Kardiologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-Lek4KARD-J |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
|
Nazwa przedmiotu: | Kardiologia |
Jednostka: | Katedra Kardiologii i Chorób Wewnętrznych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla 4 roku SJ kierunku lekarskiego |
Punkty ECTS i inne: |
4.50
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Znajomość anatomii, fizjologii i patofizjologii układu sercowo-naczyniowego Umiejętność badania podmiotowego i przedmiotowego (Propedeutyka chorób wewnętrznych) Znajomość farmakologii podstawowych leków stosowanych w kardiologii . |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Całkowity nakład pracy z udziałem nauczyciela akademickiego: Udział w ćwiczeniach – 60 godzin Udział w seminariach – 14 godzin Udział w wykładzie – 10 godzin Konsultacje – 2 godziny Zaliczenie ćwiczeń i seminariów – 1,5 godzina Egzamin testowy – 1,5 godziny Egzamin praktyczny – 1,5 godziny Egzamin ustny – 0,5 godziny Suma godzin – 50 godzin – 2 punkty ECTS 2. Czas przeznaczony na pracę indywidualną studenta: Udział w ćwiczeniach – 60 godziny Udział w seminariach – 14 godzin Udział w wykładach – 10 godzin Konsultacje – 2 godziny Przygotowanie do ćwiczeń – 10 godzin Przygotowanie do zaliczenia – 2 godziny Przygotowanie do egzaminu – 10 godzin Zaliczenie praktyczne – 1 godzina Egzamin testowy – 1,5 godziny Egzamin praktyczny – 1,5 godziny Egzamin ustny – 0,5 godziny Łączny czas przeznaczony przez studenta na osiągnięcie zamierzonych celów dydaktycznych – 112,5 godziny, co odpowiada 4,5 punktom ECTS. |
Efekty uczenia się - wiedza: | W01 – student zna uwarunkowania środowiskowe i epidemiologiczne najczęstszych chorób układu sercowo-naczyniowego (choroby niedokrwiennej serca, niewydolności serca, wad serca nabytych, choroby zakrzepowo-zatorowej, najczęstszych zaburzeń rytmu serca - migotania przedsionków i zaburzeń rytmu zagrażających życiu, infekcyjnego zapalenia wsierdzia) (EK_W01) W02 – student zna i rozumie przyczyny i obawy najczęstszych schorzeń układu sercowo-naczyniowego (choroby niedokrwiennej serca, niewydolności serca, wad serca nabytych, choroby zakrzepowo-zatorowej, najczęstszych zaburzeń rytmu serca - migotania przedsionków i zaburzeń rytmu zagrażających życiu, infekcyjnego zapalenia wsierdzia), potrafi różnicować objawy, podjąć działania w procesie diagnostyczno-terapeutyczny w tych schorzeniach (EK_W07) W03 - student zna normy podstawowych badań laboratoryjnych wykorzystywanych w diagnozowaniu i leczeniu schorzeń układu sercowo-naczyniowego (BK_W29; BK_W30) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U01 – student potrafi zebrać wywiad od pacjenta oraz od rodziny (EK_U01) U02 - student potrafi zbadać pacjenta i zinterpretować stwierdzone w badaniu przedmiotowym nieprawidłowości (EK_U03; EK_U13; EK_U14) U03 - student potrafi wykonać samodzielnie i zinterpretować badanie EKG w podstawowym zakresie (BK_U10; EK_U29) U04 - student potrafi interpretować wyniki badań laboratoryjnych wykorzystywanych w diagnostyce i terapii schorzeń układu sercowo-naczyniowego takich jak morfologia krwi, jonogram, poziom kreatyniny, lipidogram, stężenie troponin, BNP, D-dimerów) (EK_U24) U05 – student potrafi ocenić stan ogólny pacjenta, potrafi ocenić stan przytomności i świadomości, oraz stan zagrożenia życia – migotanie komór, częstoskurcz komorowy, bradyarytmia, rozkojarzenie elektryczno-mechaniczne, wstrząs kardiogenny (EK_U07,U14) U06: student potrafi ocenić wskazania do za stosowania kardiowersji i defibrylacji w zaburzeniach rytmu serca oraz wykonać obydwa rodzaje terapii (EKU_14; EK_U29) U07 – student potrafi przeprowadzić diagnostykę różnicowa stwierdzanych objawów (EK_U12) U08 – student potrafi zaproponować odpowiednia terapię rozpoznanego schorzenia (CK_U14) U09 – student potrafi zaplanować konsultacje specjalistyczne (EK_U32) U10 – student potrafi zaplanować postępowanie diagnostyczno-terapeutyczne oraz profilaktyczne w najczęstszych schorzeniach kardiologicznych oraz wdrożyć odpowiednie leczenie (EK_U16, U17) U11- student potrafi współpracować w grupie w ramach procesu diagnostyczno-terapeutycznego (DK_U11 U12 – student asystuje przy takich zabiegach jak kardiowersja elektryczna, nakłucie worka osierdziowego, drenaż opłucnej (EK_U30) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K01: student potrafi współpracować w grupie (DK_U11) K02: student umie rozmawiać z pacjentem, okazuje szacunek, zachowuje tajemnicę lekarską (DK_U05; K_K03; K_K05; K_K06) K03 – student w swoich działaniach kieruje się dobrem chorego (K_K04) K04: student rozumie konieczność ciągłego kształcenia i doskonalenia kompetencji i umiejętności zawodowych (DK_U15) |
Metody dydaktyczne: | Seminaria - przedstawienie problemów - omówienie przykładów - dyskusja, jeżeli są pytania ze strony studentów Ćwiczenia (przy łóżku chorego) - zajęcia przy łóżku pacjenta – badanie podmiotowe i fizykalne, plan diagnostyczno-terapeutyczny - zajęcia w centrum Symulacji Medycznych (2 godziny) Wykład – w trybie e-learningu |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - klasyczna metoda problemowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody służące prezentacji treści |
Skrócony opis: |
Celem nauczania przedmiotu – Kardiologia – jest zapoznanie studenta z epidemiologią, patofizjologią symptomatyką, diagnozowaniem i leczeniem najczęstszych schorzeń kardiologicznych. W czasie zajęć (seminaria ) prezentowana jest aktualna wiedza z zakresu kardiologii oparta o najnowsze wytyczne dotyczące postępowania w takich jednostkach chorobowych jak ostre zespoły wieńcowe, stabilna choroba wieńcowa, niewydolność serca ostra i przewlekła, kardiomiopatie, zatorowość płuca, zapalenie wsierdzia, oraz wybrane zaburzenia rytmu serca – migotanie przedsionków, zaburzenia rytmu zagrażające życiu. W czasie ćwiczeń studenci pod okiem asystenta zbierają wywiady, badają chorych, proponują badania dodatkowe oraz interpretują je. W czasie zajęć w Centrum Symulacji Medycznych studenci uczą się na trenażerach osłuchiwać pacjentów, uczestniczą w prezentacji leczenia inwazyjnego zawału serca. |
Pełny opis: |
Tematy seminariów: 1. Zawał serca z uniesieniem odcinka ST i inne ostre zespoły wieńcowe 2. Przewlekłe zespoły wieńcowe 3. Ostra niewydolność serca 4. Przewlekła niewydolność serca 5. Nagły zgon sercowy 6. Migotanie przedsionków 7. Zator tętnicy płucnej 8. Infekcyjne zapalenie wsierdzia 9. Wady serca nabyte i podstawy echokardiografii 10. Podstawy elektrokardiografii |
Literatura: |
Podstawowym zalecanym podręcznikiem jest podręcznik „Choroby wewnętrzne Szczeklika” najnowsze wydanie. Najnowsze wytyczne ESC/PTK dotyczące chorób układu sercowo-naczyniowego w zakresie omawianych schorzeń. |
Metody i kryteria oceniania: |
W celu zaliczenia przedmiotu „Kardiologia ” student musi wziąć udział w wymaganej liczbie godzin ćwiczeń i seminariów, oraz zaliczyć test złożony z 20 pytań, których treść dotyczy wiedzy przekazywanej na seminariach i ćwiczeniach. Warunkiem zaliczenia kolokwium jest prawidłowa odpowiedź na 60% pytań, tj. 12 prawidłowych odpowiedzi. Oceny: niedostateczny – <12 punktów. (<60%) dostateczny – 12-13 punktów (60-70%) dostateczny plus – 14-15 punktów (71-79%) dobry – 16-17 punktów (80-87%) dobry plus – 18-19 punktów (88-91%) bardzo dobry – 20 punktów (92-100%) W celu zaliczenia przedmiotu „Kardiologia” student musi wziąć udział w wymaganej liczbie godzin ćwiczeń i seminariów, oraz wziąć udział w kolokwium zaliczającym. Ćwiczenia zostaną zaliczone, jeżeli student wykaże się umiejętnością zebrania wywiadu, zbadania fizykalnego pacjenta, umiejętnością postawienia rozpoznania wstępnego, zaproponowania badań mających to rozpoznanie potwierdzić oraz wysunie propozycję terapii. Konieczne jest również wykazanie się umiejętnością opisu EKG. Kolokwium zaliczające ćwiczenia i seminaria ma formę testu złożonego z 20 pytań. Pytania mają 5 możliwych odpowiedzi, z których tylko 1 jest właściwa. Do zaliczenia konieczna jest prawidłowa odpowiedź na 12 pytań (60%). Pytania z przedmiotu „Kardiologia” wchodzą w skład egzaminu testowego z chorób wewnętrznych (20 pytań). Egzamin z chorób wewnętrznych opisany jest w stosownym Regulaminie. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
Seminarium, 14 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Kubica | |
Prowadzący grup: | Piotr Adamski, Joanna Buczkowska, Tomasz Fabiszak, Zofia Grąbczewska, Michał Kasprzak, Jacek Kubica, Piotr Niezgoda, Karolina Obońska, Małgorzata Ostrowska, Adam Sukiennik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-09-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
Seminarium, 14 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zofia Grąbczewska | |
Prowadzący grup: | Piotr Adamski, Tomasz Fabiszak, Zofia Grąbczewska, Małgorzata Jasiewicz, Michał Kasprzak, Jacek Kubica, Ewa Laskowska, Piotr Niezgoda, Karolina Obońska, Małgorzata Ostrowska, Maciej Piasecki, Przemysław Podhajski, Adam Sukiennik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.