Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Anestezjologia i intensywna terapia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1600-Lek5ANES-J
Kod Erasmus / ISCED: 12.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0912) Medycyna Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Anestezjologia i intensywna terapia
Jednostka: Katedra Anestezjologii i Intensywnej Terapii
Grupy: Przedmioty obowiązkowe dla 5 roku SJ kierunku lekarskiego
Punkty ECTS i inne: 3.30 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Fizjologia układu krążenia i oddechowego. Leki stosowane w anestezjologii i intensywnej terapii( anestetyki, analgetyki, leki zwiotczające mięśnie, leki znieczulenia miejscowego)

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obligatoryjny

Całkowity nakład pracy studenta:


Komentarz

Anestezjologia i Intensywna Terapia (Anesthesiology and Intensive Therapy)

Katedra i Klinika Anestezjologii i Intensywnej Terapii

Wydział Lekarski Collegium Medicum UMK

Kierunek lekarski

Studia jednolite magisterskie stacjonarne

1600-Lek5ANES-J

0912

3,0

Egzamin

polski

Nie

Nauki kliniczne zabiegowe(grupa F)

1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:

- udział w seminariach:20 godzin

- udział w ćwiczeniach: 40 godzin w tym

- 28 godzin zajęć klinicznych (blok operacyjny)

- 4 godziny zajęć klinicznych (pracownie żywienia)

- 8 godzin zajęć w Centrum Symulacji Medycznych

- przeprowadzenie zaliczenia praktycznego: 1 godzina

- przeprowadzenie kolokwium zaliczeniowego: 1 godzina

- przeprowadzenie egzaminu: 2 godziny

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi

64 h co odpowiada 2,13punktu ECTS


2. Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w seminariach: 20 godzin

- udział w ćwiczeniach: 40 godzin

- przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 11 godzin

- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 6 +2 = 8 godzin

- przygotowanie do egzaminu i egzamin: 10 + 2 = 12 godzin

Łączny nakład pracy studenta wynosi 90,0 godzin, co odpowiada 3,0 punktom ECTS

3. Bilans nakładu pracy związany z realizacją efektów uczenia się w warunkach symulacji medycznej (grupa F):

- udział w ćwiczeniach – 8 godzin

Łączny nakład pracy związany z realizacją efektów uczenia się w warunkach symulacji medycznej wynosi 8 godzin, co odpowiada 0,26 punktu ECTS; procent zajęć umożliwiających osiągnięcie efektów uczenia się: 13,3%


4. Bilans nakładu pracy związany z realizacją efektów uczenia się odnoszących się do komunikacji medycznej:

nie dotyczy




Efekty uczenia się - wiedza:

Efekty uczenia – wiedza

W1 - Student zna gospodarkę wodno-elektrolitową w układach biologicznych (B.W1).

W2 - Student rozumie równowagę kwasowo-zasadową, mechanizm działania buforów oraz ich znaczenie w homeostazie ustrojowej (B W2).

W3 - Student zna czynność i mechanizmy regulacji wszystkich narządów i układów organizmu człowieka oraz zależności między nimi (B.W20.).

W4 - Student rozumie patomechanizm i postacie kliniczne najczęstszych chorób poszczególnych układów i narządów, chorób metabolicznych oraz zaburzeń gospodarki wodno-elektrolitowej, hormonalnej i kwasowo-zasadowej (C.W27).

W5 - Student zna zasady leczenia żywieniowego i płynoterapii w różnych stanach chorobowych (E.W9).

W6 - Student rozumie rodzaje dostępów naczyniowych i ich zastosowanie, w szczególności w onkologii (E.W14).

W7 - Student zna zagadnienia z zakresu onkologii, w tym uwarunkowania genetyczne, środowiskowe i epidemiologiczne, przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w najczęstszych nowotworach i ich powikłaniach; rozumie najczęstsze zespoły paranowotworowe i ich objawy kliniczne; zna podstawy wczesnego wykrywania nowotworów, zasady badań przesiewowych oraz działania profilaktyczne w onkologii; rozumie możliwości i ograniczenia współczesnego leczenia nowotworów, wskazania do terapii komórkowych i genowych oraz leczenia celowanego i spersonalizowanego; zna powikłania wczesne i odległe leczenia onkologicznego; rozumie rolę leczenia wspomagającego, w tym żywieniowego; zna zasady organizacji opieki nad pacjentem onkologicznym, w tym poradnictwo genetyczne i opiekę wielodyscyplinarną; rozumie praktyczne aspekty statystyki w onkologii, w tym zasady interpretacji wyników badań klinicznych; zna najważniejsze skale i klasyfikacje stosowane w onkologii; rozumie zasady przeprowadzania ukierunkowanych badań fizykalnych dorosłego w zakresie piersi i gruczołu krokowego; zna zasady planowania postępowania diagnostycznego, terapeutycznego i profilaktycznego w zakresie leczenia nowotworów na podstawie wyników badań i dostarczonej dokumentacji medycznej (E.W24).

W8 - Student rozumie klasyfikację bólu (ostry i przewlekły lub nocyceptywny, neuropatyczny i nocyplastyczny), jego przyczyny, narzędzia oceny bólu oraz zasady jego leczenia farmakologicznego i niefarmakologicznego (E.W27).

W9 - Student zna zasady kwalifikowania do podstawowych zabiegów operacyjnych i inwazyjnych procedur diagnostyczno-leczniczych oraz najczęstsze powikłania (F.W4).

W10 - Student rozumie zasady bezpieczeństwa okołooperacyjnego, przygotowania pacjenta do operacji, wykonania znieczulenia ogólnego i miejscowego oraz kontrolowanej sedacji (F.W6).

W11 - Student zna zasady leczenia pooperacyjnego z terapią przeciwbólową i monitorowaniem pooperacyjnym (F.W7).

W12 - Student zna wskazania i zasady stosowania intensywnej terapii (F.W8).

W13 - Student zna wytyczne w zakresie resuscytacji krążeniowo-oddechowej noworodków, dzieci i dorosłych (F.W9).

W14 - Student rozumie najczęściej występujące stany zagrożenia życia u dzieci i dorosłych oraz zasady postępowania w tych stanach, w szczególności w sepsie, wstrząsie, krwotokach, zaburzeniach wodno-elektrolitowych i kwasowo-zasadowych, zatruciach, oparzeniach, hipo- i hipertermii oraz innych ostrych stanach pochodzenia sercowo-naczyniowego, oddechowego, neurologicznego, nerkowego, onkologicznego i hematologicznego, diabetologicznego i endokrynologicznego, psychiatrycznego, okulistycznego, laryngologicznego, ginekologicznego, położniczego i urologicznego (F.W10).

W15 - Student zna inwazyjne metody leczenia bólu (F.W13).

W16 - Student zna zasady postępowania z centralnymi cewnikami żylnymi długiego utrzymywania (F.W14).

W17 - Student rozumie stany, w których czas dalszego trwania życia, stan funkcjonalny lub preferencje pacjenta ograniczają postępowanie zgodne z wytycznymi określonymi dla danej choroby (F.W22).


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1 - Student umie planować i wykonywać badania naukowe oraz interpretować ich wyniki i formułować wnioski (B.U11).

U2 - Student potrafi dobierać leki w odpowiednich dawkach w celu korygowania zjawisk patologicznych w organizmie człowieka i w poszczególnych narządach (C.U9).

U3 - Student umie zebrać wywiad z dorosłym, w tym osobą starszą, wykorzystując umiejętności dotyczące treści, procesu i percepcji komunikowania się, z uwzględnieniem perspektywy biomedycznej i perspektywy pacjenta (E.U1).

U4 - Student potrafi wykonywać procedury i zabiegi medyczne, w tym pomiar i ocenę podstawowych funkcji życiowych, różne formy terapii inhalacyjnej, pomiar szczytowego przepływu wydechowego, tlenoterapię przy użyciu metod nieinwazyjnych, bezprzyrządowe i przyrządowe udrażnianie dróg oddechowych, dożylne, domięśniowe i podskórne podanie leku, pobranie i zabezpieczenie krwi do badań laboratoryjnych, cewnikowanie pęcherza moczowego, założenie zgłębnika żołądkowego, wykonanie wlewki doodbytniczej, wykonanie standardowego elektrokardiogramu spoczynkowego i interpretowanie jego wyniku, defibrylację, kardiowersję elektryczną i elektrostymulację zewnętrzną, przeprowadzenie testów paskowych, wykonanie zabiegów opłucnowych, tamponadę przednią nosa oraz badanie USG w stanach zagrożenia życia według protokołu FAST (E.U14).

U5 - Student umie stwierdzić zgon pacjenta (E.U16).

U6 - Student potrafi prowadzić edukację zdrowotną pacjenta, w tym edukację żywieniową dostosowaną do indywidualnych potrzeb (E.U21).

U7 - Student potrafi rozpoznawać najczęściej występujące stany zagrożenia życia, wykorzystując różne techniki obrazowania (F.U4).

U8 - Student umie prowadzić podstawowe zabiegi resuscytacyjne (Basic Life Support, BLS) u noworodków i dzieci zgodnie z wytycznymi Europejskiej Rady Resuscytacji (European Resuscitation Council, ERC) (F.U9).

U9 - Student potrafi prowadzić podstawowe zabiegi resuscytacyjne BLS u dorosłych, w tym z użyciem automatycznego defibrylatora zewnętrznego, zgodnie z wytycznymi ERC (F.U11).


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Efekty uczenia – kompetencje społeczne K1 - Student kieruje się dobrem chorego znieczulanego oraz leczonego w oddziale intensywnej terapii, stawiając je na pierwszym miejscu.(K.K02)

K2 - Student przestrzega tajemnicy lekarskiej i wszelkich praw pacjenta(m in. prawa do informacji, do intymności, do świadomej decyzji ,do godnej śmierci) w ramach anestezjologii i intensywnej terapii.(K.K03)

K3 - Student dostrzega i rozpoznaje własne ograniczenia oraz jest zdolny do dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych. (K.K05)



Metody dydaktyczne:

Seminaria:

• Wykład informacyjny online: w formie pośredniej z możliwością zadawania pytań

Ćwiczenia:

• pokaz z instruktażem

• ćwiczenia przedmiotowe

• analiza przypadków

• metody symulacyjne (studium przypadku; pacjent symulowany)

• metody symulacyjne (nauka techniki wykonywanie procedur medycznych)


Skrócony opis:

Przedmiot ma na celu naukę zasad wykonywania różnego rodzaju znieczuleń do różnych procedur chirurgicznych, postępowania z pacjentem w okresie okołooperacyjnym, zastosowaniem specjalistycznych metod leczenia w oddziale intensywnej terapii, leczeniem podstawowych stanów zagrożenia życia.

Pełny opis:

Seminaria mają za zadanie zdobycie i utrwalenie wiedzy z zakresu anestezjologii i intensywnej terapii. Przyswojenie podstawowej wiedzy z zakresu leków stosowanych w anestezjologii i intensywnej terapii, postępowania anestezjologicznego w różnych sytuacjach klinicznych, zastosowania odpowiedniego rodzaju znieczulenia dla danego pacjenta dorosłego oraz dziecka. Zapoznanie się z zasadami postępowania i metodami leczenia stosowanymi w oddziale intensywnej terapii oraz najnowszymi wytycznymi dotyczącymi podstawowych i zaawansowanych czynności resuscytacyjnych.

Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych wykonywanych na bloku operacyjnym i w oddziale intensywnej terapii (udrożnienie dróg oddechowych, kaniulacja naczyń , monitorowanie pacjenta , ALS,BLS.

Literatura:

1. Podręczniki wiodące:

1.1. Anestezjologia, H. Larsen Tom 1 i 2 wyd. 11

1.2. Anestezjologia i intensywna terapia , R. Owczuk , wyd. 1, 2021

2. Podręczniki uzupełniające:

2.1. Wytyczne Europejskiej Rady Resuscytacji 2021

2.2. Intensywna Terapia, Paul L. Marino; wyd. IV

2.3. Anestezjologia, Tom 1-3 wyd 1, Kübler A. , Andres J.

3. Piśmiennictwo obowiązujące do kolokwium wejściowego:

3.1. Anestezjologia, H. Larsen; wyd. 11 rozdziały: 3 – 5, 7, 26

Metody i kryteria oceniania:

Wiedza wstępna:

Kolokwium wejściowe (0-20 punktów)>60% (W1 – W4)

Seminaria:

Ustne kolokwium końcowe >75% ( W5-W17)

Egzamin ( 0-40 punktów) >60% (W1-W17)

Ćwiczenia:

Sprawdzian praktyczny (system 0-1) (U2 – U9)

Przedłużona obserwacja >50% - (U1, K1 -K3)

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-09-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 40 godzin więcej informacji
Seminarium, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Przemysław Jasiewicz
Prowadzący grup: Adam Arndt, Piotr Brushtulli, Hubert Buchwald, Robert Bułtowicz, Waldemar Cyrankiewicz, Paweł Flisiński, Izabela Hnat, Marlena Jakubczyk, Przemysław Jasiewicz, Ludmiła Kaczanowska-Cała, Michalina Kołodziejczak, Katarzyna Kruza, Marcin Schiller, Dagmara Szołna-Klufczyńska, Karolina Tkaczyk, Paweł Trzcinski, Rafał Żamojtuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)