Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Zdrowie publiczne z elementami higieny i epidemiologii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1600-Lek3ZPEH-J
Kod Erasmus / ISCED: 12.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0912) Medycyna Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Zdrowie publiczne z elementami higieny i epidemiologii
Jednostka: Katedra Higieny, Epidemiologii i Ergonomii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Podstawowe zagadnienia z zakresu biologii, mikrobiologii, metodologii badań naukowych, statystyki

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi

- udział w wykładach : 35 h

- udział w ćwiczeniach :15 h

- konsultacje: 5

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 55h, co odpowiada 2 punktom ECTS.

2. Samodzielna praca studenta:

- przygotowanie do ćwiczeń: 10h

- czytanie wskazanej literatury i przygotowanie opracowań: 15h

- przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 10h

Nakład pracy studenta wynosi 35 godzin, co odpowiada 1 punktom ECTS.

Łączny nakład pracy studenta wynosi 90 godzin , co odpowiada 3 punktom ECTS


Efekty uczenia się - wiedza:

Student:

W.1. Zna metody oceny stanu zdrowia jednostki i populacji, różne systemy klasyfikacji chorób i procedur medycznych

(G. W1):

W.2. Zna sposoby identyfikacji i badania czynników ryzyka, wady i zalety różnego typu badań epidemiologicznych oraz miary świadczące o obecności zależności przyczynowo-skutkowej

(G. W2);

W.3. zna epidemiologię chorób zakaźnych i przewlekłych, sposoby zapobiegania ich występowaniu na różnych etapach naturalnej historii choroby oraz rolę nadzoru epidemiologicznego; (G.W3)

W.4. zna pojęcie zdrowia publicznego, jego cele, zadania, a także strukturę i organizację systemu ochrony zdrowia na poziomie krajowym i globalnym oraz wpływ uwarunkowań ekonomicznych na możliwości ochrony zdrowia (G. W4)

W.5. zna zasady promocji zdrowia, jej zadania oraz główne kierunki działania, ze szczególnym uwzględnieniem znajomości roli elementów zdrowego stylu życia (G.W5)

W.6. zna podstawowe regulacje dotyczące organizacji i finansowania służby zdrowia, powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego oraz zasady organizacji przedsiębiorstw podmiotu leczniczego (G.W7.)

W.7. interpretuje miary częstości występowania chorób i niepełnosprawności, ocenia sytuację epidemiologiczną chorób powszechnie występujących w kraju; (G.W13)


Efekty uczenia się - umiejętności:

Student:

U1. opisuje strukturę demograficzną ludności i na tej podstawie ocenia problemy zdrowotne populacji; (G.U1)

U2. zbiera informacje na temat obecności czynników ryzyka chorób zakaźnych i przewlekłych oraz planuje działania profilaktyczne na różnym poziomie zapobiegania (G.U2)

U3. potrafi odnaleźć odpowiednie akty prawne zawierające normy dotyczące udzielania świadczeń zdrowotnych i wykonywania zawodu lekarza; (G.U3.)

U.4. wyjaśnia osobom korzystającym ze świadczeń medycznych ich podstawowe uprawnienia oraz podstawy prawne udzielania tych świadczeń (G.U4)


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Student:

Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób;

Posiada świadomość własnych ograniczeń i umiejętność stałego dokształcania się


Metody dydaktyczne:

- wykład informacyjny z prezentacją multimedialną

- sprawozdania pisemne, dyskusja dydaktyczna, analiza przypadku, opracowania, praca zespołowa

- konsultacje


Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zasadami profilaktycznej działalności służby zdrowia, oceny i monitorowania stanu zdrowia jednostki i populacji oraz z możliwościami wykorzystania danych epidemiologicznych przy ocenie i planowaniu usług medycznych. Studentom zostaną przedstawione zagadnienia dotyczące strategii działania w dziedzinie zdrowia publicznego, systemów zdrowotnych oraz najważniejszych w Polsce i na świecie problemów zdrowia publicznego. Studenci przyswoją wiadomości dotyczące epidemiologii chorób niezakaźnych i zakaźnych, szczepień ochronnych, medycyny pracy, higieny pracy oraz zasad zgłaszania, rozpoznawania, rejestracji i uznawania chorób zawodowych.

Na ćwiczeniach kształtowane będą umiejętności rozpoznawania stanu zagrożenia zdrowotnego oraz umiejętności interpretacji danych demograficznych, epidemiologicznych oraz wyników badań czynników środowiskowych.

Pełny opis:

Wykłady mają na celu zapoznanie studentów z metodami oceny stanu zdrowia oraz potrzeb zdrowotnych populacji, określania potrzeb opieki zdrowotnej oraz promowania zdrowia ludności.

1.Zdrowie publiczne, higiena i epidemiologia - podstawowe pojęcia i definicje. przedmiot, miejsce w medycynie, pojęcie zdrowia, uwarunkowania stanu zdrowia

2.Strategia działania w dziedzinie zdrowia publicznego.

3.Systemy zdrowotne. Organizacja i finansowanie służby zdrowia. Polityka zdrowotna UE.

4.Społeczne i ekonomiczne uwarunkowania zdrowia. Społeczne przyczyny chorób

5.Rola i struktura nadzoru epidemiologicznego.

6.Epidemiologia chorób zakaźnych. Sposoby zapobiegania ich występowania na różnych etapach naturalnej historii choroby.

7.Epidemiologia chorób niezakaźnych. Sposoby zapobiegania ich występowania na różnych etapach naturalnej historii choroby.

8.Nowopojawiające się i nawracające choroby zakaźne jako jedno z największych zagrożeń zdrowia publicznego

9.Epidemiologia środowiskowa i chorób zawodowych

10.Epidemiologia zakażeń szpitalnych

11.Epidemiologia zatruć pokarmowych, z uwzględnieniem zatruć grzybami.

12.Wybrane zagadnienia promocji zdrowia rodziny. Polityka prorodzinna

13.Promocja zdrowia i profilaktyka – w szczególności chorób sercowo-naczyniowych i nowotworowych.

14. Klasyfikacja chorób i procedur medycznych

Ćwiczenia kształtują umiejętności wykorzystania materiałów epidemiologicznych i statystycznych do analizy zdrowia populacji. W trakcie zajęć analizowane są standardowe metod badań epidemiologicznych oraz czynniki ryzyka chorób zakaźnych i cywilizacyjnych. Studenci nabędą umiejętności: oceny wpływu czynników środowiskowych na zdrowie, oceny sposobu odżywiania i stan odżywienia organizmu; prowadzenia dochodzenia epidemiologicznego w przypadku konkretnej choroby; wykorzystywania informacji epidemiologicznej do oceny sytuacji zdrowotnej.

1.Metody badań epidemiologicznych. Mierniki stanu zdrowia populacji.

2.Zasady planowania działań profilaktycznych na różnym poziomie zapobiegania

3.Proces epidemiczny. Dochodzenie epidemiologiczne w przypadku konkretnej choroby.

4.Zasady racjonalnego żywienia, podstawy układania jadłospisu

5.Analiza struktury demograficznej ludności i ocena problemów zdrowotnych populacji

6.Zapobieganie chorobom zakaźnym: kalendarz szczepień obowiązkowych, szczepienia dodatkowe a choroby tropikalne

Literatura:

I. Piśmiennictwo zalecane :

1.Praca zbiorowa pod red. Antoniego Czupryny, Stefana Paździocha, Andrzeja Rysia, W. Cezarego Włodarczyka: Zdrowie Publiczne - wybrane zagadnienia. Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne „Vesalius” Kraków 2001.

2. Kulik T.B, Latalski M.: Zdrowie publiczne, Czelej, Lublin 2002

3. Jędrychowski W. Epidemiologia w medycynie klinicznej i zdrowiu publicznym. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego 2010

4. Jerzy Bzdęga, Anita Gębska-Kuczerowska: Epidemiologia w zdrowiu publicznym, PZWL, Warszawa 2010

5. Beaglehole R., Bonita R. Kjellstrom T.: Podstawy epidemiologii. Instytut Medycyny Pracy Im. Prof. Nofera, Łódź 2002

6. Wojtczak A.: Zdrowie Publiczne – Wyzwanie dla systemów zdrowia XXI wieku, Wydawnictwo PZWL, 2009

7. Heczko P.: Zakażenia szpitalne, PZWL

8. Woynarowska B. Edukacja zdrowotna. Podręcznik akademicki. PWN, Warszawa 2012

II. Literatura uzupełniająca:

1.Jethon Z (red.). Medycyna zapobiegawcza i środowiskowa. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 1997

2.Kolarczyk E (red.). Wybrane problemy higieny i ekologii człowieka. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2008

3.Karczewski J (red.). Higiena. Wydawnictwo Lekarskie

PZWL, Lublin 2002

4. Jarosz M (red.). Normy żywienia człowieka. Podstawy prewencji otyłości i chorób niezakaźnych. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2000

5.Felicja Lwow; Andrzej Milewicz: Promocja zdrowia - podręcznik dla studentów i lekarzy rodzinnych, URBAN & PARTNER, 2004

Metody i kryteria oceniania:

- pisemne zaliczenie „wejściówek”,

- teoretyczne przygotowanie i poprawne wykonanie analiz danych na ćwiczeniach wraz z pisemnym sprawozdaniem. Sprawozdanie należy dostarczyć prowadzącemu na bieżące lub w ciągu tygodnia (przekroczenie terminu wpływa na obniżenie oceny o 0,5 stopnia);

Zaliczenie w formie testu pisemnego (30 pytań testowych + 2-3 pytania opisowe) obejmującego zagadnienia z wykładów i ćwiczeń (efekty kształcenia: G.W1, G.W2, G.W3, G.W4, G.W5, G.W7, G.W13, G.U1, G.U2, G.U3)

Kolokwium opisowe po zakończeniu bloku- G.W2, G.W5, G.W13, G.U1, G.U2

Tabela ocen:

60,0-68,0% - dst

68,1-76,0% - dst +

76,1-84,0% - db

84,1-92,0% - db +

92,1-100% - bdb.

Praktyki zawodowe: (tylko po angielsku)

not applicable

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)