Seminarium dyplomowe teoretyczno-badawcze z zakresu konserwacji sztuki nowosczesnej i współczesnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-SDB-HSN-5L-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką
|
Nazwa przedmiotu: | Seminarium dyplomowe teoretyczno-badawcze z zakresu konserwacji sztuki nowosczesnej i współczesnej |
Jednostka: | Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Ukończone 4 lata studiów jednolitych konserwacji i restauracji dzieł sztuki w specjalności konserwacja malarstwa rzeźby polichromowanej, uzyskane zaliczenia przedmiotów specjalnościowych. |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczyciela - 15 godziny kontaktowe. Godziny pracy indywidualnej studenta 15(zebranie literatury przedmiotu, inne prace przygotowujące do realizacji zadań). |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W01 ma gruntowną wiedzę w zakresie ogólnym i szczegółowym dotyczącą obszarów sztuki i nauki przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zagadnień związanych z reprezentowaną dyscypliną K_W02 wykazuje głębokie zrozumienie wzajemnych relacji pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi aspektami studiów, a także potrafi wykorzystywać tę wiedzę dla dalszego rozwoju K_W03 ma szczegółową wiedzę teoretyczną i praktyczną z metodyki działań konserwatorskich w wybranej specjalności K_W04 zna mechanizmy oddziaływania fizycznych, chemicznych i biologicznych czynników środowiskowych na materię dzieł sztuki i zabytków K_W05 posiada wiedzę w zakresie materiałoznawstwa substancji zabytkowej oraz historycznych i współczesnych materiałów konserwatorskich K_W06 zna podstawowe metody fizyczne i chemiczne badania dzieł sztuki i zabytków K_W07 zna podstawy historii sztuki, z uwzględnieniem interpretacji i podstawowego wartościowania dzieł sztuki K_W08 zna podstawy historii i teorii ochrony i konserwacji-restauracji dzieł sztuki i zabytków K_W09 posiada wiedzę dotyczącą dawnych technologii i technik artystycznych K_W10 posiada wiedzę w dziedzinie sztuk plastycznych w zakresie warsztatu artystycznego K_W11 zna podstawy kształtowania się form artystycznych w ujęciu historycznych K_W12 zna podstawy fotografii i technik dokumentacji dzieł sztuki, badań i procesów konserwatorsko-restauratorskich K_W13 ma elementarną wiedzę o bezpieczeństwie i higienie pracy |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U01 umie przeprowadzić rozpoznanie stanu zachowania zabytku, określić przyczyny zniszczeń i sformułować program prac badawczych oraz konserwatorskich i restauratorskich K_U02 potrafi określić, rozpoznać i opisać budowę techniczną dzieła sztuki i zabytku z uwzględnieniem oryginału i warstw wtórnych K_U03 potrafi określać główne i szczegółowe cele służące realizacji zadania konserwatorskiego z uwzględnieniem kontekstu kulturowego dzieła sztuki/zabytku K_U04 posiada umiejętność wykorzystania wiedzy konserwatorskiej, technologicznej oraz wiedzy z zakresu nauk humanistycznych i przyrodniczych dla przygotowania projektu konserwatorskiego K_U05 posiada umiejętność wykonywania wszystkich zabiegów konserwatorskich i restauratorskich K_U06 potrafi określić zasady profilaktyki i minimalizacji niszczącego oddziaływania fizycznych, chemicznych i biologicznych czynników środowiskowych na materię dzieł sztuki i zabytków K_U07 posiada umiejętność wykonania dokumentacji badań dzieł sztuki i zabytków K_U08 potrafi zaplanować, zinterpretować i powiązać wyniki badań chemicznych, fizycznych, biologicznych z konserwatorskimi i technologicznymi z wykorzystaniem wiedzy na temat dawnych i współczesnych technik oraz tradycji warsztatowych K_U09 posiada umiejętność opracowania kompleksowej dokumentacji konserwatorskiej K_U10 rozpoznaje rodzaje technik sztuk plastycznych K_U11 posiada umiejętności warsztatowe i potrafi zrealizować swoją wizję artystyczną w wybranej formie K_U12 potrafi wykonać dzieło artystyczne w różnych konwencjach (dawnych i współczesnych) K_U13 potrafi wykorzystać umiejętności i wiedzę na temat dawnych i współczesnych technologii i technik sztuk plastycznych w pracach konserwatorsko-restauratorskich i artystycznych K_U14 potrafi wykorzystać umiejętności plastyczne i zastosować wiedzę z obszaru sztuk plastycznych w pracach konserwatorskich i restauratorskich K_U15 potrafi wykorzystać wiedzę o warsztacie dawnych mistrzów w celu wykonania kopii technologiczno-konserwatorskiej zabytku K_U16 umie podejmować samodzielnie decyzje odnośnie projektowania i realizacji prac konserwatorskich K_U17 jest przygotowany do współdziałania z innymi osobami w ramach prac zespołowych i jest zdolny do podjęcia wiodącej roli w takich zespołach K_U18 posiada umiejętność przygotowania rozbudowanych prac pisemnych i wystąpień ustnych, dotyczących zagadnień szczegółowych związanych ze studiowanym kierunkiem studiów i specjalnością, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł K_U19 ma umiejętności językowe w zakresie sztuki oraz specjalistycznego słownictwa konserwatorskiego, właściwego dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego K_U20 w sposób odpowiedzialny podchodzi do publicznych wystąpień związanych z prezentowaniem zagadnień konserwatorskich K_U21 posiada umiejętność przygotowania klarownych i spójnych wystąpień ustnych, dotyczących szczegółowych zagadnień konserwacji-restauracji i ochrony zabytków K_U22 potrafi przedstawić wyniki swojej pracy w postaci prezentacji multimedialnej |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K01 ma świadomość znaczenia wartości (artystycznej, historycznej, emocjonalnej itd.) dzieł sztuki i zabytków, ich nieodtwarzalności i obowiązku ich respektowania w procesie konserwacji-restauracji K_K02 ma świadomość znaczenia profesjonalizmu i konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej K_K03 ma świadomość i rozumie aspekty i skutki (także dalekosiężne) działań konserwatorskich, ich wpływ na dzieło sztuki lub zabytek i środowisko naturalne oraz świadomość związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje K_K04 ma świadomość i rozumie konieczność uwzględniania kontekstu kulturowego dzieła sztuki lub zabytku w decyzjach konserwatorskich K_K05 zna ograniczenia własnej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego kształcenia oraz potrzebę włączania specjalistów z innych dziedzin do rozwiązywania szczególnie złożonych zagadnień konserwatorskich K_K06 potrafi pracować samodzielnie i w zespole, ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania K_K07 rozumie potrzebę popularyzacji wiedzy, idei i zasad ochrony dziedzictwa kulturowego K_K08 rozumie znaczenie kształtowania estetyki dzieła jako wyniku prac konserwatorsko-restauratorskich |
Metody dydaktyczne: | Przygotowanie pracy teoretyczno-badawczej z zakresu konserwacji i restauracji sztuki nowoczesnej i współczesnej. Prezentacja poszczególnych etapów zaawansowania, dyskutowanie zasadności tematu, założeń i celów pracy, określenie zakresu badań i zagadnień konserwatorskich. |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody integracyjne |
Skrócony opis: |
Student rozpoczyna realizację tematu teoretyczno-badawczego. Zapoznaje się z problematyką, określa założenia i cele pracy, zbiera literaturę przedmiotu. |
Pełny opis: |
Studenta realizuje pracę badawczo-konserwatorską z zakresu badań i konserwacji sztuki nowoczesnej i współczesnej. Omawiane są cele i założenia pracy, planowane badania. Student zbiera i prezentuje literaturę przedmiotu związaną z tematem pracy. Charakteryzuje jej wybór oraz konstruuje planowaną zawartość merytoryczną pracy. |
Literatura: |
Wybór literatury uzależniony jest od tematu pracy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Student oceniany jest za wykonaną pracę, za jej postępy i zaangażowanie. Oceniana jest również zebrana literatura przedmiotu oraz zakres prac konserwatorskich na obiekcie jeśli jest on elementem ujętym w pracy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Seminarium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sławomir Kamiński, Dariusz Markowski, Mirosław Wachowiak | |
Prowadzący grup: | Sławomir Kamiński, Dariusz Markowski, Mirosław Wachowiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Seminarium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sławomir Kamiński, Dariusz Markowski, Mirosław Wachowiak | |
Prowadzący grup: | Sławomir Kamiński, Dariusz Markowski, Mirosław Wachowiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Seminarium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sławomir Kamiński, Dariusz Markowski, Mirosław Wachowiak | |
Prowadzący grup: | Sławomir Kamiński, Dariusz Markowski, Mirosław Wachowiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.