Patomorfologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-Lek32PATO-NJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
|
Nazwa przedmiotu: | Patomorfologia |
Jednostka: | Katedra Patomorfologii Klinicznej |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla 3 roku NWJ kierunku lekarskiego |
Strona przedmiotu: | https://www.wl.cm.umk.pl/kizpk/ |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student(ka) rozpoczynający/a kształcenie z przedmiotu patomorfologia powinien/na posiadać wiedzę z zakresu anatomii, histologii, genetyki, biochemii, embriologii, fizjologii i wprowadzenia do patologii na poziomie trzeciego roku studiów medycznych (zgodnie z programem szkolenia kierunku lekarskiego). |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w wykładach 25 godzin - udział w seminariach: 30 godzin - udział w ćwiczeniach: 30 godzin - przeprowadzenie zaliczenia: 3 godziny Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 88 godziny, co odpowiada 3,01 punktom ECTS 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 25 godzin (w trybie synchronicznym) - udział w seminariach: 30 godzin - udział w ćwiczeniach: 30 godzin - przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury, opracowanie zadań): 30 godzin - przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 57 + 3 = 60 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 175 godzin, co odpowiada 6 punktom ECTS 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: - czytanie wskazanej literatury naukowej: 8 godzin - udział w wykładach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu patomorfologii): 30 godzin - udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu patomorfologii): 30 godzin - przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu patomorfologii): 57 godzin Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 131 godzin, co odpowiada 4,29 punktu ECTS 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do zaliczenia: 60 + 3 = 63 godzin (2,16 punktu ECTS) 5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: - udział w ćwiczeniach (w tym zaliczenie praktyczne): 15 + 15 + 1 =31 godzin Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 31 godzin, co odpowiada 1,06 punktu ECTS 6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Rozróżnia etapy cyklu komórkowego, uszkodzenia i naprawy tkanek, procesy adaptacyjne, zwyrodnieniowe, starzenia się komórek, apoptozy i nekrozy, w odniesieniu do obrazu morfologicznego i klinicznego wybranych chorób (B.W18, B.W23, C.W27, C.W28, C.W29, C.W47, C.W48, C.W50) W2: Rozróżnia rolę komórek macierzystych w procesach gojenia i procesach nowotworowych (B.W19) W3: Uzasadnia związek między czynnikami patologicznymi i obrazem morfologicznym wybranych chorób (B.W25, C.W30, C.W32, C.W33, C.W34, C.W45) W4: Klasyfikuje podstawowe choroby wieku dziecięcego i wyjaśnia ich patogenezę (C.W27, C.W9, E.W3, E.W6, E.W37, F.W1) – W5: Wnioskuje patogenezę choroby w oparciu o epidemiologię zarażeń czynnikami patogennymi (C.W13, E.W1, E.W23) – W6: Wymienia typy reakcji nadwrażliwości oraz rozróżnia typy chorób z niedoboru odporności (C.W23, E.W34) W7: Analizuje biologię wybranych nowotworów ze szczególnym uwzględnieniem zagadnienia nadzoru immunologicznego (C.W24, C.W41, C.W42, E.W24, E.W25) – W8: Posługuje się fachowym nazewnictwem patomorfologicznym (C.W26) –W9: Interpretuje prawa pacjenta w odniesieniu do unikatowej dokumentacji medycznej jaką jest ciało człowieka po śmierci oraz utrwalona ludzka tkanka pobrana przyżyciowo (D.W17, G.W5, G.W11) – W10: Klasyfikuje podstawowe choroby układu krążenia, choroby tkanki łącznej, choroby z nadwrażliwości i choroby układu krwiotwórczego osób dorosłych (E.W7) –W11: Opisuje zagadnienia z zakresu szczegółowej patologii narządowej, obrazy makro- i mikroskopowe oraz przebieg kliniczny zmian patomorfologicznych w poszczególnych narządach (C.W31, C.W34) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Analizuje obraz mikroskopowy z mikroskopu świetlnego, w tym przy użyciu mikroskopu świetlnego i na tej podstawie rozróżnia wybrane obrazy i choroby (A.U1, A.U2, C.U9) U2: Analizuje wyniki badań immunohistochemicznych w wybranych jednostkach chorobowych (C.U8) U3: Formułuje wnioski co do rozpoznania choroby na podstawie całości obrazu klinicznego (danych klinicznych, badań radiologicznych, laboratoryjnych i badania patomorfologicznego) (C.U11) - U4: Analizuje patomechanizm wybranych chorób, w tym wstrząsu, i opisuje zmiany w funkcjonowaniu organizmu oraz odpowiedź immunologiczną organizmu pacjenta (C.U12, C.U20). U5: Planuje patomorfologiczną diagnostykę różnicową wybranych chorób dorosłych i dzieci (E.U12) U6: Tworzy skierowanie na wybrane badania patomorfologiczne: histopatologiczne i sekcyjne, tworzy raport synoptyczny w wybranych jednostkach chorobowych oraz raport sekcji zwłok (E.U38) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Ocenia krytycznie źródła informacji medycznej (K_K01) K2: Podejmuje próby rozwiązywania problemów etycznych związanych z diagnostyką patomorfologiczną (K_K02) K3: Wykazuje postawę odnoszącą się do poczucia odpowiedzialności za ludzkie zdrowie i życie oraz stawia dobro pacjenta na pierwszym miejscu (K_K02, K_K04) K4: Wykazuje postawę odnoszącą się do zrozumienia wagi informacji medycznej uzyskanej podczas badania patomorfologicznego i poczucia odpowiedzialności za tą informację (K_K05). K4: Współpracuje z zespołem specjalistów w celu ustalenia ostatecznej diagnozy (K_K06) K5: Wykazuje nawyk samokształcenia (K_K07) K6: Formułuje wnioski z własnych obserwacji (K_K10) |
Metody dydaktyczne: | Wykłady: • wykład informacyjny Seminaria: • analiza przypadków • dyskusja dydaktyczna Ćwiczenia: • pokaz z instruktażem; • ćwiczenia przedmiotowe; • metody symulacyjne (studium przypadku; przypadek symulowany); • dyskusja dydaktyczna • ćwiczenia laboratoryjne |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody służące prezentacji treści |
Skrócony opis: |
Przedmiot Patomorfologia ma na celu naukę i zrozumienie etiologii, patogenezy, zmian morfologicznych i czynnościowych w procesach chorobowych w zakresie szczegółowej patologii narządowej. Tematyka wykładów poświęcona jest wprowadzeniu do patologii narządowej, seminaria i ćwiczenia mikroskopowe mają na celu rozszerzenie wiedzy i dyskusję na tematy poruszone wstępnie na wykładach oraz ćwiczenia laboratoryjne poświęcone są technice przygotowania i opracowania preparatów histopatologicznych oraz technikom z zakresu patologii szczegółowej, immunohstochemii i biologii molekularnej stosowanej w pracowniach patomorfologii. |
Pełny opis: |
Wykłady mają za zadanie zdobycie i utrwalenie wiedzy z zakresu patomorfologii: przyswojenie podstawowej wiedzy z zakresu: Chłoniaków, Patologii przewodu pokarmowego, Patologii układu moczowego, Patologii żeńskiego układu płciowego, Dermatopatologii, Patologii ukł. mięśniowego i szkieletowego, Patologii głowy i szyi oraz Immunohistochemii i technik molekularnych w Patomorfologii. Seminaria mają za zadanie zdobycie i utrwalenie szczegółowej wiedzy oraz dyskusję na temat wybranych zagadnień z zakresu patomorfologii: przyswojenie wiedzy i dyskusja na temat: Patologii wątroby, dróg żółciowych i trzustki, Patologii przewodu pokarmowego, Układu rozrodczego męskiego, elementów Patologii układu sercowo naczyniowego, Patologii układu rozrodczego żeńskiego, Patologii układu oddechowego, Patologii układu dokrewnego, Ośrodkowego układu nerwowego, Patologii układu moczowego, Hematopatologii, Patologii sutka i skóry. Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych z zakresu patologii narządowej: Pobierania materiału tkankowego do badania patomorfologicznego, Analizy badania sekcji zwłok, cytologii ginekologicznej i nie ginekologicznej, praktyczna nauka oceny mikroskopowej, Ćwiczeń laboratoryjnych i naukowych. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1„Patologia Robbinsa” Edra Urban&Partner, Wroclaw 2019 Wydanie 3 (tłumaczenie wydania 10) 2. „Sekcja zwłok. Technika z uwzględnieniem metodyki sądowo-lekarskiej i wskazówek diagnostycznych.” Edmund Chróścielewski, Stefan Raszeja. Wydawnictwo PZWL, Warszawa 1990. Wydanie IV Literatura uzupełniająca: 1. Domagała W.: „Stachury i Domagały PATOLOGIA znaczy słowo o chorobie” (tom 1), PAU, Kraków 2016, wyd.3 2. Domagała W.: „Stachury i Domagały PATOLOGIA znaczy słowo o chorobie” (tom 2), PAU, Kraków 2019, wyd.3 (Zagadnienia dotyczace Patologii narządowej ze szczególnym uwzględnieniem zmian morfologicznych). 3. „Medycyna sądowa” Vincent J. Di Maio, Dominick Di Maio. Wydanie 1 polskie pod red. Barbary Świątek i Zygmunta Przybylskiego, Wrocław 2003. 4. Atlas histopatologiczny wirtualny dostępny na serwerze uczelnianym pod adresem: http://www.patologia.cm.umk.pl/atlas |
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium (0 - 35 punktów), złożone z dwóch części: 1. Teoretycznej: (0-30 punktów): W1 – W10 2. Praktycznej (0-5 punktów): W3, U1 – U5 Wykładówka (0 – 35 punktów): W1 – W10 Sprawdziany pisemne (0-3 punktów): W1 - W10, przeprowadzane na początku każdego seminarium. Przedłużona obserwacja/Aktywność: (0-10 pkt.; > 50%): K1 – K6 Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie sumarycznego pozytywnego wyniku z wejściówek, kolokwium i wykładówki (na poziomie przynajmniej 60%,) oraz pozytywna ocena aktywności. Ocena wystawiana jest na podstawie poniższej skali ocen: Procent punktów Ocena 92≤…<100 Bardzo dobry (5) 88≤…<92 Dobry plus (4,5) 80≤…<88 Dobry (4) 71≤…<80 Dostateczny plus (3,5) 60≤….<71 Dostateczny (3) 0…<60 Niedostateczny (2) 1) Warunkiem dopuszczenia studenta do egzaminu jest uprzednie zaliczenie zajęć obowiązkowych i uzyskanie zaliczenia z przedmiotu (osiągnięcie właściwych efektów kształcenia przypisanych do przedmiotu) 2) Zakres materiału obowiązującego do egzaminu jest zgodny z efektami kształcenia zawartymi w SYLABUSIE i obejmuje wszystkie treści prezentowane podczas wykładów, seminariów i ćwiczeń oraz zawarte w zalecanym piśmiennictwie dla Przedmiotu „Patomorfologia” zarówno w 1 jak i w 2 semestrze 3 roku. 3) Termin egzaminu uzgadniany jest ze starostą roku oraz podawany do wiadomości dla całego roku. 4) Egzamin składa się z dwóch części – sprawdzianu teoretycznego i praktycznego. Część teoretyczna obejmuje treści programowe wszystkich wykładów, seminariów i ćwiczeń (1 i 2 semestr). Test wielokrotnego wyboru składa się z 70 pytań z pięcioma odpowiedziami, z których tylko jedna jest poprawna. Za część teoretyczną można uzyskać 70 pkt. Część ta trwa 70 min. Część praktyczna egzaminu trwa 20 min. i polega na wyświetlaniu 10 obrazów mikroskopowych z 10 pytaniami testowymi lub opisowymi – po 3 pkt dla każdego obrazu. Za część praktyczną można uzyskać 30 pkt. Aby zdać egzamin należy uzyskać 60% z każdej części osobno (praktycznej i teoretycznej) Ocena z egzaminu jest wystawiana wg liczby uzyskanych punktów z całości egzaminu sumarycznie, zgodnie z poniższą tabelą: Procent punktów Ocena 92≤…<100 Bardzo dobry 88≤…<92 Dobry plus 80≤…<88 Dobry 71≤…<80 Dostateczny plus 60≤….<71 Dostateczny 0…<60 Niedostateczny 5) Istnieje możliwość przystąpienia do terminu „0” przy uzyskaniu 90% punktacji z przedmiotów „Patomorfologia” realizowanych w 1 i 2 semestrze. Termin ustalany jest bezpośrednio ze studentami, którzy spełniają wymóg. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Seminarium, 30 godzin
Wykład, 25 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Grzanka | |
Prowadzący grup: | Paulina Antosik, Ewa Domanowska, Dariusz Grzanka, Jakub Jóźwicki, Anna Klimaszewska-Wiśniewska, Kacper Naglik, Izabela Neska-Długosz, Martyna Parol-Kulczyk, Natalia Skoczylas-Makowska, Radosław Wujec, Jan Zabrzyński, Magda Zwolińska | |
Strona przedmiotu: | https://www.wl.cm.umk.pl/kizpk/ | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Przedmiot Patomorfologia ma na celu naukę i zrozumienie etiologii, patogenezy, zmian morfologicznych i czynnościowych w procesach chorobowych w zakresie szczegółowej patologii narządowej. Tematyka wykładów poświęcona jest wprowadzeniu do patologii narządowej, seminaria i ćwiczenia mikroskopowe mają na celu rozszerzenie wiedzy i dyskusję na tematy poruszone wstępnie na wykładach oraz ćwiczenia laboratoryjne poświęcone są technice przygotowania i opracowania preparatów histopatologicznych oraz technikom z zakresu patologii szczegółowej, immunohstochemii i biologii molekularnej stosowanej w pracowniach patomorfologii. |
|
Pełny opis: |
Wykłady mają za zadanie zdobycie i utrwalenie wiedzy z zakresu patomorfologii: przyswojenie podstawowej wiedzy z zakresu: Chłoniaków, Patologii przewodu pokarmowego, Patologii układu moczowego, Patologii żeńskiego układu płciowego, Dermatopatologii, Patologii ukł. mięśniowego i szkieletowego, Patologii głowy i szyi oraz Immunohistochemii i technik molekularnych w Patomorfologii. Seminaria mają za zadanie zdobycie i utrwalenie szczegółowej wiedzy oraz dyskusję na temat wybranych zagadnień z zakresu patomorfologii: przyswojenie wiedzy i dyskusja na temat: Patologii wątroby, dróg żółciowych i trzustki, Patologii przewodu pokarmowego, Układu rozrodczego męskiego, elementów Patologii układu sercowo naczyniowego, Patologii układu rozrodczego żeńskiego, Patologii układu oddechowego, Patologii układu dokrewnego, Ośrodkowego układu nerwowego, Patologii układu moczowego, Hematopatologii, Patologii sutka i skóry. Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych z zakresu patologii narządowej: Pobierania materiału tkankowego do badania patomorfologicznego, Analizy badania sekcji zwłok, cytologii ginekologicznej i nie ginekologicznej, praktyczna nauka oceny mikroskopowej, Ćwiczeń laboratoryjnych i naukowych. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1„Patologia Robbinsa” Edra Urban&Partner, Wroclaw 2019 Wydanie 3 (tłumaczenie wydania 10) 2. „Sekcja zwłok. Technika z uwzględnieniem metodyki sądowo-lekarskiej i wskazówek diagnostycznych.” Edmund Chróścielewski, Stefan Raszeja. Wydawnictwo PZWL, Warszawa 1990. Wydanie IV Literatura uzupełniająca: 1. Domagała W.: „Stachury i Domagały PATOLOGIA znaczy słowo o chorobie” (tom 1), PAU, Kraków 2016, wyd.3 2. Domagała W.: „Stachury i Domagały PATOLOGIA znaczy słowo o chorobie” (tom 2), PAU, Kraków 2019, wyd.3 (Zagadnienia dotyczace Patologii narządowej ze szczególnym uwzględnieniem zmian morfologicznych). 3. „Medycyna sądowa” Vincent J. Di Maio, Dominick Di Maio. Wydanie 1 polskie pod red. Barbary Świątek i Zygmunta Przybylskiego, Wrocław 2003. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Seminarium, 30 godzin
Wykład, 25 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Grzanka | |
Prowadzący grup: | Paulina Antosik, Ewa Domanowska, Justyna Durślewicz, Dariusz Grzanka, Jakub Jóźwicki, Anna Klimaszewska-Wiśniewska, Damian Łukasik, Kacper Naglik, Izabela Neska-Długosz, Natalia Skoczylas-Makowska, Anna Tomczak, Radosław Wujec | |
Strona przedmiotu: | https://www.wl.cm.umk.pl/kizpk/ | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Przedmiot Patomorfologia ma na celu naukę i zrozumienie etiologii, patogenezy, zmian morfologicznych i czynnościowych w procesach chorobowych w zakresie szczegółowej patologii narządowej. Tematyka wykładów poświęcona jest wprowadzeniu do patologii narządowej, seminaria i ćwiczenia mikroskopowe mają na celu rozszerzenie wiedzy i dyskusję na tematy poruszone wstępnie na wykładach oraz ćwiczenia laboratoryjne poświęcone są technice przygotowania i opracowania preparatów histopatologicznych oraz technikom z zakresu patologii szczegółowej, immunohstochemii i biologii molekularnej stosowanej w pracowniach patomorfologii. |
|
Pełny opis: |
Wykłady mają za zadanie zdobycie i utrwalenie wiedzy z zakresu patomorfologii: przyswojenie podstawowej wiedzy z zakresu: Chłoniaków, Patologii przewodu pokarmowego, Patologii układu moczowego, Patologii żeńskiego układu płciowego, Dermatopatologii, Patologii ukł. mięśniowego i szkieletowego, Patologii głowy i szyi oraz Immunohistochemii i technik molekularnych w Patomorfologii. Seminaria mają za zadanie zdobycie i utrwalenie szczegółowej wiedzy oraz dyskusję na temat wybranych zagadnień z zakresu patomorfologii: przyswojenie wiedzy i dyskusja na temat: Patologii wątroby, dróg żółciowych i trzustki, Patologii przewodu pokarmowego, Układu rozrodczego męskiego, elementów Patologii układu sercowo naczyniowego, Patologii układu rozrodczego żeńskiego, Patologii układu oddechowego, Patologii układu dokrewnego, Ośrodkowego układu nerwowego, Patologii układu moczowego, Hematopatologii, Patologii sutka i skóry. Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych z zakresu patologii narządowej: Pobierania materiału tkankowego do badania patomorfologicznego, Analizy badania sekcji zwłok, cytologii ginekologicznej i nie ginekologicznej, praktyczna nauka oceny mikroskopowej, Ćwiczeń laboratoryjnych i naukowych. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1„Patologia Robbinsa” Edra Urban&Partner, Wroclaw 2019 Wydanie 3 (tłumaczenie wydania 10) 2. „Sekcja zwłok. Technika z uwzględnieniem metodyki sądowo-lekarskiej i wskazówek diagnostycznych.” Edmund Chróścielewski, Stefan Raszeja. Wydawnictwo PZWL, Warszawa 1990. Wydanie IV Literatura uzupełniająca: 1. Domagała W.: „Stachury i Domagały PATOLOGIA znaczy słowo o chorobie” (tom 1), PAU, Kraków 2016, wyd.3 2. Domagała W.: „Stachury i Domagały PATOLOGIA znaczy słowo o chorobie” (tom 2), PAU, Kraków 2019, wyd.3 (Zagadnienia dotyczace Patologii narządowej ze szczególnym uwzględnieniem zmian morfologicznych). 3. „Medycyna sądowa” Vincent J. Di Maio, Dominick Di Maio. Wydanie 1 polskie pod red. Barbary Świątek i Zygmunta Przybylskiego, Wrocław 2003. 4. Atlas histopatologiczny wirtualny dostępny na serwerze uczelnianym pod adresem: http://www.patologia.cm.umk.pl/atlas |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Seminarium, 30 godzin
Wykład, 25 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Grzanka | |
Prowadzący grup: | Paulina Antosik, Ewa Chmielowska, Ewa Domanowska, Dariusz Grzanka, Jakub Jóźwicki, Anna Klimaszewska-Wiśniewska, Kacper Naglik, Izabela Neska-Długosz, Natalia Skoczylas-Makowska, Radosław Wujec, Magda Zwolińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.