Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Psychiatria

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1600-Lek4PSCH-J
Kod Erasmus / ISCED: 12.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0912) Medycyna Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Psychiatria
Jednostka: Katedra Psychiatrii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

W zakresie wiedzy student powinien:

1. umieć nawiązywać kontakt z pacjentem chorym psychicznie

2. znać metody badania psychiatrycznego

3. umieć zebrać wywiad psychiatryczny

4. znać i stosować zasady diagnostyki chorób psychicznych

5. znać diagnostykę psychologiczną

6. umieć dokonać wyboru badań dodatkowych

7. opracować plan leczenia

Student powinien umieć pracować z pacjentami dorosłymi chorymi na: schizofrenię, zaburzenia afektywne, lękowe, otępienia, uzależnionymi od alkoholu i substancji psychoaktywnych wykorzystując nabytą.

Student powinien umieć pracować z dziećmi chorymi na: schizofrenię, zaburzenia afektywne, lękowe, zaburzenia zachowania i emocji, zaburzenia autystyczne i inn. zaburzeniami rozwojowymi, uzależnionymi od alkoholu i substancji psychoaktywnych wykorzystując nabytą wiedzę

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.):

1. seminaria - 40 godz

2. ćwiczenia - 40 godz

3. wykłady - 4 godz.


łącznie 88 godz.

ETCS- 5

Efekty uczenia się - wiedza:

E.W 4 zna zgadnienia: dziecka maltretowanego, wykorzystania seksualnego, upośledzenia umysłowego, zaburzeń zachowania: psychoz, uzależnień, zaburzeń odżywiania u dzieci

E.W15 zna podstawowe koncepcje patogenezy zaburzeń psychicznych;

E.W16 zna symptomatologię ogólną zaburzeń psychicznych oraz zasady ich klasyfikacji według głównych systemów klasyfikacyjnych;

E.W17 zna objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w najczęstszych chorobach psychicznych, w tym:

a) schizofrenii,

b) zaburzeniach afektywnych i adaptacyjnych,

c) zaburzeniach odżywiania,

d) zaburzeniach związanych z przyjmowaniem substancji psychoaktywnych;

E.W18 zna zasady diagnostyki i postępowania w stanach nagłych psychiatrii;

E.W19 zna specyfikę zaburzeń psychicznych i ich leczenia u dzieci, młodzieży oraz w okresie starości;

E.W20 zna objawy zaburzeń psychicznych w przebiegu chorób somatycznych, ich wpływ na przebieg choroby podstawowej i rokowanie oraz zasady ich leczenia;

E.W21 posiada wiedzę na temat seksualności człowieka i podstawowych zaburzeń z nią związanych;

E.W22 zna przepisy dotyczące ochrony zdrowia psychicznego ze szczególnym uwzględnieniem zasad przyjęcia do szpitala psychiatrycznego


Efekty uczenia się - umiejętności:

E.U1 przeprowadza wywiad lekarski z pacjentem dorosłym;

EU2 przeprowadza wywiad lekarski z dzieckiem i jego rodziną

EU3 przeprowadza pełne i ukierunkowane badanie fizykalne pacjenta dorosłego

EU4 przeprowadza badanie fizykalne dziecka w każdym wieku

E.U5 przeprowadza badanie psychiatryczne;

EU7 ocenia stan ogólny, przytomności i świadomości pacjenta

E.U13 ocenia i opisuje stan somatyczny i psychiczny pacjenta;

E.U14 rozpoznaje stany bezpośredniego zagrożenia życia;

E.U15 rozpoznaje stan po spożyciu alkoholu, narkotyków i innych używek;

E.U16 planuje postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne

E.U17 przeprowadza analizę ewentualnych działań niepożądanych poszczególnych leków oraz interakcji między nimi;

E.U18 proponuje indywidualizację obowiązujących wytycznych terapeutycznych oraz inne metody leczenia wobec nieskuteczności albo przeciwwskazań do terapii standardowej

E.U19 rozpoznaje objawy lekozależności i proponuje postępowanie lecznicze;

EU20 kwalifikuje pacjenta do leczenia domowego i szpitalnego

EU 24 interpretuje badania laboratoryjne i identyfikuje przyczyny odchyleń

E.U38 potrafi prowadzić dokumentację medyczną pacjenta

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

a) student potrafi nawiązać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt z chorym

b) student kieruje się dobrem chorego, stawiając je na pierwszym miejscu

c) student przestrzega tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta

d) student posiada świadomość własnych ograniczeń i umiejętność stałego dokształcania się


Metody dydaktyczne:

wywiad, burza mózgów, opracowywanie różnicowania jednostek chorobowych, film, prezentacja mulimedialna, dyskusja, dyskusje problemowe

Metody dydaktyczne eksponujące:

- inscenizacja

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- pogadanka
- tekst programowany
- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- obserwacji
- projektu
- punktowana
- referatu
- seminaryjna
- sytuacyjna

Skrócony opis:

Student w ramach tematyki przedmiotu zapoznaje się z chorobami psychicznych – ich etiologią, patogenezą, leczeniem. Istotna jest wcześniejsza wiedza z dziedziny psychologii oraz pozostałych przedmiotów klinicznych dotycząca możliwości nawiązywania kontaktu z pacjentem. W ramach realizacji przedmiotu zwraca się uwagę na uczenie relacji lekarza z pacjentem chorym psychicznie, rolę empatii, wskazujemy na błędy w komunikacji z chorym psychicznie.

Nauka przedmiotu pomaga z zapoznaniem się z możliwościami psychoterapii osób z chorobami psychicznymi, ukazuje możliwości terapii zajęciowej, funkcjonowania pacjentów psychiatrycznych w społeczności terapeutycznej.

Pełny opis:

Seminaria i wykłady mają za zadanie zapoznanie studenta z wiedzą na temat: psychopatologii ogólnej, chorób afektywnych (jedno i dwubiegunowej), schizofrenii, zaburzeń schizotypowych, zaburzeń schizoafektywnych, zaburzeń odżywiania - anoreksja, bulimią, uzależnieniem od alkoholu i substancji psychoaktywnych, możliwościami psychoterapii w chorobach psychicznych, udziałem pacjentów w społeczności terapeutycznej.

Ćwiczenia poświęcone są: omawianiu przypadków pacjentów chorujących na schizofrenię, zaburzenia afektywne – jedno i dwubiegunowe, zaburzenia lękowe, zaburzenia odżywiania współistniejące z innymi zaburzeniami psychicznymi. Ponadto na ćwiczeniach przedstawiane są możliwości leczenia zaburzeń psychicznych, uzależnień od alkoholu i substancji psychoaktywnych oraz praktyczne zastosowanie Ustawy o Ochronie Zdrowia Psychicznego. W ramach ćwiczeń student ćwiczy zabezpieczenie pacjenta w pasy bezpieczeństwa.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Jarema M, Rabe-Jabłońska M., Psychiatria, PZWL 2016.

Literatura uzupełniająca:

1. Wciórka J, Pużyński S, Rybakowski J. Psychiatria tom 1-3, Elsevier Urban & Partner, wyd. 2, Wrocław 2012.

2. Badanie psychiatryczne dzieci i młodzieży. Claudio Cepeda, red. wyd. pol. Tomasz Wolańczyk, Elsevier Urban & Partner, 2012,

3. I. Namysłowska. Psychiatria dzieci i młodzieży. PZWL 2012.

4. Jan A. Beszłej, Monika Szewczuk-Bogusławska, Magdalena Grzesiak

Farmakogenetyka w psychiatrii Continuo, Wrocław 2007, wyd. 1

5.Stanisław Pużyński, Jacek Wciórka Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10 TOM 1 -2 (Opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne. + Badawcze kryteria diagnostyczne.) Vesalius, Kraków 2000, wyd. 1

Metody i kryteria oceniania:

C. Forma i warunki zaliczenia przedmiotu: (określić warunki zaliczenia dla każdego rodzaju zajęć)

1) Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie całościowej pozytywnej oceny z ćwiczeń (kolokwiów cząstkowych, prac zaliczeniowych, raportów itp.), seminariów i wykładów, których treści są zgodne z efektami kształcenia zawartymi w SYLABUSIE. Materiał omawiany na wykładach powinien być egzekwowany podczas kolokwiów cząstkowych lub/i na egzaminie, stanowiąc jedocześnie dowód obecności studenta na wykładach. Ponadto wymagane jest przedstawienie zaliczeń w Karcie umiejętności praktycznych.

2) Na ćwiczenia i seminaria student zobowiązany jest być przygotowanym merytorycznie z zakresu bieżących zagadnień przewidzianych w planie zajęć: weryfikacja wiedzy studentów odbywa się systematycznie. Formę weryfikacji tej wiedzy np. kolokwium omawia prowadzący na pierwszych zajęciach podając szczegółowo treści, terminy

i sposób oceniania (skala ocen jest taka sama jak obowiązująca na egzaminie - vide poniżej).

D. Forma i warunki zaliczenia końcowego przedmiotu:

1) Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie przedmiotu (zgodnie z punktem C).

2) Zakres materiału obowiązującego do egzaminu jest zgodny z efektami kształcenia zawartymi w SYLABUSIE i obejmuje treści prezentowane podczas wykładów, seminariów i ćwiczeń oraz zawarte w zalecanym piśmiennictwie.

3) Egzaminy pisemne z przedmiotów, które realizowane są w systemie blokowym odbywają się 2 x w roku akademickim: w semestrze zimowym i letnim, w terminach uzgodnionych ze Starostą roku. Egzaminy ustne z tych przedmiotów mogą odbywać się w sesji ciągłej.

4) Studenci przystępujący do egzaminu muszą okazać dokument potwierdzający ich tożsamość.

5) Egzamin składa się z części: praktycznej ; część praktyczna polega na zbadaniu pacjenta – zebraniu i opisaniu wywiadu chorobowego, zbadaniu i opisaniu jego stanu psychicznego oraz somatycznego, rozpoznaniu jednostki chorobowej, zaproponowaniu różnicowania klinicznego jednostki chorobowej i zaproponowaniu badań dodatkowych oraz sposobu leczenia pacjenta, a część teoretyczna ma formę pisemną w postaci testu wyboru w liczbie 60 pytań zamkniętych, 5 potencjalnych odpowiedzi, z których tylko 1 jest prawdziwa, czas trwania egzaminu 70 min. Wyniki są ogłaszane najpóźniej w ciągu siedmiu dni roboczych od przeprowadzonego egzaminu.

6) Część pisemna egzaminu jest przeprowadzana w sposób zapewniający anonimowość studenta, także dla egzaminatora. Odtajnienie danych osobowych studentów odbywa się po ogłoszeniu wyników wg numerów kodowych studentów, w obecności wybranego Studenta.

7) Przeliczenia procentowe poprawnych odpowiedzi na skalę ocen przedstawiają się następująco (zgodnie z kryteriami stosowanymi przez Centrum Egzaminów Medycznych):

- wariant I: liczba zdających >25 osób

Oceny wystawiane są w oparciu o średni wynik testu (s):

granice przedziałów ocena

> +1,3s bdb (5)

+1s – +1,3s db+ (4+)

+0,2s – 1s db (4)

-0,1s – +0,2s dst+ (3+)

-0,9s – 0,1s dst (3)

< -0,9s ndst (2)

według B. Niemierki (zmodyfikowane)

Minimalny próg procentowy dla uzyskania oceny dostatecznej wynosi w tym przypadku 56%.

- wariant II: liczba zdających 25 lub mniej osób

Oceny są wystawiane według liczby uzyskanych punktów zgodnie z poniższą tabelą:

liczba punktów – odsetek liczby zadań ocena

>90% bdb

86-90% db+

81-86% db

76-80 dst+

61-75% dst

<61% ndst

według H. Smarzyńskiego (zmodyfikowane)

8) Powyższe jednolite kryteria powinny obowiązywać na wszystkich zaliczeniach

i egzaminach, w tym również poprawkowych. Na kolokwiach i egzaminach poprawkowych nie należy zaostrzać kryteriów, np. redukując liczbę punktów możliwych do otrzymania za poprawnie udzielone odpowiedzi.

9) W ciągu 3 dni od ogłoszenia wyników Student − w obecności nauczyciela akademickiego − ma prawo wglądu do swej pracy i do karty odpowiedzi. Klucz odpowiedzi powinien obejmować także pytania otwarte (opisowe).

10) Studenci ze średnią ocen co najmniej 4,5 ze wszystkich sprawdzianów cząstkowych mogą, za zgodą Kierownika Jednostki być premiowani dodatkowymi przywilejami, takimi jak np. terminem zerowym egzaminu, zwolnieniem z egzaminu, podniesieniem oceny z egzaminu.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)