Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Technologia papieru i skóry

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1402-TPS-2Z-SJ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Technologia papieru i skóry
Jednostka: Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa
Grupy: Przedmioty obowiązkowe - 2 rok, sem. zimowy - Konserwacja i restauracja papieru i skóry (sj)
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

WYKŁAD

Od studenta wymaga się posiadania podstawowej wiedzy z zakresu chemii zdobytej na 1 roku studiów w ramach prowadzonych wykładów.


ĆWICZENIA

Od studenta wymaga się posiadania podstawowej wiedzy z zakresu chemii zdobytej na 1 roku studiów w ramach prowadzonych wykładów, znajomość nazewnictwa szkła laboratoryjnego oraz podstawowych przedmiotów/narzędzi używanych w laboratoriach.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

WYKŁAD

1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: godziny kontaktowe: 30

2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta, potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu (zebranie materiałów, zapoznanie się i przestudiowanie literatury przedmiotu), stałe, bieżące przyswajanie i powtarzanie materiału z zajęć: 15

3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania (egzamin na ocenę, powtórzenie materiału do egzaminu poprawkowego): 15



ĆWICZENIA

1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: godziny kontaktowe: 45

2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta, potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu (zebranie materiałów, zapoznanie się i przestudiowanie literatury przedmiotu), stałe, bieżące przyswajanie i powtarzanie materiału z zajęć: 10

3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania (zaliczenie na ocenę, powtórzenie materiału do zaliczenia poprawkowego): 5

Łącznie 120 godzin (4 pkt ECTS)

Efekty uczenia się - wiedza:

Efekty kształcenia - wiedza:

WYKŁAD

Posiada wiedzę w zakresie terminologii, właściwości, budowy i sposobów wytwarzania materiałów celulozowych i proteinowych K_W05


Posiada wiedzę dotyczącą metod wytwarzania materiałów celulozowych i proteinowych K_W09


Zna podstawowe mechanizmy zachodzących procesów starzeniowych materiałów celulozowych i proteinowych na przestrzeni wieków K_W04


Wykazuje zrozumienie wzajemnych relacji pomiędzy zdobytą wiedzą teoretyczną a działaniami praktycznymi na specjalizacji w poszczególnych pracowniach K_W02


Ma ugruntowaną wiedzę technologiczną do formułowania i rozwiązywania zagadnień związanych z prezentowaną dyscypliną K_W01


ĆWICZENIA

Posiada wiedzę w zakresie terminologii, właściwości, budowy i sposobów wytwarzania materiałów celulozowych i proteinowych K_W05


Zna podstawowe metody badań właściwości optycznych, chemicznych, wytrzymałościowych, specjalnych, strukturalno-wymiarowych materiałów celulozowych i proteinowych K_W06.


Posiada wiedzę dotyczącą metod wytwarzania materiałów celulozowych i proteinowych na przestrzeni wieków K_W09


Zna podstawowe mechanizmy zachodzących procesów starzeniowych materiałów celulozowych i proteinowych K_W04


Wykazuje zrozumienie wzajemnych relacji pomiędzy zdobytą wiedzą teoretyczną a działaniami praktycznymi na specjalizacji w poszczególnych pracowniach K_W02


Ma ugruntowaną wiedzę technologiczną do formułowania i rozwiązywania zagadnień związanych z prezentowaną dyscypliną K_W01


Ma elementarną wiedzę o bezpieczeństwie oraz higienie pracy w ramach K_W13



Efekty uczenia się - umiejętności:

Efekty kształcenia - umiejętności:

WYKŁAD

Rozpoznaje wymienione rodzaje materiałów celulozowych i proteinowych oraz jest w stanie określić przybliżony okres ich powstania K_U10


Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę technologiczną o materiałach względem obiektów zabytkowych K_U13


Potrafi określić budowę technologiczną obiektów wykonanych z wymienionych materiałów K_U02


Umie określić podstawowe przyczyny niszczenia materiałów celulozowych i proteinowych K_U01


ĆWICZENIA


Rozpoznaje wymienione rodzaje materiałów celulozowych i proteinowych oraz jest w stanie określić przybliżony okres ich powstania a także posługuje się odpowiednią terminologią K_U10


Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę technologiczną o materiałach do opisu i badań obiektów zabytkowych K_U13


Posiada umiejętność pobierania próbek i wykonywania podstawowych badań technologicznych K_U05


Potrafi określić budowę technologiczną obiektów wykonanych z wymienionych materiałów K_U02


Umie określić podstawowe przyczyny niszczenia materiałów celulozowych i proteinowych K_U01


Posiada umiejętność przygotowania rozbudowanych prac pisemnych i wypowiedzi związanych z technologią i badaniami materiałów K_U18


Posiada umiejętność opracowania sprawozdania z badań technologicznych K_U07



Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Efekty kształcenia - kompetencje społeczne:

WYKŁAD

Rozumie potrzebę popularyzacji wiedzy z zakresu budowy technologicznej obiektów zabytkowych K_K07


Zna ograniczenia własnej wiedzy, konieczność jej ciągłego pogłębiania i konsultowania ze specjalistami K_K05


Ma świadomość znaczenia różnorodności materiałów i złożoności technologicznej obiektów zabytkowych K_KO1


ĆWICZENIA

Rozumie potrzebę popularyzacji wiedzy z zakresu budowy technologicznej obiektów zabytkowych K_K07


Zna ograniczenia własnej wiedzy, konieczność jej ciągłego pogłębiania i konsultowania ze specjalistami K_K05


Ma świadomość znaczenia różnorodności materiałów i złożoności technologicznej oraz wartości obiektów zabytkowych na których wykonuje badania K_K01



Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne:

WYKŁAD

metody teoretyczne: przekazywanie wiedzy w formie ustnej oraz w formie prezentacji w postaci filmów, ilustracji oraz schematów;


metody praktyczne: prowadzenie dyskusji na temat zdobywanej wiedzy oraz trudnych zagadnień technologicznych, prezentowanie próbek materiałów celulozowych i proteinowych omawianych na wykładach


ĆWICZENIA

metody teoretyczne: przekazywanie wiedzy w formie ustnej oraz w formie prezentacji w postaci filmów, ilustracji oraz schematów;


metody praktyczne: prowadzenie dyskusji na temat zdobywanej wiedzy oraz trudnych zagadnień technologicznych, badanie próbek różnych materiałów celulozowych i proteinowych z wykorzystaniem m.in. sprzętów laboratoryjnych, odczynników chemicznych. Student ma okazję poznania szczegółowych własćiwości materiałów nowych oraz oryginalnych (zabytkowych).

W ramach zajęć wykonywane są sprawozdania z badań oraz pisane wypracowania związane z zagadnieniami technologicznymi i badawczymi, a także.

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- laboratoryjna
- obserwacji

Skrócony opis:

WYKŁAD

Wykład poświęcony jest historii, właściwości, i technologi materiałów celulozowych (papier, kartony, tektury, materiały pochodne celulozie) oraz proteinowych (pergamin, skóry garbowane).

Omawiane są także zagadnienia związane z procesami degradacji tych materiałów.

ĆWICZENIA

Ćwiczenia poświęcone są badaniom właściwości wytworów papierniczych (papier, kartony, tektury) oraz proteinowych (pergamin, skóry garbowane) oraz wybranych materiałów pochodnych celulozie, a także metodom badań zachodzących procesów degradacji w tych materiałach.

Zajęcia z technologii papieru mają powiązanie ze wszystkimi pracowniami introligatorskimi, badawczymi i konserwatorskimi. Znajomość technologii i techniki wykonania wytworów papierowych jest absolutnie konieczna dla czynnego uczestnictwa w zajęciach realizowanych od II do VI roku w ZKPiS.

Brak podstaw znajomości technologii i techniki wykonania wytworów papierowych uniemożliwia realizowanie badań i prac konserwatorskich.

Pełny opis:

Opis:

WYKŁAD

Celem wykładów jest przygotowanie studentów z zakresu materiałoznawstwa, pod kątem materiałów z których składają się obiekty zabytkowe będące przedmiotem prac konserwatorskich na specjalizacji - "konserwacja papieru i skóry".

Wykłady odbywające się w ciągu 1 semestru są poświęcone historii, technologii, budowy i właściwości różnych wytworów papierniczych, wybranych wytworów na bazie celulozy, oraz pergaminów zwierzęcych i skór garbowanych różnymi metodami. Omawiane są też procesy starzeniowe zachodzące w tych materiałach. Na wykładzie omawiane są materiały i technologie używane od czasów starożytnych do czasów obecnych.

ĆWICZENIA

Celem ćwiczeń jest przygotowanie studentów z zakresu materiałoznawstwa, pod kątem badań materiałów (nieniszczących, mikroniszczących, niszczących), z których składają się obiekty zabytkowe będące przedmiotem prac konserwatorskich na specjalizacji - "konserwacja papieru i skóry". Ćwiczenia odbywające się w ciągu 1 semestru są poświecone badaniom właściwości różnych wytworów papierniczych, wybranych wytworów na bazie celulozy, oraz pergaminów zwierzęcych i skór garbowanych różnymi metodami. Omawiane są też metody badań zachodzących procesów niszczenia tych materiałów. Szczególną uwagę zwraca się na badanie właściwości strukturalno-wymiarowych, wytrzymałościowych, chemicznych, oraz tzw. specjalnych.

Literatura:

Literatura do wykładów:

Dąbrowski J.: „Papier drukowy i jego trwałość”, Notes Konserwatorski, 1998, nr 1, s. 103-138.

Dąbrowski J., Siniarska-Czaplicka J.: „Rękodzieło papiernicze”, Warszawa 1991.

Lasek W.: „Kolagen – chemia i wykorzystanie”, Warszawa 1978.

Abt J., Fusco A. Margaret: „A Byzantine Scholar’s Letter on the Preparation of Manuscript Vellum”, Journal of the American Institute for Conservation, 1989, t. 28, nr 2, s. 61-66, http://aic.stanford.edu/jaic/articles/jaic2802001.html (dostęp: 12.12.2007).

Literatura do ćwiczeń:

Jakucewicz S.: „Papier w poligrafii”, Warszawa 1999.

Jakucewicz S., Czichon H., Dudziak H.: „Ćwiczenia laboratoryjne z materiałoznawstwa poligraficznego”, Warszawa 2001.

Kokociński W.: „Anatomia drewna”, Poznań 2005.

Surmiński J.: „Budowa i morfologia surowców i mas włóknistych”, Poznań 1997.

Modrzejewski K., Olszewski J., Rutkowski J.: „Metody badań w przemyśle celulozowo-papierniczym”, Łódź 1985.

dotyczące trwałości.

Raabe E.: „Właściwości fizyczne skór. Metody Badań”, Warszawa 1965.

Michalec T.: „Ćwiczenia laboratoryjne z technologii garbarstwa”, Skrypty uczelniane Politechniki Świętokrzyskiej, nr 53, Kielce 1978.

Metody i kryteria oceniania:

WYKŁAD

Zaliczenie na ocenę na koniec semestru zimowego II roku studiów

W celu uzyskania oceny weryfikowana jest uzyskana przez studenta wiedza (K_W01, K_W02, K_W04, K_W05, K_W09) uzyskane umiejętności (K_U02, K_U10, K_U13) i kompetencje społeczne (K_U01, K_U18). Egzamin odbywa się w formie pisemnej (termin I, i w przypadku uzyskania oceny niedostatecznej termin II - poprawkowy).

Kryteria oceniania:

bdb (22-20 pkt);

db+ (19-18 pkt);

db (17-16 pkt);

dst+ (15-14 pkt);

dst (13-12 pkt);

ndst (0-11 pkt)

ĆWICZENIA

Zaliczenie na ocenę na koniec semestru zimowego II roku studiów (tylko do roku akademickiego 2018/2019). Od roku akademickiego 2019/2020 ocenę końcową stanowi średnia z ocen ze sprawdzianów odbywających się w ciągu semestru.

W celu uzyskania oceny weryfikowana jest uzyskana przez studenta wiedza (K_W01, K_W02, K_W04, K_W05, K_W06, K_W09, K_W13) uzyskanych umiejętności (K_U01, K_U02, K_U05, K_U10, K_U07, K_U10, K_U13, K_U18) i kompetencji społecznych (K_K01). Zaliczenie odbywa się w formie pisemnej (termin I, i w przypadku uzyskania oceny niedostatecznej termin II - poprawkowy). Student nie może uczestniczyć w zaliczeniu jeśli: zalega z dokumentacjami badawczymi oraz wypracowaniami pisemnymi, a także jest nieobecny na zajęciach bez usprawiedliwienia, zgodnie z regulaminem studiów. Ponadto wymagana jest konieczność uczestniczenia w 3 ćwiczeniach terenowych. Student musi być przyswajać uzyskaną wiedzę na bieżąco, a także jest zobowiązany do wykonywania zadanych opracowań wyników z badań.

Kryteria oceniania (tylko do roku akademickiego 2018/2019):

bdb (13-14 pkt);

db+ (12 pkt);

db (11 pkt);

dst+ (10 pkt);

dst (8-9 pkt);

ndst (0-7pkt).

Praktyki zawodowe:

NIE DOTYCZY

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Pracownia, 45 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Karbowska-Berent, Tomasz Kozielec
Prowadzący grup: Joanna Karbowska-Berent, Tomasz Kozielec
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Pracownia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

patrz: podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)

Pełny opis:

patrz: podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)

Literatura:

patrz: podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)

Uwagi:

Uwaga: w roku akademickim 2021/22 z uwagi na trwającą epidemię wykłady będą prowadzone synchronicznie na platformie MS Teams zgodnie z rozporządzeniem rektora uczelni, tj. od dnia 13 grudnia 2021 do 9 stycznia 2022.

W roku akademickim 2021/22 egzamin odbędzie się w formie ustnej na platformie MS Teams. Zadawanych będzie 8 pytań, za prawidłową

odpowiedź na pytanie otrzymać można 1/2 stopnia.

Punktacja jest następująca:

poniżej 4 odpowiedzi - ndst

4 (dst)

5 (dst+)

6 (db)

7 (db+)

8 (bdb)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Pracownia, 45 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Karbowska-Berent, Tomasz Kozielec
Prowadzący grup: Joanna Karbowska-Berent, Tomasz Kozielec
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Pracownia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

patrz: podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)

Pełny opis:

patrz: podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)

Literatura:

patrz: podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)

Uwagi:

Uwaga: w roku akademickim 2021/22 z uwagi na trwającą epidemię wykłady będą prowadzone synchronicznie na platformie MS Teams zgodnie z rozporządzeniem rektora uczelni, tj. od dnia 13 grudnia 2021 do 9 stycznia 2022.

W roku akademickim 2021/22 egzamin odbędzie się w formie ustnej na platformie MS Teams. Zadawanych będzie 8 pytań, za prawidłową

odpowiedź na pytanie otrzymać można 1/2 stopnia.

Punktacja jest następująca:

poniżej 4 odpowiedzi - ndst

4 (dst)

5 (dst+)

6 (db)

7 (db+)

8 (bdb)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Pracownia, 45 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Karbowska-Berent, Tomasz Kozielec
Prowadzący grup: Joanna Karbowska-Berent, Tomasz Kozielec, Katarzyna Zapolska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Pracownia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

patrz: podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)

Pełny opis:

patrz: podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)

Literatura:

patrz: podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)

Uwagi:

Uwaga: w roku akademickim 2021/22 z uwagi na trwającą epidemię wykłady będą prowadzone synchronicznie na platformie MS Teams zgodnie z rozporządzeniem rektora uczelni, tj. od dnia 13 grudnia 2021 do 9 stycznia 2022.

W roku akademickim 2021/22 egzamin odbędzie się w formie ustnej na platformie MS Teams. Zadawanych będzie 8 pytań, za prawidłową

odpowiedź na pytanie otrzymać można 1/2 stopnia.

Punktacja jest następująca:

poniżej 4 odpowiedzi - ndst

4 (dst)

5 (dst+)

6 (db)

7 (db+)

8 (bdb)

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)