Seminarium licencjackie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-SHSz-3L-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0228) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami humanistycznymi
|
Nazwa przedmiotu: | Seminarium licencjackie |
Jednostka: | Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa |
Grupy: |
Przedmioty fakultatywne - 3 rok, sem. letni - Ochrona dóbr kultury, konserwatorstwo (s1) Przedmioty fakultatywne - 3rok, sem. letni - ODK, zabytkoznawstwo i muzealnictwo (s1) Przedmioty obowiązkowe-3 rok sem. letni -Ochrona dóbr kultury, S1 |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Zaliczenie proseminarium na II roku |
Całkowity nakład pracy studenta: | DLA CAŁEGO PRZEDMIOTU NA DWÓCH SEMESTRACH: 1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela (godziny kontaktowe seminarium przewidziane w programie): 30 godz. na semestr = 60 godz. / 2 pkt. 2. Konsultacje z prowadzącym podczas dyżuru, korekty pracy pisemnej (godziny kontaktowe konsultacji): 30 godz. / 1 p. 3. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta: analiza (autopsja) opracowywanego obiektu/zabytku; kwerendy biblioteczne / archiwalne, zebranie bibliografii do opracowywanego tematu, źródła ICT = 30 godz. / 1 p. 4. Napisanie pracy licencjackiej, wprowadzanie korekt, czas poświęcony na opracowanie edytorskie i graficzne: 30 godz./ 1 pkt. Łącznie 5 p. ECTS, w tym 60 godz. kontaktowych zajęć i 30 godzin kontaktowych konsultacji. Pierwszy semestr kończy się zaliczeniem na ocenę, wynikającą z postępów w pracy (przedstawienie dotychczasowych wyników badań w formie ustalonej przez prowadzącego). |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student: W1: Ma pogłębioną świadomość warsztatu naukowego, problemów badawczych i metod humanistyki specyficznych dla kierunku ochrona dóbr kultury (nauki o sztuce i historia sztuki). (K_W01, K_W10, K_W16) W2: Ma świadomość konieczności interdyscyplinarnego podejścia do zabytku / dzieła sztuki w aspekcie ochrony dóbr kultury (K_W11) W3: Ma ogólną orientację na obszarze wybranego zakresu chronologicznego / problemowego, w którym osadzony jest badany obiekt (w tym: problemy badawcze, literatura przedmiotu, materiał porównawczy itd.) (K_W03, K_W11) W4: Ma świadomość metodologii, typowej dla badań nad danym okresem / problemem / obiektem (K_W14, K_W16) W5: Posiada szczegółową, uporządkowaną wiedzę na temat omawianego obiektu (historia, właściwości struktury i formy, stan zachowania, problemy stanu badań, wartości itd.) (K_W03, K_W09, K_W14) W6: Ma orientację w problematyce innych, poruszanych na danym seminarium tematów, dzięki czemu pogłębia świadomość istoty badań humanistycznych (K_W01, K_W14) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Głównym efektem kształcenia są umiejętności, nabywane w trakcie rocznej pracy pod ścisłym kierunkiem prowadzącego, dzięki którym student jest przygotowany do podejmowania zaawansowanych badań szczegółowych w ramach seminarium magisterskiego na II stopniu studiów: U1: Potrafi przeprowadzić kwerendę bibliograficzną / archiwalną i wyprowadzić z niej kwestionariusz badawczy (K_U01, K_U19) U2: Ma podstawowe umiejętności w zakresie krytycznego podejścia do literatury przedmiotu, na podstawie której przygotowuje stan badań do omawianego obiektu i zestawia problemy badawcze (K_U02, K_U03, K_U19) U3: Posługuje się metodami badawczymi i ujęciami teoretycznymi, właściwymi dla specyfiki tematu, wskazanymi przez prowadzącego w zakresie analizy i interpretacji opracowywanego obiektu (K_U04, K_U07) U4: Opisuje, dokumentuje i analizuje wybrany obiekt badań od strony struktury, techniki, formy, stanu zachowania (K_U11, K_U14, K_U17, K_U18) U5: Potrafi napisać spójną pracę monograficzną o charakterze naukowym z wykorzystaniem aparatu naukowego (K_U21, K_U22) U6: Stale rozwija umiejętności badawcze i doskonali język, charakterystyczny dla dyscypliny (K_U06, K_U08, K_U21) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Ma świadomość poziomu swojej wiedzy – swych kompetencji i niedostatków, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju naukowego (K_K01) K2: Jest wrażliwy na problematykę wartości kulturowej i opieki konserwatorskiej w odniesieniu do analizowanego obiektu, potrafi dostrzec dylematy i krytycznie ocenić zastane rozwiązania (K_K04, K_K05) |
Metody dydaktyczne: | Zajęcia prowadzone są w formie seminaryjnej, oparte na realizacji tematów własnych i dyskusji w grupie oraz konsultacjach indywidualnych z prowadzącym. Forma prowadzenia zajęć w semestrze zimowym - zob. zajęcia w cyklu. |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest wypracowanie u studenta podstawowych umiejętności badawczych i przygotowanie go do prowadzenia samodzielnych badań w ramach humanistyki, z uwzględnieniem specyfiki ochrony dóbr kultury (integracja wybranych metod zabytkoznawstwa, konserwatorstwa, muzealnictwa, historii sztuki, i in.). Głównym efektem zajęć jest przygotowanie przez studenta pracy pisemnej o charakterze monograficznym, poświęconej wybranemu obiektowi należącemu do dziedzictwa kulturowego (dzieło sztuki / zabytek), zawierającej jego analizę i interpretację w oparciu o spójny kwestionariusz badawczy, z pełnym wykorzystaniem aparatu naukowego na poziomie, umożliwiającym ubieganie się o tytuł zawodowy licencjata. |
Pełny opis: |
Zajęcia obejmują: Wprowadzenie do problematyki badawczej i metodologii, ukierunkowanie studenta na wybór tematu. Przygotowanie przez studenta krytycznego stanu badań, wyprowadzenie kwestionariusza badawczego przy współpracy prowadzącego, samodzielna kwerenda biblioteczna, archiwalna (jeśli temat tego wymaga), ICT – zebranie bibliografii z uwzględnieniem literatury rodzimej i (w miarę możliwości) obcojęzycznej związanej z realizowanym tematem, przygotowanie szczegółowego pisemnego stanu badań nt. omawianego obiektu. Samodzielna analiza znawcza wybranego obiektu, prowadzona przez studenta w oparciu o bezpośrednią autopsję. Przygotowanie koncepcji dalszej pracy i szczegółowego konspektu pod ścisłym kierunkiem promotora. Praca nad problematyką tematu z wykorzystaniem metod, zależnych od jego charakteru: badania historyczne, stylistyczno-formalne, ikonograficzne, zabytkoznawcze, typologiczne, konserwatorskie, muzeologiczne etc. Synteza problematyki badawczej, próba samodzielnego rozwiązania wybranych zagadnień, związanych z analizowanym obiektem. |
Literatura: |
Zależna od profilu seminarium i realizowanej problematyki. Zob. opis przedmiotu w cyklu (grupy). |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: Oceniane jest zaangażowanie studenta podczas zajęć seminaryjnych, umiejętność samodzielnego zdobywania wiedzy, postępy w doskonaleniu warsztatu oraz praca pisemna, której ocena jest częścią składową oceny ogólnej z egzaminu licencjackiego. PIERWSZY SEMESTR kończy się zaliczeniem na ocenę, wynikającą z postępów w pracy (przedstawienie dotychczasowych wyników badań w formie ustalonej przez prowadzącego). DRUGI SEMESTR kończy się oceną pracy licencjackiej, gotowej do obrony. W przypadku samej pracy, ocenie (zgodnie z systemem APD) podlega oryginalność ujęcia problemu, zakres przeprowadzonych kwerend, umiejętność logicznego argumentowania, struktura pracy i poprawność strony formalnej (język, staranność zastosowanego aparatu naukowego). |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Kamińska-Jones, Janusz Krawczyk, Juliusz Raczkowski | |
Prowadzący grup: | Daria Jagiełło, Monika Jakubek-Raczkowska, Janusz Krawczyk, Joanna Kucharzewska, Juliusz Raczkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
UWAGA, w sem. zimowym 2020/21 zajęcia będa prowadzone HYBRYDOWO: 20 godz. z 30 będzie przeprowadzone tradycyjnie - w grupach (pierwsze spotkania na początku semestru, trzy spotkania w trakcie semestru i dwa spotkania pod koniec semestru) oraz w formie konsultacji indywidualnych, pozostałe godziny w formie konsultacji online i mailowo. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Kamińska-Jones, Janusz Krawczyk, Juliusz Raczkowski | |
Prowadzący grup: | Piotr Birecki, Daria Jagiełło, Monika Jakubek-Raczkowska, Janusz Krawczyk, Joanna Kucharzewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
UWAGA, w sem. zimowym 2020/21 zajęcia będa prowadzone HYBRYDOWO: 20 godz. z 30 będzie przeprowadzone tradycyjnie - w grupach (pierwsze spotkania na początku semestru, trzy spotkania w trakcie semestru i dwa spotkania pod koniec semestru) oraz w formie konsultacji indywidualnych, pozostałe godziny w formie konsultacji online i mailowo. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.