specjalności K_W03, W4: zna podstawowe metody fizyczne i chemiczne badania dzieł sztuki i zabytków K_W06, W5: posiada wiedzę w zakresie materiałoznawstwa substancji zabytkowej oraz historycznych i współczesnych materiałów konserwatorskich K_W05 , W6: posiada wiedzę dotyczącą dawnych technologii i technik artystycznych K_W09 |
||
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: potrafi przedstawić wyniki swojej pracy w postaci prezentacji multimedialnej K_U22, U2: posiada umiejętność przygotowania rozbudowanych prac pisemnych i wystąpień ustnych, dotyczących zagadnień szczegółowych, związanych ze studiowaniem kierunku studiów i specjalnością, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł K_U18, U3: posiada umiejętność wykonywania wszystkich zabiegów konserwatorskich i restauratorskich K_U05 |
||
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: potrafi pracować samodzielnie i w zespole, ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania K_K06, K2: zna ograniczenia własnej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego kształcenia oraz potrzebę włączania specjalistów z innych dziedzin do rozwiązywania szczególnie złożonych zagadnień konserwatorskich K_K05 |
||
Metody dydaktyczne: | Na seminarium omawiany jest stan przeglądu literatury i stopień zaawansowania realizacji pracy. Student prezentuje pracę w formie prezentacji, omawiany jest postęp prac, problematyka ich realizacji oraz problematyka interpretacji wyników |
||
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
||
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
||
Metody dydaktyczne poszukujące: | - biograficzna |
||
Skrócony opis: |
Pracownicy samodzielni i upoważnieni przez Radę Wydziału z poszczególnych Zakładów prezentują listę zagadnień i tematów do realizacji w ramach pracy teoretyczno-badawczej. Student może zgłosić chęć realizacji jednego z nich i za zgodą osoby prowadzącej (promotora) przystąpić do realizacji zadania. |
||
Pełny opis: |
Celem seminarium (rok V - semestr 10/VI-semestr 11,12) jest wybór tematu pracy magisterskiej teoretyczno-badawczej i ustalenie schematu (planu) pracy magisterskiej. W trakcie zajęć dokonywana jest analiza doboru piśmiennictwa naukowego, formułowane są hipotezy badawcze, doskonalone są umiejętności logicznego i sprawnego doboru materiału i metod. Student poznaje sposoby logicznego prezentowania wyników badań. Seminarium magisterskie daje możliwość udoskonalenia umiejętności naukowych dyskusji prowadzonych w formie ustnej i pisemnej oraz umiejętności prezentowania wyników badań w postaci prezentacji, referatów, posterów i publikacji naukowych. Seminarium poświęcone jest przede wszystkim zagadnieniom teoretycznym i badawczym związanym z konserwacją - restauracją obiektów zabytkowych. Główne zagadnienia badawcze to: rodzaje i przyczyny zniszczeń obiektów, poznanie procesów ich degradacji, analiza czynników niszczących: mechanicznych, fizyko-chemicznych i biologicznych. Szeroko rozumiana profilaktyka konserwatorska. Opracowywanie nowatorskich metod konserwacji. Testowanie środków materiałów konserwatorskich i wdrażanie ich do praktyki konserwatorskiej.Badania warsztatu artysty, technologii i technik sztuk plastycznych. |
||
Literatura: |
Literatura zależna jest od tematyki pracy magisterskiej. Do często rekomendowanych pozycji literatury należą m.in. Jakucewicz S., "Papier w poligrafii", Warszawa 1999; Iwańska J. (i in.), "Leksykon naukowo-techniczny", Warszawa 2001. Jakucewicz S., Czichon H., Dudziak H., "Ćwiczenia laboratoryjne z materiałoznawstwa poligraficznego", Warszawa 2001. Marion Kite; Roy Thomson, "Conservation of leather and related materials", Amsterdam 2007. Internetowe bazy danych: Biblioteka Wirtualna Nauki, https://wbn.edu.pl/; Normy PL, Polski Komitet Normalizacyjny, https://pkn.pl/; Normy TAPPI, The Technical Association of Pulp and Paper Industry, https://www.tappi.org/publications-standards/standards-methods/; Biuro Patentowe USA, "US Patent and Trademark Office", https://www.uspto.gov/; "Internet Archive: Digital Library of Free & Borrowable Books...", https://archive.org/; Federacja Bibliotek Cyfrowych (FBC), https://fbc.pionier.net.pl/; "Gallica", (Francuska Biblioteka Narodowa), https://gallica.bnf.fr/; "Laboratorium jakości papieru", Politechnika Łódzka, http://www.ibwch.lodz.pl/pl30,laboratorium_jakosci_papieru.html (kontakt z labortorium w sprawie możliwości wykonania badań) Bibliografia publikacji pracowników, doktorantów i studentów Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, (System "Expertus"), http:// bg.cm.umk.pl/splendor/umk/; |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia semestru jest dokonanie przeglądu literatury i napisanie pełnej części teoretycznej pracy, wraz z naniesieniem poprawek przez promotora. |
||
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/18" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-25 |
![]() |
Typ zajęć: |
Seminarium, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Justyna Olszewska-Świetlik | |
Prowadzący grup: | Jolanta Czuczko, Elżbieta Jabłońska, Sławomir Kamiński, Tomasz Kozielec, Jadwiga Łukaszewicz, Dariusz Markowski, Piotr Niemcewicz, Justyna Olszewska-Świetlik, Andrzej Podgórski, Małgorzata Pronobis-Brzezińska, Robert Rogal, Jarosław Rogóż, Jacek Stachera, Kinga Szczepińska, Elżbieta Szmit-Naud, Alina Tomaszewska-Szewczyk, Tomasz Ważny | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-24 |
![]() |
Typ zajęć: |
Seminarium, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Gralińska-Grubecka, Tomasz Kozielec, Justyna Olszewska-Świetlik, Katarzyna Polak | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Basiul, Jolanta Czuczko, Aleksandra Gralińska-Grubecka, Elżbieta Jabłońska, Dorota Jutrzenka-Supryn, Sławomir Kamiński, Joanna Karbowska-Berent, Tomasz Kozielec, Piotr Niemcewicz, Justyna Olszewska-Świetlik, Andrzej Podgórski, Małgorzata Pronobis-Brzezińska, Jarosław Rogóż, Jacek Stachera, Elżbieta Szmit-Naud, Alina Tomaszewska-Szewczyk, Tomasz Ważny | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Seminarium, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Gralińska-Grubecka, Tomasz Kozielec, Justyna Olszewska-Świetlik, Katarzyna Polak | |
Prowadzący grup: | Joanna Arszyńska, Elżbieta Basiul, Aleksandra Gralińska-Grubecka, Sławomir Kamiński, Joanna Karbowska-Berent, Tomasz Kozielec, Piotr Niemcewicz, Justyna Olszewska-Świetlik, Andrzej Podgórski, Małgorzata Pronobis-Brzezińska, Robert Rogal, Jarosław Rogóż, Alina Tomaszewska-Szewczyk, Tomasz Ważny | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Seminarium, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Gralińska-Grubecka, Tomasz Kozielec, Justyna Olszewska-Świetlik, Katarzyna Polak | |
Prowadzący grup: | Joanna Arszyńska, Elżbieta Basiul, Sławomir Kamiński, Tomasz Kozielec, Dariusz Markowski, Piotr Niemcewicz, Justyna Olszewska-Świetlik, Andrzej Podgórski, Małgorzata Pronobis-Brzezińska, Jarosław Rogóż, Alina Tomaszewska-Szewczyk, Mirosław Wachowiak, Anna Zaręba | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.