Seminarium licencjackie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-SL-3Lka-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0228) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami humanistycznymi
|
Nazwa przedmiotu: | Seminarium licencjackie |
Jednostka: | Wydział Sztuk Pięknych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - III rok, sem. letni, krytyka artystyczna (s1) |
Punkty ECTS i inne: |
10.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | wiedza z zakresu sztuki nowoczesnej i współczesnej |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli - 30 h; 1 ECTS - konsultacje z nauczycielem akademickim - 30 h; 1 ECTS Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta: - czytanie literatury, nanoszenie poprawek, uzupełnień zasugerowanych przez promotora- 60 h; 2 ECTS -napisanie i obrona pracy licencjackiej pracy: 180 h; 6 ECTS Łącznie: 300 godz. (10 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student/studentka W1 ma uporządkowaną wiedzę ogólną na poziomie podstawowym z zakresu historii sztuki europejskiej i pozaeuropejskiej (malarstwa, rzeźby, grafiki) iK_W03 W2 ma podstawową wiedzę o stylach i epokach sztuki światowej (pozaeuropejskiej) oraz ich współczesnych interpretacjach K_W05 W3 ma uporządkowaną wiedzę na temat terminologii, teorii i metodologii badań w zakresie nauk o sztuce oraz estetyki. K_W06 W4 ma podstawową wiedzę o powiązaniach nauk o sztuce z innymi dyscyplinami humanistycznymi oraz działalnością artystyczną K_W09 W5 zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji dzieł sztuki (także w zakresie grafiki użytkowej i artystycznej) K_W11 W 6 zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony prawa autorskiego w kontekście działalności krytyka artystycznego (K_W12) W 7 ma świadomość kompleksowej natury języka oraz jego złożoności i historycznej zmienności jego znaczeń w kontekście historii sztuki i myśli o sztuce, daje temu wyraz w złożonej wypowiedzi pisemnej. (K_W13) W8 ma szczegółową wiedzę z zakresu przygotowywanej pracy teoretycznej, potrafi dokonać wnikliwej analizy i interpretacji zagadnień i dziel sztuki będących tematem pracy licencjackiej (K_W04, K_W06) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student/studentka U1 umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, korzystając z tradycyjnych i nowoczesnych źródeł wiedzy. (K_U03) U2 charakteryzuje dzieło sztuki nowoczesnej i współczesnej od strony formy artystycznej / oddziaływania artystycznego, krytycznie je analizuje i interpretuje, określając jego rolę w ewolucji sztuki.(K_U07) U3 potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi (teorie sztuki nowoczesnej i współczesnej) i wykorzystuje tę umiejętność podczas pisania pracy( K_U04) U4 ma podstawowy warsztat naukowy w zakresie krytycznego omówienia pracy/grupy prac z zakresu malarstwa, rzeźby, grafiki artystycznej i użytkowej (K_U11) U5 posiada umiejętności badawcze pozwalające na opracowanie tematu z zakresu historii sztuki lub krytyki artystycznej i przedstawienie wyników w formie pracy teoretycznej (K_U07, K_U11) U6 potrafi formułować problemy badawcze i dążyć do ich rozwiązywania, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego (K_U02) U7 umie logicznie argumentować i prezentować wyniki pracy (prezentacja tematu, referat) i prowadzić dyskusję. Kształtuje warsztat pisania pracy.(K_U08) U8 posiada umiejętność wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk kulturowych i artystycznych; selekcjonuje i użytkuje informacje ze źródeł tradycyjnych i elektronicznych i wykorzystuje je do przygotowania pracy pisemnej (K_U01) U 9 posiada umiejętność prowadzenia dyskusji; bierze udział w debacie na temat sztuki, potrafi przygotować tekst naukowy (K_U13). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student/studentka K1 ma świadomość poziomu swej wiedzy, kompetencji i niedostatków, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju naukowego. K_K01 K2 potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji, określonego przez siebie lub innych, zadania badawczego. K_K03 K3 dostrzega i rozumie znaczenie nowatorskich zjawisk w różnych dyscyplinach sztuki współczesnej K_K05 K4 dostrzega problemy etyczne związane z własną i cudzą działalnością oraz postawą społeczną, przestrzegając zasad etyki zawodowej, szczególnie w formie wypowiedzi pisemnej (K_K04). |
Metody dydaktyczne: | -seminaryjna -samodzielna praca studenta koordynowana przez prowadzącego W roku akademickim 2020/21 seminarium prowadzone jest w sposób zdalny synchroniczny poprzez MS Teams; materiały zamieszczane są także na dysku Google Suit oraz przesyłane za pośrednictwem U-maila |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - seminaryjna |
Skrócony opis: |
Podstawowym zadaniem prowadzonego seminarium jest pogłębienie umiejętności opisu, analizy i interpretacji wybranych dzieł / zjawisk z historii sztuki nowoczesnej i współczesnej lub zagadnień z zakresu krytyki artystycznej, wykształcenie umiejętności formułowania i rozwiązywania problemu badawczego. Seminarium ma na celu przygotowanie studenta do samodzielnej realizacji tematu pracy licencjackiej z zakresu historii sztuki, wieńczącego trzyletni okres studiów. |
Pełny opis: |
W ramach seminarium licencjackiego trwającego dwa semestry (V i VI) jego uczestnicy skupiają się na napisaniu pracy z historii sztuki. Problematyka seminarium obejmuje głównie zagadnienia z zakresu krytyki artystycznej oraz nowoczesnego i współczesnego malarstwa polskiego lub obcego, w tym monografii twórczości wybranego artysty lub grup artystycznych, bądź też analizę określonego tematu albo motywu, w kontekście dorobku konkretnych artystów. Mile widziane są tematy zaproponowane przez samego studenta wynikające z jego osobistych zainteresowań. Na seminarium studenci poznają warsztat pisania pracy, metodologię, doskonalą umiejętności korzystania z zasobów bibliotecznych, archiwalnych (także przez Internet) oraz materiałów gromadzonych przez instytucje związane ze sztuką. Celem seminarium jest wyrobienie umiejętności określenia problemu badawczego i sposobu jego rozwiązania, prezentacji wyników badań w formie pisemnej i ustnej, a także prowadzenie merytorycznej dyskusji. |
Literatura: |
Lit. dotycząca techniki pisania pracy: -R. Zenderowski, Technika pisania prac magisterskich i licencjackich: krótki przewodnik po metodologii pisania pracy dyplomowej, Warszawa 2009. 9. Lit. ogólna: -"Biuro" 2019, nr 18 (numer pt. Krytyka artystyczna i po krytyce) -Krytyka i rynek sztuki. Art Criticism and the Market.[Materiały międzynarodowej konferencji zorganizowanej przez Sekcję Polską AICA przy współpracy Narodowej Galerii Sztuki Zachęta. Warszawa, 31 maja - 1 czerwca 2008], Warszawa 2008. -Krytyka sztuki. Filozofia, praktyka, dydaktyka, red. Ł. Guzek, Gdańsk 2013. - Porębski M., Pożegnanie z krytyką, Warszawa 1983. Indywidualny dobór literatury wynikający z realizowanego tematu |
Metody i kryteria oceniania: |
Ciągła weryfikacja, w trakcie dyskusji, wiedzy i umiejętności studenta w zakresie korzystania z tradycyjnych i nowoczesnych źródeł wiedzy, formułowania problemów badawczych, opanowania warsztatu naukowego oraz postępów w przygotowaniu kolejnych etapów pracy. Ocenie podlegać będzie umiejętność samodzielnego zdobywania wiedzy, poprawność / oryginalność ujęcia problemu, umiejętność rozwiązania problemu badawczego i logicznego argumentowania. Pierwszy semestr kończy się zaliczeniem na ocenę, wynikającą z postępów w pracy (przedstawienie dotychczasowych wyników badań w formie prezentacji). Semestr drugi kończy się oceną pracy licencjackiej. Obecność obowiązkowa. |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN SEM
WT ŚR CZ SEM
PT SEM
|
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Kamińska-Jones, Katarzyna Kulpińska | |
Prowadzący grup: | Dorota Kamińska-Jones, Katarzyna Kulpińska, Filip Pręgowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Seminarium - Egzamin |
|
Pełny opis: |
Harmonogram prac: Semestr zimowy - przedstawienie specyfiki pracy licencjackiej -określenie problematyki pracy -przegląd materiałów, wybór literatury --indywidualna praca z literaturą --wstępne opracowanie konspektu pracy -przygotowanie prezentacji wybranego tematu w wersji pisemnej i ustnej wraz z prezentacją multimedialną zawierającą : • charakterystykę wybranego problemu badawczego • przedstawienie wyników kwerendy bibliotecznej • materiał ilustracyjny -dyskusja dotycząca prezentowanego tematu Semestr letni -przygotowanie do napisania pracy licencjackiej: określenie tytułu, struktury pracy, kolejności i zawartości rozdziałów, doboru ilustracji, bibliografii, właściwego przedstawienia wyników, estetyki pracy -realizacja kolejnych rozdziałów pracy i korekta prowadzącego -prezentacja wyników w formie referatów, w terminie wyznaczonym przez prowadzącego, zawierających charakterystykę problemu badawczego pracy, metodę jego rozwiązania oraz wnioski wypływające z przeprowadzonych badań, wystąpienia połączone są z dyskusją |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN SEM
WT ŚR CZ SEM
PT SEM
|
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Kamińska-Jones, Katarzyna Kulpińska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Geron, Dorota Kamińska-Jones, Katarzyna Kulpińska, Filip Pręgowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Seminarium - Egzamin |
|
Pełny opis: |
Harmonogram prac: Semestr zimowy - przedstawienie specyfiki pracy licencjackiej -określenie problematyki pracy -przegląd materiałów, wybór literatury --indywidualna praca z literaturą --wstępne opracowanie konspektu pracy -przygotowanie prezentacji wybranego tematu w wersji pisemnej i ustnej wraz z prezentacją multimedialną zawierającą : • charakterystykę wybranego problemu badawczego • przedstawienie wyników kwerendy bibliotecznej • materiał ilustracyjny -dyskusja dotycząca prezentowanego tematu Semestr letni -przygotowanie do napisania pracy licencjackiej: określenie tytułu, struktury pracy, kolejności i zawartości rozdziałów, doboru ilustracji, bibliografii, właściwego przedstawienia wyników, estetyki pracy -realizacja kolejnych rozdziałów pracy i korekta prowadzącego -prezentacja wyników w formie referatów, w terminie wyznaczonym przez prowadzącego, zawierających charakterystykę problemu badawczego pracy, metodę jego rozwiązania oraz wnioski wypływające z przeprowadzonych badań, wystąpienia połączone są z dyskusją |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN SEM
SEM
WT ŚR CZ SEM
PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Kamińska-Jones, Katarzyna Kulpińska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Geron, Dorota Kamińska-Jones, Filip Pręgowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Seminarium - Egzamin |
|
Pełny opis: |
Harmonogram prac: Semestr zimowy - przedstawienie specyfiki pracy licencjackiej -określenie problematyki pracy -przegląd materiałów, wybór literatury --indywidualna praca z literaturą --wstępne opracowanie konspektu pracy -przygotowanie prezentacji wybranego tematu w wersji pisemnej i ustnej wraz z prezentacją multimedialną zawierającą : • charakterystykę wybranego problemu badawczego • przedstawienie wyników kwerendy bibliotecznej • materiał ilustracyjny -dyskusja dotycząca prezentowanego tematu Semestr letni -przygotowanie do napisania pracy licencjackiej: określenie tytułu, struktury pracy, kolejności i zawartości rozdziałów, doboru ilustracji, bibliografii, właściwego przedstawienia wyników, estetyki pracy -realizacja kolejnych rozdziałów pracy i korekta prowadzącego -prezentacja wyników w formie referatów, w terminie wyznaczonym przez prowadzącego, zawierających charakterystykę problemu badawczego pracy, metodę jego rozwiązania oraz wnioski wypływające z przeprowadzonych badań, wystąpienia połączone są z dyskusją |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.