Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Seminarium dyplomowe teoretyczno-badawcze z zakresu konserwacji malarstwa i rzeźby polichromowanej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1402-SDB-M-5L-SJ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Seminarium dyplomowe teoretyczno-badawcze z zakresu konserwacji malarstwa i rzeźby polichromowanej
Jednostka: Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Zaliczenie dziewięciu semestrów na kierunku konserwacja i restauracja dzieł sztuki, specjalności konserwacja i restauracja malarstwa i rzeźby polichromowanej.

Całkowity nakład pracy studenta:

15 godz. - udział w zajęciach

10 godz. - praca własna studenta (kompletowanie literatury, praca nad koncepcją rozprawy, przygotowanie prezentacji)

Łącznie: 25 godz = 1 ECTS

Efekty uczenia się - wiedza:

K_W01: ma gruntowną wiedzę w zakresie ogólnym i szczegółowym dotyczącą obszarów sztuki i nauki przydatna do formułowania i rozwiązywania złożonych zagadnień związanych z reprezentowaną dyscypliną.

K_W03: ma szczegółową wiedzę teoretyczną i praktyczną z metodyki działań konserwatorskich w wybranej specjalności.

Efekty uczenia się - umiejętności:

K_U03: potrafi określać główne i szczegółowe cele służące realizacji zadania konserwatorskiego z uwzględnieniem kontekstu kulturowego dzieła sztuki/zabytku.

K_U05: posiada umiejętność wykonywania wszystkich zabiegów konserwatorskich i restauratorskich.

Metody dydaktyczne:

Metoda seminaryjna, dyskusja w toku postępu prac - omawianie materiału przedstawianego przez studenta, metodyki badań i ich realizacji, korekty struktury pracy.

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- opis

Metody dydaktyczne poszukujące:

- seminaryjna

Skrócony opis:

Na seminarium omawiane są zagadnienia związane z wybranym tematem pracy naukowo-badawczej. Student prezentuje wyniki swojej pracy, które są korygowane w wyniku dyskusji z promotorem. Student poznaje zasady prowadzenia prac badawczych i zdobywa umiejętność formułowania tez.

Pełny opis:

Na zajęciach precyzowany jest temat pracy naukowo-badawczej związanej z problematyką konserwatorską właściwą danej specjalności. Określany jest cel badań, ich zakres, metodyka i spodziewane efekty. Student doskonali umiejętności doboru materiałów źródłowych i metod analitycznych. Uczy się analizować dane i dokonywać ich syntezy. Omawiane są zasady prowadzenia prac naukowych i ich redakcji. Na kolejnych zajęciach student przedstawia kolejne etapy swojej pracy. W wyniku dyskusji z promotorem korygowany jest zakres prac, stosowane metody i kierunki dalszych działań. Prezentowane i dyskutowane są poszczególne rozdziały przygotowywanej rozprawy. Finalnym efektem jest nabycie umiejętności prowadzenia i redagowania pracy naukowej na poziomie magisterskim.

Literatura:

Odpowiednia dla obranej tematyki pracy.

Literatura związana z metodyką pisania pracy naukowej:

P. Oliver, Jak pisać prace uniwersyteckie. Poradnik dla studentów, Kraków 1999.

M. Węglinska, Jak pisać prace magisterską ? Poradnik dla studentów, Kraków 1997.

E. Niedzielska, mały poradnik autora i recenzenta pracy akademickiej. Wrocław 1993.

K. Wójcik, Piszę akademicką pracę promocyjną, Warszawa 2005.

Literatura do tematu "Badania nad zastosowaniem cyklododekanu do przenoszenia malowideł ściennych":

1. Anselmi C. et. al., The study of cyclododecane as a temporary coating for marble by NMR profilometry and FTIR reflectance spectroscopies, “Applied Physics A” 2011, 104.

2. Brückle I. et. al., Cyclododecane: technical note on some uses in paper and objects conservation, „JAIC” 1999, Vol. 38, Nr. 2.

3. Koch Dandolo C. L., Cyclododecane Applied on Archaeological Materials: Sublimation Rate Increase by Mean of Fume Cupboard, “ASS” 2013, XVIII.

4. Watters C., Cyclododecane: A Closer Look at Practical Issues, “ASS” 2007, XVI.

5. Miller E., et. al., The Taharqo Wall Painting Rescue at Qasr Ibrim, Egypt, in. The conservation of decorated surfaces on earthen architecture: proceedings from the international colloquium organized by the Getty Conservation Institute and the National Park Service, Mesa Verde National Park, Colorado, USA, September 22-25, 2004, ed. L. Rainer, et. al., Los Angeles 2006.

Metody i kryteria oceniania:

Ocenie podlega postęp prac nad realizacją kolejnych etapów pracy badawczej podjętej w ramach pracy magisterskiej.

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Arszyńska, Robert Rogal, Jacek Stachera
Prowadzący grup: Joanna Karbowska-Berent, Robert Rogal, Elżbieta Szmit-Naud
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Na seminarium omawiane są zagadnienia związane z wybranym tematem pracy naukowo-badawczej. Student prezentuje wyniki swojej pracy, które są korygowane w wyniku dyskusji z promotorem. Student poznaje zasady prowadzenia prac badawczych i zdobywa umiejętność formułowania tez.

Pełny opis:

Na zajęciach precyzowany jest temat pracy naukowo-badawczej związanej z problematyką konserwatorską właściwą danej specjalności. Określany jest cel badań, ich zakres, metodyka i spodziewane efekty. Student doskonali umiejętności doboru materiałów źródłowych i metod analitycznych. Uczy się analizować dane i dokonywać ich syntezy. Omawiane są zasady prowadzenia prac naukowych i ich redakcji. Na kolejnych zajęciach student przedstawia kolejne etapy swojej pracy. W wyniku dyskusji z promotorem korygowany jest zakres prac, stosowane metody i kierunki dalszych działań. Prezentowane i dyskutowane są poszczególne rozdziały przygotowywanej rozprawy. Finalnym efektem jest nabycie umiejętności prowadzenia i redagowania pracy naukowej na poziomie magisterskim.

Literatura:

Odpowiednia dla obranej tematyki pracy.

Literatura do tematu "Badania nad zastosowaniem cyklododekanu do przenoszenia malowideł ściennych":

1. Anselmi C. et. al., The study of cyclododecane as a temporary coating for marble by NMR profilometry and FTIR reflectance spectroscopies, “Applied Physics A” 2011, 104.

2. Brückle I. et. al., Cyclododecane: technical note on some uses in paper and objects conservation, „JAIC” 1999, Vol. 38, Nr. 2.

3. Koch Dandolo C. L., Cyclododecane Applied on Archaeological Materials: Sublimation Rate Increase by Mean of Fume Cupboard, “ASS” 2013, XVIII.

4. Watters C., Cyclododecane: A Closer Look at Practical Issues, “ASS” 2007, XVI.

5. Miller E., et. al., The Taharqo Wall Painting Rescue at Qasr Ibrim, Egypt, in. The conservation of decorated surfaces on earthen architecture: proceedings from the international colloquium organized by the Getty Conservation Institute and the National Park Service, Mesa Verde National Park, Colorado, USA, September 22-25, 2004, ed. L. Rainer, et. al., Los Angeles 2006.

Literatura związana z metodyką pisania pracy naukowej:

P. Oliver, Jak pisać prace uniwersyteckie. Poradnik dla studentów, Kraków 1999.

M. Węglinska, Jak pisać prace magisterską ? Poradnik dla studentów, Kraków 1997.

E. Niedzielska, mały poradnik autora i recenzenta pracy akademickiej. Wrocław 1993.

K. Wójcik, Piszę akademicką pracę promocyjną, Warszawa 2005.

Uwagi:

Brak

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Arszyńska, Robert Rogal, Jacek Stachera
Prowadzący grup: Jacek Stachera, Elżbieta Szmit-Naud
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Na seminarium omawiane są zagadnienia związane z wybranym tematem pracy naukowo-badawczej. Student prezentuje wyniki swojej pracy, które są korygowane w wyniku dyskusji z promotorem. Student poznaje zasady prowadzenia prac badawczych i zdobywa umiejętność formułowania tez.

Pełny opis:

Na zajęciach precyzowany jest temat pracy naukowo-badawczej związanej z problematyką konserwatorską właściwą danej specjalności. Określany jest cel badań, ich zakres, metodyka i spodziewane efekty. Student doskonali umiejętności doboru materiałów źródłowych i metod analitycznych. Uczy się analizować dane i dokonywać ich syntezy. Omawiane są zasady prowadzenia prac naukowych i ich redakcji. Na kolejnych zajęciach student przedstawia kolejne etapy swojej pracy. W wyniku dyskusji z promotorem korygowany jest zakres prac, stosowane metody i kierunki dalszych działań. Prezentowane i dyskutowane są poszczególne rozdziały przygotowywanej rozprawy. Finalnym efektem jest nabycie umiejętności prowadzenia i redagowania pracy naukowej na poziomie magisterskim.

Literatura:

Odpowiednia dla obranej tematyki pracy.

Literatura do tematu "Badania nad zastosowaniem cyklododekanu do przenoszenia malowideł ściennych":

1. Anselmi C. et. al., The study of cyclododecane as a temporary coating for marble by NMR profilometry and FTIR reflectance spectroscopies, “Applied Physics A” 2011, 104.

2. Brückle I. et. al., Cyclododecane: technical note on some uses in paper and objects conservation, „JAIC” 1999, Vol. 38, Nr. 2.

3. Koch Dandolo C. L., Cyclododecane Applied on Archaeological Materials: Sublimation Rate Increase by Mean of Fume Cupboard, “ASS” 2013, XVIII.

4. Watters C., Cyclododecane: A Closer Look at Practical Issues, “ASS” 2007, XVI.

5. Miller E., et. al., The Taharqo Wall Painting Rescue at Qasr Ibrim, Egypt, in. The conservation of decorated surfaces on earthen architecture: proceedings from the international colloquium organized by the Getty Conservation Institute and the National Park Service, Mesa Verde National Park, Colorado, USA, September 22-25, 2004, ed. L. Rainer, et. al., Los Angeles 2006.

Literatura związana z metodyką pisania pracy naukowej:

P. Oliver, Jak pisać prace uniwersyteckie. Poradnik dla studentów, Kraków 1999.

M. Węglinska, Jak pisać prace magisterską ? Poradnik dla studentów, Kraków 1997.

E. Niedzielska, mały poradnik autora i recenzenta pracy akademickiej. Wrocław 1993.

K. Wójcik, Piszę akademicką pracę promocyjną, Warszawa 2005.

Uwagi:

Brak

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Arszyńska, Robert Rogal, Jacek Stachera
Prowadzący grup: Stanisław Kośmiński, Jacek Stachera, Elżbieta Szmit-Naud
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Na seminarium omawiane są zagadnienia związane z wybranym tematem pracy naukowo-badawczej. Student prezentuje wyniki swojej pracy, które są korygowane w wyniku dyskusji z promotorem. Student poznaje zasady prowadzenia prac badawczych i zdobywa umiejętność formułowania tez.

Pełny opis:

Na zajęciach precyzowany jest temat pracy naukowo-badawczej związanej z problematyką konserwatorską właściwą danej specjalności. Określany jest cel badań, ich zakres, metodyka i spodziewane efekty. Student doskonali umiejętności doboru materiałów źródłowych i metod analitycznych. Uczy się analizować dane i dokonywać ich syntezy. Omawiane są zasady prowadzenia prac naukowych i ich redakcji. Na kolejnych zajęciach student przedstawia kolejne etapy swojej pracy. W wyniku dyskusji z promotorem korygowany jest zakres prac, stosowane metody i kierunki dalszych działań. Prezentowane i dyskutowane są poszczególne rozdziały przygotowywanej rozprawy. Finalnym efektem jest nabycie umiejętności prowadzenia i redagowania pracy naukowej na poziomie magisterskim.

Literatura:

Odpowiednia dla obranej tematyki pracy.

Literatura do tematu "Badania nad zastosowaniem cyklododekanu do przenoszenia malowideł ściennych":

1. Anselmi C. et. al., The study of cyclododecane as a temporary coating for marble by NMR profilometry and FTIR reflectance spectroscopies, “Applied Physics A” 2011, 104.

2. Brückle I. et. al., Cyclododecane: technical note on some uses in paper and objects conservation, „JAIC” 1999, Vol. 38, Nr. 2.

3. Koch Dandolo C. L., Cyclododecane Applied on Archaeological Materials: Sublimation Rate Increase by Mean of Fume Cupboard, “ASS” 2013, XVIII.

4. Watters C., Cyclododecane: A Closer Look at Practical Issues, “ASS” 2007, XVI.

5. Miller E., et. al., The Taharqo Wall Painting Rescue at Qasr Ibrim, Egypt, in. The conservation of decorated surfaces on earthen architecture: proceedings from the international colloquium organized by the Getty Conservation Institute and the National Park Service, Mesa Verde National Park, Colorado, USA, September 22-25, 2004, ed. L. Rainer, et. al., Los Angeles 2006.

Literatura związana z metodyką pisania pracy naukowej:

P. Oliver, Jak pisać prace uniwersyteckie. Poradnik dla studentów, Kraków 1999.

M. Węglinska, Jak pisać prace magisterską ? Poradnik dla studentów, Kraków 1997.

E. Niedzielska, mały poradnik autora i recenzenta pracy akademickiej. Wrocław 1993.

K. Wójcik, Piszę akademicką pracę promocyjną, Warszawa 2005.

Uwagi:

Brak

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)