Wybrane zagadnienia konserwacji dzieł sztuki nowoczesnej i współczesnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-WKSNW-5L-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką
|
Nazwa przedmiotu: | Wybrane zagadnienia konserwacji dzieł sztuki nowoczesnej i współczesnej |
Jednostka: | Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 5 rok, sem. letni - Konserwacja i restauracja malarstwa (sj) Przedmioty z polskim językiem wykładowym |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Poszerzona wiedza w zakresie warsztatu naukowego. Podstawowe umiejętności w zakresie określania problemu badawczego, analizy, syntezy i wnioskowania. Umiejętność wyszukiwania literatury przedmiotu. Poszerzona wiedza z zakresu problematyki konserwatorskiej i restauratorskiej dzieł sztuki nowoczesnej i współczesnej. |
Całkowity nakład pracy studenta: | godziny kontaktowe 15 godz. czas pracy własnej studneta 45 w tym Poszerzanie wiedzy w oparciu o literaturę przedmiotu. Przygotowanie prezentacji wybranego artykułu traktującego o konserwacji i restauracji sztuki nowoczesnej i współczesnej. |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W01 ma gruntowną wiedzę w zakresie ogólnym i szczegółowym dotyczącą obszarów sztuki i nauki przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zagadnień związanych z reprezentowaną dyscypliną K_W03 ma szczegółową wiedzę teoretyczną i praktyczną z metodyki działań konserwatorskich w wybranej specjalności AJA_W03 K_W04 zna mechanizmy oddziaływania fizycznych, chemicznych i biologicznych czynników środowiskowych na materię dzieł sztuki i zabytków PJA_W01 XJA_W01 K_W05 posiada wiedzę w zakresie materiałoznawstwa substancji zabytkowej oraz historycznych i współczesnych materiałów konserwatorskich K_W06 zna podstawowe metody fizyczne i chemiczne badania dzieł sztuki i zabytków XJA_W03 K_W10 posiada wiedzę w dziedzinie sztuk plastycznych w zakresie warsztatu artystycznego |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U01 umie przeprowadzić rozpoznanie stanu zachowania zabytku, określić przyczyny zniszczeń i sformułować program prac badawczych oraz konserwatorskich i restauratorskich AJA_U01 XJA_U01 K_U02 potrafi określić, rozpoznać i opisać budowę techniczną dzieła sztuki i zabytku z uwzględnieniem oryginału i warstw wtórnych AJA_U02 XJA_U02 K_U03 potrafi określać główne i szczegółowe cele służące realizacji zadania konserwatorskiego z uwzględnieniem kontekstu kulturowego dzieła sztuki/zabytku AJA_U03 HJA_U01 K_U06 potrafi określić zasady profilaktyki i minimalizacji niszczącego oddziaływania fizycznych, chemicznych i biologicznych czynników środowiskowych na materię dzieł sztuki i zabytków PJA_U04 XJA_U04 K_U07 posiada umiejętność wykonania dokumentacji badań dzieł sztuki i zabytków XJA_U05 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K04 jest wrażliwy na problematykę właściwego podejścia do materialnego dziedzictwa kulturowego, potrafi dostrzec i ocenić niewłaściwe postępowanie w tym zakresie K_K05 dostrzega i formułuje dylematy, związane z ochroną zabytków, jest świadom H1A_K04 ma świadomość swej odpowiedzialności decyzyjnej w zakresie kompetencji zawodowych H1A_K05 K_K06 ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego |
Metody dydaktyczne: | Wykład połączony z seminarium - dyskusją nad rozwiązaniami konserwatorskimi i restauratorskimi w sztuce nowoczesnej i współczesnej. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - klasyczna metoda problemowa |
Skrócony opis: |
Zapoznanie z problematyką konserwacji i restauracji sztuki nowoczesnej i współczesnej. Zwrócenie uwagi na technikę wykonania, warunki ekspozycji i przechowywania oraz wynikające stąd uszkodzenia i zniszczenia. Scharakteryzowanie zniszczeń poszczególnych warstw technologicznych oraz określenie przyczyn ich powstawania. Współczesne metody i środki stosowane w pracach konserwatorskich i restauratorskich dzieł sztuki nowoczesnej i współczesnej. |
Pełny opis: |
Omówienie budowy wybranych dzieł sztuki nowoczesnej i współczesnej. Charakterystyka ich stanu zachowania i przyczyn zniszczeń. W wykładach duży nacisk jest położony na zależności wynikające z wpływu budowy na stan zachowania. Prezentacja na podstawie literatury oraz własnych doświadczeń metod i środków stosowanych w konserwacji obiektów sztuki nowoczesnej i współczesnej. Znaczną część wykładów stanowi omówienie współczesnych metod i środków konserwatorskich stosowanych w Polsce i na świecie. Przedmiotem wykładów są przykłady budowy, zniszczeń oraz przebiegów prac konserwatorskich i restauratorskich obiektów sztuki nowoczesnej i współczesnej. W ramach wykładów poruszane są następujące zagadnienia: 1. Budowa wybranych dzieł sztuki nowoczesnej i współczesnej. 2. Zniszczenia poszczególnych warstw technologicznych i ich przyczyny. 3.Wpływ budowy na stan zachowania. 4. Konserwacja i restauracja powierzchni monochromatycznych. 5. Problematyka konserwacji obiektów (obrazów) dwustronnych. 6. Konserwacja dzieł sztuki wykonanych w technikach mieszanych (techniki własne). 7. Konserwacja dzieł sztuki wykonanych z plastiku. 8. Konserwacja obrazów wielkoformatowych. 9. Podłoża zastępcze w konserwacji sztuki współczesnej. 10. Profilaktyka konserwatorska sztuki nowoczesnej i współczesnej. 11. Transport, przechowywanie, ekspozycja i reinstalacja dzieł sztuki nowoczesnej i współczesnej. 12. Rola i znaczenie idei dzieła sztuki w procesie konserwacji i restauracji. 13. Dialog artysta - konserwator Wykłady ilustrowane są materiałem fotograficznym, filmami video oraz analizą dokonywaną na oryginalnych obrazach. |
Literatura: |
Althöfer, Heinz Restaurierung moderner Malerei : Tendenzen- Material-Technik, Appelbaum, Barbara Conservation treatment methodology, Ashley-Smith, Jonathan Science for conservators Vol. 1, An introduction to materials, Ashley-Smith, Jonathan Science for conservators Vol. 2, An introduction to materials; Ashley-Smith, Jonathan Science for conservators Vol. 3, An introduction to materials; Ayres, James The artist's craft : a history of tools, techniques, and materials; Bassett, Jane, Fogelman, Peggy Looking at European sculpture : a guide to technical terms; Berger, Gustav A. Russell, William H. Conservation of paintings: research and Innovations; Bomford, David Kirby, Jo LEIGHTON, John, ASHok, roy Impressionism; Bomford, David Leonard, Mark Issues in the conservation of paintings; Brenner, Robert Celluloid : collectibles from the dawn of plastics; Conti, Alessandro, History of the restoration and conservation of works of art; Corzo M. A., ed., Mortality immortality, the legancy of 20th-century art, London, 2006; Creagh D. C., Bradley D. A., Radiation in art and archeometry, Cuttle, Christopher Light for art's sake : lighting for artworks and museum displays, Dardes, Kathleen Rothe, Andrea, The structural conservation of panel paintings proceedings of a symposium at the J. Paul Getty Museum, 24-28 April 1995, Florian, Mary-Lou E. Fungal facts : solving fungal problems in heritage collections; Folga-Januszewska D (red.), Konserwacja zapobiegawcza w muzeach, Materiały z konferencji zorganizowanej przez Polski komitet Narodowy ICOM oraz Krajowy Ośrodek Badań i Dokumentacji Zabytków przy współpracy Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Muzeum Narodowym w Warszawie 6-7 listopada 2006, Krajowy Ośrodek Badań i Dokumentacji Zabytków Warszawa, 2007; GETTINGS, Fred, Polymer painting manual; GILL, Kathryn, Eastop, Dinah, Upholstery conservation : principles and practice; Hather, Jon G. The identification of the Northern European woods: a guide for archaeologists and conservators; Heuman Jackie, From marble to chocolate, The conservation ofmodern sculpture; Heuman, Jackie Material matters : the conservation of modern sculpture; Horie, Charles Velson Materials for conservation : organic consolidants adhesives and coatings; Hummelen, Ijsbrand, Sillé, Dionne, Zijlmans, Marjan, Modern art: who cares? : an interdisciplinary research project and an international symposium on the conservation of modern and contemporary art; Keene, Suzanne Managing conservation in museums; Kingsley, Helen Integrated pest management for collections : proceedings of 2001 : a pest odyssey; Lang, Janet, Middleton, Andrew Radiography of cultural material; Learner Thomas J. S.,Modern paints uncovered : proceedings from the modern paints uncovered symposium; Learner, Thomas J. S. Analysis of modern paints; Markowski D., Wokół idei konserwacji malarstwa współczesnego, Sztuka konserwacji, Materiały z Konferencji z okazji pięćdziesięciolecia Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP w Warszawie, 1997, s. 179-183; Markowski D., Kamiński S.A., Wachowiak M., Wybrane zagadnienia konserwacji i restauracji sztuki nowoczesnej, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2010; Markowski D., Manna P., Zagadnienia badawczo-konserwatorskie wybranych obrazów olejnych na płótnie Eugeniusza Eibischa – wpływ ich budowy na stan zachowania i zakres prac konserwatorskich, AUNC, XXXIV, Toruń 2005, s. 241-270; Meikle, Jeffrey L. American plastics : a cultural history; Munoz Vinas, Salvador, Contemporary theory of conservation; Oddy, Andrew The art of the conservator; Odegaard, Nancy, Carroll, Scott, Zimmt, Werner S. Material characterization tests for objects of art and archaeology; Peres C., Hoyle M., van Tilborgh L. (ed.), A Closer Look. Technical and Art-Historical studies on Works by Van Gogh and Gauguin, Amsterdam 1991; Oddy A., The art of the conservation, Washington: Smithsonian Institution, 1992 Quye A., Williamsin C., Plastics collecting and conserving, Edinburgh NMS Pulishing, 1999; Rogerson, Cordelia Garside, Paul The future of the 20th century : collecting, interpreting and conserving modern materials : postprints; Schwartz, Therese Plastic sculpture and collage : designs, materials, methods; Seymour, Raymond B. History of polymer science and technology; Shashoua, Yvonne Conservation of plastics materials science, degradation and preservation; Sitwell, Christine, Staniforth, Sarah Studies in the history of painting restoration; Stulik, Dusan Solvent gels for the cleaning of works of art : the residue question; Szmelter I., Fenomen sztuki nowoczesnej a konserwacja, Biuletyn Informacyjny Konserwatorów Dzieł Sztuki, Vol.8 No 2 (29), 1997; Taft, W. Stanley, Mayer, James W., The science of paintings; Thomson, Garry The museum environment; Townsend, Joyce H, Doherty, Tiarna Heydenreich, Gunnar, Ridge, Jacqueline Preparation for painting : the artist's choice and its consequences; Wehlte, Kurt, The materials and techniques of painting; Wolbers, Richard, Cleaning painted surfaces : aqueous methods |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena na podstawie przedstawionego problemu z zakresu konserwacji i restauracji sztuki nowoczesnej i współczesnej wraz z prezentacją. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Markowski | |
Prowadzący grup: | Sławomir Kamiński, Dariusz Markowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Markowski | |
Prowadzący grup: | Dariusz Markowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Markowski | |
Prowadzący grup: | Dariusz Markowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.