Zajęcia fakultatywne - Serologia grup krwi
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-Biot32ZF02-1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.0
|
Nazwa przedmiotu: | Zajęcia fakultatywne - Serologia grup krwi |
Jednostka: | Katedra Diagnostyki Laboratoryjnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu Serologia grup krwi powinien posiadać wiedzę z zakresu chemii ogólnej i klinicznej, biochemii oraz fizjologii człowieka zdobytą podczas realizacji przedmiotów w toku studiów. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Bilans nakładu pracy studenta: Seminarium:15 h czytanie literatury fachowej: 4 h konsultacje badawczo-naukowe:2 h przygotowanie do kolokwium i kolokwium: 3 h + 1 h = 4h Łączny nakład pracy studenta wynosi 25 h, co odpowiada 1 punktowi ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Rozumie psychosomatyczną naturę stanów fizjologicznych, patofizjologicznych i patologicznych w serologii grup krwi(B1_W06) W2: Rozumie potrzebę stosowania nowoczesnych technik biotechnologicznych w postepowaniu klinicznym w zakresie immunologii transfuzjologicznej (B1_W05, B1_W11) W3: ma podstawową wiedzę w zakresie stosowania nowoczesnych biotechnologii w rutynowej i specjalistycznej diagnostyce związanej z transfuzjologią krwi (B1_W13) W4: ma podstawowa wiedze o bezpieczeństwie i higienie pracy w pracowni serologii transfuzjologicznej (B1_W23) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Potrafi znaleźć informacje naukowe z zakresu transfuzjologii klinicznej , potrafi je interpretować, a także wyciągać wnioski i stawiać hipotezy robocze (B1_U06, B1_U19) U2: czyta ze zrozumieniem teksty naukowe w dziedzinie serologii transfuzjologicznej - K_U09 U3: opisuje wykonanie prostych badań z dziedziny serologii grup krwi (B1_U07, B1_U08) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się w dziedzinie technik badawczych wykorzystywanych w serologii transfuzjologicznej – (B1_K02, B1_K03) K2: potrafi pracować w grupach interdyscyplinarnych związanych z transfuzjologią kliniczną (B1_K01) |
Metody dydaktyczne: | Seminaria: - seminaria informacyjne -seminaria problemowe |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - klasyczna metoda problemowa |
Skrócony opis: |
Przedmiot obejmuje wiedzę w zakresie układów grupowych ABO i Rh oraz innych układów grupowych krwinek czerwonych, preparatów krwiopochodnych oraz zasad transfuzji krwi i jej preparatów, powikłań poprzetoczeniowych, diagnostykę anemii autoimmunohemolitycznej oraz diagnostykę konfliktu serologicznego miedzy matką, a płodem. |
Pełny opis: |
Treści seminariów obejmują zagadnienia związane z: zapoznaniem studentów z podstawami immunologii , mającymi zastosowanie w serologii, dotyczącymi głównie budowy antygenów i przeciwciał i zasadami reakcji między nimi. W trakcie seminariów omówione będą: układy grupowe mające znaczenie w krwiodawstwie i krwiolecznictwie, opisane teoretyczne podstaw wykonywania testów służących do wykrywania i identyfikacji przeciwciał i ich znaczenie w doborze krwi do przetoczeń. Studenci poznają główne założenia leczenia krwią, klasyfikację pacjentów, u których jest zasadne to leczenie. Przedstawione będą rodzaje krwi i preparatów krwiopochodnych mające zastosowanie w leczeniu, rodzaje odczynów poprzetoczeniowych, ich obraz kliniczny i postępowanie z pacjentem , u którego dany odczyn wystąpił w kontekście kliniki oraz diagnostyki laboratoryjnej. Omówiony zostanie patomechanizm konfliktu serologicznego matka – płód oraz aspekt profilaktyki kobiet ciężarnych. Studenci poznają patofizjologię choroby hemolitycznej noworodka oraz rodzaje testów serologicznych mających zastosowanie w leczeniu ChHN. Omówiony będzie patomechanizm niedokrwistości autoimmunohemolitycznych oraz ich diagnostyka i leczenie |
Literatura: |
1. Fabiańska-Mitek J, Nowak J. Immunogenetyczne podstawy doboru dawców oraz przeszczepiania komórek krwiotwórczych i narządów. Biblioteka Diagnosty Laboratoryjnego, Warszawa 2007. 2. Fabiańska-Mitek J, Bochenek-Jantczak D, Grajewska A, Wieczorek K. Badania immunohematologiczne i organizacja krwiolecznictwa. Fundacja pro Pharmacia Futura, Warszawa 2017 3. Solnica B. Podstawy serologii grup krwi. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2008. 4. Korsak J, Łętowska M. Transfuzjologia kliniczna. Medica Press Bielsko-Biała 2009 |
Metody i kryteria oceniania: |
Punkty uzyskane na zaliczeniu końcowym (w formie testu wyboru lub pytań otwartych) przelicza się na oceny według następującej skali: Procent punktów 92-100% Bardzo dobry 84-91% Dobry plus 76-83% Dobry 68-75% Dostateczny plus 60-67% Dostateczny 0-59% Niedostateczny Praca w trakcie seminariów– K1-K2, U1-U3, W1-W4 Kolokwium końcowe pisemne – W1-W3, U1 |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.