Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Etyka biblijna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1500-ETBIBL-S1
Kod Erasmus / ISCED: 08.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0220) Nauki humanistyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Etyka biblijna
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy: Przedmioty obowiązkowe dla VI semestru III roku Nauk o rodzinie
Strona przedmiotu: http://www.prorok.edu.pl
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Student posiada podstawowe wiadomości z zakresu wstępu do Pisma Świętego oraz zakresu antropologii filozoficznej.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

Udział w wykładach: 15 godz.

praca własna studenta (lektury, przygotowanie eseju): 15 godz., co daje 30 godzin, czyli 1 pkt. ECTS.

Efekty uczenia się - wiedza:

Kierunek nauki o rodzinie

W01 Student ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm moralnych (K_W19)

W02_ Student zna i rozumie historyczne i kulturowe uwarunkowania biblijnej koncepcji małżeństwa i rodziny (K_W11)


Kierunek teologia

W01 Student zna terminologię etyki biblijnej na poziomie rozszerzonym (K_W03)

W02 Student ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu etyki biblijnej (K_W06)

W03 Student ma rozszerzoną wiedzę o biblijnej koncepcji człowieka i świata (K_W18)

Efekty uczenia się - umiejętności:

Kierunek nauki o rodzinie

U01 Student potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych dotyczących rodziny, bazując na etyce biblijnej (K_U01)

U02 Student potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu etyki biblijnej w celu analizowania i interpretowania problemów wychowawczych, opiekuńczych, kulturowych, religijnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań (K_U02)


Kierunek teologia

U01 Student posiada pogłębione umiejętności badawcze w zakresie etyki biblijnej, obejmujące analizę tekstów biblijnych dotyczących moralności objawionej (K_U02)

U02 Student posiada umiejętność interpretowania podstawowych źródeł teologicznych, w szczególności tekstów biblijnych (K_U04)

U03 Student potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów etycznych, odnosząc je do moralności objawionej (K_U08)

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Kierunek nauki o rodzinie

K01 Student docenia znaczenie etyki biblijnej dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych (K_K02)

K02 Student ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne (K_K04)


Kierunek teologia

K01 Studenci mają krytyczną świadomość nabytej wiedzy i umiejętności w zakresie etyki biblijnej (K_K01)

K02 Studenci mają świadomość różnorodności systemów etycznych w Biblii i w filozofii (K_K05)

K03 Studenci potrafią odnieść nauczanie etyczne Biblii do współczesnych problemów moralnych (K_K06)

Metody dydaktyczne:

Wykład informacyjny

Wykład konwersatoryjny


Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny

Skrócony opis:

Biblia jest podstawym żródłem wiary i moralności chrześcijańskiej. Biblijne nauczanie na tematy moralne jest jednym z fundamentów etyki w ogóle. Wśród wielu współczesnych budzi ono sprzeciw. System etyczny w Biblii nie jest jednak wcale jednorodny, a to z racji przede wszystkim samego skomplikowanego i długotrwałego procesu powstawania Biblii, jak i faktu, że jest on przedstawiony za pomocą różnych środków wyrazu i gatunków literackich. Można jednak pokusić się o pewną systematyzację zasad moralnych Biblii. W wykładzie chodzić będzie przede wszystkim o etykę wyłożoną przez samą Biblię a nie o dzisiejszą etykę chrześcijańską, która odwołuje się do Pisma Świętego i w oparciu o nie rozstrzyga współczesne problemy moralne.

Pełny opis:

Wykład ma za zadanie przekazanie wiedzy na temat etyki wyłożonej przez Biblię. Odwołuje się zatem do Biblii jako całości, czyli kanonu. W teologii mówi się zazwyczaj o "teologii moralnej" czy "nauce moralnej", natomiast etykę pojmuje się jako dyscyplinę filozoficzną, której głównym celem (w dużym skrócie) jest odkrywanie czy ustalanie zasad moralnych wysiłkiem umysłu ludzkiego. M. Wojciechowski słusznie zauważa: "Zastosowanie terminu etyka do Biblii jest jednak zamierzone i celowe. Przecież moralne treści Biblii są podobnego rodzaju, co osądy i zalecenia moralne zawarte w filozoficznych systemach etycznych niezależnie, czy są one z nimi zgodne, czy też im przeciwne" (M. Wojciechowski, Etyka Biblii, Kraków 2009, s. 6). Prezentację poglądów etycznych Biblii obejmie następujące tematy:

1. Zakres znaczeniowy etyki biblijnej.

2. Etyka biblijna w kontekście prawa naturalnego.

3. Dekalog jako fundament etyki ST.

4. Biblijna koncepcja człowieka jako źródło etosu.

5. Przymierze jako oś nauczania etycznego Biblii.

6. Przesłanie etyczne Jezusowego Kazania na górze.

7. Pytanie o Pawłową koncepcję etyki.

Literatura:

Papieska Komisja Biblijna, Biblia a moralność. Biblijne korzenie postępowania chrześcijańskiego (wydanie polskie: Kielce 2009).

Literatura przedmiotu:

BASTIANEL, S. – DI PINTO, L., Biblijne podstawy etyki, Myśl Teologiczna 2, Kraków 1994.

MALINA, A., „Zagadnienia etyczne”, w: M. Rosik (red.), Teologia Nowego Testamentu. II. Dzieło Janowe, Bibliotheca Biblica, Wrocław 2008, 295-330.

MICKIEWICZ, F., „Zagadnienia etyczne”, w: M. Rosik (red.), Teologia Nowego Testamentu. II. Dzieło Janowe, Bibliotheca Biblica, Wrocław 2008, 307-373.

LANGKAMMER, Etyka Nowego Testamentu, Wrocław 1995.

PAPIESKA KOMISJA BIBLIJNA, Biblia a moralność. Biblijne korzenie postępowania chrześcijańskiego, Rzym 2008 (wyd. pol. Kielce: Jedność 2009).

SCHELKLE, K.H., Teologia Nowego Testamentu. III. Etos, Kraków 1984.

SCHNACKENBURG, R., Nauka moralna Nowego Testamentu, Warszawa 1983.

WOJCIECHOWSKI, M., Etyka Biblii, Kraków 2009.

WOJCIECHOWSKI, M., „Zagadnienia etyczne”, w: M. Rosik (red.), Teologia Nowego Testamentu. I. Ewangelie synoptyczne i Dzieje Apostolskie, Bibliotheca Biblica, Wrocław 2008, 335-361.

Metody i kryteria oceniania:

1. Praca semestralna (90%)

2. Frekwencja (10%)

1. Praca semestralna

Student ma do wyboru siedem tematów:

a) W jakim sensie miłość Boga i bliźniego jest główną zasadą moralną stanowią przez Jezusa?

b) W czym zawiera się nowość etyczna Jezusowego Kazania na górze (Mt 5-7)?

c) Co stanowi o "szczęściu/szczęśliwości" człowieka w świetle Ośmiu błogosławieństw (Mt 5,3-12)?

d) W jakim stopniu przypowieści Jezusa przynoszą spójny system etyczny?

e) Jakie miejsce w nauczaniu Jezusa zajmuje idea nawrócenia?

f) Jaki był stosunek Jezusa do prawa Starego Testamentu?

g) Jaki element nauczania moralnego Jezusa jest szczególnie ważny dzisiaj?

Praca nie powinna przekroczyć 8 tysięcy znaków ze spacjami – stanowi to trzy strony przy marginesie 2,5 cm, odstępie 1,5 pt. i czcionce TimesNewRoman 12 pt.

Ocenie będzie podlegać: umiejętność rozwiązania postawionej kwestii (2 pt.), podejście „autorskie” do danego problemu (2 pt.) oraz strona literacka pracy (stylistyka, interpunkcja itd.) (1 pt.). Maksymalna ocena to 5 pt. Na zakończenie pracy należy wskazać literaturę wykorzystaną w pracy.

Pozostałe uwagi odnośnie do pracy zaliczeniowej: www.prorok.edu.pl.

2. Frekwencja

Dopuszcza się nieobecność na dwóch wykładach.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dariusz Iwański
Prowadzący grup: Dariusz Iwański
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dariusz Iwański
Prowadzący grup: Dariusz Iwański
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dariusz Iwański
Prowadzący grup: Dariusz Iwański
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)