Komunikacja interpersonalna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1500-KOMINT-2-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.0
|
Nazwa przedmiotu: | Komunikacja interpersonalna |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla IV semestru II roku Nauk o rodzinie |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student powinien posiadać elementarną wiedzę z zakresu kultury żywego słowa zdobytą na poziomie szkoły ponadgimnazjalnej. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Bilans pracy studenta: • udział w zajęciach = 15 godz. • przeczytanie lektury obowiązkowej = 20 godz. • przygotowanie ćwiczeń na zajęcia = 25 godz. Łączny nakład pracy studenta wynosi 60 godz., co odpowiada 2 punktom ECTS. |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student: W1: Zna i definiuje ogólną teorię komunikacji i jej rodzaje – K_W01 K_W08. W2: Rozpoznaje komunikację werbalną i niewerbalną – K_W13. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student: U1: Praktycznie stosuje autoprezentację, właściwe akcentowanie i tempo wypowiedzi (opanowanie dwóch wskazanych tekstów) oraz pętli samogłoskowej – K_U07, K_U08. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student: K1: Posiada zdolność opanowania stresu i tremy oraz wystąpień publicznych, dostrzegając przy tym konieczność współpracy w grupie – K_K07. |
Metody dydaktyczne: | Metoda gier symulacyjnych połączona z wykładem informacyjnym oraz poszukującą metodą ćwiczeniową. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - symulacyjna (gier symulacyjnych) |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Zagadnienia z podstaw komunikacji interpersonalnej odnoszą się przede wszystkim do problemu, jakim jest diagnozowanie i kształtowanie komunikacji w jej szerokim rozumieniu. Obecna sytuacja społeczno-kulturowa stawia osobę ludzką, a zwłaszcza rodzinę, wobec nowych wyzwań. Stąd też małżeństwo, rodzina i społeczeństwo często są przedmiotem analiz specjalistów z różnych dziedzin, w odniesieniu do kształtowania prawidłowej komunikacji. Chodzi tutaj o wykorzystanie wiedzy psychologicznej, pedagogicznej i teologicznej dotyczącej kształtowania dialogu, jak również zaburzeń komunikowania się oraz możliwości terapii i profilaktyki w tym zakresie. |
Pełny opis: |
Komunikacja interpersonalna w rodzinie, jako dyscyplina naukowa stara się podejmować te zagadnienia, które wynikają z jej naukowego charakteru, jak również praktycznego zastosowania. Na szczególną uwagę zasługuje jasność pojęć i terminów oraz czytelność aksjologiczna, gdyż wielokrotnie mówimy tym samym językiem, korzystamy z tych samych znaków, a zupełnie się nie rozumiemy. W tym celu w realizacji przedmiotu uwzględniono również poznanie i ćwiczenie zasad poprawnej wymowy, akcentowania wyrazowego i zdaniowego, frazowania i intonacji. Studenci zostają zapoznani z wiadomościami dotyczącymi anatomii narządów biorących udział w procesie fonacji, artykulacji i oddychania. Uwzględniono również podstawowe wiadomości z zakresu fonetyki, gramatyki i akustyki języka polskiego (ubezdźwięcznienia i upodobnienia wewnątrzwyrazowe i międzywyrazowe). W czasie prowadzonych ćwiczeń zostaje również dostrzeżona potrzeba tzw. rozgrzewki aparatu fonacyjnego, zapoznanie się z ćwiczeniami dykcyjnymi oraz wykonywanie ćwiczeń korygujących drobne wady wymowy. Ten element ma służyć kształceniu umiejętności poprawnego i wyraźnego wysławiania się, doskonaleniu umiejętności komunikacyjnych, rozwojowi wyobraźni i wyzwalaniu twórczości uczestników. Realizacja wskazanych zagadnień prowadzi do rozwoju emocjonalnego studentów oraz pokonywania przez nich barier komunikacyjnych. Uzdalnia do samodzielnego i kreatywnego myślenia, rozbudzania pomysłowości i odwagi współdziałania w grupie i pokazywania się publicznie. W pełnej realizacji przedmiotu została również uwzględniona tematyka tremy i sposoby jej eliminacji, jak również likwidacja naprężeń psychofizycznych (technika Aleksandra i ćwiczenie Dalkro’za). Powyższe wskazania z zakresu komunikacji (dialogu i budowania pozytywnych relacji osobowych) stały się źródłem i celem przyjęcia następującej szczegółowej problematyki zajęć: Na treść programową zajęć składają się następujące zagadnienia: 1. Wspólnota jako rzeczywistość społeczna i religijna (dialog i monolog) – 1 godz. 2. Pojęcie ogólnej teorii komunikacji i jej rodzaje (rozumienie → dialog → spotkanie) – 1 godz. 3. Komunikacja werbalna i niewerbalna (mowa ciała) – 2 godz. 4. Podstawowe wiadomości z zakresu fonetyki, gramatyki i akustyki języka polskiego – 1 godz. 5. Jak oswoić stres i tremę? – sposoby ich eliminacji – 1 godz. 6. Zdrowa komunikacja: cechy kalibrowanej komunikacji – 2 godz. 7. Zasady wystąpień publicznych (rady dla występujących) – 4 godz. 8. Autoprezentacja w rozmowie kwalifikacyjnej – 1 godz. 9. Manipulacje i blokady w komunikacji – 1 godz. 10. Sztuka dialogu w relacjach społecznych – 1 godz. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Harwas-Napierała B., Komunikacja interpersonalna w rodzinie, Wyd. Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza, Poznań 2008. Stewart J., Wprowadzenie do komunikacji interpersonalnej, w: J. Stewart (red.), Mosty zamiast murów, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2002. Literatura dodatkowa: Bandler R., Grinder J., Satir V., Zmieniamy się wraz z rodzinami – o zdrowej komunikacji, tłum. D. Golec, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 1999. Birch A., Malim T., Psychologia rozwojowa w zarysie, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2002. Bolton R., Bariery na drodze komunikacji, w: J. Stewart (red.), Mosty zamiast murów, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2002. Brannon L., Psychologia rodzaju. Kobiety i mężczyźni: podobni czy różni?, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2002. Domachowski W., Psychologia społeczna komunikacji niewerbalnej, Wyd. Edytor, Toruń 1993. Eliasz H., O sposobach rozumienia pojęcia empatia, „Przegląd Psychologiczny”, 1980, nr 3. Frydrychowicz S., Proces mówienia, Wyd. Naukowe UAM, Poznań 1999. Glasl F., Pomocy – konflikty! Koncepcje – ćwiczenia – metody praktyczne, tłum. A. Murzyn, B. Kowalewska, Wyd. Impuls, Kraków 2008. Gürtler H., Jak rozwiązywać konflikty w rodzinie: uśmiech zamiast łez, tłum. M. Kaczorowska, Wyd. Lekarskie PZWL, Warszawa 2003. Jagieła J., Komunikacja interpersonalna w szkole. Krótki przewodnik psychologiczny, Wydawnictwo Rubikon, Kraków 2004. Kurcz J., Język i komunikacja, w: J. Strelau (red.), Psychologia, t. 2, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 1997, s. 231-274. Morreale Sh. P., Spitzberg B. H., Barge J. K., Komunikacja między ludźmi, tłum. D. Kobylińska i in., Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2007. Nęcki Z., Komunikacja międzyludzka, Wyd. Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 2000. Niebrzydowski L., Rodzinne uwarunkowania kontaktów interpersonalnych dzieci i młodzieży, „Ossolineum”, Wrocław 1988. Panz M., Jak dobrze wychowywać i kształcić? Materiały metodyczne dla nauczycieli i dyrektorów, Kraków 2010. Tannen D., Ty nic nie rozumiesz, Wyd. W.A.B., Warszawa 1994. Tyszkowa M., Dziadkowie i wnuki: charakterystyka stosunków wzajemnych, w: M. Tyszkowa (red.), Rodzina a rozwój jednostki, CPBP, Poznań 1990. Wojciszke B., Kobiety i mężczyźni: odmienne spojrzenia na różnice, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2002. Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, red. B. De Barbaro, oprac. P. Budzyna-Dawidowski i in., Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 1999 (rozdział „Komunikacja w rodzinie”). Ziemska M., Rodzina współczesna, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 1999. Żurek E., Sztuka wystąpień, czyli jak mówić, by osiągnąć cel, Wyd. Poltext, Warszawa 2005. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania (sprawdzania efektów): Kolokwium ustne z treści ćwiczeń i literatury obowiązkowej – W1, W2, U1, K1. Kryteria oceniania: Student zalicza przedmiot, gdy: a) uczestniczył w zajęciach – obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa i warunkuje przystąpienie studenta do kolokwium ustnego. Nie dopuszcza się nieobecności nieusprawiedliwionej. Każda nieobecność musi być obowiązkowo usprawiedliwiona (np. zwolnienie lekarskie); b) otrzymał pozytywną ocenę na podstawie wyniku kolokwium ustnego obejmującego treści zajęć oraz literatury obowiązkowej (maksymalna liczba punktów do zdobycia 30, do uzyskania pozytywnej oceny wymagane jest przynajmniej 16 punktów); c) uzyskał pozytywną ocenę za opanowanie dwóch wskazanych tekstów oraz pętli samogłoskowej (maksymalna liczba punktów do zdobycia 20, do uzyskania pozytywnej oceny wymagane jest przynajmniej 11 punktów). Student może w sumie uzyskać maksymalnie 50 punktów. Wykładowca może jednorazowo przyznać studentowi maksymalnie 4 punkty za jego zaangażowanie oraz wykazane treści rozszerzone i dopełniające, gratyfikując również staranność i systematyczność pracy. Do zaliczenia semestru wymagane jest 26 punktów, które ustala się według następujących kryteriów: 45-50 punktów – bardzo dobry (5) 40-44 punktów – dobry plus (4,5) 35-39 punktów – dobry (4) 30-34 punktów – dostateczny plus (3,5) 26-29 punktów – dostateczny (3) 25 punktów i mniej – niedostateczny (2) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Cichosz | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Cichosz | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Cichosz | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.