Higiena i epidemiologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-Lek21HIGI-NJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
|
Nazwa przedmiotu: | Higiena i epidemiologia |
Jednostka: | Katedra Higieny, Epidemiologii, Ergonomii i Kształcenia Podyplomowego |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla 1 semestru 2 roku NWJ kierunku lekarskiego |
Punkty ECTS i inne: |
1.70
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowe zagadnienia z zakresu biologii, mikrobiologii, metodologii badań naukowych, statystyki. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi - udział w wykładach: 18 godz. (z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość) - udział w ćwiczeniach: 12 godz. - konsultacje: 0,5 godz. - przeprowadzenie zaliczenia: 1 godz. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 31,5 godz., co odpowiada 1,3 punktu ECTS. 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 18 godz. - udział w ćwiczeniach: 12 godz. - konsultacje: 0,5 godz. - przygotowanie do ćwiczeń (czytanie wskazanej literatury i przygotowanie opracowań): 3 godz. - przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 8 + 1= 9 godz. Nakład pracy studenta wynosi 42,5 godz., co odpowiada 1,7 punktu ECTS. 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: - czytanie wskazanej literatury naukowej: 4 godz. - udział w wykładach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu epidemiologii i higieny): 10 godz. - udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu epidemiologii i higieny): 8 godz. - przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu epidemiologii i higieny): 4 godz. - konsultacje z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu epidemiologii i higieny): 0,5 godz. Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 26,5 godzin, co odpowiada 1 punktu ECTS 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do zaliczenia: 8+ 1 = 9 godz. (0,4 punktu ECTS) 5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: - udział w ćwiczeniach (w tym zaliczenie praktyczne): 13 godz. = 0,5 punktu ECTS 6. Obciążenie studenta związane z wykorzystaniem kształcenia na odległość: - udział w wykładach: 18 godz. (0,7 punktów ECTS) 7. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Wymienia mierniki stanu zdrowia populacji (G.W1.) W2: Objaśnia znaczenie demografii dla oceny aktualnej i prognozowanej sytuacji zdrowotnej populacji (G.W1.) W3: Omawia wady i zalety badań epidemiologicznych, określa za ich pomocą związek przyczynowo-skutkowy (G.W2.) W4: Charakteryzuje epidemiologię jako podstawowe narzędzie zdrowia publicznego (G.W3.) W5: Opisuje epidemiologię chorób zakaźnych i cywilizacyjnych (G.W3.) W6: Objaśnia zasady planowania działań profilaktycznych chorób cywilizacyjnych i zakaźnych (G.W3.) W7: Interpretuje sytuację epidemiologiczną chorób powszechnie występujących w kraju, w tym choroby zakaźne, niezakaźne, zawodowe. (G.W3., E.W32.) W8: Wymienia czynniki środowiskowe i zawodowe jako czynniki ryzyka chorób i wyjaśnia ich zależności przyczynowo-skutkowe (G.W2., E.W32.) W9: Wyjaśnia rolę nadzoru epidemicznego (G.W3.) W10: Wymienia objawy ostrych zatruć alkoholem, narkotykami, nowymi substancjami psychoaktywnymi, grzybami trującymi (C.W45.) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Ocenia problemy zdrowotne populacji na podstawie analizy struktury demograficznej ludności (G.U1.) U2: Projektuje, interpretuje badanie epidemiologiczne, wykorzystuje je do szacowania związku przyczynowo-skutkowego (G.U2., G.U4.) U3: Oblicza mierniki stanu zdrowia ludności na podstawie dostępnych danych, potrafi je zinterpretować (G.U3.) U4: Zbiera informacje na temat obecności czynników ryzyka chorób cywilizacyjnych oraz potrafi zaplanować działania profilaktyczne na różnym poziomie zapobiegania (G.U2.) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Formułuje wnioski z własnych badań i obserwacji (K_K10) |
Metody dydaktyczne: | Wykłady: - wykład informacyjny z prezentacją multimedialną - wykład problemowy (w tym w oparciu o aspekt naukowy) Ćwiczenia: - sprawozdania pisemne - praca zespołowa - konsultacje |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody służące prezentacji treści |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodami oceny i monitorowania stanu zdrowia populacji oraz zasadami profilaktycznej działalności ochrony zdrowia. |
Pełny opis: |
Wykłady mają na celu zapoznanie studentów z podstawami higieny i epidemiologii. Studenci poznają metody i zasady prowadzenia badań epidemiologicznych oraz mierniki stosowane w ocenie zdrowia populacji. Studenci zapoznają się z zastosowaniami epidemiologii i jej metod w obszarze zdrowia publicznego. Studenci poznają specyfikę epidemiologii chorób zakaźnych, niezakaźnych oraz środowiskowych. Omawiana jest rola oraz struktura nadzoru sanitarno-epidemiologicznego oraz podstawowe zagadnienia demograficzne. Ćwiczenia kształtują umiejętność wykorzystania materiałów epidemiologicznych i demograficznych do analizy zdrowia populacji. Studenci nabywają umiejętności wyliczania i interpretowania wskaźników pozwalających ocenić związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy narażeniem a efektem zdrowotnym, porównują częstotliwość występowania zjawisk zdrowotnych w rożnych populacjach oraz planują działania profilaktyczne na różnym poziomie zapobiegania. |
Literatura: |
Literatura podstawowa : 1.Wojtczak A.: Zdrowie Publiczne – Wyzwanie dla systemów zdrowia XXI wieku, Wydawnictwo PZWL, 2009. Rozdziały: 1; 7; 2.Jerzy Bzdęga, Anita Gębska-Kuczerowska: Epidemiologia w zdrowiu publicznym, PZWL, Warszawa 2010; rozdziały: 2.1; 2.2; 2.5; 3.4; 5; 6. 3. Podręcznik: Kolarzyk E. (red.)”Wybrane problemy higieny i ekologii człowieka” Wyd. UJ, Kraków 2008r. 4. Skrypt: „Wybrane problemy higieny i ekologii człowieka” http://www.e-nujag.cm uj.krakow.pl/materiały/index.php Literatura uzupełniająca: 1. Beaglehole R., Bonita R. Kjellstrom T.: Podstawy epidemiologii. Instytut Medycyny Pracy Im. Prof. Nofera, Łódź 2002 |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: Zaliczenie w formie testu pisemnego (30 pytań testowych obejmujących zagadnienia z wykładów (efekty kształcenia: W1-W10, U1,U4). Tabela ocen: 92-100% Bardzo dobry (5) 84-91% Dobry plus (4,5) 76-83% Dobry (4) 68-75% Dostateczny plus (3,5) 60-67% Dostateczny (3) 0-59% Niedostateczny (2) Przedłużona obserwacja (0-10 punktów; >50%): K1 Ćwiczenia: Raport - teoretyczne przygotowanie i poprawne wykonanie analiz danych na ćwiczeniach wraz z pisemnym sprawozdaniem. Przedłużona obserwacja (0-10 punktów; >50%): K1 |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Klawe | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Andrzejewska, Jacek Klawe, Małgorzata Szady-Grad, Bernadeta Szczepańska, Anna Światły-Figiel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Klawe | |
Prowadzący grup: | Jacek Klawe, Bernadeta Szczepańska, Wioletta Tomaszewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Klawe | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Andrzejewska, Jacek Klawe, Małgorzata Szady-Grad, Justyna Szrajda, Anna Światły-Figiel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodami oceny i monitorowania stanu zdrowia populacji oraz zasadami profilaktycznej działalności ochrony zdrowia. |
|
Pełny opis: |
Wykłady mają na celu zapoznanie studentów z podstawami higieny i epidemiologii. Studenci poznają metody i zasady prowadzenia badań epidemiologicznych oraz mierniki stosowane w ocenie zdrowia populacji. Studenci zapoznają się z zastosowaniami epidemiologii i jej metod w obszarze zdrowia publicznego. Studenci poznają specyfikę epidemiologii chorób zakaźnych, niezakaźnych oraz środowiskowych. Omawiana jest rola oraz struktura nadzoru sanitarno-epidemiologicznego oraz podstawowe zagadnienia demograficzne. Ćwiczenia kształtują umiejętność wykorzystania materiałów epidemiologicznych i demograficznych do analizy zdrowia populacji. Studenci nabywają umiejętności wyliczania i interpretowania wskaźników pozwalających ocenić związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy narażeniem a efektem zdrowotnym, porównują częstotliwość występowania zjawisk zdrowotnych w rożnych populacjach oraz planują działania profilaktyczne na różnym poziomie zapobiegania. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa : 1.Wojtczak A.: Zdrowie Publiczne – Wyzwanie dla systemów zdrowia XXI wieku, Wydawnictwo PZWL, 2009. Rozdziały: 1; 7; 2.Jerzy Bzdęga, Anita Gębska-Kuczerowska: Epidemiologia w zdrowiu publicznym, PZWL, Warszawa 2010; rozdziały: 2.1; 2.2; 2.5; 3.4; 5; 6. 3. Podręcznik: Kolarzyk E. (red.)”Wybrane problemy higieny i ekologii człowieka” Wyd. UJ, Kraków 2008r. 4. Skrypt: „Wybrane problemy higieny i ekologii człowieka” http://www.e-nujag.cm uj.krakow.pl/materiały/index.php Literatura uzupełniająca: 1. Beaglehole R., Bonita R. Kjellstrom T.: Podstawy epidemiologii. Instytut Medycyny Pracy Im. Prof. Nofera, Łódź 2002 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.