Transfer dekoracji ściennych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-TDŚ-4Z-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką
|
Nazwa przedmiotu: | Transfer dekoracji ściennych |
Jednostka: | Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 4 rok, sem. zimowy - Konserwacja i restauracja malarstwa (sj) Przedmioty z polskim językiem wykładowym |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Ukończone 3 lata studiów jednolitych na kierunku konserwacja i restauracja dzieł sztuki w specjalności konserwacja malarstwa i rzeźby polichromowanej, zdany egzamin z przedmiotu: konserwacja i restauracja malarstwa ściennego. |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: - udział w ćwiczeniach: 105 godz. - konsultacje z nauczycielem akademickim: 15 godz. Czas poświęcony na pacę indywidualną studenta: - przygotowanie do ćwiczeń: 35 godz. - przygotowanie do kolokwium: 25 godz. Łącznie: 180 godz. (6 pkt ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1- posiada ogólną i szczegółową wiedzę dotyczącą obszarów sztuki i nauki potrzebną do formułowania i rozwiązywania złożonych zagadnień związanych z przenoszeniem malowideł ściennych -K_W01 W2- wykazuje głębokie zrozumienie wzajemnych relacji pomiędzy teoretycznymi aspektami studiów, wiedzą zdobytą na wykładach poprzedzających ćwiczenia, a praktycznymi umiejętnościami zdobytymi na ćwiczeniach - K_W02 W3 - ma szczegółową wiedzę teoretyczną i praktyczną z metodyki działań konserwatorskich w zakresie transferu dekoracji ściennych - K_W03 W4 - posiada wiedzę w zakresie materiałoznawstwa substancji zabytkowej oraz historycznych i współczesnych materiałów zabytkowych stosowanych przy przenoszeniu malowideł ściennych - K_W05 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1- potrafi określić, rozpoznać i opisać budowę techniczną przenoszonego malowidła z uwzględnieniem oryginału i warstw wtórnych - K_U02 U2 - posiada umiejętność wykonywania zabiegów konserwatorskich i restauratorskich związanych z przenoszeniem malowideł ściennych- K_U05 U3 - potrafi w znacznym stopniu kontrolować proces przenoszenia malowideł ściennych oraz określić zasady profilaktyki bezpiecznej pracy przy zabytku -K_U06 U4 - potrafi wykorzystać umiejętności i wiedzę na temat dawnych i współczesnych technologii i technik sztuk plastycznych podczas wykonywania transferu malowidła ściennego - K_U13 U5 - jest przygotowany do współdziałania z innymi osobami w ramach prac zespołowych oraz potrafi przejąć inicjatywę w zespole podczas podejmowania działań przy przenoszeniu malowideł ściennych - K_U17 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1- ma świadomość znaczenia wartości dzieł sztuki i zabytków oraz respektuje te wartości w procesie przenoszenia malowideł ściennych i wszystkich zabiegów konserwatorskich - K_K01 K2 - ma świadomość funkcjonowania zasad etyki zawodowej oraz profesjonalizmu, jest obowiązany do ich przestrzegania w trakcie działań konserwatorskich - K_K02 K3- ma świadomość i rozumie skutki działań konserwatorskich związanych z przenoszeniem malowideł ściennych oraz jest świadomy odpowiedzialności za podjęte decyzje - K_K03 K4- ma świadomość i rozumie konieczność uwzględniania kontekstu kulturowego dzieła sztuki lub zabytku podczas podejmowania decyzji o jego przenoszeniu - K_K04 K5 - rozumie potrzebę dalszego kształcenia, pogłębiania wiedzy i umiejętności oraz potrzebę włączenia specjalistów z innych dziedzin do rozwiązywania złożonych zagadnień związanych z przenoszeniem malowideł ściennych - K_K05 K6- potrafi pracować samodzielnie i w zespole, ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania - K_K06 K7- rozumie znaczenie kształtowania estetyki dzieła jako wyniku prac konserwatorsko-restauratorskich - K_K08 |
Metody dydaktyczne: | Prace konserwatorskie prowadzone na modelach dekoracji ściennych, łączone z wyborem metod i środków. Metody dydaktyczne eksponujące: - pokaz Metody dydaktyczne podające: - opis - pogadanka Metody dydaktyczne poszukujące: - ćwiczeniowa - laboratoryjna - obserwacji |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
W trakcie zajęć student wykonuje zabiegi przenoszenia dekoracji ściennych metodami stacco i strappo. Po oddzieleniu dekoracji od murowanego podłoża wykonuje niezbędne zabiegi konserwatorskie i restauratorskie. Oddzielone dekoracje ścienne są osadzane na podłożach zastępczych, umożliwiających przemieszczanie dekoracji ściennych i eksponowanie w dowolnych lokalizacjach. |
Pełny opis: |
Student samodzielnie przygotowuje dekoracje ścienne (freski, malowidła w innych technikach, sgraffita) do zabiegów oddzielenia od macierzystego podłoża i umieszczenia na podłożach zastępczych, umożliwiających eksponowanie dekoracji w dowolnym miejscu.Przygotowane dekoracje ścienne oddziela od podłoża wraz z tynkiem lub pobiałą, wykonują niezbędne prace konsolidujące i zabezpieczające. Na oddzielonych od podłoża dekoracjach ściennych student wykonuje szereg zabiegów, polegających m.in. na konsolidacji, usunięciu zbędnych warstw, przyklejeniu warstw dublujących i interwencyjnych. Dekoracje ścienne osadzane są na odpowiednio przygotowanych podłożach zastępczych. W ostatnim etapie wykonywane są zabiegi restauratorskie, służące nadaniu obiektom odpowiednich walorów estetycznych.W czasie wykonywania wszystkich zabiegów student organizuje swoje stanowisko pracy, a efekty pracy dyskutowane są z pozostałymi uczestnikami zajęć. |
Literatura: |
Mora P., Mora L., Philippot P., Conservation of Wall Paintings, London 1984. Philippot P., Mora P., Konserwacja malowideł ściennych, Ochrona Zabytków, 22/4 (87), s. 285-295. Ostaszewska M., Przenoszenie malowideł ściennych w Polsce, Warszawa 1979. Ostaszewska M.,(red.), Wybrane problemy i nietypowe rozwiązania w transferze malowidła ściennego, Kraków 2007. Ostaszewska M.,(red.), Problematyka rozwarstwiania malowideł ściennych i sztalugowych w świetle dotychczasowych dokonań, Kraków 2007. Ostaszewska M., Negatyw-odlew powierzchni malowidła ściennego (ze studiów nad utrzymaniem nierównej powierzchni tynku w transferze malowidła ściennego), Ochrona Zabytków, 1991, nr.3, s. 171-190. Ostaszewska M.,Aranżacja-rekonstrukcja-ekspozycja. Próba uściślenia pojęć, Studia i Materiały Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP w Krakowie, t.9, Kraków 2000, s. 28-36. Ostaszewska M., Transfer malowidła ściennego w projektowaniu zabytkowego wnętrza, [w:] Od badań do konserwacji. Materiały z konferencji 23-24 października 1998 , Toruń, 2002, s. 49-55. Rogal R., Mowińska J., Roznerska M., Zastosowanie włóknin Firet Coremat do wykonania podłoży zastępczych dla przenoszonych malowideł ściennych, sgraffit i mozaik, Acta Universitatis Nicolai Copernici, Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, XXXIV, Toruń 2003, s.369-393. Rogal R., Filip M., Transfer i konserwacja malowideł ściennych z Domu Sitt Wasilli w Kairze, Toruńskie Studia o Sztuce Orientu, Toruń 2005, s. 35-44. Rogal R., Transfer renesansowego sgraffita z zamku Dewinów-Bibersteinów w Żarach,cz. I, AUNC Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, XXVI, Toruń 1995, s. 63-69. Rogal R.,Transfer renesansowego sgraffita z zamku Dewinów-Bibersteinów w Żarach,cz. II, AUNC Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, XXXII, Toruń 2002, s. 109-126. Rogal R.,Metodyczne aspekty transferu profili glebowych w rezerwacie Genius lici, Fontes Archaeologici Posnanienses, Poznań 2013, s.329-342. Rogal R.Washi kozo i funori jako materiały do licowania przenoszonych malowideł ściennych, AUNC Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, XLII, Toruń 2011, s. 71-96. |
Metody i kryteria oceniania: |
Student oceniany jest na podstawie jakości wykonywanych zabiegów, aktywności na zajęciach i końcowego kolokwium sprawdzającego nabytą wiedze i umiejętności i kompetencje. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 105 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Robert Rogal | |
Prowadzący grup: | Wojciech Iwaszczuk, Robert Rogal | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
W trakcie zajęć student wykonuje zabiegi przenoszenia dekoracji ściennych metodami stacco i strappo. Po oddzieleniu dekoracji od murowanego podłoża wykonuje niezbędne zabiegi konserwatorskie i restauratorskie. Oddzielone dekoracje ścienne są osadzane na podłożach zastępczych, umożliwiających przemieszczanie dekoracji ściennych i eksponowanie w dowolnych lokalizacjach. |
|
Pełny opis: |
Student samodzielnie przygotowuje dekoracje ścienne (freski, malowidła w innych technikach, sgraffita) do zabiegów oddzielenia od macierzystego podłoża i umieszczenia na podłożach zastępczych, umożliwiających eksponowanie dekoracji w dowolnym miejscu.Przygotowane dekoracje ścienne oddziela od podłoża wraz z tynkiem lub pobiałą, wykonują niezbędne prace konsolidujące i zabezpieczające. Na oddzielonych od podłoża dekoracjach ściennych student wykonuje szereg zabiegów, polegających m.in. na konsolidacji, usunięciu zbędnych warstw, przyklejeniu warstw dublujących i interwencyjnych. Dekoracje ścienne osadzane są na odpowiednio przygotowanych podłożach zastępczych. W ostatnim etapie wykonywane są zabiegi restauratorskie, służące nadaniu obiektom odpowiednich walorów estetycznych.W czasie wykonywania wszystkich zabiegów student organizuje swoje stanowisko pracy, a efekty pracy dyskutowane są z pozostałymi uczestnikami zajęć. |
|
Literatura: |
Mora P., Mora L., Philippot P., Conservation of wall paintings, London 1984. Philippot P., Mora P., Konserwacja malowideł ściennych, Ochrona Zabytków, 22/4 (87), s. 285-295. Ostaszewska M., Przenoszenie malowideł ściennych w Polsce, Warszawa 1979. Ostaszewska M.,(red.), Wybrane problemy i nietypowe rozwiązania w transferze malowidła ściennego, Kraków 2007. Ostaszewska M.,(red.), Problematyka rozwarstwiania malowideł ściennych i sztalugowych w świetle dotychczasowych dokonań, Kraków 2007. Ostaszewska M., Negatyw-odlew powierzchni malowidła ściennego (ze studiów nad utrzymaniem nierównej powierzchni tynku w transferze malowidła ściennego), Ochrona Zabytków, 1991, nr.3, s. 171-190. Ostaszewska M.,Aranżacja-rekonstrukcja-ekspozycja. Próba uściślenia pojęć, Studia i Materiały Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP w Krakowie, t.9, Kraków 2000, s. 28-36. Ostaszewska M., Transfer malowidła ściennego w projektowaniu zabytkowego wnętrza, [w:] Od badań do konserwacji. Materiały z konferencji 23-24 października 1998 , Toruń, 2002, s. 49-55. Rogal R., Mowińska J., Roznerska M., Zastosowanie włóknin Firet Coremat do wykonania podłoży zastępczych dla przenoszonych malowideł ściennych, sgraffit i mozaik, Acta Universitatis Nicolai Copernici, Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, XXXIV, Toruń 2003, s.369-393. Rogal R., Filip M., Transfer i konserwacja malowideł ściennych z Domu Sitt Wasilli w Kairze, Toruńskie Studia o Sztuce Orientu, Toruń 2005, s. 35-44. Rogal R., Transfer renesansowego sgraffita z zamku Dewinów-Bibersteinów w Żarach,cz. I, AUNC Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, XXVI, Toruń 1995, s. 63-69. Rogal R.,Transfer renesansowego sgraffita z zamku Dewinów-Bibersteinów w Żarach,cz. II, AUNC Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, XXXII, Toruń 2002, s. 109-126. Rogal R.,Metodyczne aspekty transferu profili glebowych w rezerwacie Genius lici, Fontes Archaeologici Posnanienses, Poznań 2013, s.329-342. Rogal R.Washi kozo i funori jako materiały do licowania przenoszonych malowideł ściennych, AUNC Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, XLII, Toruń 2011, s. 71-96. |
|
Uwagi: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 90 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Iwaszczuk, Robert Rogal | |
Prowadzący grup: | Wojciech Iwaszczuk, Robert Rogal | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
W trakcie zajęć student wykonuje zabiegi przenoszenia dekoracji ściennych metodami stacco i strappo. Po oddzieleniu dekoracji od murowanego podłoża wykonuje niezbędne zabiegi konserwatorskie i restauratorskie. Oddzielone dekoracje ścienne są osadzane na podłożach zastępczych, umożliwiających przemieszczanie dekoracji ściennych i eksponowanie w dowolnych lokalizacjach. |
|
Pełny opis: |
Student samodzielnie przygotowuje dekoracje ścienne (freski, malowidła w innych technikach, sgraffita) do zabiegów oddzielenia od macierzystego podłoża i umieszczenia na podłożach zastępczych, umożliwiających eksponowanie dekoracji w dowolnym miejscu.Przygotowane dekoracje ścienne oddziela od podłoża wraz z tynkiem lub pobiałą, wykonują niezbędne prace konsolidujące i zabezpieczające. Na oddzielonych od podłoża dekoracjach ściennych student wykonuje szereg zabiegów, polegających m.in. na konsolidacji, usunięciu zbędnych warstw, przyklejeniu warstw dublujących i interwencyjnych. Dekoracje ścienne osadzane są na odpowiednio przygotowanych podłożach zastępczych. W ostatnim etapie wykonywane są zabiegi restauratorskie, służące nadaniu obiektom odpowiednich walorów estetycznych.W czasie wykonywania wszystkich zabiegów student organizuje swoje stanowisko pracy, a efekty pracy dyskutowane są z pozostałymi uczestnikami zajęć. |
|
Literatura: |
Mora P., Mora L., Philippot P., Conservation of wall paintings, London 1984. Philippot P., Mora P., Konserwacja malowideł ściennych, Ochrona Zabytków, 22/4 (87), s. 285-295. Ostaszewska M., Przenoszenie malowideł ściennych w Polsce, Warszawa 1979. Ostaszewska M.,(red.), Wybrane problemy i nietypowe rozwiązania w transferze malowidła ściennego, Kraków 2007. Ostaszewska M.,(red.), Problematyka rozwarstwiania malowideł ściennych i sztalugowych w świetle dotychczasowych dokonań, Kraków 2007. Ostaszewska M., Negatyw-odlew powierzchni malowidła ściennego (ze studiów nad utrzymaniem nierównej powierzchni tynku w transferze malowidła ściennego), Ochrona Zabytków, 1991, nr.3, s. 171-190. Ostaszewska M.,Aranżacja-rekonstrukcja-ekspozycja. Próba uściślenia pojęć, Studia i Materiały Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP w Krakowie, t.9, Kraków 2000, s. 28-36. Ostaszewska M., Transfer malowidła ściennego w projektowaniu zabytkowego wnętrza, [w:] Od badań do konserwacji. Materiały z konferencji 23-24 października 1998 , Toruń, 2002, s. 49-55. Rogal R., Mowińska J., Roznerska M., Zastosowanie włóknin Firet Coremat do wykonania podłoży zastępczych dla przenoszonych malowideł ściennych, sgraffit i mozaik, Acta Universitatis Nicolai Copernici, Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, XXXIV, Toruń 2003, s.369-393. Rogal R., Filip M., Transfer i konserwacja malowideł ściennych z Domu Sitt Wasilli w Kairze, Toruńskie Studia o Sztuce Orientu, Toruń 2005, s. 35-44. Rogal R., Transfer renesansowego sgraffita z zamku Dewinów-Bibersteinów w Żarach,cz. I, AUNC Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, XXVI, Toruń 1995, s. 63-69. Rogal R.,Transfer renesansowego sgraffita z zamku Dewinów-Bibersteinów w Żarach,cz. II, AUNC Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, XXXII, Toruń 2002, s. 109-126. Rogal R.,Metodyczne aspekty transferu profili glebowych w rezerwacie Genius lici, Fontes Archaeologici Posnanienses, Poznań 2013, s.329-342. Rogal R.Washi kozo i funori jako materiały do licowania przenoszonych malowideł ściennych, AUNC Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, XLII, Toruń 2011, s. 71-96. |
|
Uwagi: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 90 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Iwaszczuk, Robert Rogal | |
Prowadzący grup: | Wojciech Iwaszczuk, Robert Rogal | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
W trakcie zajęć student wykonuje zabiegi przenoszenia dekoracji ściennych metodami stacco i strappo. Po oddzieleniu dekoracji od murowanego podłoża wykonuje niezbędne zabiegi konserwatorskie i restauratorskie. Oddzielone dekoracje ścienne są osadzane na podłożach zastępczych, umożliwiających przemieszczanie dekoracji ściennych i eksponowanie w dowolnych lokalizacjach. |
|
Pełny opis: |
Student samodzielnie przygotowuje dekoracje ścienne (freski, malowidła w innych technikach, sgraffita) do zabiegów oddzielenia od macierzystego podłoża i umieszczenia na podłożach zastępczych, umożliwiających eksponowanie dekoracji w dowolnym miejscu.Przygotowane dekoracje ścienne oddziela od podłoża wraz z tynkiem lub pobiałą, wykonują niezbędne prace konsolidujące i zabezpieczające. Na oddzielonych od podłoża dekoracjach ściennych student wykonuje szereg zabiegów, polegających m.in. na konsolidacji, usunięciu zbędnych warstw, przyklejeniu warstw dublujących i interwencyjnych. Dekoracje ścienne osadzane są na odpowiednio przygotowanych podłożach zastępczych. W ostatnim etapie wykonywane są zabiegi restauratorskie, służące nadaniu obiektom odpowiednich walorów estetycznych.W czasie wykonywania wszystkich zabiegów student organizuje swoje stanowisko pracy, a efekty pracy dyskutowane są z pozostałymi uczestnikami zajęć. |
|
Literatura: |
Mora P., Mora L., Philippot P., Conservation of wall paintings, London 1984. Philippot P., Mora P., Konserwacja malowideł ściennych, Ochrona Zabytków, 22/4 (87), s. 285-295. Ostaszewska M., Przenoszenie malowideł ściennych w Polsce, Warszawa 1979. Ostaszewska M.,(red.), Wybrane problemy i nietypowe rozwiązania w transferze malowidła ściennego, Kraków 2007. Ostaszewska M.,(red.), Problematyka rozwarstwiania malowideł ściennych i sztalugowych w świetle dotychczasowych dokonań, Kraków 2007. Ostaszewska M., Negatyw-odlew powierzchni malowidła ściennego (ze studiów nad utrzymaniem nierównej powierzchni tynku w transferze malowidła ściennego), Ochrona Zabytków, 1991, nr.3, s. 171-190. Ostaszewska M.,Aranżacja-rekonstrukcja-ekspozycja. Próba uściślenia pojęć, Studia i Materiały Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP w Krakowie, t.9, Kraków 2000, s. 28-36. Ostaszewska M., Transfer malowidła ściennego w projektowaniu zabytkowego wnętrza, [w:] Od badań do konserwacji. Materiały z konferencji 23-24 października 1998 , Toruń, 2002, s. 49-55. Rogal R., Mowińska J., Roznerska M., Zastosowanie włóknin Firet Coremat do wykonania podłoży zastępczych dla przenoszonych malowideł ściennych, sgraffit i mozaik, Acta Universitatis Nicolai Copernici, Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, XXXIV, Toruń 2003, s.369-393. Rogal R., Filip M., Transfer i konserwacja malowideł ściennych z Domu Sitt Wasilli w Kairze, Toruńskie Studia o Sztuce Orientu, Toruń 2005, s. 35-44. Rogal R., Transfer renesansowego sgraffita z zamku Dewinów-Bibersteinów w Żarach,cz. I, AUNC Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, XXVI, Toruń 1995, s. 63-69. Rogal R.,Transfer renesansowego sgraffita z zamku Dewinów-Bibersteinów w Żarach,cz. II, AUNC Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, XXXII, Toruń 2002, s. 109-126. Rogal R.,Metodyczne aspekty transferu profili glebowych w rezerwacie Genius lici, Fontes Archaeologici Posnanienses, Poznań 2013, s.329-342. Rogal R.Washi kozo i funori jako materiały do licowania przenoszonych malowideł ściennych, AUNC Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, XLII, Toruń 2011, s. 71-96. |
|
Uwagi: |
Brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.