Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Seminarium dyplomowe konserwatorskie z zakresu malarstwa i rzeźby polichromowanej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1402-SDK-M-4L-SJ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Seminarium dyplomowe konserwatorskie z zakresu malarstwa i rzeźby polichromowanej
Jednostka: Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Student zalicza 7 semestrów specjalizacji i jest dopuszczony do wyboru obiektu dyplomowego części konserwatorsko-artystycznej

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obligatoryjny

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela - 15 godziny kontaktowe (0,5 ECTS).

2. Godziny pracy indywidualnej studenta - opracowywanie programu prac konserwatorsko-restauratorskich, inne prace przygotowujące do realizacji zadań w oparciu o zebranie i wybór odpowiednich materiałów do zajęć, wymagane powtórzenie materiału, pisanie prac, projektów, czytanie literatury - 25 godzin

Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania - 20 godzin

Łącznie 45 godz. (1,5 ECTS)

Łącznie 60 godz. 2 ECTS


Efekty uczenia się - wiedza:

W 1: ma gruntowną wiedzę w zakresie ogólnym i szczegółowym dotyczącą obszarów sztuki i nauki przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zagadnień związanych z reprezentowaną dyscypliną K_W01

W2: ma wiedzę teoretyczną z metodyki działań konserwatorskich w wybranej specjalności K_W03

W 3: posiada wiedzę w zakresie materiałoznawstwa substancji zabytkowej oraz historycznych i współczesnych materiałów konserwatorskich K_W05

W 4: zna metody fizyczne i chemiczne badania dzieł sztuki i zabytków K_W06



Efekty uczenia się - umiejętności:

U 1: umie przeprowadzić rozpoznanie stanu zachowania zabytku, określić przyczyny zniszczeń i sformułować program prac badawczych oraz konserwatorskich i restauratorskich K_U01

U 2: posiada umiejętności wykorzystania wiedzy konserwatorskiej, technologicznej oraz wiedzy z zakresu nauk humanistycznych i przyrodniczych dla przygotowania projektu konserwatorskiego (K_U04);

U 3: posiada umiejętność opracowania kompleksowej dokumentacji konserwatorskiej (K_U09).




Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K 1: ma świadomość znaczenia profesjonalizmu i konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej (K_K02);

K 2: ma świadomość i rozumie aspekty i skutki działań konserwatorskich ich wpływ na dzieło sztuki lub zabytek i środowisko naturalne oraz świadomość związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje (K_K03);

K 3: zna ograniczenia własnej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego kształcenia oraz potrzebę włączania specjalistów z innych dziedzin do rozwiązywania szczególnie złożonych zagadnień konserwatorskich K_KO5



Metody dydaktyczne:

Studenci referują zagadnienia historyczne oraz problematykę badawczą i konserwatorską zebraną na podstawie literatury, wywiadów z właścicielem opracowywanego przez nich obiektu. Wystąpienia te (także multimedialne) poddawane są ocenie oraz dyskusji wśród uczestników seminarium.

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- referatu
- seminaryjna

Skrócony opis:

Student przeprowadza badania konserwatorskie służące poznaniu dzieła będącego obiektem jego pracy dyplomowej i określenie jego stanu. Dokonuje zarazem wyboru miejsc/obszarów do badań szczegółowych, z użyciem m.in. nowoczesnych technik obrazowych, pozwalających uzupełnić te informacje – tak na wstępie, jak w trakcie prac. Dokonuje interpretacji danych wynikających z rozpoznania obiektu, w oparciu o nie określa konserwatorską problematykę i formułuje program prac konserwatorskich i restauratorskich, poddając go weryfikacji i aktualizacji w toku kolejnych działań. Pozyskuje i uzupełnia informacje źródłowe o obiekcie, aktualnych rozwiązaniach i środkach konserwatorskich optymalnych dla poddawanego pracom i sukcesywnie pracuje nad dokumentacją jego konserwacji i restauracji.

Pełny opis:

Przygotowanie, przedstawienie i omówienie projektu konserwatorskiego dla obiektu dyplomowego. Omówienie historii obiektu, jego budowy przedstawienie i charakterystyka jego stanu zachowania i przyczyn zniszczeń. Student uzasadnia wybór metod i środków, które zostaną wykorzystane w praktycznej konserwacji. Wspólnie analizowana jest trafność proponowanych rozwiązań i środków. Student przedstawia program dla poszczególnych działań konserwatorskich. Przygotowuje wstępną dokumentację konserwatorskąji

Literatura:

Literatura uzależniona jest od rodzaju opracowywanego obiektu. Student korzysta z wydawnictw, czasopism, dokumentacji i prac magisterskich dostępnych na UMK oraz w sieci.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena wiedzy teoretycznej i praktycznej zdobytej na wykładach oraz w trakcie zajęć z metodyki konserwatorskiej. Szczególnie ocena umiejętności oceny stanu zachowania i diagnozowania przyczyn zniszczeń dzieł sztuki wynikających z ich budowy oraz czynników niszczących (50%). Umiejętność proponowania i przebiegu prac konserwatorskich oraz stosowania metod i środków z ich uzasadnieniem (30%). Wymagana jest wiedza dotycząca metod i środków stosowanych w przeszłości i obecnie w pracach konserwatorskich i restauratorskich (20%).

Po zsumowaniu od 85% wzwyż - ocena bardzo dobra

powyżej 70% - ocena dobra

powyżej 50% - ocena dostateczna

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Arszyńska, Sławomir Kamiński, Dariusz Markowski, Robert Rogal, Jacek Stachera, Mirosław Wachowiak
Prowadzący grup: Solida Lim, Teresa Łękawa-Wysłouch, Robert Rogal, Jacek Stachera, Kinga Szczepińska, Elżbieta Szmit-Naud
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Arszyńska, Sławomir Kamiński, Dariusz Markowski, Robert Rogal, Jacek Stachera, Mirosław Wachowiak
Prowadzący grup: Joanna Arszyńska, Solida Lim, Robert Rogal, Jacek Stachera, Elżbieta Szmit-Naud
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sławomir Kamiński, Dariusz Markowski, Robert Rogal, Jacek Stachera, Elżbieta Szmit-Naud, Mirosław Wachowiak
Prowadzący grup: Solida Lim, Teresa Łękawa-Wysłouch, Robert Rogal, Jacek Stachera, Kinga Szczepińska, Elżbieta Szmit-Naud
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przygotowanie do samodzielnej realizacji programu badań dzieła sztuki. Sformułowanie programu prac badawczych dla obiektu dyplomowego (uzasadnionych przypadkach innego zabytku).Na podstawie wyników badań materiałów składających się na dzieło sztuki, rozpoznaniu budowy technicznej oryginału oraz określeniu ewentualnych przekształceń i warstw wtórnych opracowanie wytycznych niezbędnych do sformułowania programu prac konserwatorskich i restauratorskich .Rozpoznanie i opis technologii i techniki dzieła sztuki.

Pełny opis:

Przygotowanie, przedstawienie i omówienie projektu konserwatorskiego dla obiektu dyplomowego. Omówienie historii obiektu, jego budowy przedstawienie i charakterystyka jego stanu zachowania i przyczyn zniszczeń. Student uzasadnia wybór metod i środków, które zostaną wykorzystane w praktycznej konserwacji. Zwrócenie uwagi na zagadnienia restauracji w odniesieniu intencji artysty w trwaniu dzieła sztuki. Wspólnie analizowana jest trafność proponowanych rozwiązań i środków. Student przedstawia program dla poszczególnych działań konserwatorskich:

1. Oczyszczanie lica i odwrocia z zabrudzeń powierzchniowych.

2. Konsolidacja.

3. Prostowanie i wzmocnienie podłoża (podłoża zastępcze).

4. Uzupełnianie ubytków podłoża.

5. Uzupełnianie ubytków zaprawy.

6. Uzupełnianie ubytków warstwy malarskiej (powierzchnie werniksowane i niewerniksowane, matowe, błyszczące).

7. Stosowanie warstw zabezpieczających.

8. Zakres prac restauratorskich.

9. Sposoby magazynowania i ekspozycji (opracowywanie rozwiązań ekspozycji

Literatura:

Wybrane fragmenty z poniższej literatury w zależności od typu obiektu i problematyki konserwatorskiej:

Markowski D., Kamiński S.A., Wachowiak M., Wybrane zagadnienia konserwacji i restauracji sztuki nowoczesnej, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2010,

Markowski D. (pod redakcją), “Wybrane zagadnienia konserwacji sztuki współczesnej”, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2024

Publikacje i artykuły w czasopismach polskich i obcojęzycznych o tematyce konserwacji i restauracji sztuki (m.in.: Acta Universitatis Nicolai Copernici, Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo - Toruń, Ochrona Zabytków - Warszawa, Biuletyn Informacyjny Konserwatorów-Restauratorów Dzieł Sztuki - Łódź, Studies in Conservation (Anglia), Restauro (Niemcy); dokumentacje prac wykonanych w ramach zajęć dydaktycznych i dyplomowych oraz prac magisterskich wykonanych przez studentów danej Katedry.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-02-23 - 2026-09-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sławomir Kamiński, Dariusz Markowski, Robert Rogal, Jacek Stachera, Elżbieta Szmit-Naud, Mirosław Wachowiak
Prowadzący grup: Solida Lim, Teresa Łękawa-Wysłouch, Robert Rogal, Jacek Stachera, Kinga Szczepińska, Elżbieta Szmit-Naud
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przygotowanie do samodzielnej realizacji programu badań dzieła sztuki. Sformułowanie programu prac badawczych dla obiektu dyplomowego (uzasadnionych przypadkach innego zabytku).Na podstawie wyników badań materiałów składających się na dzieło sztuki, rozpoznaniu budowy technicznej oryginału oraz określeniu ewentualnych przekształceń i warstw wtórnych opracowanie wytycznych niezbędnych do sformułowania programu prac konserwatorskich i restauratorskich .Rozpoznanie i opis technologii i techniki dzieła sztuki.

Pełny opis:

Przygotowanie, przedstawienie i omówienie projektu konserwatorskiego dla obiektu dyplomowego. Omówienie historii obiektu, jego budowy przedstawienie i charakterystyka jego stanu zachowania i przyczyn zniszczeń. Student uzasadnia wybór metod i środków, które zostaną wykorzystane w praktycznej konserwacji. Zwrócenie uwagi na zagadnienia restauracji w odniesieniu intencji artysty w trwaniu dzieła sztuki. Wspólnie analizowana jest trafność proponowanych rozwiązań i środków. Student przedstawia program dla poszczególnych działań konserwatorskich:

1. Oczyszczanie lica i odwrocia z zabrudzeń powierzchniowych.

2. Konsolidacja.

3. Prostowanie i wzmocnienie podłoża (podłoża zastępcze).

4. Uzupełnianie ubytków podłoża.

5. Uzupełnianie ubytków zaprawy.

6. Uzupełnianie ubytków warstwy malarskiej (powierzchnie werniksowane i niewerniksowane, matowe, błyszczące).

7. Stosowanie warstw zabezpieczających.

8. Zakres prac restauratorskich.

9. Sposoby magazynowania i ekspozycji (opracowywanie rozwiązań ekspozycji

Literatura:

Wybrane fragmenty z poniższej literatury w zależności od typu obiektu i problematyki konserwatorskiej:

Markowski D., Kamiński S.A., Wachowiak M., Wybrane zagadnienia konserwacji i restauracji sztuki nowoczesnej, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2010,

Markowski D. (pod redakcją), “Wybrane zagadnienia konserwacji sztuki współczesnej”, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2024

Publikacje i artykuły w czasopismach polskich i obcojęzycznych o tematyce konserwacji i restauracji sztuki (m.in.: Acta Universitatis Nicolai Copernici, Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo - Toruń, Ochrona Zabytków - Warszawa, Biuletyn Informacyjny Konserwatorów-Restauratorów Dzieł Sztuki - Łódź, Studies in Conservation (Anglia), Restauro (Niemcy); dokumentacje prac wykonanych w ramach zajęć dydaktycznych i dyplomowych oraz prac magisterskich wykonanych przez studentów danej Katedry.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)