Biochemia ogólna i podstawy metabolizmu komórkowego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-BM22BOPM-1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.0
|
Nazwa przedmiotu: | Biochemia ogólna i podstawy metabolizmu komórkowego |
Jednostka: | Katedra Biochemii Klinicznej |
Grupy: |
Przedmioty obowiazkowe dla 2 semestru 2 roku S1 kierunku biotechnologia medyczna |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student przed rozpoczęciem zajęć z biochemii powinien w stopniu co najmniej dostatecznym opanować materiał z chemii ogólnej i organicznej oraz z biologii komórki przewidziany programem studiów dla I roku tego kierunku. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w wykładach (z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość): 120 godzin - udział w ćwiczeniach (laboratoria): 160 godzin - konsultacje: 2 godziny - przeprowadzenie kolokwiów: 3 godziny - przeprowadzenie egzaminu: 2 godziny Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 287 godzin, co odpowiada 9,6 punktów ECTS. 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach (z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość): 120 godzin - udział w ćwiczeniach (laboratoria): 160 godzin - przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 40 godzin - przygotowanie do kolokwiów: 40 godzin - przygotowanie do egzaminu: 45 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 405 godzin, co odpowiada 13 punktom ECTS. 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: - czytanie wskazanej literatury naukowej: 20 godzin - udział w wykładach (z uwzględnianiem metodologii badań naukowych, wyników badań): 50 godzin - udział w ćwiczeniach (z uwzględnianiem metodologii badań naukowych, wyników badań): 80 godzin - przygotowanie do ćwiczeń objętych aktywnością naukową: 20 godzin - przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów badawczo – naukowych dla danego przedmiotu: 20 godzin - przygotowanie do egzaminu w zakresie aspektów badawczo – naukowych dla danego przedmiotu: 10 godzin Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 200 godzin, co odpowiada 6,7 punktów ECTS 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do kolokwiów i kolokwia 40 + 3= 43 godzin - przygotowanie do egzaminu i egzamin 45 + 2= 47 godziny Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 90 godzin, co odpowiada 3 punktom ECTS 5. Bilans nakładu pracy w zakresie zajęć prowadzonych z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość: - udział w wykładach: 120 godzin, co odpowiada 4 punktom ECTS 6. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: - udział w ćwiczeniach (laboratoriach): 160 godzin Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 160 godzin, co odpowiada 5,3 punktów ECTS 7. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy. |
Efekty uczenia się - wiedza: | W01:Posiada podstawową wiedzę w zakresie nauk przyrodniczych (B1_W01) W02: Zna podstawowe narzędzia i techniki badawcze stosowane w naukach przyrodniczych (B1_W02); W03: Zna podstawową terminologię nauk przyrodniczych i medycznych (B1_W03); W04: Rozumie biologiczne, biochemiczne i biofizyczne mechanizmy funkcjonowania komórek i narządów (B1_W08); W05: Posiada podstawową wiedzę z zakresu genetyki ogólnej, molekularnej, genetyki człowieka, genetyki klinicznej i genetyki populacyjnej (B1_W09); |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U01: Wykorzystuje techniki i narzędzia badawcze właściwe dla biotechnologii, nauk biologicznych i medycznych (B1_U01) U02: Uczy się samodzielnie i potrafi pozyskać źródła wiedzy niezbędne do opanowania zadanego tematu (B1_U05) U03: Wykorzystuje różne źródła w procesie pozyskiwania danych na wybrany temat i wnioskowania (B1_U06) U04: Potrafi wykonać i zarejestrować podstawowe pomiary prostych parametrów fizycznych, chemicznych lub biologicznych (B1_U07). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K01: Potrafi działać i pracować w grupie (B1_K01); K02: Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie B1_K02; K03: Odpowiedzialnie traktuje kwestie bezpieczeństwa i potrafi reagować w stanach zagrożenia (B1_K06). |
Metody dydaktyczne: | Wykłady: • wykład informacyjny z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia • dyskusja dydaktyczna z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia Ćwiczenia: • weryfikacja wymaganych zagadnień na podstawie krótkiego sprawdzianu wiadomości, odbywającego się w formie pisemnej na początku ćwiczeń, • omówienie zakresu materiału obejmującego tematykę ćwiczeń połączone z dyskusją dydaktyczną. • przeprowadzenie reakcji chemicznych z obserwacją, dyskusją otrzymanych wyników i wnioskowaniem |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody służące prezentacji treści |
Skrócony opis: |
Treścią przedmiotu jest przekazanie podstawowych informacji dotyczących właściwości i biosyntezy biomolekuł (białka, kwasy nukleinowe, cukry, tłuszcze), uzyskiwania i magazynowania energii oraz podstaw regulacji metabolizmu komórki i genetyki molekularnej. |
Pełny opis: |
Biochemia jest podstawową nauką dla wszystkich dyscyplin biologicznych. Celem nauczania tego przedmiotu jest przedstawienie podstawowych wiadomości na temat struktury biocząsteczek i ich metabolizmu, ze szczególnym uwzględnieniem następujących zagadnień: 1) związki pomiędzy konformacją białek, a ich aktywnością biologiczną, 2) uzyskiwanie energii w procesach metabolicznych i jej magazynowanie, 3) biosynteza prekursorów makrocząsteczek, 4) integracja metabolizmu oraz 5) podstawy genetyki molekularnej. Na ćwiczeniach studenci będą zapoznawali się ze strukturą chemiczną poszczególnych grup związków budujących żywe organizmy oraz ich właściwościami, a także z metodami służącymi do ich jakościowego i ilościowego oznaczania. Wykłady będą obejmowały metabolizm tych związków oraz sposoby jego regulacji, a także metaboliczny profil ważniejszych narządów. Po ukończeniu przedmiotu student posiada wiedzę o budowie chemicznej i właściwościach podstawowych składników organizmów roślinnych i zwierzęcych. Potrafi zdefiniować podstawowe reakcje metaboliczne głównych ciągów i cykli reakcyjnych zachodzących w organizmach żywych. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. „Biochemia” - Berg J.M., Tymoczko J.L., Stryer L. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005 (i nowsze wydania); 2. „Biochemia Harpera” - Murray R.K. i wsp. PZWL Warszawa 2000 (i nowsze wydania); 3. „Ćwiczenia z biochemii” – red. Kłyszejko-Stefanowicz L. Wydawnictwo Naukowe PWN 2005 (i nowsze wydania); 4. Biochemia – red. Edward Bańkowski. Wydawnictwo Edra – Urban & Partner 2020 (i starsze wydania). Literatura uzupełniająca: 1. „Genomy” – Brown T.A. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009 (i nowsze wydania); 2. „Genetyka molekularna” – red. Węgleński P. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2006 (i nowsze wydania); 3. „Cytobiochemia” - Kłyszejko-Stefanowicz L. i wsp. Wydawnictwo Naukowe PWN 1995; 4. “Molecular Biology of the Cell” - Alberts B., Bray D., Lewis J., Raff M., Roberts K., Watson J.; 5. „Biochemistry” - Devlin T.M.. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: • wykład informacyjny z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia • dyskusja dydaktyczna z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia Ćwiczenia: Stopień przygotowania do zajęć jest oceniany na podstawie krótkiego sprawdzianu wiadomości, odbywającego się w formie pisemnej na początku ćwiczeń (tzw. wejściówka). Za każdą wejściówkę student może uzyskać maksymalnie 3 punkty Program ćwiczeń w semestrze jest podzielony na bloki tematyczne, z których każdy zakończony jest kolokwium. Z każdego kolokwium student może uzyskać maksymalnie 30 punktów. W każdym bloku tematycznym odbywają się zajęcia teoretyczne, do których studenci przygotowują prezentacje. Przygotowanie i przedstawienie prezentacji umożliwia zdobycie maksymalnie 5 punktów. Wliczając punkty za kolokwium, wejściówki i prezentacje, student może uzyskać maksymalnie 97 punktów w pierwszym semestrze oraz 104 punkty w semestrze drugim. Warunkiem uzyskania zaliczenia z przedmiotu jest obecność na minimum 60% zajęć (ćwiczenia i wykłady) oraz uzyskanie co najmniej 60% maksymalnej liczby punktów w danym semestrze (58 punktów w semestrze pierwszym oraz 62 punkty w semestrze drugim). Podstawą do zaliczenia przedmiotu Biochemia Ogólna jest przestrzeganie zasad ujętych w Regulaminie Dydaktycznym Katedry i Zakładu Biochemii Klinicznej. Wykłady: - Kolokwium – (0-30 pkt.); W01-W05, U01,K01. Ćwiczenia i laboratoria: - Krótki sprawdzian wiadomości w formie pisemnej na początku ćwiczeń: (0-3 pkt.) ; W01-W03, U01-U5. - Prezentacja multimedialna – (0-5 pkt.); W01, W02, W03, W04, W05, U01, U02, U03, U04; - Praktyczne wykonanie ćwiczeń (sprawdzian praktyczny) ; U01-U05, K01, K02. - Kolokwium – (0-30 pkt.); W01-W03, U03, U04. - Przedłużona obserwacja – K01, K02. Kolokwia: test pisemny składa się z pytań zamkniętych jednokrotnego wyboru oraz pytań otwartych z wiedzy zdobytej na wykładach, laboratoriach i ćwiczeniach. Kolokwium: (0 – 30 punktów) - W01-W05, U01,K01. Ocena końcowa jest wystawiana na podstawie punktów uzyskanych z kolokwiów, wejściówek i prezentacji, które zostaną przeprowadzone w semestrze. Skala ocen –semestr I: Liczba punktów Ocena 90-97 Bardzo dobry 82-89 Dobry plus 74-81 Dobry 66-73 Dostateczny plus 58-65 Dostateczny 0-57 Niedostateczny Skala ocen –semestr II: Liczba punktów Ocena 98-104 Bardzo dobry 90-98 Dobry plus 81-89 Dobry 72-80 Dostateczny plus 62-71 Dostateczny 0-61 Niedostateczny Egzamin końcowy teoretyczny składa się z 50 pytań testowych (odpowiedź jednokrotnego wyboru) dotyczących wiedzy zdobytej podczas wykładów, laboratoriów i ćwiczeń. Za każdą prawidłową odpowiedź student uzyskuje jeden punkt. Do uzyskania pozytywnej oceny konieczne jest zdobycie 30 punktów (60%). Nie uzyskanie wymaganej liczby punktów jest równoznaczne z otrzymaniem oceny niedostatecznej i koniecznością zdawania egzaminu poprawkowego. Egzamin: (0 – 50 punktów; próg zaliczenia ≥ 60%) - W01-W06, U01 (wykłady), W01-W03 (ćwiczenia – patrz semestr I). Skala ocen –egzamin: Liczba punktów Ocena 47-50 Bardzo dobry 43-46 Dobry plus 39-42 Dobry 35-38 Dostateczny plus 30-34 Dostateczny 0-29 Niedostateczny |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 80 godzin
Wykład, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Foksiński | |
Prowadzący grup: | Tomasz Dziaman, Marek Foksiński, Daniel Gackowski, Ryszard Oliński, Ewelina Zarakowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 80 godzin
Wykład, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Foksiński | |
Prowadzący grup: | Karol Białkowski, Tomasz Dziaman, Marek Foksiński, Daniel Gackowski, Maciej Gawroński, Jolanta Guz, Rafał Różalski, Ewelina Zarakowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 80 godzin
Wykład, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Foksiński | |
Prowadzący grup: | Karol Białkowski, Tomasz Dziaman, Marek Foksiński, Jolanta Guz, Rafał Różalski, Agnieszka Siomek-Górecka, Ewelina Zarakowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Treścią przedmiotu jest przekazanie podstawowych informacji dotyczących właściwości i biosyntezy biomolekuł (białka, kwasy nukleinowe, cukry, tłuszcze), uzyskiwania i magazynowania energii oraz podstaw regulacji metabolizmu komórki i genetyki molekularnej. |
|
Pełny opis: |
Biochemia jest podstawową nauką dla wszystkich dyscyplin biologicznych. Celem nauczania tego przedmiotu jest przedstawienie podstawowych wiadomości na temat struktury biocząsteczek i ich metabolizmu, ze szczególnym uwzględnieniem następujących zagadnień: 1) związki pomiędzy konformacją białek, a ich aktywnością biologiczną, 2) uzyskiwanie energii w procesach metabolicznych i jej magazynowanie, 3) biosynteza prekursorów makrocząsteczek, 4) integracja metabolizmu oraz 5) podstawy genetyki molekularnej. Na ćwiczeniach studenci będą zapoznawali się ze strukturą chemiczną poszczególnych grup związków budujących żywe organizmy oraz ich właściwościami, a także z metodami służącymi do ich jakościowego i ilościowego oznaczania. Wykłady będą obejmowały metabolizm tych związków oraz sposoby jego regulacji, a także metaboliczny profil ważniejszych narządów. Po ukończeniu przedmiotu student posiada wiedzę o budowie chemicznej i właściwościach podstawowych składników organizmów roślinnych i zwierzęcych. Potrafi zdefiniować podstawowe reakcje metaboliczne głównych ciągów i cykli reakcyjnych zachodzących w organizmach żywych. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. „Biochemia” - Berg J.M., Tymoczko J.L., Stryer L. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005 (i nowsze wydania); 2. „Biochemia Harpera” - Murray R.K. i wsp. PZWL Warszawa 2000 (i nowsze wydania); 3. „Ćwiczenia z biochemii” – red. Kłyszejko-Stefanowicz L. Wydawnictwo Naukowe PWN 2005 (i nowsze wydania); 4. Biochemia – red. Edward Bańkowski. Wydawnictwo Edra – Urban & Partner 2020 (i starsze wydania). Literatura uzupełniająca: 1. „Genomy” – Brown T.A. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009 (i nowsze wydania); 2. „Genetyka molekularna” – red. Węgleński P. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2006 (i nowsze wydania); 3. „Cytobiochemia” - Kłyszejko-Stefanowicz L. i wsp. Wydawnictwo Naukowe PWN 1995; 4. “Molecular Biology of the Cell” - Alberts B., Bray D., Lewis J., Raff M., Roberts K., Watson J.; 5. „Biochemistry” - Devlin T.M.. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.