Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Seminarium naukowe z Teologii dogmatycznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1500-SEM-TD-DM
Kod Erasmus / ISCED: 08.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0221) Religia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Seminarium naukowe z Teologii dogmatycznej
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Zaliczone 6 semestrów studiów na specjalności katechetyczno-pastoralnej (studenci świeccy), zaliczone 8 semestrów na specjalności kapłańskiej (studenci-alumni), a w szczególności wiedza z zakresu metodologii nauk teologicznych, zaliczenie proseminarium, umiejętność korzystania z wirtualnych zasobów wiedzy w internecie, bibliotek wirtualnych, posługiwania się komunikatorami, zdolność korzystania z internetu, umiejętność posługiwania się edytorami tekstu.

Rodzaj przedmiotu:

kanon

Całkowity nakład pracy studenta:

Całkowity nakład pracy studenta wynosi 90 godzin w semestrze, czyli 180 godzin w roku (6 punktów ECTS - 1 punktowi odpowiada 25-30 godzin pracy studenta).

Aktywny udział on-line w seminarium - 60 godzin.

Lektura literatury przedmiotu - 10 godzin.

Przygotowanie i prezentacja referatu oraz prowadzenie dyskusji - 5 godzin.

Przygotowanie pracy magisterskiej (kwerenda biblioteczna i internetowa, sprecyzowanie tematu i struktury/planu, redakcja połączona z korektą poszczególnych partii tekstu), prezentacja na seminarium - 100 godzin.

Konsultacje z promotorem - 5 godzin.

Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Zna i rozumie w pogłębionym stopniu specyfikę przedmiotową i metodologiczną teologii systematycznej, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej - K_W01.

W2: Zna i rozumie w pogłębionym stopniu terminologię nauk teologicznych - K_W03.

W3: Zna i rozumie w pogłębionym stopniu wiedzę obejmującą teorie i metodologię teologii dającą możliwość specjalizacji w ramach studiów trzeciego stopnia - K_W04.

W4: Zna i rozumie uporządkowaną, pogłębioną, szczegółową wiedzę z zakresu teologii systematycznej prowadzącą do specjalizacji - K_W07.

W5: Zna i rozumie pogłębioną wiedzę o powiązaniach nauk teologicznych z innymi dziedzinami nauki, głównie naukami humanistycznymi i społecznymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych - K_W13.

W6: Zna i rozumie rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, wybrane koncepcje człowieka i świata oraz rozumie interakcje pomiędzy wiarą a rozumem - K_W18.

W7: Zna i rozumie w pogłębionym stopniu terminologię nauk teologicznych i jej grecko-łacińskie korzenie - K_W20.

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej - K_U01.

U2: Potrafi na podstawie pogłębionych umiejętności badawczych w zakresie teologii, obejmujących zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, dokonywać syntezy różnych idei i poglądów, prawidłowo dobierać metody i twórczo konstruować narzędzie badawcze, opracowywać i prezentować wyniki pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów - K_U02.

U3: Potrafi prawidłowo interpretować podstawowe źródła teologiczne korzystając z języków oryginalnych - K_U04.

U4: Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własnym rozwojem osobowym - K_U05.

U5: Potrafi integrować wiedzę z różnych subdyscyplin nauk teologicznych, odnajdywać powiązania pomiędzy poszczególnymi elementami dziedzictwa doktrynalnego chrześcijaństwa - K_U07.

U6: Potrafi merytorycznie argumentować, prowadzić merytoryczne debaty światopoglądowe dotyczące zagadnień teologicznych i życia Kościoła z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułować wnioski oraz tworzyć syntetyczne podsumowania - K_U09.

U7: Potrafi posługiwać się systemami normatywnymi, normami i regułami dogmatycznymi Kościoła katolickiego w celu rozwiązywania konkretnych problemów - K_U13.

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Jest gotów do krytycznej i świadomej oceny poziomu posiadanej wiedzy i umiejętności oraz odbieranych treści z zakresu teologii systematycznej - K_K01.

K2: Jest gotów rozumieć potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny - K_K02.

K3: Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu z zakresu nauk teologicznych - K_K03.

K4: Jest gotów do systematycznego rozwijania dorobku zawodowego - K_K08.

K5: Jest gotów do przestrzegania i rozwijania zasad etyki zawodowej teologa - K_K10.

Metody dydaktyczne:

opis

referat

pokaz

wykład konwersatoryjny

klasyczna metoda problemowa

metoda seminaryjna

metody służące prezentacji treści

metody wymiany i dyskusji

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- klasyczna metoda problemowa
- panelowa
- referatu
- seminaryjna

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody ewaluacyjne
- metody integracyjne
- metody oparte na współpracy
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

W ramach seminarium student dokonuje wyboru tematu pracy magisterskiej, którą przygotowuje pod naukową opieką promotora. Jednocześnie pogłębia i dokonuje procesu integracji wiedzy nabytej podczas studiów, wykorzystuje umiejętności i kompetencje społeczne nabyte na metodologii nauk teologicznych, proseminarium, zajęć z zakresu teologii systematycznej. Poszerza też swoją widzę przez krytyczną analizę najnowszych dokumentów Magisterium Ecclesiae.

Pełny opis:

Zajęcia mają trzy części. W pierwszej uczestnicy prezentują treści najnowszych dokumentów Magisterium Ecclesiae (np. encyklika Franciszka "Fratelli tutti", dokumenty Komisji Nauki KEP, aktualne dokumenty Kościoła tzw. syntezy diecezjalne, krajowe i kontynentalne związane z Synodem o synodalności) oraz podejmują krytyczną ich ocenę w prowadzonej przez osobę prezentującą dyskusji naukowej.

W drugiej części prezentowane są przez prowadzącego zasady metodologii pisania pracy magisterskiej z nauk teologicznych. Przewidziane jest tu miejsce na dyskusję i odpowiedzi na pytania uczestników seminarium.

Trzecią część stanowi prezentacja poszczególnych części prac magisterskich osób uczestniczących w seminarium. Po prezentacji ma miejsce dyskusja nad redakcją tematu pracy, jej strukturą i stroną formalną oraz merytoryczną prezentowanego tekstu. W tej części następuje również systematyczne sprawozdanie ze stopnia zaangażowania studenta w proces przygotowania pracy magisterskiej.

Literatura:

A. Bronk, Metodologia teologii, w: tenże, Metodologia nauk, t. 2, Lublin 2019, s.127-159.

Metodologia teologii fundamentalnej, red. J. Mastej,. K. Kaucha, Lublin 2019.

R. Kamiński, Metodyka przygotowania prac promocyjnych z teologii praktycznej, Siedlce 2017.

Mały teolog 2. Poradnik dla piszących prace naukowe, Katowice 2007.

Mały teolog. Minipodręcznik dla początkujących autorów teologicznych dzieł, red. M. Bilski, Katowice-Lublin 2003.

F. Drączkowski, ABC pisania pracy magisterskiej, Pelplin 2000.

H. Seweryniak, Metodyka uczenia się i pisania prac dyplomowych, Płock 2000.

Cz. Bartnik, Metodologia teologiczna, Lublin 1998.

M. Ozorowski, Przewodnik pisania pracy naukowej, Warszawa 1997.

H. Seweryniak, Metodyka pisania prac magisterskich i dyplomowych z teologii, Płock 1997.

St. Grześkowiak, Wprowadzenie do pisania prac magisterskich z nauk teologicznych, Gniezno 1995.

J. Bielecki, Metodologia. Seminaryjne i dyplomowe prace z teologii. Praktyczne wskazówki metodologiczne, Kraków 1993.

J. Myśków, Elementy metodyki pracy naukowej, STV 21 (1983) nr 1, s. 221-259.

Metody i kryteria oceniania:

W zaliczeniu seminarium brane będą pod uwagę następujące czynniki:

1. obecność na zajęciach prowadzonych on-line (dopuszczone dwie usprawiedliwione nieobecności w semestrze);

2. ocena prezentacji oraz umiejętności prowadzenia dyskusji naukowej po prezentowanym referacie;

3. systematyczna ocena zaangażowania studenta w przebieg seminarium (udział w prowadzonych dyskusjach)

4. postęp (konsultacja z promotorem) w przygotowywaniu (kwerenda) i redagowaniu pracy magisterskiej.

5. Warunkiem zaliczenia pierwszego semestru uczestnictwa w seminarium jest przedstawienie tematu i planu pracy magisterskiej. Wymogiem koniecznym do zaliczenia drugiego semestru jest przedstawienie zaakceptowanego przez promotora drugiego rozdziału pracy magisterskiej. Do zaliczenia trzeciego semestru wymagane jest przedstawienie przyjętego przez promotora trzeciego rozdziału pracy. Warunkiem zaliczenia seminarium ostatniego, czwartego semestru jest - zgodnie z Regulaminem studiów UMK - przedstawienie - przyjętej przez promotora - ukończonej całej pracy magisterskiej.

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Krzemiński
Prowadzący grup: Krzysztof Krzemiński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Krzemiński
Prowadzący grup: Krzysztof Krzemiński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Krzemiński
Prowadzący grup: Krzysztof Krzemiński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Krzemiński
Prowadzący grup: Krzysztof Krzemiński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Krzemiński
Prowadzący grup: Krzysztof Krzemiński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Krzemiński
Prowadzący grup: Krzysztof Krzemiński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)