Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Inżynieria genetyczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1600-Biot31IGEN-1
Kod Erasmus / ISCED: 13.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0512) Biochemia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Inżynieria genetyczna
Jednostka: Katedra Medycyny Sądowej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Zrozumienie treści zawartych w programie następujących przedmiotów:

- matematyka,

- chemia organiczna,

- język angielski,

- biochemia ogólna i podstawy metabolizmu komórkowego,

- podstawy biologii molekularnej z elementami technik laboratoryjnych stosowanych w biologii molekularnej

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

Całkowity czas, który student musi poświęcić, aby zaliczyć zarówno wykład jak i zajęcia laboratoryjne a przede wszystkim osiągnąć zamierzone efekty kształcenia wynosi ok. 350 godz., w tym ok. 110 godz. w czwartym semestrze studiów i ok. 240 godz. w piątym. Nakład pracy studenta przedstawia się następująco:

1. godziny realizowane z udziałem nauczycieli akademickich to 45 godz. w semestrze IV i 90 godz. w semestrze piątym, razem 135 godz.,

2. średni czas niezbędny do przygotowania się do zajęć laboratoryjnych, w tym zapoznanie się z literaturą wynosi 20 godz. w semestrze IV i 60 godz. w semestrze V, razem 80 godz.,

3. średni czas niezbędny do samodzielnego powtórzenia materiału i przygotowania się do kolokwium zaliczeniowego po IV semestrze wynosi 45 godz. Samodzielne powtórzenie materiału i przygotowanie do egzaminu przeprowadzanego po V semestrze zajęć wymaga poświęcenia ok. 90 godz. Sumarycznie czas ten wynosi 135godz.


Efekty uczenia się - wiedza:

W01: zna zasady powielania, przekazywania i ekspresji informacji genetycznej – K_W03

W02: ma wiedzę obejmującą znaczenie wykorzystania materiału biologicznego (materiału genetycznego, komórek i tkanek) w badaniach obejmujących szeroko pojętą diagnostykę molekularną – K_W05

W03: ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą zjawisk biologicznych, chemicznych i fizycznych leżących u podstaw metod wykorzystywanych w analizie materiału genetycznego (rozumie pojęcia związane z nośnikami informacji genetycznej, transformacją, mutagenezą ukierunkowaną) – K_W06

W04: zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane w laboratoriach zajmujących się inżynierią genetyczną – K_W08

Efekty uczenia się - umiejętności:

U01: interpretuje wyniki prowadzonych eksperymentów obejmujących wykorzystanie podstawowych i zaawansowanych metod analizy DNA uwzględniając najnowsze doniesienia literaturowe – K_U02

U02: potrafi dobrać i zastosować techniki molekularne i technologie wykorzystywane w badaniach materiału genetycznego – blotting DNA, RNA i białek, mapowanie restrykcyjne – K_U04,

U03: potrafi dobrać i zastosować techniki molekularne związane z transformacją organizmów – K_U04,

U04: potrafi obsługiwać sprzęt dostępny w nowoczesnym laboratorium genetycznym – K_U09

U05: potrafi realizować samokształcenie – K_U10

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K01: ma świadomość szybkiego rozwoju technik inżynierii genetycznej i rozumie potrzebę ciągłego poszerzania wiedzy – K_K01

K02: potrafi pracować w grupie i ponosić odpowiedzialność za podejmowane działania – K_K02

K03: ma świadomość znaczenia nowoczesnych biotechnologii w dziedzinie inżynierii genetycznej– K_K07

K04: jest świadomy istnienia etycznego wymiaru doświadczeń z zakresu inżynierii genetycznej – K_K04

Metody dydaktyczne:

Wykład informacyjny, dyskusja, instruktaż, metoda laboratoryjna, eksperymentu, klasyczna metoda problemowa.

Metody dydaktyczne podające:

- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- laboratoryjna
- obserwacji

Skrócony opis:

Przedmiot inżynieria genetyczna stanowi rozwinięcie zajęć z podstaw biologii molekularnej z elementami technik laboratoryjnych stosowanych w biologii molekularnej poprzez wskazanie praktycznych aspektów wykorzystania nowoczesnej biologii molekularnej w naukach biologicznych i medycznych. Realizacja przedmiotu wymaga uprzedniego ukończenia przez studentów kursów z zakresu biochemii, obliczeń biochemicznych z elementami analizy instrumentalnej oraz podstaw biologii molekularnej.

Pełny opis:

Wykłady poświęcone są nowoczesnym technikom biologii molekularnej stosowanym w inżynierii genetycznej. Studenci poznają nie tylko szereg metod analitycznych i eksperymentalnych kluczowych dla tej dziedziny, ale również zapoznawani są z najnowszymi osiągnięciami przedstawianymi na konkretnych przykładach.

Ćwiczenia laboratoryjne mają za zadanie umożliwić studentom poszerzenie warsztatu z zakresu nowoczesnej biologii molekularnej. Umożliwiają m.in poznanie praktycznych zastosowań enzymów restrykcyjnych i modyfikujących a także transkryptaz. Student nabywa umiejętności związanych z technikami hybrydyzacyjnymi a także poznaje i wykorzystuje metody znakowania i detekcji kwasów nukleinowych. Ma wreszcie możliwość pracy z komórkami kompetentnymi, przeprowadzenia transformacji tych komórek i ich selekcji. Każde ćwiczenie polega na rozwiązaniu odrębnego problemu badawczego, z którym studenci mierzą się niemal samodzielnie od doboru próbek do wyciągnięcia wniosków z wyniku eksperymentu włącznie, co stanowi dobry wstęp dla „prawdziwej” pracy laboratoryjnej.

Literatura:

- Brown T. A., Genomes 3. BIOS Scientific Publisher, 2006.

- Brown T.A. , Gene Cloning and DNA Analysis: An Introduction. Wiley-Blackwell, 2010

- Nicholl D.S.T. An Introduction to Genetic Engineering 3rd ed. Cambridge University Press, 2008

- Alberts B. et al., Molecular biology of the cell. 5th ed., Garland Publishing 2008.

- Strachan W., Human molecular genetics 4th ed. BIOS Scientific Publisher, 2010.

- Sambrook J., et al. Molecular cloning: a laboratory manual. Cold Spring Harbor Laboratory 3rd ed., 2001.

- Griffiths A. J. F., Gelbart W. M., Lewontin R. C., , Wessler S.R., Suzuki D. T., Miller J. H. Introduction to genetic analysis 10th edition. W. H. Freeman & Co. 2010.

- Bast R. C., et al., Cancer medicine. BC Decker, Inc. 2000.

- Cooper G. M., The cell – a molecular approach 5th ed. Sinauer Associates, Inc. 2009.

- Lodish H. et al., Molecular cell biology 6th edition. W. H. Freeman & Co, 2007.

- Singleton P., Bakterie w biologii, biotechnologii i medycynie. PWN, Warszawa 2000.

- Bal J., Biologia molekularna w medycynie. PWN, Warszawa 2008.

- Korf B. R., Genetyka człowieka: rozwiązywanie problemów medycznych. PWN, Warszawa 2003.

- Węgleński P., Genetyka molekularna. PWN, Warszawa 2008.

- Słomski R. Analiza DNA. Teoria i praktyka. Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, 2008.

- Drewa G., Ferenc T., Genetyka medyczna, Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2011.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin ustny – W01, W02, W03, W04, U02, U03, U05, K04

Kolokwium – W01, W02, W03, W04, U02, U03,U05

Sprawozdania – U01, U04

Aktywność – K01, K02, K03

Kryteria oceny kolokwiów i wejściówek:

Praktyki zawodowe:

Procent punktów

Ocena

92-100% bardzo dobry

84-91% dobry plus

76-83% dobry

68-75% dostateczny plus

60-67% dostateczny

0-59% niedostateczny

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)