Propedeutyka chorób wewnętrznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-Lek3PCHWK-J |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
|
Nazwa przedmiotu: | Propedeutyka chorób wewnętrznych |
Jednostka: | Katedra Kardiologii i Chorób Wewnętrznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student posiada wiedzę z anatomii, fizjologii, patofizjologii oraz podstaw medycyny klinicznej. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1.Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.): -wykłady – 6 godzin (w powiązaniu z innymi jednostkami 35 godzin) -ćwiczenia - 50 godzin (w tym 3 godziny w Centrum Symulacji Medycznych) -konsultacje 0,5 godziny -zaliczenie 0,5 godziny Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 86 godziny, co odpowiada 3,44 punktom ECTS 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 35 godzin (jednostka realizuje 6 godzin) - udział w ćwiczeniach: 50 godzin (w tym 6 godzin realizowanych w Centrum Symulacji Medycznych) - przygotowanie do ćwiczeń: 10 godzin - opracowanie historii choroby: 5 godzin - czytanie wskazanej literatury: 5 godzin - konsultacje: 0,5 godziny - przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 20 + 0,5 = 20,5 godziny Łączny nakład pracy studenta wynosi 126 godziny, co odpowiada 5,04 punktom ECTS 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie dotyczy 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 20 + 0,5 = 20,5 godzin (0,82 punktu ECTS) 5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: - udział w ćwiczeniach: 50 godzin Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 50 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS 6. Bilans nakładu pracy studenta poświęcony zdobywaniu kompetencji społecznych w zakresie ćwiczeń. Kształcenie w dziedzinie afektywnej poprzez proces samokształcenia: -przygotowanie do ćwiczeń: 15 godzin, -opracowanie historii choroby 5 godzin Łączny nakład pracy studenta poświęcony zdobywaniu kompetencji społecznych wynosi 20 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS co odpowiada 0,8 punktów ECTS 7. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: Praktyka wakacyjna w oddziale chorób wewnętrznych 4 tyg. (120 godzin) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: wymienia uwarunkowania środowiskowe i epidemiologiczne najczęstszych chorób wewnętrznych (E K_W01) W2: wymienia przyczyn i objawy oraz metody diagnozowania najczęstszych chorób wewnętrznych (C K_W33) W3: uzasadnia odchylenia w badaniu przedmiotowym w odniesieniu do anatomii prawidłowej człowieka (A K_U03) W4: wymienia wartości prawidłowe podstawowych parametrów oceniających funkcję poszczególnych układów i narządów (B K_W29) W5: uzasadnia wskazania i przeciwskazania do wykonania inwazyjnych procedur diagnostycznych i leczniczych (F K_W03) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: wykonuje badanie podmiotowe pacjenta (EK_U01) U2: przeprowadza ogólne badanie przedmiotowe (E K_U03) U3: przeprowadza ocenę stanu ogólnego oraz stanu przytomności i świadomości pacjenta (E K_U07) U4: przeprowadza prostą diagnostykę różnicową najczęstszych objawów występujących w chorobach wewnętrznych (EK_U12) U5: przeprowadza samodzielnie pomiary temperatury ciała, tętna, ciśnienia tętniczego, monitoruje parametrów życiowe przy pomocy kardiomonitora i pulsoksymetrii (E K_U29) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Akceptuje zasadę zachowania tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta (K_K06) K2: Wykazuje nawyk samokształcenia się (K_K01) |
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne podające: - wykład informacyjny (konwencjonalny) Metody dydaktyczne poszukujące: -ćwiczeniowa, studium przypadku, obserwacji - dyskusja dydaktyczna - analiza przypadków - prezentacja badania podmiotowego i przedmiotowego - ćwiczenie praktyczne umiejętności samodzielnego zbierania wywiadu oraz badania fizykalnego |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - gry i symulacje |
Skrócony opis: |
Przedmiot przygotowuje studentów do zajęć klinicznych z chorób wewnętrznych. |
Pełny opis: |
Zajęcia prowadzone są w formie wykładów i ćwiczeń. Tematyka wykładów obejmuje wybrane zagadnienia z zakresu nefrologii i nadciśnienia tętniczego. Ćwiczenia prowadzone są przy łóżku chorego. W czasie ćwiczeń studenci zapoznają się z prawidłową techniką przeprowadzania badania podmiotowego i przedmiotowego w zakresie chorób wewnętrznych. Zdobywają wiedzę na temat symptomatologii chorób wewnętrznych oraz interpretacji wyników badań diagnostycznych. Asystują w czasie procedur diagnostycznych i zabiegach lekarskich. Zdobywają umiejętność prawidłowego rozumowania lekarskiego i prowadzenia diagnostyki różnicowej. Zapoznawani są z prawidłowym prowadzeniem dokumentacji lekarskiej. |
Literatura: |
1.Choroby wewnętrzne pod redakcją Andrzeja Szczeklika, Med. Prakt., Kraków, wydanie aktualne 2.Badanie kliniczne Macleoda. red. Douglas G., Nicol F, Robertson C., wyd. Elsevier Urban&Partner, Wrocław 2010 3.Wywiad i badanie przedmiotowe. Maxwell A. Allan, James Marsh, Wyd. Medyczne Urban & Partner, Wrocław 2004 4.Choroby Wewnętrzne pod red. F. Kokota, PZWL 2001 |
Metody i kryteria oceniania: |
Opracowanie historii choroby (0-10 punktów, >60%): U1-U5 Kolokwium końcowe (0–20 punktów; >56%): W1–W5. <12 niezaliczone 12 ZALICZONE Przedłużona obserwacja (0–10 punktów; > 50%): K1–K2 Student(ka) otrzyma zaliczenie przedmiotu uzyskując zaliczenie opracowanej historii choroby, pozytywną ocenę z kolokwium końcowego oraz pozytywną ocenę w zakresie kompetencji społecznych. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.