Genoterapia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-Lek3GENO-NJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
|
Nazwa przedmiotu: | Genoterapia |
Jednostka: | Katedra Chorób Płuc, Nowotworów i Gruźlicy |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla 3 roku NWJ kierunku lekarskiego |
Punkty ECTS i inne: |
1.60
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student(ka) rozpoczynający/a kształcenie z przedmiotu Genoterapia powinien/na posiadać wiedzę i umiejętności zdobyte uprzednio na zajęciach biologii molekularnej, biochemii oraz podstaw genetyki. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w wykładach: 6 godzin - udział w seminariach: 6 godzin - udział w ćwiczeniach: 18 godzin - konsultacje: 1 godzina Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 31 godziny, co odpowiada 1,24 punktu ECTS 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 6 godzin - udział w seminariach: 6 godzin - udział w ćwiczeniach: 18 godzin - konsultacje: 1 godzina - przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie literatury): 4 godziny - przygotowanie do zaliczenia = 5 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 40 godzin, co odpowiada 1,6 punktów ECTS 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: - czytanie wskazanej literatury naukowej: 3 godziny - udział w wykładach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu terapii genowej): 3 godziny - udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu terapii genowej): 10 godzin - przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu terapii genowej): 5 godzin Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 21 godzin, co odpowiada 0,84 punktu ECTS 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do zaliczenia: 5 godzin (0,2 punktu ECTS) 5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: - udział w ćwiczeniach: 18 godzin Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 18 godzin, co odpowiada 0,72 punktu ECTS 6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Zna genetyczne i epigenetyczne mechanizmy onkogenezy; Wyjaśnia związek z klinikami i strategiami terapeutycznymi (C.W11, C.W42) W2: Zna zaawansowane techniki, narzędzia i wskazania do terapii genowej (C.W1) W3: Wyjaśnia mechanizmy narzędzi do terapii genowej w przykładach klinicznych (C.W42). W4: Wymienia leki skonstruowane dzięki terapii genowej, przeznaczone do terapii konwencjonalnej oraz wskazania do ich stosowania (C.W41). W5: Wyjaśnia mechanizmy działania szczepionek oraz podstawy przeprogramowania limfocytów T tak, aby stały się narzędziem immunoterapii genowej raka przeciwnowotworowych (C.W11). W6: Przedstawia zalety, wady i zagrożenia terapii genowej (C.W42). W7: Opisuje najbardziej obiecujące perspektywy terapii genowej, immunoterapii (C.W41, C.W42). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: potrafi zastosować techniki immunoterapii i terapii genowej do wytłumaczenia działania leków/szczepionek przeciwnowotworowych (C.U8) U2: Potrafi zaplanować i wybrać odpowiednią terapię genową lub technikę immunoterapii (C.U14). U3: Potrafi interpretować wyniki i wnioskować o skuteczności technik transfekcji terapii genowej (B.U12) U4: Potrafi korzystać z Internetu w celu wyszukiwania aktualnych prób terapii genowej i projektowania prostych eksperymentów terapii genowej (C.U17) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Akceptuje potrzebę standardów etycznych w terapii genowej i podejmuje próby rozwiązywania problemów etycznych związanych z terapią genową (K.K8) K2: wykazuje nawyk samokształcenia i wypracowuje dobre nawyki pracy w grupie (K.K7) |
Metody dydaktyczne: | Wykłady: - wykład podający wspomagany technikami multimedialnymi - wykład informacyjny - wykład problemowy Seminaria: - dyskusja dydaktyczna - analiza przypadków Ćwiczenia: - ćwiczenia laboratoryjne - dyskusja dydaktyczna - praca indywidualna - praca w grupach |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zaprezentowanie podstawowych informacji z zakresu terapii genowej i immunoterapii genowej, umożliwiających rozwiązywanie problemów o charakterze praktycznym, w szczególności próby leczenia chorób nowotworowych z wykorzystaniem terapii genowej (TG) i immunoterapii genowej. Podstawy teoretyczne prezentowane w trakcie wykładów obejmują definicje, strategie, techniki oraz narzędzia TG, jak również przykłady leczonych chorób i prób klinicznych. Zaplanowane zajęcia praktyczne mają na celu zaznajomienie studentów z podstawowymi technikami laboratoryjnymi stosowanymi w terapii genowej i immunoterapii, w szczególności z zasadami transfekcji komórek docelowych. |
Pełny opis: |
Wykłady (6 godzin) mają za zadanie zdobycie i utrwalenie wiedzy z zakresu podstawowych pojęć i zagadnień dotyczących terapii genowej (TG) i immunoterapii: przyswojenie podstawowej wiedzy z zakresu technik leczenia in vivo oraz ex vivo, wektorów wirusowych i plazmidów, jako narzędzi terapii genowej; wykorzystania ludzkich komórek w inżynierii genetycznej; zapoznanie się z technikami wykorzystującymi oligonukleotydy antysensowe, siRNA oraz aptamery w terapii genowej, poznanie genów modyfikowanych przez terapię genową - przykłady i konkretne choroby. Wykłady obejmują przedstawienie przykładowych badań klinicznych wykorzystujących techniki TG w leczeniu chorób onkologicznych i układu krążenia. Seminria (6 godzin) pozwolą zapoznać studentów z wybranymi metodami terapii genowej w kontekście klinicznym oraz przedstawić metody immunoterapii genowej stosowane w praktycznych problemach, ze szczególnym uwzględnieniem TSA i TAA (w tym układu: czynnik wzrostu i jego receptor) jako celów układu immunologicznego. Przedstawione zostaną przykłady szczepionek przeciwnowotworowych, w tym technika CART. Sposoby supresjonowania onkogenów i związek z immunoterapią. Omówione zostaną techniki oceny skuteczności hamowania onkogenów w hodowlach komórkowych, zastosowanie cytometrii przepływowej. Ćwiczenia (18 godzin) poświęcone są nabyciu umiejętności z zakresu dobrania i zastosowania technik terapii genowej. Studenci poznają zasady prowadzenia hodowli ustalonych i pierwotnych ludzkich linii komórkowych; zasady interferencji RNA oraz zasady przeprowadzania transfekcji wybranych nowotworowych linii komórkowych z użyciem sekwencji siRNA wyciszających docelowe onkogeny, a także dokonają oceny wydajności wyciszenia ekspresji docelowego onkogenu z użyciem technik immunofluorescencyjnych. Poznają zasady izolacji komórek mononuklearnych w celu wygenerowania komórek dendrytycznych i zakładania „hodowli podwójnych” z komórkami nowotworowymi, aby uzyskać hybrydę stanowiącą podstawę szczepionki przeciwnowotworowej. Przygotują projekt zaliczeniowy na temat dotyczący wyboru i zastosowania odpowiedniej techniki terapii genowej lub immunoterapii w wybranej jednostce chorobowych oraz opisu działania, potencjalnych efektów leczenia i monitorowania terapii, jej wad i zalet, z poradą i pod kontrolą prowadzącego zajęcia. |
Literatura: |
- Giacca M: Gene Therapy. Springer-Verlag Italia, Mediolan 2010 - Walther W, Stein US: Gene Therapy of Cancer. Methods and Protocols. Second Edition, Berlin Germany 2009 - Regulatory Aspects of Gene Therapy and Cell Therapy Products [electronic resource]: A Global Perspective / edited by Maria Cristina Galli, Mercedes Serabian. Galli, Maria Cristina 1st ed. 2015 - Biotechnology in the modern medicinal system: advances in gene therapy, immunotherapy, and targeted drug delivery / edited by Rajesh K. Kesharwani et al. 2022; First edition - In Vivo and Ex Vivo Gene Therapy for Inherited and Non-Inherited Disorders / edited by Houria Bachtarzi. 2019 - Szala S: Terapia genowa, PWN, Warszawa 2003. - Patofizjologia nowotworów. W: Patofizjologia. Podręcznik dla studentów. Pod red. Maślińskiego, PZWL, Warszawa 2009; - Stokłosowa S: Hodowla komórek i tkanek, PWN, Warszawa 2004 - Bal J: Biologia molekularna w medycynie, Elementy genetyki molekularnej PWN, Warszawa, 2011 - Aktualna wiedza z czasopisma: Human gene therapy. Part B. Methods. - Materiały pomocnicze do zajęć dostępne w Zakładzie Genoterapii |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie przedmiotu odbywa się na podstawie aktywności studenta na zajęciach, przedłużonej obserwacji kompetencji społecznych, sprawdzianu oraz opracowania projektu w formie prezentacji multimedialnej. 1. Sprawdzian pisemny podczas ćwiczeń składa się z 10 pytań otwartych, za które można uzyskać łącznie 10 punktów (0-10 pkt). Sprawdzian pisemny obejmuje tematykę przedstawianą na ćwiczeniach; W2-W4, W6 2. Aktywność w dyskusji podczas seminarium (0-5 pkt); W1, W5 3. Prezentacja multimedialna na temat wyboru i zastosowania odpowiedniej techniki terapii genowej lub immunoterapii w wybranych jednostkach chorobowych oraz opisu działania, potencjalnych efektów leczenia i monitorowania terapii, jej wad i zalet. Maksymalnie za zrealizowanie projektu można uzyskać 65 punktów (0-65 pkt); W1-W7, U1-U4, K1, K2 Podczas wszystkich zajęć - przedłużona obserwacja kompetencji społecznych (T/N): K01-K02 Łączna liczba możliwych do uzyskania punktów podczas zajęć z przedmiotu Genoterapia to 80 punktów. Warunkiem zaliczenia końcowego przedmiotu i tym samym dopuszczenia do zaliczenia modułu jest uzyskanie 60% z łącznej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zajęć. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
Seminarium, 6 godzin
Wykład, 6 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Kopiński | |
Prowadzący grup: | Arkadiusz Goede, Piotr Kopiński, Ewelina Wędrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
Seminarium, 6 godzin
Wykład, 6 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Kopiński | |
Prowadzący grup: | Arkadiusz Goede, Piotr Kopiński, Ewelina Wędrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.