Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Prawne aspekty pomocy rodzinie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1500-PAPR-S2
Kod Erasmus / ISCED: 08.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0220) Nauki humanistyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Prawne aspekty pomocy rodzinie
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Przed rozpoczęciem nauki student powinien mieć zaliczony przedmiot: działania profilaktyczne i pomocowe w pracy z rodziną i w rodzinie (semestr I).

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

Łączny nakład pracy studenta wynosi 90 godz., co odpowiada 3 punktom ECTS.

• Udział w wykładach = 15 godz.

• Przeczytanie lektury podstawowej-obowiązkowej (literatura obowiązkowa pkt. 1-3) = 45 godz.

• Powtórzenie materiału i przygotowanie się do pisemnego kolokwium końcowego z zakresu treści wykładów i lektury obowiązkowej = 30 godz.


Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Zna konstytucyjne prawo do zabezpieczenia społecznego i formy jego realizacji – K_W10.

W2: Zna zakres podmiotowy i przyczyny udzielania pomocy w ramach pomocy społecznej – K_W10.

W3: Zna przesłanki udzielania pomocy według ustawy o pomocy społecznej – K_W10.

W4: Wymienia przyczyny odmowy udzielenia pomocy i cofnięcia prawa do świadczeń – K_W10.

W5: Wymienia zasady udzielania pomocy społecznej – K_W10.

W6: Zna rodzaje świadczeń z pomocy społecznej – K_W10.

W7: Wymienia rodzaje świadczeń rodzinnych – K_W10.

W8: Charakteryzuje krąg osób uprawnionych do świadczeń rodzinnych – K_W10.

W9: Zna wysokość świadczeń rodzinnych – K_W10.

W10: Wyróżnia sytuacje braku prawa do świadczeń rodzinnych oraz zna przesłanki stanowiące podstawę pozbawienia prawa do świadczeń – K_W10.

W11: Opisuje świadczenia z pomocy społecznej w związku z niepełnosprawnością – K_W10.

W12: Wymienia dodatki do zasiłku rodzinnego z tytułu niepełnosprawności dzieci – K_W10.

W13: Zna warunki do nabywania prawa do renty socjalnej z tytułu niepełnosprawności w świetle ustawy o rencie socjalnej, jej wysokość oraz sytuacje pozbawienia prawa do renty – K_W10.

W14: Charakteryzuje warunki przyznania prawa do zasiłku dla bezrobotnych, utratę prawa do zasiłku, okres pobierania zasiłku oraz jego wysokość – K_W10.

W15: Zna obowiązki instytucji publicznych w zakresie wspierania rodziny i pieczy zastępczej w tym: formy opieki środowiskowej nad rodziną i dzieckiem, organizowanie opieki środowiskowej nad dzieckiem, organizowanie pomocy środowiskowej na rzecz rodziny – K_W10.

W16: Opisuje organizowanie pieczy zastępczej dla dzieci pozbawionych opieki biologicznych rodziców – K_W10.


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Potrafi wybrać i zastosować właściwy sposób pomocy dla określonej sytuacji trudnej w jakiej znalazła się rodzina, przez co przygotowuje się do efektywnego wykonywania zadań zawodowych – K_U10.

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy w zakresie prawnych aspektów pomocy w rodzinie oraz rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego – K_K01.

Metody dydaktyczne:

wykład konwersatoryjny prowadzony po połowie całości przewidzianego czasu na wykłady synchronicznie i asynchronicznie.

Metody dydaktyczne eksponujące:

- drama
- inscenizacja
- pokaz
- symulacyjna (gier symulacyjnych)
- wystawa

Metody dydaktyczne podające:

- pogadanka
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- giełda pomysłów
- sytuacyjna

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z wybranymi aspektami prawnymi służącymi pomoc rodzinie.

Pełny opis:

Na treść programową zająć składają się następujące zagadnienia, które

w ramach konwersatorium studenci przedstawiają w grupach 3-osobowych przy pomocy prezentacji multimedialnej:

1. Wielodzietność i alkoholizm w rodzinie;

2. Pomoc osobom uprawnionym do alimentów wobec dłużników alimentacyjnych;

3. Przemoc w rodzinie;

4. Bezradność w sprawach opiekuńczo - wychowawczych i prowadzeniu gospodarstwa domowego;

5. Sieroctwo społeczne;

6. Rodzina z bezrobociem

7. Opieka socjalna nad osobami niepełnosprawnymi

8. Gwarancje świadczeń finansowych z tytułu bezrobocia

Prezentacja powinna zawierać opis faktyczny problemu, metody działania, normy prawne, instytucje, formy pomocy oraz propozycje rozwiązania przypadku;

Prezentacje przedstawiane oraz omawiane zostają w ramowym czasie zajęć.

Literatura:

Literatura podstawowa - obowiązkowa:

1. Jończyk J., Prawo zabezpieczenia społecznego, Kraków 2006,

2. Sierpowska I., Prawo pomocy społecznej, Kraków 2007;

3. Nitecki S., Prawo do pomocy społecznej w polskim systemie prawnym, Warszawa 2008.

Metody i kryteria oceniania:

Ocenie podlega przygotowanie prezentacji na dany temat oraz omówienie tematu przez konkretną grupę. Kryterium składającym się na ocenę końcową dla grupy stanowić będzie: poprawność merytoryczna prezentacji, oryginalność ujęcia oraz jasność przedstawianych treści.

Skala ocen:

ndst. (2)

dost. (3)

dost. + (3+)

db. (4)

db.+ (4+)

bdb. (5)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wiesław Kraiński
Prowadzący grup: Wiesław Kraiński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wiesław Kraiński
Prowadzący grup: Wiesław Kraiński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wiesław Kraiński
Prowadzący grup: Wiesław Kraiński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)