Współczesne prądy estetyczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-WPE-1Z-S2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0228) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami humanistycznymi
|
Nazwa przedmiotu: | Współczesne prądy estetyczne |
Jednostka: | Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 1 rok, sem. zimowy - Ochrona dóbr kultury, konserwatorstwo (s2) Przedmioty obowiązkowe dla 1 roku sem. zimowy Ochrona dóbr kultury(s2) Przedmioty obowiązkowe- 1 rok, sem. zimowy -ODK, zabytkoznawstwo i muzealnictwo (s2) Przedmioty z polskim językiem wykładowym |
Punkty ECTS i inne: |
1.50
|
Język prowadzenia: | polski |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.): - udział w wykładach – 15 godz. - konsultacje z nauczycielem akademickim- 5 godz. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.): - przygotowanie do egzaminu- 10 godz. Łącznie: 30 godz. (1 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1 Ma pogłębioną wiedzę na temat specyfiki różnorodnych zagadnień związanych z estetyką współczesną oraz metodologicznej szczegółowych koncepcji filozoficznych związanych z określonymi nurtami estetycznymi oraz na temat ich znaczenia dla kształtowania kultury i wzorców ludzkiej egzystencji. (K_W01) W2 Zna podstawy metodologiczne różnych nurtów we współczesnej estetyce i myśli filozoficznej z nimi powiązanej (K_W02) W4 Posiada orientację w obszarze zakresu problemowego związanego z niektórymi zagadnieniami estetyk współczesnych (K_W04) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U3 Potrafi integrować wiedzę z zakresu estetyki z prądami sztuki współczesnej, często związanych z dylematami ochrony kultury (K_U03) U4 Potrafi spójnie i logicznie komunikować się na tematy estetyczne, z użyciem wiedzy i terminologii fachowej. (K_U04) U6 Posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych związanych z zagadnieniami estetyki współczesnej (K_U06) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K3 Potrafi odpowiednio rozpoznać i zdefiniować priorytety służące do realizacji określonego zadania, np. dobrać odpowiednie koncepcje estetyczne przy opisie dzieła sztuki współczesnej (K_K03) K3 Wydając opinie o dziełach sztuki posługuje się wiedzą fachową i opinią ekspercką, a nie własnymi upodobaniami (K_K03) |
Metody dydaktyczne: | wykład konwencjonalny oraz problemowy Materiały do egzaminu na stronie moodle: Kod do platformy Teams: |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody służące prezentacji treści |
Skrócony opis: |
Głównym celem przedmiotu 'Współczesne prądy estetyczne' jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami z zakresu współczesnej problematyki estetycznej (związanej z fenomenologią, hermeneutyką, egzystencjalizmem czy filozofią postmodernistyczną), filozofii sztuki (teorie związane z prądami sztuki lub z rodzajami sztuk współczesnych, jak: sztuka performatywna, bio-art, redy-maine, fotografia, film) oraz z zjawiskami kulturowymi (filozofia Welscha, Shustermana, teoria kognitywna) |
Pełny opis: |
W ramach przedmiotu 'Współczesne prądy estetyczne' realizowane są następujące grupy zagadnień: - antyestetyka, anestetyka, estetyzacja, metaestetyka, globalizacja – jako zjawiska określające obszar badań współczesnej estetyki - estetyka i sztuka współczesna w perspektywie fenomenologii, hermeneutyki i postmodernizmu - estetyka jako filozofia sztuki i praktyka krytyczna (fotografia, film, różne gatunki sztuki) - wybitni przedstawiciele estetyki współczesnej. |
Literatura: |
Literatura wymagana (obowiązkowa): 1. Sztuka nieprzedstawiająca: Literatura: J. Ortega y Gasset. Dehumanizacja sztuki, [w:] Dehumanizacja sztuki i inne eseje, przeł. Piotr Niklewicz, Warszawa 1980. Pojęcia i zagadnienia: dehumanizacja, sztuka dla sztuki, wyjątkowa rola artysty. 2. Hermeneutyczne rozumienie sztuki: Literatura: H.- G. Gadamer, Aktualność piękna, przeł. Krystyna Krzemieniowa, Warszawa 1993. Pojęcia i zagadnienia: sztuka jako gra, rola odbiorcy, interpretacja i nadinterpretacja, sztuka jako symbol idei, sztuka niematerialna 3. Autentyczność i aura: Literatura: W. Benjamin, Dzieło sztuki w dobie reprodukcji technicznej [w:] Twórca jako wytwórca, Poznań 1975. Pojęcia i zagadnienia: reprodukcja techniczna i manualna, oryginalność, kopia, aura i jej utrata, wartość ekspozycyjna a związana z kultem (np. ikona) 4. Dzieło sztuki jako analogon: Literatura: J. P. Sartre, Dzieło sztuki, [w:] tegoż, Wyobrażenie, Warszawa 1970. Pojęcia i zagadnienia: analogon, sztuka wyobrażeniowa, duchowy i niematerialny aspekt sztuki, idea a zmysłowość 5. Sztuka jako symulakrum: Literatura: J. Baudrillard, Precesja Symulakrów, w: tegoż, Symulakry i symulacja, przeł. S. Królak, Warszawa 2005, s. 5-56; U. Eco, Podróż do hiperrealności, przeł. J. Ugniewska, [w:] tegoż, Podziemni bogowie, przeł. P. Salwa, J. Ugniewska, Warszawa: Wyd. Czytelnik 2007, ss. 11-31 oraz ss. 42-52 Pojęcia i zagadnienia: symulakrum, dzieło jako mimesis, symbol, reprezentacja i symulacja, kultura współczesna. 6. Przyjemność i fałsz kiczu: Literatura: H. Broch, Kilka uwag o kiczu, w: Kilka uwag o kiczu i inne eseje, Warszawa 1998, s. 132 inn. P. Beylin, Autentyczność i kicze, Warszawa 1975 (rozdział: Kicz jako zjawisko estetyczne); S. Sontag, Notatki o Kampie, tłum. W. Wartenstein, w: Literatura na świecie 1979 nr 9. Pojęcia i zagadnienia: kicz jako postawa życiowa, estetyzacja, teatralność i sztuczność, Kamp, egzaltacja i sentymentalizm, konwencjonalizm i gra stereotypami. 7. Kultura widzenia i słyszenia: Literatura: Wolfgang Welsch, Na drodze do kultury słyszenia, przeł. K. Wilkoszewska, [w:] Eugeniusz Wilk (pod red.), Przemoc ikoniczna czy „nowa widzialność”?, Katowice Wyd. UŚ 2001, ss. 56-74; M. McLuhan, Przestrzeń wizualna i akustyczna, [w:] Kultura dźwięku. Teksty o muzyce nowoczesnej, red. C. Cox, D. Warner, Gdańsk 2010, s. 95-101; Pojęcia i zagadnienia: specyfika kultury widzenia i słyszenia, obiektywizm i subiektywizm, indywidualne doświadczanie, współtworzenie, kryzys widzenia, fotografia, Duchamp – sztuka jako dokonywanie wyboru. 8. Kultura widzenia i słyszenia cz. II: Literatura: Martin Jay, Kryzys tradycyjnej władzy wzroku. Od impresjonistów do Bergsona, przeł. J. Przeźmiński, [w:] Ryszard Nycz (pod red.), Odkrywanie modernizmu. Przekłady i komentarze, Kraków: Wyd. Universitas 1998, ss. 295-330. 9. Fotografia – aspekt społeczny: Literatura: S. Sontag, W jaskini Platona, Świat obrazów [w:] S. Sontag, O fotografii, Kraków 2009, s. 4-25, 137-162; R. Barthes, Światło obrazu. Uwagi o fotografii, Warszawa 2008. (Roz. 5, 7, 13, 14, 17-19, 21, 22, 27, 28, 32, 33, 35-38) Pojęcia i zagadnienia: zbieranie świata, obiektywność i subiektywność w oddaniu rzeczywistości, magiczne działanie fotografii: fotografia „w kulcie” rodzinnym i turystycznym, etyka reportera, interpretacja fotografii, „tu i teraz” fotografii, spektrum i punktum, historyczność. 10. Somatoestetyka: Literatura: R. Shustermann, Somatoestetyka a problem ciało/media [w:] tegoż, O sztuce i życiu, Wrocław 2007. 11. Fotografia – aspekt techniczny: Literatura: V. Flusser, Ku filozofii fotografii, Katowice 2004; lub F. Soulages, Estetyka fotografii, Kraków 2007, Roz. 4: Przedmiot fotograficzny: fotograficzność (fragmenty), s. 144-171. 12. Immaterialność: Literatura: Lyotard, Po wzniosłości: stanowisko estetyki, przeł. A. Kluba, [w:] Szkice; Lyotard, Les Immateriaux, w: Muzeum sztuki, Kraków 2005, 221-234. Literatura uzupełniająca: H.-G. Gadamer, Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej, Kraków 1993 (fragm.) A. Berleant, Prze-myśleć estetykę, Kraków 2007 (roz. 4, 5, 6, 8, 9) B. Dziemidok, Główne kontrowersje estetyki współczesnej, Warszawa 2002 (rozdział: 3, 5, 6, 13) Estetyki filozoficzne XX wieku, red. K. Wilkoszewska, Kraków 2000 Współczesna myśl estetyczna. Wybór tekstów, red. R. Różanowski, Wrocław 1993 (fragmenty podane na wykładach M. Gołaszewska, Estetyka i antyestetyka, Warszawa 1984 M. Gołaszewska, Estetyka współczesności, Kraków 2001 Postmodernizm. Antologia przekładów, red. R. Nycz, Kraków 1998 M.A. Potocka, Estetyka kontra sztuka, Warszawa 2007 W. Welsch, Estetyka poza estetyką. O nową postać estetyki, Kraków 2005 Zmierzch estetyki – rzekomy czy autentyczny? t. I-II, red. S. Morawski, Warszawa 1987 Literatura zalecana (uzupełniająca): Th. W. Adorno, Teoria estetyczna, Warszawa 1994 B. Baran, Postnietzsche, Kraków 1996 R. Barthes, Śmierć autora, Teksty drugie, nr 1-2 / 1999 L. Bieszczad, Kryzys pojęcia sztuki. Filozoficzno-estetyczne koncepcje sztuki Th. W. Adorna, H.G. Gadamera, A.C. Danto, Kraków 2001 R. Bubner, Doświadczenie estetyczne, Warszawa 2005 G. Dickie, Czym jest sztuka? Analiza instytucjonalna w: red. M. Gołaszewska Estetyka w świecie, t. I, Kraków 1984 L. Ferry, Homo aestheticus, Sztuka i Filozofia, nr 9 / 1994 B. Frydryczak, Estetyki oporu, Zielona Góra 1995 B. Frydryczak, Świat jako kolekcja. Próba analizy estetycznej natury nowoczesności, Poznań 2002 M. Gołaszewska, red. Estetyka w świecie, t. I-V. Kraków 1984-1995 (wybrane teksty) M. Gołębiewska, Demontaż atrakcji. O estetyce audiowizualności, Gdańsk 2003 M. Gołębiewska, Odnowienie estetyki? Diametros nr 3 / 2005 C. Korsmeyer, Gender w estetyce. Wprowadzenie, Kraków 2009 I. Lorenc, Filozoficzny charakter współczesnej estetyki, Diametros nr 3 / 2005 O. Marquard, Aesthetica i anaesthetica. Rozważania filozoficzne, Warszawa 2007 S. Morawski, Wybór pism estetycznych, Kraków 2007 O. Marquard, Aesthetica i anaesthetica. Rozważania filozoficzne, Warszawa 2007 S. Morawski, Wybór pism estetycznych, Kraków 2007 M. Ostrowicki, Wirtualne 'realis': estetyka w epoce elektroniki, Kraków 2006 L. Pareyson, Estetyka. Teoria formatywności, Kraków 2009 R. Shusterman, Estetyka pragmatyczna. Żywe piękno i refleksja nad sztuką, Wrocław 1998 K. Wilkoszewska, red. Estetyka transkulturowa, Kraków 2004 K. Wilkoszewska, Wariacje na postmodernizm, Kraków 2000 |
Metody i kryteria oceniania: |
Wymagania dotyczące zaliczenia: zaliczenie semestru (wykładu) w formie egzaminu ustnego na ocenę składa się: odpowiedź na pytania egzaminacyjne, znajomość literatury i umiejętność formułowania myśli. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kinga Kaśkiewicz | |
Prowadzący grup: | Kinga Kaśkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kinga Kaśkiewicz | |
Prowadzący grup: | Kinga Kaśkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kinga Kaśkiewicz | |
Prowadzący grup: | Kinga Kaśkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.