Seminarium dyplomowe konserwatorskie z zakresu malarstwa i rzeźby polichromowanej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-SDK-M-4L-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką
|
Nazwa przedmiotu: | Seminarium dyplomowe konserwatorskie z zakresu malarstwa i rzeźby polichromowanej |
Jednostka: | Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student zalicza 7 semestrów specjalizacji i jest dopuszczony do wyboru obiektu dyplomowego części konserwatorsko-artystycznej |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela - 15 godziny kontaktowe (0,5 ECTS). 2. Godziny pracy indywidualnej studenta - opracowywanie programu prac konserwatorsko-restauratorskich, inne prace przygotowujące do realizacji zadań w oparciu o zebranie i wybór odpowiednich materiałów do zajęć, wymagane powtórzenie materiału, pisanie prac, projektów, czytanie literatury - 25 godzin Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania - 20 godzin Łącznie 45 godz. (1,5 ECTS) Łącznie 60 godz. 2 ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | W 1: ma gruntowną wiedzę w zakresie ogólnym i szczegółowym dotyczącą obszarów sztuki i nauki przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zagadnień związanych z reprezentowaną dyscypliną K_W01 W2: ma wiedzę teoretyczną z metodyki działań konserwatorskich w wybranej specjalności K_W03 W 3: posiada wiedzę w zakresie materiałoznawstwa substancji zabytkowej oraz historycznych i współczesnych materiałów konserwatorskich K_W05 W 4: zna metody fizyczne i chemiczne badania dzieł sztuki i zabytków K_W06 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U 1: umie przeprowadzić rozpoznanie stanu zachowania zabytku, określić przyczyny zniszczeń i sformułować program prac badawczych oraz konserwatorskich i restauratorskich K_U01 U 2: posiada umiejętności wykorzystania wiedzy konserwatorskiej, technologicznej oraz wiedzy z zakresu nauk humanistycznych i przyrodniczych dla przygotowania projektu konserwatorskiego (K_U04); U 3: posiada umiejętność opracowania kompleksowej dokumentacji konserwatorskiej (K_U09). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K 1: ma świadomość znaczenia profesjonalizmu i konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej (K_K02); K 2: ma świadomość i rozumie aspekty i skutki działań konserwatorskich ich wpływ na dzieło sztuki lub zabytek i środowisko naturalne oraz świadomość związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje (K_K03); K 3: zna ograniczenia własnej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego kształcenia oraz potrzebę włączania specjalistów z innych dziedzin do rozwiązywania szczególnie złożonych zagadnień konserwatorskich K_KO5 |
Metody dydaktyczne: | Studenci referują zagadnienia historyczne oraz problematykę badawczą i konserwatorską zebraną na podstawie literatury, wywiadów z właścicielem opracowywanego przez nich obiektu. Wystąpienia te (także multimedialne) poddawane są ocenie oraz dyskusji wśród uczestników seminarium. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Student przeprowadza badania konserwatorskie służące poznaniu dzieła będącego obiektem jego pracy dyplomowej i określenie jego stanu. Dokonuje zarazem wyboru miejsc/obszarów do badań szczegółowych, z użyciem m.in. nowoczesnych technik obrazowych, pozwalających uzupełnić te informacje – tak na wstępie, jak w trakcie prac. Dokonuje interpretacji danych wynikających z rozpoznania obiektu, w oparciu o nie określa konserwatorską problematykę i formułuje program prac konserwatorskich i restauratorskich, poddając go weryfikacji i aktualizacji w toku kolejnych działań. Pozyskuje i uzupełnia informacje źródłowe o obiekcie, aktualnych rozwiązaniach i środkach konserwatorskich optymalnych dla poddawanego pracom i sukcesywnie pracuje nad dokumentacją jego konserwacji i restauracji. |
Pełny opis: |
Przygotowanie, przedstawienie i omówienie projektu konserwatorskiego dla obiektu dyplomowego. Omówienie historii obiektu, jego budowy przedstawienie i charakterystyka jego stanu zachowania i przyczyn zniszczeń. Student uzasadnia wybór metod i środków, które zostaną wykorzystane w praktycznej konserwacji. Wspólnie analizowana jest trafność proponowanych rozwiązań i środków. Student przedstawia program dla poszczególnych działań konserwatorskich. Przygotowuje wstępną dokumentację konserwatorskąji |
Literatura: |
Literatura uzależniona jest od rodzaju opracowywanego obiektu. Student korzysta z wydawnictw, czasopism, dokumentacji i prac magisterskich dostępnych na UMK oraz w sieci. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena wiedzy teoretycznej i praktycznej zdobytej na wykładach oraz w trakcie zajęć z metodyki konserwatorskiej. Szczególnie ocena umiejętności oceny stanu zachowania i diagnozowania przyczyn zniszczeń dzieł sztuki wynikających z ich budowy oraz czynników niszczących (50%). Umiejętność proponowania i przebiegu prac konserwatorskich oraz stosowania metod i środków z ich uzasadnieniem (30%). Wymagana jest wiedza dotycząca metod i środków stosowanych w przeszłości i obecnie w pracach konserwatorskich i restauratorskich (20%). Po zsumowaniu od 85% wzwyż - ocena bardzo dobra powyżej 70% - ocena dobra powyżej 50% - ocena dostateczna |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR SEM
SEM
CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Arszyńska, Sławomir Kamiński, Dariusz Markowski, Robert Rogal, Jacek Stachera, Mirosław Wachowiak | |
Prowadzący grup: | Solida Lim, Teresa Łękawa-Wysłouch, Robert Rogal, Jacek Stachera, Kinga Szczepińska, Elżbieta Szmit-Naud | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR SEM
SEM
CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Arszyńska, Sławomir Kamiński, Dariusz Markowski, Robert Rogal, Jacek Stachera, Mirosław Wachowiak | |
Prowadzący grup: | Joanna Arszyńska, Solida Lim, Robert Rogal, Jacek Stachera, Elżbieta Szmit-Naud | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR SEM
SEM
CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sławomir Kamiński, Dariusz Markowski, Robert Rogal, Jacek Stachera, Elżbieta Szmit-Naud, Mirosław Wachowiak | |
Prowadzący grup: | Solida Lim, Teresa Łękawa-Wysłouch, Robert Rogal, Jacek Stachera, Kinga Szczepińska, Elżbieta Szmit-Naud | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Przygotowanie do samodzielnej realizacji programu badań dzieła sztuki. Sformułowanie programu prac badawczych dla obiektu dyplomowego (uzasadnionych przypadkach innego zabytku).Na podstawie wyników badań materiałów składających się na dzieło sztuki, rozpoznaniu budowy technicznej oryginału oraz określeniu ewentualnych przekształceń i warstw wtórnych opracowanie wytycznych niezbędnych do sformułowania programu prac konserwatorskich i restauratorskich .Rozpoznanie i opis technologii i techniki dzieła sztuki. |
|
Pełny opis: |
Przygotowanie, przedstawienie i omówienie projektu konserwatorskiego dla obiektu dyplomowego. Omówienie historii obiektu, jego budowy przedstawienie i charakterystyka jego stanu zachowania i przyczyn zniszczeń. Student uzasadnia wybór metod i środków, które zostaną wykorzystane w praktycznej konserwacji. Zwrócenie uwagi na zagadnienia restauracji w odniesieniu intencji artysty w trwaniu dzieła sztuki. Wspólnie analizowana jest trafność proponowanych rozwiązań i środków. Student przedstawia program dla poszczególnych działań konserwatorskich: 1. Oczyszczanie lica i odwrocia z zabrudzeń powierzchniowych. 2. Konsolidacja. 3. Prostowanie i wzmocnienie podłoża (podłoża zastępcze). 4. Uzupełnianie ubytków podłoża. 5. Uzupełnianie ubytków zaprawy. 6. Uzupełnianie ubytków warstwy malarskiej (powierzchnie werniksowane i niewerniksowane, matowe, błyszczące). 7. Stosowanie warstw zabezpieczających. 8. Zakres prac restauratorskich. 9. Sposoby magazynowania i ekspozycji (opracowywanie rozwiązań ekspozycji |
|
Literatura: |
Wybrane fragmenty z poniższej literatury w zależności od typu obiektu i problematyki konserwatorskiej: Markowski D., Kamiński S.A., Wachowiak M., Wybrane zagadnienia konserwacji i restauracji sztuki nowoczesnej, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2010, Markowski D. (pod redakcją), “Wybrane zagadnienia konserwacji sztuki współczesnej”, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2024 Publikacje i artykuły w czasopismach polskich i obcojęzycznych o tematyce konserwacji i restauracji sztuki (m.in.: Acta Universitatis Nicolai Copernici, Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo - Toruń, Ochrona Zabytków - Warszawa, Biuletyn Informacyjny Konserwatorów-Restauratorów Dzieł Sztuki - Łódź, Studies in Conservation (Anglia), Restauro (Niemcy); dokumentacje prac wykonanych w ramach zajęć dydaktycznych i dyplomowych oraz prac magisterskich wykonanych przez studentów danej Katedry. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-02-23 - 2026-09-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR SEM
SEM
CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sławomir Kamiński, Dariusz Markowski, Robert Rogal, Jacek Stachera, Elżbieta Szmit-Naud, Mirosław Wachowiak | |
Prowadzący grup: | Solida Lim, Teresa Łękawa-Wysłouch, Robert Rogal, Jacek Stachera, Kinga Szczepińska, Elżbieta Szmit-Naud | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Przygotowanie do samodzielnej realizacji programu badań dzieła sztuki. Sformułowanie programu prac badawczych dla obiektu dyplomowego (uzasadnionych przypadkach innego zabytku).Na podstawie wyników badań materiałów składających się na dzieło sztuki, rozpoznaniu budowy technicznej oryginału oraz określeniu ewentualnych przekształceń i warstw wtórnych opracowanie wytycznych niezbędnych do sformułowania programu prac konserwatorskich i restauratorskich .Rozpoznanie i opis technologii i techniki dzieła sztuki. |
|
Pełny opis: |
Przygotowanie, przedstawienie i omówienie projektu konserwatorskiego dla obiektu dyplomowego. Omówienie historii obiektu, jego budowy przedstawienie i charakterystyka jego stanu zachowania i przyczyn zniszczeń. Student uzasadnia wybór metod i środków, które zostaną wykorzystane w praktycznej konserwacji. Zwrócenie uwagi na zagadnienia restauracji w odniesieniu intencji artysty w trwaniu dzieła sztuki. Wspólnie analizowana jest trafność proponowanych rozwiązań i środków. Student przedstawia program dla poszczególnych działań konserwatorskich: 1. Oczyszczanie lica i odwrocia z zabrudzeń powierzchniowych. 2. Konsolidacja. 3. Prostowanie i wzmocnienie podłoża (podłoża zastępcze). 4. Uzupełnianie ubytków podłoża. 5. Uzupełnianie ubytków zaprawy. 6. Uzupełnianie ubytków warstwy malarskiej (powierzchnie werniksowane i niewerniksowane, matowe, błyszczące). 7. Stosowanie warstw zabezpieczających. 8. Zakres prac restauratorskich. 9. Sposoby magazynowania i ekspozycji (opracowywanie rozwiązań ekspozycji |
|
Literatura: |
Wybrane fragmenty z poniższej literatury w zależności od typu obiektu i problematyki konserwatorskiej: Markowski D., Kamiński S.A., Wachowiak M., Wybrane zagadnienia konserwacji i restauracji sztuki nowoczesnej, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2010, Markowski D. (pod redakcją), “Wybrane zagadnienia konserwacji sztuki współczesnej”, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2024 Publikacje i artykuły w czasopismach polskich i obcojęzycznych o tematyce konserwacji i restauracji sztuki (m.in.: Acta Universitatis Nicolai Copernici, Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo - Toruń, Ochrona Zabytków - Warszawa, Biuletyn Informacyjny Konserwatorów-Restauratorów Dzieł Sztuki - Łódź, Studies in Conservation (Anglia), Restauro (Niemcy); dokumentacje prac wykonanych w ramach zajęć dydaktycznych i dyplomowych oraz prac magisterskich wykonanych przez studentów danej Katedry. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.