Techniki reintegracji warstwy malarskiej w malarstwie sztalugowym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-TRWM-3L-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką
|
Nazwa przedmiotu: | Techniki reintegracji warstwy malarskiej w malarstwie sztalugowym |
Jednostka: | Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 3 rok, sem. letni - Konserwacja i restauracja malarstwa (sj) |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Ukończone 5 semestrów studiów jednolitych konserwacji i restauracji dzieł sztuki specjalności konserwacja malarstwa i rzeźby polichromowanej (tj. z 1 semestrem III roku włącznie). (Student powinien posiadać wiedzę i umiejętności wynikające z zaliczenia przedmiotów specjalnościowych oraz wykładów z technologii i technik malarskich, pigmentów i spoiw, żywic sztucznych stosowanych w konserwacji). |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: - godziny kontaktowe 30 godz. pracowni Łącznie godziny realizowane z udziałem nauczycieli 30 (1 ECTS) Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta: -realizacja zajęć wymaga od studenta przygotowania ćwiczeń polegających na poszukiwaniu wskazanych informacji, przypomnienia wybranych zagadnień poznanych w ramach wcześniejszych wykładów dotyczących konserwacji i restauracji malarstwa oraz zajęć z technologii i technik malarskich i zapoznawania się ze wskazaną literaturą. Łącznie czas poświęcony na pracę indywidualną studenta 30 (1ECTS) Całkowity nakład pracy studenta: 60godz. (2 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: student ma szczegółową wiedzę praktyczną dotyczącą sposobu wyboru odpowiednich materiałów do reintegracji warstwy malarskiej (K_W03, K_W04); W2: student ma ugruntowaną wiedzę materiałoznawczą dotyczącą współcześnie proponowanych materiałów do uzupełnień ubytków warstwy malarskiej(K_W05); W3: student posiada praktyczną wiedzę dotyczącą metod reintegracji (K_W10) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: student potrafi dokonać właściwej selekcji materiałów proponowanych do uzupełnień ubytków(reintegracji) warstwy malarskiej (K_U06); U2: student wykorzystuje dane wynikające z badań światłotrwałości i reologii składników farb do reintegracji warstwy malarskiej w celu praktycznego ich zastosowania(K_U08) ; U3: student potrafi zastosować wybrane techniki reintegracji posługując się materiałami poznanymi w trakcie zajęć (K_U11). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: student dostrzega znaczenie profesjonalizmu w wykonaniu reintegracji warstwy malarskiej obiektów zabytkowych (K_K02) K2: student dostrzega rolę właściwego doboru materiałów służących do reintegracji warstwy malarskiej i wynikającą z niej odpowiedzialność (K_K03) K3:student dostrzega znaczenie wiedzy o stosowanych materiałach i metodach reintegracji w kształtowania estetyki dzieła poddawanego konserwacji i restauracji (K_K08) |
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne eksponujące - pokaz, podające opis i pogadanka, oraz poszukujące - ćwiczeniowa, doświadczeń, obserwacji i studium przypadku. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu zaznajomienie studentów z metodami reintegracji ubytków warstw malarskich w obrazach sztalugowych. Studenci poznają zasady prawidłowego wykonywania uzupełnień oraz poznają praktycznie różnorodne materiały współcześnie stosowane do tego celu. Zapoznają się z ich właściwościami aplikacyjnymi, poznają sposoby ich stosowania, porównują cechy wyglądu uzyskiwanych z nich warstw oraz, na podstawie dostępnych danych, dokonują oszacowania ich trwałości. W oparciu o zebrany zbiór informacji uczą się dokonywać optymalnego wyboru materiałów i metod. |
Pełny opis: |
W ramach zajęć studenci realizując kolejne zadania poznają różne współcześnie stosowane materiały do uzupełnień i uczą się rozpoznawać cechy istotne z punktu widzenia praktyki i etyki konserwatorskiej, pozwalające na dokonywanie optymalnych wyborów. Współpracując w grupie przygotowują warsztat pracy i wykonują indywidualne ćwiczenia służące powyższym celom. Dokonują porównań właściwości aplikacyjnych stosowanych materiałów i cech warstw uzyskiwanych przy ich użyciu ucząc się samodzielnego doboru środków stosownie do oczekiwań wynikających z charakterystyki warstwy malarskiej dzieła poddawanego restauracji i jej zniszczeń. Poznają metody uzupełnień ubytków warstwy malarskiej obrazów sztalugowych pozwalające na różnicowanie stopnia reintegracji zaznajamiając się z praktyczną stroną ich wykonania. Zaznajamiają się z zasadami wykonywania uzupełnień służącymi zagwarantowaniu ich trwałości. W tym celu dokonują poszukiwań niezbędnych informacji i uczą się je interpretować. W końcowym etapie elementy ćwiczeń mogą być prowadzone na pełnowartościowych obiektach zabytkowych. |
Literatura: |
1. Mixing and Matching. Approaches to retouching, London, Archetype Publications, 2010 (fragmenty) 2. E. Szmit-Naud, Zmiany wyglądu punktowań w malarstwie sztalugowym - bielenie powodowane przez niektóre białe pigmenty, Ochrona Zabytków, 2000, 1(208), s. 69-76 3. E. Szmit-Naud, Analiza przykładów zabieleń retuszy konserwowanych obrazów sztalugowych w polskich zbiorach, AUNC Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, 32, z. 344, Toruń, 2002, s. 187-209 4. E. Szmit-Naud, Materiały do konserwacji i restauracji malarstwa: werniksy i spoiwa retuszerskie, Biuletyn Informacyjny Konserwatorów Dzieł Sztuki, vol.14, 3-4 (54-55), 2003, s. 142-143. 5. E. Szmit-Naud, Uzupełnienia ubytków warstwy malarskiej obrazów. Zmiany optyczne a stabilność stosowanych materiałów UMK, Toruń, 2006 (wskazane fragmenty) 6. E. Szmit-Naud, Rozpuszczalnikowe farby przeznaczone do uzupełnień ubytków warstwy malarskiej – właściwości aplikacyjne i stabilność w procesie starzenia,[w:] Badania technologii i technik malarskich, konserwacja dzieł sztuki, Wydawnictwo UMK, Toruń, 2007, s. 298-309. 6. aktualne strony www dotyczące pigmentów i farb używanych do uzupełnień ubytków warstwy malarskiej (instrukcje podawane w trakcie zajęć) Część literatury bezpośrednio udostępniana przez prowadzącego w toku zajęć. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę. Następuje na podstawie oceny bieżącego przygotowania do zajęć i wykonania kolejnych, różnorodnych zadań. W ocenie ćwiczeń/zadań brane jest pod uwagę zaangażowanie studenta w ich wykonanie i jakość wykonania. Ocena końcowa wynika ze średniej ważonej wszystkich składowych. Do 50% maksymalnej punktacji - ndst 51-60% - dst 61-70 - dst + 71-80 - db 81-90 - db+ 91-50 - bdb |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT PRC
ŚR PRC
CZ PT |
Typ zajęć: |
Pracownia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Szmit-Naud | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Szmit-Naud | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Studenci na wstępie zaznajamiają się z rezultatami ankiety i kwerendy dotyczącej zmian uzupełnień i poznają ich przyczyny. Uczą się według jakich kryteriów dokonywać oceny farb stosowanych do uzupełnień i jak szukać informacji. Zdobywają wiedzę, jakich składników unikać w celu zapewnienia trwałości uzupełnień. Poznają metody uzupełnień i kilka rodzajów materiałów. |
|
Pełny opis: |
Studenci na wstępie zapoznają się z asortymentem materiałów stosowanych w przeszłości i obecnie do wykonywania uzupełnień ubytków warstwy malarskiej, klasyfikacją zmian wyglądu, jakie w och obrębie mogą się zamanifestować oraz poznają ich wyjaśnienie - by w praktyce je eliminować. W toku zajęć , na przykładach konkretnych farb stosowanych przez konserwatorów studenci uczą się dokonywania oceny ich przydatności przede wszystkim pod kątem światłotrwałości oferowanych produktów, wykorzystując dane podawane przez producentów i poszukując niezbędnych dodatkowych informacji. Równolegle poznają kilka metod wykonywania barwnych uzupełnień i technik. Zaznajamiają się w praktyce z techniką punktowania akwarelą jednolicie i z wykończeniem żywicznym oraz z technikami wyłącznie żywicznymi - z użyciem farb przygotowywanych własnoręcznie i obecnych w ofercie dla konserwatorów.Aktualizują informacje dotyczące oferowanych farb konserwatorskich. |
|
Literatura: |
Jak w podstawowych informacjach o przedmiocie. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR PRC
PRC
CZ PT |
Typ zajęć: |
Pracownia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Szmit-Naud | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Szmit-Naud | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Studenci na wstępie zaznajamiają się z rezultatami ankiety i kwerendy dotyczącej zmian uzupełnień i poznają ich przyczyny. Uczą się według jakich kryteriów dokonywać oceny farb stosowanych do uzupełnień i jak szukać informacji. Zdobywają wiedzę, jakich składników unikać w celu zapewnienia trwałości uzupełnień. Poznają metody uzupełnień i kilka rodzajów materiałów. |
|
Pełny opis: |
Studenci na wstępie zapoznają się z asortymentem materiałów stosowanych w przeszłości i obecnie do wykonywania uzupełnień ubytków warstwy malarskiej, klasyfikacją zmian wyglądu, jakie w och obrębie mogą się zamanifestować oraz poznają ich wyjaśnienie - by w praktyce je eliminować. W toku zajęć , na przykładach konkretnych farb stosowanych przez konserwatorów studenci uczą się dokonywania oceny ich przydatności przede wszystkim pod kątem światłotrwałości oferowanych produktów, wykorzystując dane podawane przez producentów i poszukując niezbędnych dodatkowych informacji. Równolegle poznają kilka metod wykonywania barwnych uzupełnień i technik. Zaznajamiają się w praktyce z techniką punktowania akwarelą jednolicie i z wykończeniem żywicznym oraz z technikami wyłącznie żywicznymi - z użyciem farb przygotowywanych własnoręcznie i obecnych w ofercie dla konserwatorów.Aktualizują informacje dotyczące oferowanych farb konserwatorskich. |
|
Literatura: |
Jak w podstawowych informacjach o przedmiocie. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR PRC
PRC
CZ PT |
Typ zajęć: |
Pracownia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Szmit-Naud | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Szmit-Naud | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Jak w podstawowych informacjach o przedmiocie. |
|
Pełny opis: |
Jak w podstawowych informacjach o przedmiocie. |
|
Literatura: |
Jak w podstawowych informacjach o przedmiocie. |
|
Uwagi: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-02-23 - 2026-09-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR PRC
PRC
CZ PT |
Typ zajęć: |
Pracownia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Szmit-Naud | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Szmit-Naud | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Jak w podstawowych informacjach o przedmiocie. |
|
Pełny opis: |
Jak w podstawowych informacjach o przedmiocie. |
|
Literatura: |
Jak w podstawowych informacjach o przedmiocie. |
|
Uwagi: |
- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.