Choroby zakaźne i pasożytnicze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-Lek4CHZP-J |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
|
Nazwa przedmiotu: | Choroby zakaźne i pasożytnicze |
Jednostka: | Katedra Chorób Zakaźnych i Hepatologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Przedmioty, których zaliczenie jest niezbędne do realizacji programu: anatomia, patofizjologia, patomorfologia, propedeutyka pediatrii, propedeutyka chorób wewnętrznych. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: -udział w seminariach: 30 godzin -udział w ćwiczeniach: 30 godzin - konsultacje: 2 godziny - przeprowadzenie egzaminu: 1 godzina Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 63 godzin, co odpowiada 2,5 punktu ECTS 2. Bilans nakładu pracy studenta: -udział w seminariach: 30 godzin - udział w ćwiczeniach: 30 godzin -konsultacje: 0,5 godziny -przygotowanie do seminariów i ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 4,5 godziny -przygotowanie do sprawdzianów, egzaminu i egzamin: 9 + 1= 10 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 75 godzin, co odpowiada 3 punktom ECTS 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: - czytanie wskazanej literatury naukowej : 0,5 godziny - udział w seminariach ( z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu chorób zakaźnych i pasożytniczych): 4 godziny -udział w ćwiczeniach ( z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu chorób zakaźnych i pasożytniczych): 4 godziny -przygotowanie do egzaminu ( z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu chorób zakaźnych i pasożytniczych) :0,5 godziny -konsultacje z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu chorób zakaźnych i pasożytniczych): 0,5 godziny Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 9,5 godziny, co odpowiada 0,38 punktu ECTS 4. Czas wymagany do przygotowania się i uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do egzaminu 9 + 1=10 godzin (0,4 punktu ECTS) 5. Bilans nakładu pracy w zakresie zajęć prowadzonych z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość: - udział w seminariach: 30 godzin ( 1,2 punktu ECTS) - udział w ćwiczeniach: 30 godzin (1,2 punktu ECTS) - egzamin: 1 godzina (0,04 punktu ECTS) - konsultacje: 0,5 godziny (0,02 punktu ECTS) 6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: wyjaśnia podstawowe pojęcia dotyczące występowania i patogenezy wirusów, bakterii, grzybów i pasożytów ( C K_W13) W2: podaje następstwa kontaktu człowieka z abiotycznymi i biotycznymi czynnikami środowiska w ujęciu jednostkowym i populacyjnym, z uwzględnieniem profilaktyki ( C K_W14) W3: wymienia cykl i stadia rozwojowe wybranych pasożytów, z uwzględnieniem ich lokalizacji geograficznej ( C K_W15) W4: omawia zależności między pasożytem a żywicielem oraz klasyfikuje wywołane objawy chorobowe ( C K_W16) W5: definiuje zakażenia jatrogenne, czynniki etiologiczne i ich tropizm narządowy ( C K_W17) W6: wylicza podstawowe pojęcia dotyczące diagnostyki mikrobiologicznej i parazytologicznej (C K_18) W7: zna i rozumie przyczyny, objawy, diagnostykę i leczenie najczęstszych chorób zakaźnych wieku dziecięcego (E K_W03) W8: wymienia przyczyny, objawy, diagnostykę i leczenie w zapaleniu opon mózgowo-rdzeniowych, boreliozie, opryszczkowym zapaleniu mózgu, chorobach neurotransmisyjnych ( E K_W14) W9: odróżnia przyczyny, objawy, diagnostykę , leczenie i profilaktykę najczęstszych chorobach bakteryjnych, wirusowych, pasożytniczych i grzybicach, w tym zakażeniach pneumokokowych, wirusowym zapaleniu wątroby, nabytym niedoborze odporności AIDS, sepsie i zakażeniach szpitalnych (E K_W32) W10: wymienia i odróżnia materiały biologiczne stosowane w diagnostyce laboratoryjnej oraz odtwarza sposoby pobierania tych badań (E K_W37) W11: wyjaśnia epidemiologię chorób zakaźnych, zasady profilaktyki, z uwzględnieniem naturalnej historii choroby oraz rolę nadzoru epidemiologicznego (G K_W03) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: interpretuje mechanizmy obronne, adaptacyjne, regulacyjne spowodowane czynnikiem patogennym ( C K_U12) U2: potrafi zaplanować postępowanie w przypadku ekspozycji na zakażenie przenoszone drogą krwi ( E K_U26) U3: potrafi zdobyć dane dotyczące czynników ryzyka chorób zakaźnych oraz zaplanować wielopoziomową profilaktykę (G K_U02) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1. jest świadomy konieczności stałego rozwoju i nauki ( K_K01) K2. wykazuje empatię w kontakcie z pacjentem (K_K03) K3. akceptuje priorytetowe znaczenie dobra chorego (K_K04) |
Metody dydaktyczne: | Seminaria -wykład informacyjny -wykład problemowy -analiza przypadków Ćwiczenia: -ćwiczenia kliniczne/ w czasie nauczania zdalnego w oparciu o „wirtualnego pacjenta” -analiza przypadków -dyskusja dydaktyczna |
Skrócony opis: |
Epidemiologia, patogeneza, rozpoznawanie, diagnostyka różnicowa, leczenie i profilaktyka chorób zakaźnych i pasożytniczych. Celem zajęć z „Chorób zakaźnych i pasożytniczych” jest przedstawienie współczesnej wiedzy z zakresu epidemiologii i kliniki chorób zakaźnych ze szczególnym uwzględnieniem aktualnych zagrożeń biologicznych takich jak: zakażenia wirusami hepatotropowymi i zakażenia HIV. W ramach zajęć przedstawione zostaną zasady obowiązujące w diagnostyce i leczeniu chorób zakaźnych uwzględniające badanie podmiotowe, przedmiotowe, interpretację wyników badań diagnostycznych prowadzące do postawienia właściwego rozpoznania i leczenia. Omówione będą stosowane w praktyce zasady izolacji osób chorych zakaźnie lub podejrzanych o chorobę zakaźną |
Pełny opis: |
- przedstawienie współczesnej wiedzy z zakresu epidemiologii, kliniki chorób zakaźnych ze szczególnym uwzględnieniem współczesnych zagrożeń biologicznych – zakażenia wirusami hepatotropowymi, zakażenia HIV/AIDS, zakażenia szpitalne, bioterroryzm, - przedstawienie zasad obowiązujących w diagnostyce i leczeniu chorób zakaźnych uwzględniające badanie podmiotowe, przedmiotowe, interpretację wyników badań diagnostycznych prowadzące do postawienia właściwego rozpoznania i leczenia, - przedstawienie stosowanych w praktyce zasad izolacji osób chorych zakaźnie lub podejrzanych o chorobę zakaźną. OPIS: Zajęcia z „Chorób zakaźnych i pasożytniczych” prowadzone są w ramach seminarium i ćwiczeń. Tematy seminariów: Tematy seminariów: 1. Epidemiologia chorób zakaźnych ze szczególnym uwzględnieniem AIDS. Zakażenia szpitalne, choroby zawodowe etiologii zakaźnej. 2.Wzw A, B, C, D, E i inne. 3. Profilaktyka chorób zakaźnych+ kalendarz szczepień. 4. Leczenie przewlekłych zapaleń wątroby. 5. Zakażenie HIV – klinika i diagnostyka. 6. Terapia antyretrowirusowa. PREP, PEP. 7.Zakażenia oportunistyczne. 8. Neuroinfekcje ośrodkowe i obwodowe. 9. Choroby zakaźne wieku dziecięcego (krztusiec, płonica, ospa wietrzna i półpasiec, mononukleoza, świnka, zakażenia enterowirusowe). Inwazyjne zakażenia bakteriami otoczkowymi (Neiseria meningitidis, Haemophillus influenze, Streptococcus pneumoniae). 10. Zakażenia związane z ciążą, porodem i połogiem. 11.Wstrząs septyczny, posocznica. 12.Zakaźne zatrucia pokarmowe. Cholera. Dur brzuszny. Zakażenie Clostridium difficile. 13.Marskość wątroby. 14.Choroby przenoszone przez kleszcze. 15.Tężec i wścieklizna. Zatrucie jadem kiełbasianym. Leptospirozy. 16.Ostra niewydolność wątroby. 17.Wybrane choroby tropikalne (malaria, żółta gorączka, wirusowe gorączki krwotoczne). 18.Choroby wysoce zakaźne, grypa. 19.COVID-19- seminarium dodane w związku z sytuacją epidemiologiczną W okresie nauczania zdalnego seminaria przeprowadzone z udziałem platformy e-learningowej ĆWICZENIA poświęcone są omówieniu tematów seminarium na podstawie konkretnych przypadków. W ramach ćwiczeń studenci badają chorych podmiotowo i przedmiotowo, planują i prowadzą diagnostykę różnicową oraz planują postępowanie terapeutyczne. Nabywają umiejętności postępowania z osobą podejrzaną o chorobę zakaźną lub pacjentem zakaźnie chorym poprzez zaznajomienie się z zasadami izolacji, badaniem przedmiotowym, pobieraniem, przechowywaniem i transportem materiału diagnostycznego. Ponadto poznają postępowanie profilaktyczne po ekspozycji na zakażenia krwiopochodne. Zaznajamiają się z nowoczesna diagnostyka chorób zakaźnych. W okresie nauczania zdalnego ćwiczenia oraz egzamin praktyczny przeprowadzane są w sposób najbardziej możliwie zbliżony do nauczania praktycznego przy łóżku pacjenta (opisy przypadków, kejsy, zagadki diagnostyczne, wirtualny pacjent itp.). |
Literatura: |
Piśmiennictwo podstawowe: Cianciara J., Juszczyk J.: Choroby zakaźne i pasożytnicze. Wyd. Czelej, Lublin 2012. Piśmiennictwo uzupełniające: Boroń- Kaczmarska A. Wiercińska-Drapało A. ” Choroby zakaźne i pasożytnicze” PZWL 2017, Kasper O., Fauci A.: Harrison. Choroby Zakaźne. Wyd. Czelej, Lublin 2012. Wysocki J. Czajka H.” Szczepienia w pytaniach i odpowiedziach” Wyd. Help-Med sc, Kraków 2018 |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie zajęć dydaktycznych: zaliczenie ćwiczeń na poszczególnych oddziałach oraz pozytywne oceny z seminariów - sprawdzian pisemny lub ustny ( zaliczenie > 60%). Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest aktywne uczestnictwo na przewidzianych planem zajęciach oraz zaliczenie umiejętności praktycznych ( zaliczenie praktyczne system oceniania 0-1). Podczas ćwiczeń jest prowadzona przedłużona obserwacja studenta celem oceny kompetencji społecznych ( zaliczenie >50%). Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie zajęć dydaktycznych zgodnie z założonymi efektami kształcenia. Nieobecności muszą być usprawiedliwione. Pojedyncze usprawiedliwione nieobecności na seminariach studenci zaliczają ustnie lub pisemnie u prowadzących. Nieobecność na ćwiczeniach musi być odrobiona w innym terminie (po wcześniejszym uzgodnieniu ). W przypadku nie zaliczenia ćwiczeń na oddziale student ma prawo ubiegać się o zaliczenie ponownie, a w przypadku negatywnej oceny z seminarium zobowiązany jest do poprawienia jej u asystenta prowadzącego zajęcia. Student(ka) otrzyma zaliczenie przedmiotu uzyskując pozytywne wyniki z seminariów i ćwiczeń oraz pozytywne oceny w zakresie kompetencji społecznych, co jest warunkiem przystąpienia do egzaminu Zaliczenie pisemne lub ustne ( >60%): W1-W11, U1- U2. Sprawdzian praktyczny ( system zaliczenia 0-1): W4-W11, U1-U3. Przedłużona obserwacja (skala 0-10; >50%): K1- K3 Egzamin z chorób zakaźnych studenci zdają bezpośrednio po bloku lub w sesji egzaminacyjnej. Wyklucza się zdawanie egzaminów w okresie przewidzianym na zajęcia z innych przedmiotów. Na egzaminie oceniane są wymagane efekty kształcenia: wiedza i wybrane umiejętności zgodnie z treściami zawartymi w Sylabusie i rekomendowanym piśmiennictwie. Egzamin składa się z części praktycznej i teoretycznej. Egzamin praktyczny stanowi 40%, egzamin teoretyczny 60% wyniku końcowego. Punktacja egzaminu praktycznego: 1.Przeprowadzenie szczegółowego wywiadu z pacjentem dorosłym lub dzieckiem (punktacja 0-20) 2.Poprawność badania przedmiotowego (punktacja 0-20) 3.Analiza badań diagnostycznych (punktacja 0-20) 4.Dyskusja z asystentem na temat diagnostyki różnicowej jednostki chorobowej (punktacja 0-20) 5. Propozycja kierunku terapii pacjenta ( punktacja 0-20) W okresie nauczania zdalnego egzamin przeprowadzony z udziałem platformy e-learningowej. Ocena końcowa wynika z procentowej sumy punktów uzyskanych podczas egzaminu ustnego: % uzyskanych punktów ocena 92≤-100 bardzo dobry 88≤-<92 dobry plus 80≤-<88 dobry 71≤-<80 dostateczny plus 60≤-<71 dostateczny 0-<60 niedostateczny Wymaga się zdanie egzaminu do dnia 20 września każdego roku, gdyż to jest podstawą do wystawienia oceny końcowej zaliczającej przedmiot. W okresie nauczania zdalnego seminaria oraz egzamin teoretyczny są prowadzone w sposób analogiczny do nauczania stacjonarnego. Ćwiczenia oraz egzamin praktyczny przeprowadzane są w sposób najbardziej możliwie zbliżony do nauczania praktycznego przy łóżku pacjenta ( opisy przypadków, kejsy, zagadki diagnostyczne, wirtualny pacjent itp.). |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.