Seminarium dyplomowe konserwatorskie z zakresu papieru i skóry
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-SDK-PIS-5L-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką
|
Nazwa przedmiotu: | Seminarium dyplomowe konserwatorskie z zakresu papieru i skóry |
Jednostka: | Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
LUB
3.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Warunkiem uczestnictwa w seminarium jest zaliczenie seminarium konserwatorskiego oraz pracowni konserwatorskiej w semestrze 9, a także wykonanie badań konserwatorskich obiektu. Celem przedmiotu jest przedstawienie przez studenta projektu konserwatorskiego, którego praktyczna realizacja jest wykonywana nad obiektem dyplomowym w ramach pracowni konserwatorskiej. Projekt konserwatorski poprzedza analiza wartościująca. Zakres przedstawionych prac wynika ze specyfiki obiektu. |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: godziny kontaktowe: 15 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu, tj. wcześniejsze przygotowanie i uzupełnienie notatek; zebranie i wybór odpowiednich materiałów do zajęć, wymagane powtórzenie materiału, pisanie prac, projektów, czytanie literatury:30 3.Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania (np. w egzaminach): 45 Łącznie 90 (3ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W 1: ma gruntowną wiedzę w zakresie ogólnym i szczegółowym dotyczących obszarów sztuki i nauki przydatną do formowania i rozwiązywania złożonych zagadnień związanych z obiektem dyplomowym w zakresie konserwacji-restauracji papieru i skóry z uwzględnieniem specyfiki tego obiektu (K_W01); W2: wykazuje głębokie zrozumienie wzajemnych relacji pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi aspektami konserwacji zabytków, a także potrafi wykorzystać tę wiedzę do opracowania programu konserwatorskiego dla obiektu dyplomowego na podłożu papierowym, ze skóry oraz tekstylnego, mając na względzie złożoność problematyki wynikającej ze wspomnianych korelacji (K_W02); W3: ma szczegółową wiedzę teoretyczną i praktyczną z metodyki działań konserwatorskich w zakresie konserwacji-restauracji papieru i skóry oraz materiałów towarzyszących zabytkom na podłożu papierowym, ze skóry oraz tekstylnym (K_W03); W4: posiada wiedzę w zakresie materiałoznawstwa substancji zabytkowej oraz historycznych i współczesnych materiałów konserwatorskich związanych z zabytkowym obiektem dyplomowym na podłożu papierowym, ze skóry oraz tekstylnym (K_W05); W5: zna podstawowe metody fizyczne i chemiczne badania dzieł sztuki i zabytków na podłożu papierowym , ze skóry oraz tekstylnych (K_W06); W6: zna podstawy fotografii i technik dokumentacji dzieł sztuki, zabytków na podłożu papierowym , skórzanych oraz tekstylnych, badań i procesów konserwatorsko-restauratorskich związanych ze specyfiką obiektu dyplomowego (K_W12). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: umie przeprowadzić rozpoznanie stanu zachowania zabytku na podłożu papierowym, skórzanego oraz tekstylnego, określić przyczyny zniszczeń i sformułować program prac badawczych oraz konserwatorskich i restauratorskich (K_U01); U2: posiada umiejętności wykorzystania wiedzy konserwatorskiej, technologicznej oraz wiedzy z zakresu nauk humanistycznych i przyrodniczych dla przygotowania projektu konserwatorskiego w odniesieniu do obiektu dyplomowego na podłożu papierowym, skórzanego lub tekstylnego (K_U04); U3: posiada umiejętności wykonywania wszystkich zabiegów konserwatorskich i restauratorskich w odniesieniu do zabytków na podłożu papierowym, ze skóry oraz tekstylnych z uwzględnieniem specyfiki materiałów, z których wykonany jest obiekt dyplomowy (K_U05); U4: posiada umiejętność wykonania dokumentacji badań dzieł sztuki i zabytków na podłożu papierowym, skórzanych oraz tekstylnych zwracając uwagę na specyfikę poszczególnych materiałów związanych z obiektem dyplomowym (K_U07); U5: posiada umiejętność opracowania kompleksowej dokumentacji konserwatorskiej dla obiektu dyplomowego na podłożu papierowym, skórzanego oraz tekstylnego (K-U09). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: ma świadomość znaczenia wartości artystycznej, historycznej i emocjonalnej dzieł sztuki i zabytków, ich nieodtwarzalności i obowiązku ich respektowania w procesie konserwacji-restauracji obiektu dyplomowego na podłożu papierowym, skórzanego oraz tekstylnego (K_K01); K2: ma świadomość znaczenia profesjonalizmu i konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej podczas procesu konserwacji-restauracji obiektu dyplomowego na podłożu skórzanym, ze skóry oraz tekstylnego (K_K02); K3: ma świadomość i rozumie aspekty i skutki działań konserwatorskich ich wpływ na dzieło sztuki lub zabytek i środowisko naturalne oraz świadomość związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje podczas procesu konserwacji- restauracji obiektu dyplomowego na podłożu papierowym, ze skóry oraz tekstylnego (K_K03); K4: zna ograniczenia własnej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego kształcenia oraz potrzebę włączania specjalistów z innych dziedzin do rozwiązywania szczególnie złożonych zagadnień konserwatorskich w odniesieniu do obiektu dyplomowego na podłożu papierowym, ze skóry oraz tekstylnego (K_K05). |
Metody dydaktyczne: | Student przygotowuje multimedialne wystąpienie, w którym przedstawia podsumowanie analizy wartościującej i cele projektu konserwatorskiego. W trakcie semestru relacjonuje przebieg prac konserwatorskich. Stosowane metody konserwatorskie są analizowane i dyskutowane przez uczestników seminarium. |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - seminaryjna |
Skrócony opis: |
Studenci kontynuują pracę nad opracowaniem projektu konserwatorskiego – restauratorskiego swojego obiektu dyplomowego. Postępy prac oraz ich wyniki prezentują sukcesywnie w formie prezentacji. Omawiane są one w gronie studentów i prowadzących. |
Pełny opis: |
Studenci kontynuują pracę nad opracowaniem projektu konserwatorskiego – restauratorskiego swojego obiektu dyplomowego w oparciu o przeprowadzoną analizę wartościującą. Działania te podejmują uwzględniając wyniki badań wykonanych w poprzednim semestrze, takie jak: historia obiektu, analiza formalna i stylistyczna, technika wykonania obiektu, ocena stanu zachowania. Opracowują uszczegółowiony program prac konserwatorskich uwzględniając planowane metody i materiały. Postępy prac oraz ich wyniki prezentują sukcesywnie w formie prezentacji. Dyskutowane są również sposoby i warunki eksponowania i przechowywania obiektów po konserwacji oraz przedstawiane są zalecenia dla użytkownika. |
Literatura: |
Literatura związana jest z charakterem obiektu dyplomowego |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenie podlega aktywne uczestnictwo na zajęciach (dozwolona max. jedna usprawiedliwiona nieobecności) oraz praca własna studenta. Student zobowiązany jest przedstawić na zaliczenie semestru w formie pisemnej wszystkie punkty dokumentacji prac konserwatorsko-restauratorskich 70 % zaawansowania. Wykonuje także prezentację multimedialną, w której przedstawia zagadnienia rozpoznane w trakcie prowadzonych przez siebie badań oraz przebieg prac konserwatorskich. Prezentacja podlega także ocenie. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN SEM
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Pronobis-Brzezińska | |
Prowadzący grup: | Jolanta Czuczko, Ivona Jablonskaja, Dorota Jutrzenka-Supryn, Małgorzata Pronobis-Brzezińska, Katarzyna Zapolska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
patrz podstawowe informacje o przedmiocie |
|
Pełny opis: |
patrz podstawowe informacje o przedmiocie |
|
Literatura: |
patrz podstawowe informacje o przedmiocie |
|
Uwagi: |
patrz podstawowe informacje o przedmiocie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN SEM
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Kozielec | |
Prowadzący grup: | Jolanta Czuczko, Ivona Jablonskaja, Tomasz Kozielec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
patrz podstawowe informacje o przedmiocie |
|
Pełny opis: |
patrz podstawowe informacje o przedmiocie |
|
Literatura: |
patrz podstawowe informacje o przedmiocie |
|
Uwagi: |
patrz podstawowe informacje o przedmiocie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-20 |
Przejdź do planu
PN SEM
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Kozielec, Katarzyna Zapolska | |
Prowadzący grup: | Jolanta Czuczko, Dorota Jutrzenka-Supryn, Katarzyna Zapolska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
patrz podstawowe informacje o przedmiocie |
|
Pełny opis: |
patrz podstawowe informacje o przedmiocie |
|
Literatura: |
patrz podstawowe informacje o przedmiocie |
|
Uwagi: |
patrz podstawowe informacje o przedmiocie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.