Prawne aspekty pomocy rodzinie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1500-PAPR-S2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.0
|
Nazwa przedmiotu: | Prawne aspekty pomocy rodzinie |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Przed rozpoczęciem nauki student powinien mieć zaliczony przedmiot: działania profilaktyczne i pomocowe w pracy z rodziną i w rodzinie (semestr I). |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Łączny nakład pracy studenta wynosi 90 godz., co odpowiada 3 punktom ECTS. • Udział w wykładach = 15 godz. • Przeczytanie lektury podstawowej-obowiązkowej (literatura obowiązkowa pkt. 1-3) = 45 godz. • Powtórzenie materiału i przygotowanie się do pisemnego kolokwium końcowego z zakresu treści wykładów i lektury obowiązkowej = 30 godz. |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Zna konstytucyjne prawo do zabezpieczenia społecznego i formy jego realizacji – K_W10. W2: Zna zakres podmiotowy i przyczyny udzielania pomocy w ramach pomocy społecznej – K_W10. W3: Zna przesłanki udzielania pomocy według ustawy o pomocy społecznej – K_W10. W4: Wymienia przyczyny odmowy udzielenia pomocy i cofnięcia prawa do świadczeń – K_W10. W5: Wymienia zasady udzielania pomocy społecznej – K_W10. W6: Zna rodzaje świadczeń z pomocy społecznej – K_W10. W7: Wymienia rodzaje świadczeń rodzinnych – K_W10. W8: Charakteryzuje krąg osób uprawnionych do świadczeń rodzinnych – K_W10. W9: Zna wysokość świadczeń rodzinnych – K_W10. W10: Wyróżnia sytuacje braku prawa do świadczeń rodzinnych oraz zna przesłanki stanowiące podstawę pozbawienia prawa do świadczeń – K_W10. W11: Opisuje świadczenia z pomocy społecznej w związku z niepełnosprawnością – K_W10. W12: Wymienia dodatki do zasiłku rodzinnego z tytułu niepełnosprawności dzieci – K_W10. W13: Zna warunki do nabywania prawa do renty socjalnej z tytułu niepełnosprawności w świetle ustawy o rencie socjalnej, jej wysokość oraz sytuacje pozbawienia prawa do renty – K_W10. W14: Charakteryzuje warunki przyznania prawa do zasiłku dla bezrobotnych, utratę prawa do zasiłku, okres pobierania zasiłku oraz jego wysokość – K_W10. W15: Zna obowiązki instytucji publicznych w zakresie wspierania rodziny i pieczy zastępczej w tym: formy opieki środowiskowej nad rodziną i dzieckiem, organizowanie opieki środowiskowej nad dzieckiem, organizowanie pomocy środowiskowej na rzecz rodziny – K_W10. W16: Opisuje organizowanie pieczy zastępczej dla dzieci pozbawionych opieki biologicznych rodziców – K_W10. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Potrafi wybrać i zastosować właściwy sposób pomocy dla określonej sytuacji trudnej w jakiej znalazła się rodzina, przez co przygotowuje się do efektywnego wykonywania zadań zawodowych – K_U10. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy w zakresie prawnych aspektów pomocy w rodzinie oraz rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego – K_K01. |
Metody dydaktyczne: | wykład konwersatoryjny prowadzony po połowie całości przewidzianego czasu na wykłady synchronicznie i asynchronicznie. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - drama |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - giełda pomysłów |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z wybranymi aspektami prawnymi służącymi pomoc rodzinie. |
Pełny opis: |
Na treść programową zająć składają się następujące zagadnienia, które w ramach konwersatorium studenci przedstawiają w grupach 3-osobowych przy pomocy prezentacji multimedialnej: 1. Wielodzietność i alkoholizm w rodzinie; 2. Pomoc osobom uprawnionym do alimentów wobec dłużników alimentacyjnych; 3. Przemoc w rodzinie; 4. Bezradność w sprawach opiekuńczo - wychowawczych i prowadzeniu gospodarstwa domowego; 5. Sieroctwo społeczne; 6. Rodzina z bezrobociem 7. Opieka socjalna nad osobami niepełnosprawnymi 8. Gwarancje świadczeń finansowych z tytułu bezrobocia Prezentacja powinna zawierać opis faktyczny problemu, metody działania, normy prawne, instytucje, formy pomocy oraz propozycje rozwiązania przypadku; Prezentacje przedstawiane oraz omawiane zostają w ramowym czasie zajęć. |
Literatura: |
Literatura podstawowa - obowiązkowa: 1. Jończyk J., Prawo zabezpieczenia społecznego, Kraków 2006, 2. Sierpowska I., Prawo pomocy społecznej, Kraków 2007; 3. Nitecki S., Prawo do pomocy społecznej w polskim systemie prawnym, Warszawa 2008. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenie podlega przygotowanie prezentacji na dany temat oraz omówienie tematu przez konkretną grupę. Kryterium składającym się na ocenę końcową dla grupy stanowić będzie: poprawność merytoryczna prezentacji, oryginalność ujęcia oraz jasność przedstawianych treści. Skala ocen: ndst. (2) dost. (3) dost. + (3+) db. (4) db.+ (4+) bdb. (5) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wiesław Kraiński | |
Prowadzący grup: | Wiesław Kraiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wiesław Kraiński | |
Prowadzący grup: | Wiesław Kraiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wiesław Kraiński | |
Prowadzący grup: | Wiesław Kraiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.