Współczesne życie artystyczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-WZA-2Z-KA-S2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0228) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami humanistycznymi
|
Nazwa przedmiotu: | Współczesne życie artystyczne |
Jednostka: | Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 2 rok, sem zimowy - ODK, krytyka artystyczna (s2) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Wiedza z zakresu sztuki współczesnej i współczesnych tendencji artystycznych |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: godziny kontaktowe: 30 - 1 pkt ECTS 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta, potrzebny do zaliczenia przedmiotu (zebranie materiałów, zapoznanie się z literaturą), przyswajanie i powtarzanie na bieżąco materiału z zajęć: 30 godzin - 1 pkt ECTS 3. Konsultacje z prowadzącym, czas wymagany do przygotowania pracy pisemnej na uzgodniony z prowadzącym temat 30 - 1 pkt ECTS Łącznie godzin: 90 - 3 pkt ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student(ka): W1: Ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej współczesnej teorii sztuki i krytyki artystycznej, którą jest w stanie twórczo rozwijać w działalności naukowej i profesjonalnej
oraz integrować z metodami innych dyscyplin. (K_W01), W2: Zna podstawy metodologiczne badań w dziedzinie humanistyki, z naciskiem na wiedzę na temat działalności współczesnych instytucji sztuki. (K_W02), W3: Ma szczegółową orientację
w zakresie problematyki współczesnych instytucji sztuki (teorie i doktryny, konteksty). (K_W04) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student(ka): U1: Szczegółowo analizuje problemy współczesnych instytucji artystycznych, posługując się odpowiednimi metodami, pojęciami i narzędziami badawczymi, właściwymi dla nauk o sztuce, które twórczo dobiera / przystosowuje / lub samodzielnie opracowuje (K_U02), U2: Potrafi integrować wiedzę z zakresu nauk o sztuce z wiedzą z iw zakresie działania współczesnych instytucji artystycznych oraz stosować ją w sytuacjach profesjonalnych o różnym stopniu złożoności, związanych z dylematami krytyki artystycznej (K_U03), U3: Potrafi w sposób spójny
i fachowy komunikować się na tematy
z zakresu funkcjonowania współczesnych instytucji artystycznych z różnymi kręgami odbiorców (w tym środowiskiem specjalistycznym),
z wykorzystaniem różnych kanałów komunikacji (K_U04), U4: Ma pogłębioną umiejętność samodzielnego przygotowania tekstów z zakresu funkcjonowania współczesnych instytucji artystycznych w oparciu
o warsztat badawczy i z wykorzystaniem metod, ćwiczonych w ramach ścieżki specjalnościowej Krytyka artystyczna. (K_U05), |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student(ka): K1: Podejmuje autonomiczne działania, zmierzające do kierowania swym stałym rozwojem krytyka i teoretyka sztuki, ukierunkowując także innych w tym zakresie (K_K02), K2: Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania, a w pracy krytyka sztuki i kuratora kieruje się fachową wiedzą, samokrytycyzmem, opinią ekspercką i własną zdolnością oceny działań innych (K_K03), K3: Jest gotowy(a) do podejmowania wyzwań zgodnych z etosem zawodowym krytyka sztuki – potrafi być wytrwały(a) w realizacji indywidualnych i zespołowych działań w zakresie propagowania kultury regionu, kraju i świata (K_K06). |
Metody dydaktyczne: | Konwersatorium na podstawie wskazanych przez prowadzącego tekstów i z pomocą przygotowanego przez prowadzącego materiału poglądowego. -wprowadzenie do zagadnień przedmiotu, określenie ram i kontekstów podejmowanych zagadnień -inicjowanie dyskusji wśród studentów dotyczących podejmowanych zagadnień -wybór literatury przedmiotu oraz jej analiza i interpretacja w grupie -analiza wybranych aktualnych wystaw sztuki bądź wydarzeń związanych z krytyką artystyczną (wystąpień, paneli, dyskusji, polemik prasowych) w grupie -wskazanie tematów do opracowania przez studentów oraz analiza i ocena przygotowanych przez studentów referatów. Zajęcia mogą być prowadzone zdalnie, za pomocą platformy MS Teams. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody oparte na współpracy |
Skrócony opis: |
Konwersatorium ma na celu omówienie współczesnych instytucji artystycznych, praktyk ekspozycyjnych i popularyzatorskich oraz niektórych aspektów współczesnego rynku sztuki. |
Pełny opis: |
W ramach konwersatorium na podstawie tekstów wskazanych przez prowadzącego (zob. Literatura) omawiane są różne aspekty instytucjonalnego życia artystycznego na świecie i w Polsce. W ramach pierwszych dziesięciu spotkań wykładowca inicjuje dyskusję ze studentami na temat współczesnego życia artystycznego w Europie i na świecie, w następnych pięciu studenci prezentują referaty na temat wybranych aspektów życia artystycznego w Polsce. Harmonogram zajęć: 1. Współczesny warsztat i organizacja pracy artysty na przykładzie Takashiego Murakamiego. 2. Problemy globalizacji i multikulturalizmu w sztuce. 3. Nagrody artystyczne w zinstytucjonalizowanym świecie sztuki na przykładzie Nagrody Turnera. 4. Strategie ekspozycyjne współczesnych muzeów. 5. O nowoczesnej edukacji artystycznej na przykładzie The California institute of the Arts. 6. Internet jako przestrzeń współczesnego życia artystycznego. 7. O roli i kulisach działania wpływowego magazynu artystycznego na przykładzie „Artforum”. 8. O feministycznej sztuce i krytyce. 9. Między obiektem badań etnograficznych a dziełem sztuki. O twórczości afrykańskiej widzianej z perspektywy metropolii. 10. O Biennale Weneckim. Referaty i prezentacje przygotowane przez studentów: 11. O aukcjach sztuki w Polsce. Charakterystyka, kontrowersje. 12. O polskich artystycznych konkursach i nagrodach. Historia, charakterystyka. 13. O wybranych prywatnych galeriach sztuki w Polsce. Profil wystaw, rola i znaczenie w środowisku artystycznym. 14. O wybranych państwowych muzeach lub instytucjach finansowanych przez lokalne samorządy. Profil wystaw, władze, rola w środowisku artystycznym. 15. O współczesnej polskiej edukacji artystycznej. Relacje profesorów ze studentami, rola pracowni, metody pracy. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Sarah Thornton, Siedem dni w świecie sztuki, tłum. Magdalena Kuliś, Warszawa 2011, Ewa Wójtowicz, Internet jako nowe medium i nowe środowisko sztuki?, w: Przestrzeń sztuki: obrazy - słowa - komentarze, red. Maria Popczyk, Katowice 2005, Peter Vergo, Milczący obiekt, tłum. Andrzej Łyda, w: Muzeum sztuki. antologia, red. Maria Popczyk, Kraków 2005, Andrzej Szczerski, Kontekst, edukacja, publicznosć - muzerum z perspektywy "Nowej muzeologii", w: Muzeum sztuki. antologia, red. Maria Popczyk, Kraków 2005, Grzegorz Dziamski, Globalizacja. Nowe środowisko sztuki, w: Przestrzeń sztuki: obrazy - słowa - komentarze, red. Maria Popczyk, Katowice 2005, Clémentine Deliss, Swobodne spadanie - stopklatka. Afryka, wystawy, artyści, tłum. Olga Topol, w: Muzeum sztuki. antologia, red. Maria Popczyk, Kraków 2005, Olga Topol, Deliss. Ołaszczyzny percepcji, w: Muzeum sztuki. antologia, red. Maria Popczyk, Kraków 2005, Gaby Porter, Przejrzeć przerz konkret: feministyczne spojrzenie na muzea, tłum Beata Goncarz, w: Muzeum sztuki. antologia, red. Maria Popczyk, Kraków 2005, Beata Goncarz, Od praktycznych strategii do strategicznych praktyk. Sztuka kobieca i feministyczna krytyka artystyczna, w: Muzeum sztuki. antologia, red. Maria Popczyk, Kraków 2005. Literatura uzupełniająca: (red.) A. Gwóźdź, widzieć, myśleć, być. Technologie mediów, Kraków 2001 (fragmenty), A. Pearlman, Unpackaging the Art of the 1980s, Chicago, London 2003 (fragmenty), (red.) A. Preis-Smith, Kultura, tekst ideologia. Dyskursy współczesnej amerykanistyki, Kraków 2004 (fragmenty), R. Sukenick, Nowojorska bohema, Warszawa 1995 (fragmenty), C. Tomkins, Post- to Neo-. The Art World of the 1980s, New York, London 1988 (fragmenty), H. foster, Bad New Days, Art, Criticism, Emergency, London, New York 2017 (fragmenty). |
Metody i kryteria oceniania: |
W ocenie pracy studenta będą brane pod uwagę: -obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach (znajomość tekstów krytycznych i teoretycznych, wiedza na temat aktualnych wydarzeń) -opracowanie wybranego tematu wraz z prezentacją (twórcze podejście do tematu, znajomość pojęć, umiejętność łączenia wiedzy z różnych obszarów humanistyki) Ocena końcowa jest wypadkową oceny za przygotowaną prezentację (W1, W2, W3, U4, U5), bieżącego przygotowania do zajęć (U1, U2, U3), a także udziału i zaangażowania studenta w prowadzone w ramach zajęć dyskusje (W1, U1, U2). Kryteria oceny prezentacji: 60-65% dst; 66-75% dst +; 76-85% db; 86-90% db +; 91-100% bdb Niezależnie od trybu prowadzenia zajęć (kontaktowy lub zdalny), studenci przysyłają prowadzącemu prace zaliczeniowe pocztą U-mail i otrzymują wiadomością zwrotną sprawdzone teksty z komentarzem i oceną prowadzącego. |
Praktyki zawodowe: |
/ |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.