Anestezjologia i intensywna terapia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-Lek5ANES-J |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
|
Nazwa przedmiotu: | Anestezjologia i intensywna terapia |
Jednostka: | Katedra Anestezjologii i Intensywnej Terapii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla 5 roku SJ kierunku lekarskiego |
Punkty ECTS i inne: |
3.30
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Fizjologia układu krążenia i oddechowego. Leki stosowane w anestezjologii i intensywnej terapii( anestetyki, analgetyki, leki zwiotczające mięśnie, leki znieczulenia miejscowego) |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Komentarz Anestezjologia i Intensywna Terapia (Anesthesiology and Intensive Therapy) Katedra i Klinika Anestezjologii i Intensywnej Terapii Wydział Lekarski Collegium Medicum UMK Kierunek lekarski Studia jednolite magisterskie stacjonarne 1600-Lek5ANES-J 0912 3,0 Egzamin polski Nie Nauki kliniczne zabiegowe(grupa F) 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w seminariach:20 godzin - udział w ćwiczeniach: 40 godzin w tym - 28 godzin zajęć klinicznych (blok operacyjny) - 4 godziny zajęć klinicznych (pracownie żywienia) - 8 godzin zajęć w Centrum Symulacji Medycznych - przeprowadzenie zaliczenia praktycznego: 1 godzina - przeprowadzenie kolokwium zaliczeniowego: 1 godzina - przeprowadzenie egzaminu: 2 godziny Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 64 h co odpowiada 2,13punktu ECTS 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w seminariach: 20 godzin - udział w ćwiczeniach: 40 godzin - przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 11 godzin - przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 6 +2 = 8 godzin - przygotowanie do egzaminu i egzamin: 10 + 2 = 12 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 90,0 godzin, co odpowiada 3,0 punktom ECTS 3. Bilans nakładu pracy związany z realizacją efektów uczenia się w warunkach symulacji medycznej (grupa F): - udział w ćwiczeniach – 8 godzin Łączny nakład pracy związany z realizacją efektów uczenia się w warunkach symulacji medycznej wynosi 8 godzin, co odpowiada 0,26 punktu ECTS; procent zajęć umożliwiających osiągnięcie efektów uczenia się: 13,3% 4. Bilans nakładu pracy związany z realizacją efektów uczenia się odnoszących się do komunikacji medycznej: nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | Efekty uczenia – wiedza W1 - Student zna gospodarkę wodno-elektrolitową w układach biologicznych (B.W1). W2 - Student rozumie równowagę kwasowo-zasadową, mechanizm działania buforów oraz ich znaczenie w homeostazie ustrojowej (B W2). W3 - Student zna czynność i mechanizmy regulacji wszystkich narządów i układów organizmu człowieka oraz zależności między nimi (B.W20.). W4 - Student rozumie patomechanizm i postacie kliniczne najczęstszych chorób poszczególnych układów i narządów, chorób metabolicznych oraz zaburzeń gospodarki wodno-elektrolitowej, hormonalnej i kwasowo-zasadowej (C.W27). W5 - Student zna zasady leczenia żywieniowego i płynoterapii w różnych stanach chorobowych (E.W9). W6 - Student rozumie rodzaje dostępów naczyniowych i ich zastosowanie, w szczególności w onkologii (E.W14). W7 - Student zna zagadnienia z zakresu onkologii, w tym uwarunkowania genetyczne, środowiskowe i epidemiologiczne, przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w najczęstszych nowotworach i ich powikłaniach; rozumie najczęstsze zespoły paranowotworowe i ich objawy kliniczne; zna podstawy wczesnego wykrywania nowotworów, zasady badań przesiewowych oraz działania profilaktyczne w onkologii; rozumie możliwości i ograniczenia współczesnego leczenia nowotworów, wskazania do terapii komórkowych i genowych oraz leczenia celowanego i spersonalizowanego; zna powikłania wczesne i odległe leczenia onkologicznego; rozumie rolę leczenia wspomagającego, w tym żywieniowego; zna zasady organizacji opieki nad pacjentem onkologicznym, w tym poradnictwo genetyczne i opiekę wielodyscyplinarną; rozumie praktyczne aspekty statystyki w onkologii, w tym zasady interpretacji wyników badań klinicznych; zna najważniejsze skale i klasyfikacje stosowane w onkologii; rozumie zasady przeprowadzania ukierunkowanych badań fizykalnych dorosłego w zakresie piersi i gruczołu krokowego; zna zasady planowania postępowania diagnostycznego, terapeutycznego i profilaktycznego w zakresie leczenia nowotworów na podstawie wyników badań i dostarczonej dokumentacji medycznej (E.W24). W8 - Student rozumie klasyfikację bólu (ostry i przewlekły lub nocyceptywny, neuropatyczny i nocyplastyczny), jego przyczyny, narzędzia oceny bólu oraz zasady jego leczenia farmakologicznego i niefarmakologicznego (E.W27). W9 - Student zna zasady kwalifikowania do podstawowych zabiegów operacyjnych i inwazyjnych procedur diagnostyczno-leczniczych oraz najczęstsze powikłania (F.W4). W10 - Student rozumie zasady bezpieczeństwa okołooperacyjnego, przygotowania pacjenta do operacji, wykonania znieczulenia ogólnego i miejscowego oraz kontrolowanej sedacji (F.W6). W11 - Student zna zasady leczenia pooperacyjnego z terapią przeciwbólową i monitorowaniem pooperacyjnym (F.W7). W12 - Student zna wskazania i zasady stosowania intensywnej terapii (F.W8). W13 - Student zna wytyczne w zakresie resuscytacji krążeniowo-oddechowej noworodków, dzieci i dorosłych (F.W9). W14 - Student rozumie najczęściej występujące stany zagrożenia życia u dzieci i dorosłych oraz zasady postępowania w tych stanach, w szczególności w sepsie, wstrząsie, krwotokach, zaburzeniach wodno-elektrolitowych i kwasowo-zasadowych, zatruciach, oparzeniach, hipo- i hipertermii oraz innych ostrych stanach pochodzenia sercowo-naczyniowego, oddechowego, neurologicznego, nerkowego, onkologicznego i hematologicznego, diabetologicznego i endokrynologicznego, psychiatrycznego, okulistycznego, laryngologicznego, ginekologicznego, położniczego i urologicznego (F.W10). W15 - Student zna inwazyjne metody leczenia bólu (F.W13). W16 - Student zna zasady postępowania z centralnymi cewnikami żylnymi długiego utrzymywania (F.W14). W17 - Student rozumie stany, w których czas dalszego trwania życia, stan funkcjonalny lub preferencje pacjenta ograniczają postępowanie zgodne z wytycznymi określonymi dla danej choroby (F.W22). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1 - Student umie planować i wykonywać badania naukowe oraz interpretować ich wyniki i formułować wnioski (B.U11). U2 - Student potrafi dobierać leki w odpowiednich dawkach w celu korygowania zjawisk patologicznych w organizmie człowieka i w poszczególnych narządach (C.U9). U3 - Student umie zebrać wywiad z dorosłym, w tym osobą starszą, wykorzystując umiejętności dotyczące treści, procesu i percepcji komunikowania się, z uwzględnieniem perspektywy biomedycznej i perspektywy pacjenta (E.U1). U4 - Student potrafi wykonywać procedury i zabiegi medyczne, w tym pomiar i ocenę podstawowych funkcji życiowych, różne formy terapii inhalacyjnej, pomiar szczytowego przepływu wydechowego, tlenoterapię przy użyciu metod nieinwazyjnych, bezprzyrządowe i przyrządowe udrażnianie dróg oddechowych, dożylne, domięśniowe i podskórne podanie leku, pobranie i zabezpieczenie krwi do badań laboratoryjnych, cewnikowanie pęcherza moczowego, założenie zgłębnika żołądkowego, wykonanie wlewki doodbytniczej, wykonanie standardowego elektrokardiogramu spoczynkowego i interpretowanie jego wyniku, defibrylację, kardiowersję elektryczną i elektrostymulację zewnętrzną, przeprowadzenie testów paskowych, wykonanie zabiegów opłucnowych, tamponadę przednią nosa oraz badanie USG w stanach zagrożenia życia według protokołu FAST (E.U14). U5 - Student umie stwierdzić zgon pacjenta (E.U16). U6 - Student potrafi prowadzić edukację zdrowotną pacjenta, w tym edukację żywieniową dostosowaną do indywidualnych potrzeb (E.U21). U7 - Student potrafi rozpoznawać najczęściej występujące stany zagrożenia życia, wykorzystując różne techniki obrazowania (F.U4). U8 - Student umie prowadzić podstawowe zabiegi resuscytacyjne (Basic Life Support, BLS) u noworodków i dzieci zgodnie z wytycznymi Europejskiej Rady Resuscytacji (European Resuscitation Council, ERC) (F.U9). U9 - Student potrafi prowadzić podstawowe zabiegi resuscytacyjne BLS u dorosłych, w tym z użyciem automatycznego defibrylatora zewnętrznego, zgodnie z wytycznymi ERC (F.U11). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Efekty uczenia – kompetencje społeczne K1 - Student kieruje się dobrem chorego znieczulanego oraz leczonego w oddziale intensywnej terapii, stawiając je na pierwszym miejscu.(K.K02) K2 - Student przestrzega tajemnicy lekarskiej i wszelkich praw pacjenta(m in. prawa do informacji, do intymności, do świadomej decyzji ,do godnej śmierci) w ramach anestezjologii i intensywnej terapii.(K.K03) K3 - Student dostrzega i rozpoznaje własne ograniczenia oraz jest zdolny do dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych. (K.K05) |
Metody dydaktyczne: | Seminaria: • Wykład informacyjny online: w formie pośredniej z możliwością zadawania pytań Ćwiczenia: • pokaz z instruktażem • ćwiczenia przedmiotowe • analiza przypadków • metody symulacyjne (studium przypadku; pacjent symulowany) • metody symulacyjne (nauka techniki wykonywanie procedur medycznych) |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu naukę zasad wykonywania różnego rodzaju znieczuleń do różnych procedur chirurgicznych, postępowania z pacjentem w okresie okołooperacyjnym, zastosowaniem specjalistycznych metod leczenia w oddziale intensywnej terapii, leczeniem podstawowych stanów zagrożenia życia. |
Pełny opis: |
Seminaria mają za zadanie zdobycie i utrwalenie wiedzy z zakresu anestezjologii i intensywnej terapii. Przyswojenie podstawowej wiedzy z zakresu leków stosowanych w anestezjologii i intensywnej terapii, postępowania anestezjologicznego w różnych sytuacjach klinicznych, zastosowania odpowiedniego rodzaju znieczulenia dla danego pacjenta dorosłego oraz dziecka. Zapoznanie się z zasadami postępowania i metodami leczenia stosowanymi w oddziale intensywnej terapii oraz najnowszymi wytycznymi dotyczącymi podstawowych i zaawansowanych czynności resuscytacyjnych. Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych wykonywanych na bloku operacyjnym i w oddziale intensywnej terapii (udrożnienie dróg oddechowych, kaniulacja naczyń , monitorowanie pacjenta , ALS,BLS. |
Literatura: |
1. Podręczniki wiodące: 1.1. Anestezjologia, H. Larsen Tom 1 i 2 wyd. 11 1.2. Anestezjologia i intensywna terapia , R. Owczuk , wyd. 1, 2021 2. Podręczniki uzupełniające: 2.1. Wytyczne Europejskiej Rady Resuscytacji 2021 2.2. Intensywna Terapia, Paul L. Marino; wyd. IV 2.3. Anestezjologia, Tom 1-3 wyd 1, Kübler A. , Andres J. 3. Piśmiennictwo obowiązujące do kolokwium wejściowego: 3.1. Anestezjologia, H. Larsen; wyd. 11 rozdziały: 3 – 5, 7, 26 |
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza wstępna: Kolokwium wejściowe (0-20 punktów)>60% (W1 – W4) Seminaria: Ustne kolokwium końcowe >75% ( W5-W17) Egzamin ( 0-40 punktów) >60% (W1-W17) Ćwiczenia: Sprawdzian praktyczny (system 0-1) (U2 – U9) Przedłużona obserwacja >50% - (U1, K1 -K3) |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-09-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 40 godzin
Seminarium, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Przemysław Jasiewicz | |
Prowadzący grup: | Adam Arndt, Piotr Brushtulli, Hubert Buchwald, Robert Bułtowicz, Waldemar Cyrankiewicz, Paweł Flisiński, Izabela Hnat, Marlena Jakubczyk, Przemysław Jasiewicz, Ludmiła Kaczanowska-Cała, Michalina Kołodziejczak, Katarzyna Kruza, Marcin Schiller, Dagmara Szołna-Klufczyńska, Karolina Tkaczyk, Paweł Trzcinski, Rafał Żamojtuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.