Wybrane zagadnienia z historii sztuki i ochrony zabytków
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1500-ZHSZ12-6-DM | Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Wybrane zagadnienia z historii sztuki i ochrony zabytków | ||
Jednostka: | Wydział Teologiczny | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
2.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Wymagania wstępne: | Zaliczenia z następujących przedmiotów: Filozofia kultury, sztuki i techniki; Etyka; Katolicka nauka społeczna. |
||
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
||
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela: godziny kontaktowe przewidziane w planie studiów dla danego przedmiotu (suma godzin wszystkich form zajęć z przedmiotu;) - 28 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta - 30 3. Czas wymagany do przygotowania się do uczestnictwa w procesie oceniania - 10 |
||
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Ma podstawową wiedzę z zakresu historii sztuki europejskiej – K_W15 W2: Zna ogólną periodyzację dziejów architektury sakralnej oraz rozumie zależności między rzutem budowli historycznej a jej bryłą i wyrazem estetycznym – K_W15 W3: Ma podstawowe wiadomości na temat teorii ochrony i konserwacji zabytków – K_W15 W4: Zna najważniejsze etapy rozwoju koncepcji ochrony dziedzictwa kulturowego i potrafi tą wiedzę odnieść do problemów związanych z ochroną środowiska przyrodniczego– K_W15. W5: Ma podstawową wiedzę o uwarunkowaniach prawnych ochrony zabytków w Polsce – K_W17. W6: Ma podstawową wiedzę o przemianach postaw artystycznych od starożytności do współczesności – K_W18 W7: Rozumie złożoność problemów etycznych towarzyszących pracy konserwatora zabytków. – K_W19. W8: Zna podstawowe założenia działań podejmowanych na rzecz ochrony dziedzictwa światowego i rozumie problemy wynikające z wielokulturowości tego dziedzictwa – K_W22. |
||
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Posiada umiejętność integrowania wiedzy z zakresu historii sztuk plastycznych, działalności konserwatorskiej oraz z zakresu wiedzy o funkcjach społecznych dziedzictwa kulturowego - K_U06. U2: Posiada umiejętność formułowania opinii krytycznych o tych wytworach kultury, którym nadano status zabytku lub dziedzictwa - K_U11. U3: Potrafi nawiązywać współpracę z konserwatorami zabytków w ramach przedsięwzięć mających na celu ochronę dziedzictwa kulturowego - K_U14, K_U22. |
||
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Ma świadomość poziomu własnej wiedzy i umiejętności z zakresu historii sztuki, konserwacji zabytków i ochrony dziedzictwa kulturowego – K_K01. K2: Ma świadomość złożoności problemów wynikających z interpretowania dziedzictwa kulturowego z perspektywy globalnej i regionalnej oraz rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do tych problemów – K_K05. K3: Identyfikuje dylematy etyczno-moralne grup zawodowych uczestniczących w przedsięwzięciach z zakresu konserwacji zabytków – K_K06. K4: Potrafi interpretować dzieła sztuki sakralnej w kategoriach znaków pamięci, zabytku i dziedzictwa kulturowego oraz potrafi promować dziedzictwo kulturowe własnego regionu – K_K10, K_K12. |
||
Metody dydaktyczne: | wykład konwersatoryjny, wykład problemowy, metoda sytuacyjna. |
||
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
||
Metody dydaktyczne poszukujące: | - sytuacyjna |
||
Skrócony opis: |
Wytwory sztuk plastycznych traktowane nie tylko jako „dzieła sztuki”, ale także jako zabytki, dobra kultury i dziedzictwo pełnią istotne funkcje społeczne uczestnicząc w złożonych procesach kształtowania tożsamości indywidualnej i zbiorowej. Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z najważniejszymi etapami rozwoju sztuki europejskiej oraz z podstawowymi zagadnieniami działalności konserwatorskiej rozumianej jako szczególny rodzaj recepcji dzieł dawnych oraz interpretacji i aktualizacji ich znaczeń w obiegu kultury współczesnej. |
||
Pełny opis: |
Na treści programowe zajęć składają się następujące tematy: - sztuka i jej twórcy w dziejach kultury europejskiej, - porządki architektoniczne i ornamenty, - zarys historii architektury sakralnej, - sytuacja estetyczna: twórca, odbiorca i konserwator, - relikty przeszłości jako znaki pamięci i nośniki tożsamości, - etyczny wymiar działalności konserwatorskiej, - podstawy prawne działalności konserwatorskiej, - terminologia konserwatorska, - dokumenty konserwatorskie i zasady postępowania konserwatorskiego, - dobra kultury i dobra natury jako dziedzictwo, - problematyka ochrony dziedzictwa w perspektywie globalnej i lokalnej, - ochrona i konserwacja zabytków w dokumentach kościoła, - wprowadzenie do problematyki konserwatorskiej elementów wyposażenia i wystroju wnętrz kościelnych. |
||
Literatura: |
Literatura podstawowa: - Misterium Christi. Sztuka w liturgii, pod redakcją Bpa Wacława Świeżawskiego, Kraków 1996. - bp Mariusz Leszczyński, Ochrona zabytków sztuki sakralnej w świetle aktualnego prawa kościoła katolickiego, Muzealnictwo 2008, nr 49, s. 77-88. - ks. Janusz St. Pasierb, Ochrona zabytków sztuki kościelnej, Warszawa 2001- Bogumiła Rouba, Pielęgnacja świątyni i innych zabytków. Książka nie tylko dla księży, Toruń 2014. - Jan Tajchman, Aranżacja i wyposażenie zabytkowych prezbiteriów adaptowanych do wymogów liturgii posoborowej. Problematyka liturgiczna, konserwatorska i artystyczna, Wrocław 2008. Literatura uzupełniająca: - Vademecum Konserwatora Zabytków : Międzynarodowe Normy Ochrony Dziedzictwa Kultury : edycja 2015, Bogusław Szmygin (red.), Lublin 2015 oraz: http://bc.pollub.pl/dlibra/docmetadata?id=12727 - Zabytkowa stolarka we wnętrzach sakralnych i jej problematyka konserwatorska, Janusz Krawczyk (red.), Toruń, 2010. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium – W1,W2, W3, W4, W5, W8, U2, K3. |
||
Praktyki zawodowe: |
- - - |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/18" (zakończony)
Okres: | 2018-02-26 - 2018-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 28 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Janusz Krawczyk | |
Prowadzący grup: | Jacek Bartczak, Janusz Krawczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2019-02-25 - 2019-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 28 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Janusz Krawczyk | |
Prowadzący grup: | Jacek Bartczak, Janusz Krawczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 28 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Janusz Krawczyk | |
Prowadzący grup: | Jacek Bartczak, Janusz Krawczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (w trakcie)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 28 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Janusz Krawczyk | |
Prowadzący grup: | Jacek Bartczak, Janusz Krawczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.