Podstawy pedagogiki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1500-PPEDAG-Sj |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy pedagogiki |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.): - udział w wykładach - 30 - konsultacje z nauczycielem akademickim - zależy od indywidualnych potrzeb Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.): np. - przygotowanie do wykładu - 20 - przygotowanie do egzaminu- 50 |
Efekty uczenia się - wiedza: | WYKŁAD Student: Ma wiedzę na temat podstawowych koncepcji rozwoju, socjalizacji, wychowania, kształcenia i autoedukacji człowieka, B2W1 Ma wiedzę na temat procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, w tym w działalności pedagogicznej oraz ich prawidłowości i zakłóceń, B2W1 Ma wiedzę na temat zinstytucjonalizowanej edukacji i praktyki edukacyjnej, B2W7 Opisuje mechanizmy diagnozy pedagogicznej (również w kontekście ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi), B2W4 Zna i rozumie sytuację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: specjalne potrzeby edukacyjne uczniów i ich uwarunkowania (zakres diagnozy funkcjonalnej, metody i narzędzia stosowane w diagnozie), B2W5 Student zna podstawowe zagadnienia i rozumie problematykę związaną z oceną jakości działalności szkoły i innych placówek systemu oświaty, B2W3 Zna i rozumie antropologiczne i aksjologiczne podstawy wychowania, B2W3 Zna i rozumie organizację i funkcjonowanie systemu oświaty, B2W1 ĆWICZENIA B.2.W1. system oświaty: organizację i funkcjonowanie systemu oświaty, podstawowe zagadnienia prawa oświatowego B.2.W2. rolę nauczyciela i koncepcje pracy nauczyciela: etykę zawodową nauczyciela, nauczycielską pragmatykę zawodową - prawa i obowiązki nauczycieli B.2.W4. zasady pracy opiekuńczo-wychowawczej nauczyciela: obowiązki nauczyciela jako wychowawcy klasy, B.2.W5. sytuację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: |
Efekty uczenia się - umiejętności: | WYKŁAD Student: Potrafi zdiagnozować potrzeby edukacyjne ucznia i zaprojektować dla niego odpowiednie wsparcie, B2U1 Potrafi dokonać analizę porównawczą wybranych kierunków i prądów pedagogicznych oraz wskazać konkretne potencjalne konsekwencje poszczególnych dla wszystkich uczestników procesów edukacyjnych, B2U3 Potrafi dokonać krytycznego oglądu w zakresie funkcjonowania placówek edukacyjnych, B2U4 Potrafi dekonspirować mity pedagogiczne oraz obszary patologii edukacyjnych, B2U5 Potrafi określić przybliżony potencjał ucznia i doradzić mu ścieżkę rozwoju, B2U6 ĆWICZENIA B.2.U2. zaprojektować ścieżkę własnego rozwoju zawodowego; B.2.U3. formułować oceny etyczne związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela; B.2.U7. określić przybliżony potencjał ucznia i doradzić mu ścieżkę rozwoju. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | WYKŁAD Student: Jest gotów do samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej, B2K3 Jest gotów do profesjonalnego rozwiązywania konfliktów w klasie szkolnej lub grupie wychowawczej, B2K2 Student jest zdolny do okazywania empatii uczniom, współpracownikom oraz sobie oraz do zapewnienia profesjonalnego wsparcia i pomocy, B2K1 Jest gotów do współpracy z nauczycielami i specjalistami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy, B2K4 ĆWICZENIA B.2.K1. okazywania empatii uczniom oraz zapewniania im wsparcia i pomocy; B.2.K2. profesjonalnego rozwiązywania konfliktów w klasie szkolnej lub grupie wychowawczej; B.2.K3. samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej; B.2.K4. współpracy z nauczycielami i specjalistami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy. |
Metody dydaktyczne: | Wykład informacyjny Wykład konwersatoryjny Opis |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody wymiany i dyskusji |
Skrócony opis: |
Przedmiot obejmuje zagadnienia dotyczące podstaw pedagogiki, jej celów i zadań. Celem wykładu jest omówienie różnych ujęć pedagogiki jako nauki, z uwzględnieniem kontekstu historycznego i kulturalnego. Przekaz i przyswojenie podstawowych, ogólnych, zintegrowanych w całościowy schemat, wiadomości o rozwoju, socjalizacji, wychowaniu, kształceniu i autoedukacji człowieka. |
Pełny opis: |
Pełny opis z podziałem na tematykę poszczególnych wykładów: 1. Wprowadzenie do pedagogiki - podstawowe pojęcia 2. Przegląd głównych kierunków i prądów pedagogicznych 3. Wiedza o wychowaniu - pojęcie, cele, cechy, ideał wychowania, wartości, zasady, metody, formy, trudności 4. Przestrzeń szkoły jako przedmiot namysłu naukowego; architektura i edukacja w ujęciu antropologicznym 5. Przemoc symboliczna i ukryty program 6. Edukacja alternatywna i innowacje edukacyjne 7. Podstawy diagnozy pedagogicznej (środowisko szkolne i rodzinne) 8. Rozwój - podstawowe pojęcia, definicje, fakty; zadania rozwojowe młodzieży i edukacyjne warunki ich wypełniania 9. Wybrane wizje szkoły w obrazach filmowych (wizja herbartowska i romantyczna) 10. Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - zasady pracy, wyzwania, uwarunkowania, proces 11. Wychowanie endemiczne - przykład badań etnograficznych w zborach amiszów w USA 12. Praca w szkole jako złudzenie - krytyczna analiza „Socjopatologii edukacji” Z. Kwiecińskiego |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Kwieciński Z., Śliwerski B., Pedagogika, tom 1, s. 21-34 (Podstawowe pojęcia w pedagogice oraz związek pedagogiki z innymi naukami). 2. Zarzecki L., Teoretyczne podstawy wychowania. Teoria i praktyka w zarysie, Jelenia Góra 2012. 3. Nalaskowski A., Przestrzenie i miejsca szkoły. 4. Pańtak A., Uwarunkowania ukrytego programu szkoły, [w:] Studia Pedagogiczne. Problemy Społeczne, Edukacyjne i Artystyczne 13, 101-114. 5. Suchocka A., Przemoc symboliczna jako element ukrytego programu kształcenia polskiej szkoły, [w] Zeszyty Naukowe Akademii Marynarki Wojennej, 4(178)2011. 6. Kwieciński Z., Pedagogie postu..., Ukryta przemoc jako podstawa racjonalności funkcjonowania szkoły, s. 203. 7. Wykład Profesora Bogusława Śliwerskiego YT - „Edukacja alternatywna. Próba syntezy i określenie współczesnej roli: https://www.youtube.com/watch?v=JOprEEev_xQ 8. Dudel. B., Kowalczuk-Walędziak B., Szorc K., Wróblewska U. (red.), Innowacje w teorii i praktyce edukacyjnej. Przykład województwa podlaskiego, Białystok 2014. http://pedagogika.uwb.edu.pl/files/file/PDF/PUBLIKACJE/Innowacje.pdf (Innowacje edukacyjne; definicja, przykłady, charakter innowacji) 9. https://dziecisawazne.pl/jesli-szkola-publiczna-wybor-szkol-alternatywnych-polsce/ (przykłady najpopularniejszych w Polsce szkół alternatywnych) 10. Tomaszewska Alina, Diagnoza pedagogiczna z elementami terapii, Szczecin 2011. 11. Szczurek Boruta Alina, Zadania rozwojowe młodzieży i edukacyjne warunki ich wypełniania w środowiskach zróżnicowanych kulturowo i gospodarczo, Katowice 2007 - rozdział 5 https://core.ac.uk/download/pdf/270093752.pdf 12. Skibska J., Model kształcenia dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE) w placówkach oświatowych ogólnodostępnych. 13. Cybulska R., Derewlana H., Kacprzak A., Pęczek K., Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie edukacji w świetle nowych przepisów prawa oświatowego, Warszawa 2017 (wybrane fragmenty). 14. Kwieciński Z., Pedagogie postu. Preteksty, konteksty, podteksty, Kraków 2012. a) 30 grzechów głównych w kształceniu nauczycieli, s. 145. b) Zmienić kształcenie nauczycieli, s. 155. c) I cóż po pedagogu w zbójeckich czasach, s. 99. d) Praca w szkole jako złudzenie, s. 229. Literatura dodatkowa: 1. Sławek T., A jeśli nie trzeba się uczyć, Katowice 2021. |
Metody i kryteria oceniania: |
WYKŁAD Zajęcia kończą się pisemnym egzaminem. Termin egzaminu: II 2025 Na egzaminie obowiązuje znajomość treści wykładów oraz treści literatury. Pytania zamknięte i otwarte. Powyżej 95 % ocena bardzo dobry 90 % ocena dobry plus 80 % ocena dobry 70% ocena dostateczny plus Min 60 % - zaliczenie; ocena dostateczny Na egzaminie będą sprawdzane następujące efekty kształcenia: Wiedza: B2W1, B2W1, B2W7, B2W4, B2W5, B2W3, B2W3, B2W1 Umiejętności: B2U1, B2U3, B2U4, B2U5, B2U6 Kompetencje społeczne: B2K3, B2K2, B2K1, B2K4 ĆWICZENIA Metody weryfikacji: -dyskusja moderowana -kolokwium końcowe: 70%- zaliczenie i ocena dostateczna 75%- dostateczny plus 80%- dobry 85% -dobry plus 90%- bardzo dobry |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN CW
WT WYK
ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Symonowicz-Jabłońska | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Pilarz, Kazimierz Skoczylas, Izabela Symonowicz-Jabłońska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ WYK
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dagna Dejna | |
Prowadzący grup: | Dagna Dejna, Tomasz Syldatk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot obejmuje zagadnienia dotyczące podstaw pedagogiki, jej celów i zadań. Celem wykładu jest omówienie różnych ujęć pedagogiki jako nauki, z uwzględnieniem kontekstu historycznego i kulturalnego. Przekaz i przyswojenie podstawowych, ogólnych, zintegrowanych w całościowy schemat, wiadomości o rozwoju, socjalizacji, wychowaniu, kształceniu i autoedukacji człowieka. 1. Pedagogika jako nauka i jej dyscypliny szczegółowe 2. Podstawowe pojęcia i kategorie pedagogiczne. 3. Proces wychowania – dziedziny, cele, treści i uwarunkowania 4. Pedagogiczny i antropologiczny obraz wychowania 5. Procesy hominizacji osobniczej: 6. Kondycja współczesnej pedagogiki. Przekaz i przyswojenie podstawowych, ogólnych, zintegrowanych w całościowy schemat, wiadomości o rozwoju, socjalizacji, wychowaniu, kształceniu i autoedukacji człowieka. |
|
Pełny opis: |
Pełny opis z podziałem na tematykę poszczególnych wykładów: 1. Wprowadzenie do pedagogiki - podstawowe pojęcia 2. Przegląd głównych kierunków i prądów pedagogicznych 3. Wiedza o wychowaniu - pojęcie, cele, cechy, ideał wychowania, wartości, zasady, metody, formy, trudności 4. Przestrzeń szkoły jako przedmiot namysłu naukowego; architektura i edukacja w ujęciu antropologicznym 5. Przemoc symboliczna i ukryty program 6. Edukacja alternatywna i innowacje edukacyjne 7. Podstawy diagnozy pedagogicznej (środowisko szkolne i rodzinne) 8. Rozwój - podstawowe pojęcia, definicje, fakty; zadania rozwojowe młodzieży i edukacyjne warunki ich wypełniania 9. Wybrane wizje szkoły w obrazach filmowych (wizja herbartowska i romantyczna) 10. Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - zasady pracy, wyzwania, uwarunkowania, proces 11. Wychowanie endemiczne - przykład badań etnograficznych w zborach amiszów w USA 12. Praca w szkole jako złudzenie - krytyczna analiza „Socjopatologii edukacji” Z. Kwiecińskiego |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Kwieciński Z., Śliwerski B., Pedagogika, tom 1, s. 21-34 (Podstawowe pojęcia w pedagogice oraz związek pedagogiki z innymi naukami). 2. Zarzecki L., Teoretyczne podstawy wychowania. Teoria i praktyka w zarysie, Jelenia Góra 2012. 3. Nalaskowski A., Przestrzenie i miejsca szkoły. 4. Pańtak A., Uwarunkowania ukrytego programu szkoły, [w:] Studia Pedagogiczne. Problemy Społeczne, Edukacyjne i Artystyczne 13, 101-114. 5. Suchocka A., Przemoc symboliczna jako element ukrytego programu kształcenia polskiej szkoły, [w] Zeszyty Naukowe Akademii Marynarki Wojennej, 4(178)2011. 6. Kwieciński Z., Pedagogie postu..., Ukryta przemoc jako podstawa racjonalności funkcjonowania szkoły, s. 203. 7. Wykład Profesora Bogusława Śliwerskiego YT - „Edukacja alternatywna. Próba syntezy i określenie współczesnej roli: https://www.youtube.com/watch?v=JOprEEev_xQ 8. Dudel. B., Kowalczuk-Walędziak B., Szorc K., Wróblewska U. (red.), Innowacje w teorii i praktyce edukacyjnej. Przykład województwa podlaskiego, Białystok 2014. http://pedagogika.uwb.edu.pl/files/file/PDF/PUBLIKACJE/Innowacje.pdf (Innowacje edukacyjne; definicja, przykłady, charakter innowacji) 9. https://dziecisawazne.pl/jesli-szkola-publiczna-wybor-szkol-alternatywnych-polsce/ (przykłady najpopularniejszych w Polsce szkół alternatywnych) 10. Tomaszewska Alina, Diagnoza pedagogiczna z elementami terapii, Szczecin 2011. 11. Szczurek Boruta Alina, Zadania rozwojowe młodzieży i edukacyjne warunki ich wypełniania w środowiskach zróżnicowanych kulturowo i gospodarczo, Katowice 2007 - rozdział 5 https://core.ac.uk/download/pdf/270093752.pdf 12. Skibska J., Model kształcenia dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE) w placówkach oświatowych ogólnodostępnych. 13. Cybulska R., Derewlana H., Kacprzak A., Pęczek K., Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie edukacji w świetle nowych przepisów prawa oświatowego, Warszawa 2017 (wybrane fragmenty). 14. Kwieciński Z., Pedagogie postu. Preteksty, konteksty, podteksty, Kraków 2012. a) 30 grzechów głównych w kształceniu nauczycieli, s. 145. b) Zmienić kształcenie nauczycieli, s. 155. c) I cóż po pedagogu w zbójeckich czasach, s. 99. d) Praca w szkole jako złudzenie, s. 229. Literatura dodatkowa: 1. Sławek T., A jeśli nie trzeba się uczyć, Katowice 2021. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dagna Dejna | |
Prowadzący grup: | Dagna Dejna, Filip Nalaskowski, Kazimierz Skoczylas | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot obejmuje zagadnienia dotyczące podstaw pedagogiki, jej celów i zadań. Celem wykładu jest omówienie różnych ujęć pedagogiki jako nauki, z uwzględnieniem kontekstu historycznego i kulturalnego. Przekaz i przyswojenie podstawowych, ogólnych, zintegrowanych w całościowy schemat, wiadomości o rozwoju, socjalizacji, wychowaniu, kształceniu i autoedukacji człowieka.. Przekaz i przyswojenie podstawowych, ogólnych, zintegrowanych w całościowy schemat, wiadomości o rozwoju, socjalizacji, wychowaniu, kształceniu i autoedukacji człowieka. |
|
Pełny opis: |
Wykład 1.Pedagogiczny i antropologiczny obraz wychowania 2. Charakterystyka antropologicznego obrazu wychowania 2.1.Rozwój człowieka 2.2. Hominizacja 2.3. Inkulturacja 2.4. Socjalizacja 2.5. Edukacja 2.6. Personalizacja 3. Integralny obraz wychowania 3.1. Psychologia i pedagogika integralna 3.2.Istota i cele edukacji integralnej 3.3. Nauczyciel integralny 3.4. Praktyka integralna 4. Kondycja współczesnej pedagogiki . Ćwiczenia |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Kwieciński Z., Śliwerski B., Pedagogika, tom 1, s. 21-34 (Podstawowe pojęcia w pedagogice oraz związek pedagogiki z innymi naukami). 2. Zarzecki L., Teoretyczne podstawy wychowania. Teoria i praktyka w zarysie, Jelenia Góra 2012. 3. Nalaskowski A., Przestrzenie i miejsca szkoły. 4. Pańtak A., Uwarunkowania ukrytego programu szkoły, [w:] Studia Pedagogiczne. Problemy Społeczne, Edukacyjne i Artystyczne 13, 101-114. 5. Suchocka A., Przemoc symboliczna jako element ukrytego programu kształcenia polskiej szkoły, [w] Zeszyty Naukowe Akademii Marynarki Wojennej, 4(178)2011. 6. Kwieciński Z., Pedagogie postu..., Ukryta przemoc jako podstawa racjonalności funkcjonowania szkoły, s. 203. 7. Wykład Profesora Bogusława Śliwerskiego YT - „Edukacja alternatywna. Próba syntezy i określenie współczesnej roli: https://www.youtube.com/watch?v=JOprEEev_xQ 8. Dudel. B., Kowalczuk-Walędziak B., Szorc K., Wróblewska U. (red.), Innowacje w teorii i praktyce edukacyjnej. Przykład województwa podlaskiego, Białystok 2014. http://pedagogika.uwb.edu.pl/files/file/PDF/PUBLIKACJE/Innowacje.pdf (Innowacje edukacyjne; definicja, przykłady, charakter innowacji) 9. https://dziecisawazne.pl/jesli-szkola-publiczna-wybor-szkol-alternatywnych-polsce/ (przykłady najpopularniejszych w Polsce szkół alternatywnych) 10. Tomaszewska Alina, Diagnoza pedagogiczna z elementami terapii, Szczecin 2011. 11. Szczurek Boruta Alina, Zadania rozwojowe młodzieży i edukacyjne warunki ich wypełniania w środowiskach zróżnicowanych kulturowo i gospodarczo, Katowice 2007 - rozdział 5 https://core.ac.uk/download/pdf/270093752.pdf 12. Skibska J., Model kształcenia dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE) w placówkach oświatowych ogólnodostępnych. 13. Cybulska R., Derewlana H., Kacprzak A., Pęczek K., Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie edukacji w świetle nowych przepisów prawa oświatowego, Warszawa 2017 (wybrane fragmenty). 14. Kwieciński Z., Pedagogie postu. Preteksty, konteksty, podteksty, Kraków 2012. a) 30 grzechów głównych w kształceniu nauczycieli, s. 145. b) Zmienić kształcenie nauczycieli, s. 155. c) I cóż po pedagogu w zbójeckich czasach, s. 99. d) Praca w szkole jako złudzenie, s. 229. Literatura dodatkowa: 1. Sławek T., A jeśli nie trzeba się uczyć, Katowice 2021. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.