Antropologia biblijna: metoda – orędzie - perspektywy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1500-OG-ANTB |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.2
|
Nazwa przedmiotu: | Antropologia biblijna: metoda – orędzie - perspektywy |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://prorok.edu.pl |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowa znajomość Pisma Świętego zgodna z programem nauczania religii w szkołach ponadpodstawowych. |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: - udział w wykładach – 30 godz. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (28 godzin): - przygotowanie do wykładów - 8 - przygotowanie eseju końcowego – 20 Łącznie: 58 godz. (2 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: student zna specyfikę antropologii biblijnej jako jednej z propozycji całościowego spojrzenia na Biblię W2: definiuje podstawowe koncepty z zakresu egzegezy oraz posługuje się adekwatnymi terminami teologicznymi istotnymi dla przedmiotu wykładu W3: ma rozszerzoną wiedzę o człowieku w kontekście kulturowym |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: student zna podstawowe teksty biblijne dla antropologii biblijnej U2: wykorzystuje zdobyte informacje do interpretacji współczesnych problemów antropologicznych U3: zna założenia antropologii biblijnej |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: ma świadomość specyfiki antropologii biblijnej K2: posiada umiejętność prowadzenia owocnego dialogu interdyscyplinarnego w kontekście antropologicznym K3: ma świadomość znaczenia antropologii biblijnej dla życia społecznego |
Metody dydaktyczne: | Wykład informacyjny, problemowy. |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest zapoznanie uczestników z antropologią biblijną. W punkcie wyjścia określi się specyfikę antropologii biblijnej jako dyscypliny teologicznej, ukaże się jej różne modele oraz przybliży się narracyjny model antropologii biblijnej. Tekstem bazowym dla prezentacji założeń antropologii biblijnej będzie tekst Rdz 1 – 3. W prezentacji treści antropologicznych Biblii będzie służył pomocą dokument Papieskiej Komisji Biblijnej „Czym jest człowiek?” (Ps 8,5). Zarys antropologii biblijnej. Jego krytyczna lektura pozwoli na wskazanie perspektyw antropologii biblijnej w kontekście wyzwań współczesnego świata. |
Pełny opis: |
Celem wykładu jest zapoznanie uczestników z antropologią biblijną. W punkcie wyjścia określi się specyfikę teologii biblijnej na tle innych dyscyplin teologicznych. Punktem odniesienia dla wykładu będzie dokument Papieskiej Komisji Biblijnej „Czym jest człowiek?” (Ps 8,5). Zarys antropologii biblijnej. Po omówieniu dotychczasowych badań w obszarze antropologii biblijnej zostanie zaprezentowana – przy wykorzystaniu lektury kanonicznej i narracyjnej Biblii – relacyjność człowieka w następujących aspektach: do Boga, do świata, do drugiego człowieka, do siebie samego. Szczególna uwaga zostanie poświęcona kwestiom związanym z tożsamością człowieka. I. Część wprowadzająca (4 godz.): 1. Biblia jako źródło antropologii biblijnej 2. Specyfika antropologii biblijnej II. Część analityczna (26 godz.): 3. Biblijna koncepcja człowieka jako bytu stworzonego 4. Biblijne rozumienie człowieka jako imago Dei 5. Biblijna koncepcja człowieka jako bytu relacyjnego 6. Biblijne spojrzenie na ludzka pracę 7. Ekologiczne przesłanie Biblii 8. Biblijne spojrzenie na ludzką seksualność 9. Współczesne wyzwania małżeńskie w perspektywie Biblii 10. Życie rodzinne w ujęciu biblijnym 11. Miłość braterska w świecie: perspektywy biblijne 12. Biblijne spojrzenie na karę śmierci 13. Grzech w perspektywie antropologii biblijnej 14. Wizja ludzkie życia w świetle Kazania na górze (Mt 5–7) 15. Biblijne spojrzenie na przyszłość człowieka |
Literatura: |
Literatura podstawowa Papieska Komisja Biblijna, „Czym jest człowiek?” (Ps 8,5). Zarys antropologii biblijnej, Watykan 2019. Literatura pomocnicza Czym jest człowiek, że o nim pamiętasz? (Ps 8,5). Antropologia w Piśmie Świętym, red. T. Bąk, Analecta Biblica Lublinensia 14, Lublin 2019. Moralność objawiona w Biblii, red. W. Pikor, Analecta Biblica Lublinensia 7, Lublin 2011. Papieska Komisja Biblijna, Biblia a moralność. Biblijne korzenie postępowania chrześcijańskiego, Watykan 2008. M. Filipiak, Człowiek w Biblii. Zarys antropologii biblijnej, Lublin 1979. M. Filipak, Homo biblicus. Biblijne podstawy filozofii życia, Toruń 2004. H. Langkammer, Życie człowieka w świetle Biblii. Antropologia biblijna Starego i Nowego Testamentu, Poligrafia Wyższego Seminarium Duchownego w Rzeszowie, Rzeszów 2004 Życie społeczne w Biblii, red. G. Witaszek, Lublin 1998. |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia – wiedza W1: student zna specyfikę antropologii biblijnej jako jednej z propozycji całościowego spojrzenia na Biblię W2: definiuje podstawowe koncepty z zakresu egzegezy oraz posługuje się adekwatnymi terminami teologicznymi istotnymi dla przedmiotu wykładu W3: ma rozszerzoną wiedzę o człowieku w kontekście kulturowym Efekty kształcenia – umiejętności U1: student zna podstawowe teksty biblijne dla antropologii biblijnej U2: wykorzystuje zdobyte informacje do interpretacji współczesnych problemów antropologicznych U3: zna założenia antropologii biblijnej Efekty kształcenia – kompetencje społeczne K1: ma świadomość specyfiki antropologii biblijnej K2: posiada umiejętność prowadzenia owocnego dialogu interdyscyplinarnego w kontekście antropologicznym K3: ma świadomość znaczenia antropologii biblijnej dla życia społecznego |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: - obecność na zajęciach (dopuszcza się dwie nieobecności nieusprawiedliwione) - esej tematyczny na temat wybranego aspektu antropologii biblijnej prezentowanego w ramach wykładu Kryteria oceniania: zaliczenie na ocenę na podstawie obecności na zajęciach i przedstawionego eseju podejmującego wybrany aspekt antropologii biblijnej w kontekście wyzwań współczesności. Zagadnienia, które mają być podjęte w pracach, winny korespondować z tematyką wykładów części analitycznej. Kryterium oceny eseju polegać będzie na stopniu wnikliwości ujęcia problemu (6pkt.), samodzielnej refleksji (6 pkt.) i poprawności formalnej (aparat naukowy, styl, język) (6 pkt.): ndst – do 7 pkt; dst- od 8 do 10 pkt. dst plus- 11 pkt. db- od 12 do 14 pkt. db plus- 15 pkt. bdb- od 16 do 18 pkt. Wymagania formalne dotyczące eseju: Objętość pracy między 6-9 tysięcy znaków ze spacjami – stanowi to mniej więcej 3-4 strony przy marginesie 2,5 cm, odstępie 1,5 pt. i czcionce Times New Roman 12 pt. Termin oddania eseju: 23.06.2023 (ostatnie zajęcia) Możliwość zapoznania się z oceną eseju, wpis do USOS: 30.06.2023, godz. 9:00-12:00 (WT UMK, p. 48) |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.