Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Propedeutyka chorób wewnętrznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1600-Lek3PCHWK-J
Kod Erasmus / ISCED: 12.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0912) Medycyna Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Propedeutyka chorób wewnętrznych
Jednostka: Katedra Kardiologii i Chorób Wewnętrznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Student posiada wiedzę z anatomii, fizjologii, patofizjologii oraz podstaw medycyny klinicznej.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1.Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.):

-wykłady – 6 godzin (w powiązaniu z innymi jednostkami 35 godzin)

-ćwiczenia - 50 godzin (w tym 3 godziny w Centrum Symulacji Medycznych)

-konsultacje 0,5 godziny

-zaliczenie 0,5 godziny


Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 86 godziny, co odpowiada 3,44 punktom ECTS



2. Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w wykładach: 35 godzin (jednostka realizuje 6 godzin)

- udział w ćwiczeniach: 50 godzin (w tym 6 godzin realizowanych w Centrum Symulacji Medycznych)

- przygotowanie do ćwiczeń: 10 godzin

- opracowanie historii choroby: 5 godzin

- czytanie wskazanej literatury: 5 godzin

- konsultacje: 0,5 godziny

- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 20 + 0,5 = 20,5 godziny


Łączny nakład pracy studenta wynosi 126 godziny, co odpowiada 5,04 punktom ECTS


3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie dotyczy


4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:

- przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 20 + 0,5 = 20,5 godzin (0,82 punktu ECTS)


5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:

- udział w ćwiczeniach: 50 godzin

Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 50 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS


6. Bilans nakładu pracy studenta poświęcony zdobywaniu kompetencji społecznych w zakresie ćwiczeń.

Kształcenie w dziedzinie afektywnej poprzez proces samokształcenia:

-przygotowanie do ćwiczeń: 15 godzin,

-opracowanie historii choroby 5 godzin

Łączny nakład pracy studenta poświęcony zdobywaniu kompetencji społecznych wynosi 20 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS co odpowiada 0,8 punktów ECTS


7. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:

Praktyka wakacyjna w oddziale chorób wewnętrznych 4 tyg. (120 godzin)


Efekty uczenia się - wiedza:

W1: wymienia uwarunkowania środowiskowe i epidemiologiczne najczęstszych chorób wewnętrznych (E

K_W01)

W2: wymienia przyczyn i objawy oraz metody diagnozowania najczęstszych chorób wewnętrznych (C K_W33)

W3: uzasadnia odchylenia w badaniu przedmiotowym w odniesieniu do anatomii prawidłowej człowieka (A K_U03)

W4: wymienia wartości prawidłowe podstawowych parametrów oceniających funkcję poszczególnych układów i narządów (B K_W29)

W5: uzasadnia wskazania i przeciwskazania do wykonania inwazyjnych procedur diagnostycznych i leczniczych (F K_W03)


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: wykonuje badanie podmiotowe pacjenta (EK_U01)

U2: przeprowadza ogólne badanie przedmiotowe (E K_U03)

U3: przeprowadza ocenę stanu ogólnego oraz stanu przytomności i świadomości pacjenta (E K_U07)

U4: przeprowadza prostą diagnostykę różnicową najczęstszych objawów występujących w chorobach wewnętrznych (EK_U12)

U5: przeprowadza samodzielnie pomiary temperatury ciała, tętna, ciśnienia tętniczego, monitoruje parametrów życiowe przy pomocy kardiomonitora i pulsoksymetrii (E K_U29)


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Akceptuje zasadę zachowania tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta (K_K06)

K2: Wykazuje nawyk samokształcenia się (K_K01)



Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)

Metody dydaktyczne poszukujące:

-ćwiczeniowa, studium przypadku, obserwacji

- dyskusja dydaktyczna

- analiza przypadków

- prezentacja badania podmiotowego i przedmiotowego

- ćwiczenie praktyczne umiejętności samodzielnego zbierania wywiadu oraz badania fizykalnego



Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz
- symulacyjna (gier symulacyjnych)

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- studium przypadku

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- gry i symulacje
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji

Skrócony opis:

Przedmiot przygotowuje studentów do zajęć klinicznych z chorób wewnętrznych.

Pełny opis:

Zajęcia prowadzone są w formie wykładów i ćwiczeń.

Tematyka wykładów obejmuje wybrane zagadnienia z zakresu nefrologii i nadciśnienia tętniczego.

Ćwiczenia prowadzone są przy łóżku chorego.

W czasie ćwiczeń studenci zapoznają się z prawidłową techniką przeprowadzania badania podmiotowego i przedmiotowego w zakresie chorób wewnętrznych. Zdobywają wiedzę na temat symptomatologii chorób wewnętrznych oraz interpretacji wyników badań diagnostycznych. Asystują w czasie procedur diagnostycznych i zabiegach lekarskich. Zdobywają umiejętność prawidłowego rozumowania lekarskiego i prowadzenia diagnostyki różnicowej. Zapoznawani są z prawidłowym prowadzeniem dokumentacji lekarskiej.

Literatura:

1.Choroby wewnętrzne pod redakcją Andrzeja Szczeklika, Med. Prakt., Kraków, wydanie aktualne

2.Badanie kliniczne Macleoda. red. Douglas G., Nicol F, Robertson C., wyd. Elsevier Urban&Partner, Wrocław 2010

3.Wywiad i badanie przedmiotowe. Maxwell A. Allan, James Marsh, Wyd. Medyczne Urban & Partner, Wrocław 2004

4.Choroby Wewnętrzne pod red. F. Kokota, PZWL 2001

Metody i kryteria oceniania:

Opracowanie historii choroby (0-10 punktów, >60%): U1-U5

Kolokwium końcowe (0–20 punktów; >56%): W1–W5.

<12 niezaliczone

 12 ZALICZONE

Przedłużona obserwacja (0–10 punktów; > 50%): K1–K2

Student(ka) otrzyma zaliczenie przedmiotu uzyskując zaliczenie opracowanej historii choroby, pozytywną ocenę z kolokwium końcowego oraz pozytywną ocenę w zakresie kompetencji społecznych.

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)