Zagadnienia sztuki współczesnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-ZSW-3L-N1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0228) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami humanistycznymi
|
Nazwa przedmiotu: | Zagadnienia sztuki współczesnej |
Jednostka: | Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 3 rok, sem. letni - Ochrona dóbr kultury, konserwatorstwo (n1) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Wiedza z historii architektury wcześniejszych epok |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela (godziny kontaktowe wykładu, przewidziane w programie): 20 godz. /1 pkt. 2. Konsultacje z wykładowcą podczas dyżuru oraz poprzez pocztę elektroniczną : 20 godz. /1 pkt. 3. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta, konieczny do zaliczenia przedmiotu (przygotowanie i uzupełnienie notatek; zebranie i zapoznanie się z literaturą przedmiotu, przyswojenie materiału ilustracyjnego, definicji, powtórka zagadnień problemowych); przygotowanie referatu na zadany temat: 45 godz./ 3 pkt. Łączna liczba pkt. ECTS = 5 |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student: W1: Ma wiedzę o głównych kierunkach, zjawiskach i trendach we współczesnej sztuce (K_W03, K_W04) W2: Zna czołowych przedstawicieli kierunków oraz potrafi przypisać im konkretne realizacje (K_W04) W3: Zna i rozumie podstawowe metody analizy oraz interpretacji współczesnych obiektów architektonicznych (K_W01) W4: Charakteryzuje obiekty o określonych cechach stylowych, orientuje się w sposobie użycia współczesnych technik i materiałów budowlanych w celu osiągnięcia przez artystę, czy architekta określonego wrażenia wizualnego (K_W02) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student: U1: Potrafi wyszukać, przeanalizować i wyselekcjonować informacje na temat wybranego zagadnienia z zakresu sztuki współczesnej korzystając z materiałów bibliograficznych, źródłowych oraz zasobów cyfrowych (K_U01) U2: W oparciu o kwerendę bibliograficzną przygotowuje referat, wypowiedź, prezentację na temat wybranego zagadnienia z zakresu sztuki współczesnej (K_U02) U3: posiada umiejętność przeprowadzenia krytycznej analizy materiału bibliograficznego i analizuje problemy badawcze (K_U03, K_U04) U4: Wykorzystuje wiedzę z zakresu budownictwa i architektury do opisu szerszych zjawisk kulturowych i społecznych (K_U07) U5: Analizuje dzieła architektoniczne z wykorzystaniem specjalistycznej terminologii oraz wiedzy na temat specyfiki stylistycznej (K_U07) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student: K1: Ma świadomość o specyfice przedmiotowej i metodologicznej (K_K01) K2: Posiada umiejętność rozpoznawania współczesnych dzieł sztuki i obiektów architektonicznych o światowym znaczeniu oraz przedstawienia podstawowych informacji na temat twórcy, stylu, datacji (K_K01) K3: Potrafi referować, prezentować wybrane zagadnienia z zakresu sztuki współczesnej przed grupą słuchaczy, umie moderować dyskusje, odpierać zarzuty i uczestniczyć w polemice (K_K02) K4: Wiedzę może rozwijać i twórczo wykorzystywać w późniejszej pracy teoretycznej (K_K03) |
Metody dydaktyczne: | Metoda dydaktyczna podająca : - wykład konwencjonalny |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody służące prezentacji treści |
Skrócony opis: |
Wykłady mają na celu przekazanie wiedzy o najnowszych realizacjach i trendach we współczesnej sztuce ( a szczególnie architekturze) światowej oraz przygotowanie studentów do samodzielnej pracy na poziomie licencjatu, opartej na właściwej interpretacji współczesnego dzieła plastycznego i architektonicznego, znajomości nowoczesnych technik i materiałów budowlanych. |
Pełny opis: |
Wykład poświęcony prezentacji zjawisk i tendencji w architekturze powszechnej XX wieku w ujęciu problemowo-historycznym. Twórczość architektoniczna rozpatrywana będzie na tle przemian społeczno-kulturowych i politycznych. 1. Modernizm Wskazanie podstaw i założeń stylu; poruszane są zagadnienia twórczości przedstawicieli De Stijl, Konstruktywizmu, Bauhausu w aspekcie odniesień do planowania miast, kształtu i funkcji współczesnej architektury, roli jaką ma ona pełnić w kontekście potrzeb społecznych i ekonomicznych. Prezentowane są sylwetki i twórczość wybranych architektów europejskich. Omawiane jest znaczenie wystawy „Architektura międzynarodowa” w Museum of Modern Art w Nowym Jorku. Poruszane są zagadnienia z dziedziny architektury mieszkaniowej: nowatorskie rozwiązania, wpływ czynników społeczno-ekonomicznych, estetycznych i politycznych na formę budynków mieszkalnych i - organizujących je w określone struktury miejskie – osiedli. Omawiane są wystawy budowlane, na których prezentowano prototypowe rozwiązania urbanistyczne i architektoniczne. Poruszone są zarówno zagadnienie architektury jednorodzinnej, willowej, jak i wielorodzinnej, w tym koncepcja corbusierowskiej „maszyny do mieszkania”. Temat omówiony w oparciu o twórczość F.L.Wrighta, A.Loosa, L.Miesa van der Rohe, Le Corbusiera, , A.Aalto i in. Osobne zagadnienie stanowi amerykański program Case Study House. Koncepcje modernistycznych miast w oparciu o projekty niezrealizowane (np. Ville Contemporaine, Plan Voisin, projekt dla Schelde, Algieru, Saint-Dié itp.) oraz konkretne realizacje (np. Brasilia, Chandigarh i in.). Prezentacja utopijnych koncepcji budowy domów i rozplanowania miast, działalność angielskiej grupy Archigram i matabolistów japońskich oraz recepcja tejże działalności na przełomie XX i XXI wieku; omówienie powojennej architektury japońskiej w oparciu o twórczość Kenzo Tange, Kisho Kurokawy, Araty Isozaki i in. 2. Postmodernizm W trakcie wykładu omawiane są podstawy i założenia stylu, prezentowane są zagadnienia krytyki architektonicznej, zwłaszcza w odniesieniu do twórczości czołowych przedstawicieli modernizmu; istotne będzie odnajdywanie i rozumienie cytatów architektonicznych oraz pastiszu w dziełach postmodernistycznych; omówiony zostanie nurt neomodernizmu i nowego odczytania spuścizny architektonicznej pochodzącej z 1 połowy XX wieku. Różnorodność rozwiązań architektonicznych omówiona zostanie w oparciu o zrealizowane obiekty (m.in. autorstwa R.Venturiego, R.Meiera, Ch.Moora, M.Gravesa, J.Stirlinga i in.). 3. Dekonstruktywizm W trakcie wykładu omawiane są podstawy i założenia programowe stylu; wskazane jest znaczenie konstruktywizmu rosyjskiego i modernizmu na ukształtowanie nowego języka wypowiedzi architektonicznej; omówiona jest wystawa inaugurująca działalność dekonstruktywistów z przedstawieniem sylwetek i twórczości uczestników; Wykład poparty jest licznymi przykładami niezrealizowanych koncepcji i rysunków architektonicznych pochodzących z wczesnych lat 80-tych XX wieku oraz wykonanych obiektów z końca XX wieku i początku XXI. Inne zagadnienia z zakresu sztuk plastycznych będą realizowane w formie wykładu konwersacyjnego przy udziale studentów. Treści i zakresy zagadnień będą każdorazowo ustalane zgodnie z zainteresowaniami grupy. |
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: - Anda Rottenberg, Sztuka w Polsce 1945-2005, Warszawa 2005 - Piotr Krakowski, O sztuce nowe i najnowszej, Warszawa 1984 - Grzegorz Dziamski, Lata dziewięćdziesiąte, Arsenał, Poznań 2000 - G. Dziamski (red.), Od awangardy do postmodernizmu, Warszawa 1996 - U. Czartoryska, Od pop-artu do sztuki konceptualnej, Warszawa 1973 - Izabela Kowalczyk, Ciało i władza. Polska sztuka krytyczna lat 90. Warszawa 2002 - Alicja Kępińska, Nowa Sztuka. Sztuka polska w latach 1945-1978, Warszawa 1981 - Grzegorz Dziamski, Szkice o nowej sztuce, Warszawa 1984 (zagadnienia architektoniczne) - Gössel P., Leuthäuser G., Architektura XX wieku, Kolonia 2006 (Architecture in the Twentieth Centry, Köln 1991) - Ghirardo D., Architektura po modernizmie, wyd.VIA, 1999. - Jencks Ch., Architektura postmodernistyczna, Warszawa 1987. - Wujek J., Mity i utopie architektury XX wieku, Warszawa 1986. - Watkin D., Historia architektury zachodniej, Warszawa 2001 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: - A.Wojciechowski, Młode malarstwo polskie, 1944-1974, wyd. 2, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk-Łódź 1983 - Grzegorz Dziamski, Performance Warszawa (1984) - Adam Kotula, Krakowski Piotr, Sztuka abstrakcyjna, Warszawa 1973 - Adam Kotula, Krakowski Piotr, Rzeźba współczesna, Warszawa 1980 - Encyklopedia Kultury Polskiej XXw. Od awangardy do postmodernizmu, red. G.Dziamski, Warszawa 1996 - Piotr Piotrowski, Znaczenia modernizmu. W stronę historii sztuki polskiej po 1945 roku, Rebis, Poznań, 1999 - Urszula Czartoryska, Przygody plastyczne fotografii, Gdańsk 2002 - Ryszard Kluszczyński, Obrazy na wolności. Studia z historii sztuk medialnych w Polsce, Warszawa 1998 (zagadnienia architektoniczne) - Banham R., Rewolucja w architekturze, Warszawa 1979 - Baumgarth Ch., Futuryzm, Warszawa 1987 - Berkel B., Bos C., Niepoprawni wizjonerzy, Warszawa 2000 - Biegański P., U źródeł architektury współczesnej, Warszawa 1972. - Blake P., Ludwig Mies van der Rohe – architektura i struktura, Warszawa 1991. - Boesiger W., Le Corbusier. Oeuvre complète, Zurich 1929-1958 - Bonta J., Ludwig Mies van der Rohe, Warszawa 1983. - Fiałkowski W., Siedmiu architektów XX wieku, Warszawa 1981 - Gans D., The Le Corbusier Guide, New York 2000 - Giedion S., Przestrzeń-czas-architektura, Warszawa 1975. - Jencks Ch., Architektura późnego modernizmu, Warszawa 1989 - Jencks Ch., Ruch nowoczesny w architekturze, Warszawa 1987. - Kotula A., Krakowski P., Architektura współczesna, Kraków 1967. - Kosa Z., Kenzo Tange, Warszawa 1977. - Kucharzewska J., Współczesna architektura i urbanistyka Pekinu w kontekście warunków politycznych, Toruń 2016. - Lahti L., Alvar Aalto 1898-1976. Raj dla zwykłego człowieka, Köln 2006 - Máté P., Richard Neutra, Warszawa 1978. - Naylor G., Bauhaus, Warszawa 1977. - Nagy E., Le Corbusier, Warszawa 1977 - Norberg-Schulz Ch., Znaczenie w architekturze Zachodu, Warszawa 1999 - Olszewski A., Nowa forma w architekturze polskiej, 1900-1925, Warszawa 1967 - Overy P., De Stijl, Warszawa 1979. - Pawley M., Norman Foster. A Global Architecture, London 1999 - Rasmussen S.E., Odczuwanie architektury, Warszawa 1999 - Sakellaridou I., Mario Botta. Architectural Poetics, New York 2000 - Sarnitz A., Adolf Loos, Bonn 2003 - Sławińska J., Ekspresja sił w nowoczesnej architekturze, Warszawa 1997 - Springer, Źle urodzone. Reportaże o architekturze PRL-u, Kraków 2011. - Stopczyk S., Ekspresjonizm, Warszawa 1987. - Tzonis A., Santiago Calatrava. The Poetics of Movement, London 2000 - Włodarczyk J., Prawda i kłamstwa architektury, Wydawnictwo Politechniki Białostockiej 2009. - Winskowski P., Modernizm przebudowany. Inspiracje techniką w architekturze u progu XXI wieku, Kraków 2000. - Wisłocka I., Dom i miasto jutra, Warszawa 1971 - Zumthor P., Myślenie architekturą, Kraków 2011 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: - egzamin pisemny, w formie testu. Na teście prezentowane będą obiekty do rozpoznania (te które były prezentowane na wykładach); należy wykazać się wiedzą o autorze, stylu, datowaniu - K_W01, K_W02, K_K02 Kryteria oceniania: egzamin pisemny w formie testu ndst – 55 pkt dst – 56-65 pkt dst plus – 66-75 pkt db – 76-85 pkt db plus – 86-90 pkt bdb – 91-106 pkt Referaty wraz z prezentacją na wybrany/zadany temat - W3, W4; U1; K1,3 |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.