Choroby dzieci
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-Lek6CHDZW-J |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
|
Nazwa przedmiotu: | Choroby dzieci |
Jednostka: | Katedra Pediatrii, Hematologii i Onkologii |
Grupy: |
Choroby dzieci dla 6 roku SJ kierunku lekarskiego |
Punkty ECTS i inne: |
8.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student przystępujący do zajęć powinien posiadać wiedzę z zakresu nauk podstawowych (przedklinicznych) (w szczególności: anatomia, fizjologia i patofizjologia, genetyka, farmakologia, diagnostyka laboratoryjna, immunologia, patomorfologia, mikrobiologia), wiedzę i umiejętności z zakresu podstaw pediatrii: rozwój zdrowego dziecka, badanie podmiotowe i przedmiotowe zdrowego dziecka, żywienie dziecka, opieka medyczna nad zdrowymi dziećmi (bilanse zdrowia, szczepienia ochronne) oraz wiadomości dotyczące najczęstszych schorzeń u dzieci wraz z podstawami ich diagnostyki, różnicowania i leczenia. Student powinien potrafić samodzielnie nawiązać kontakt z pacjentem pediatrycznym i jego rodzicami, przeprowadzić wywiad i badanie przedmiotowe w sposób odpowiedni do wieku pacjenta. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - ćwiczenia: 120 godzin (w tym 6 godzin w Centrum Symulacji Medycznych) - konsultacje: 20 godzin - zaliczenie przedmiotu: 2 godziny Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 142 godziny, co odpowiada 5,41 punktu ECTS. 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w ćwiczeniach: 120 godzin (w tym 6 godzin w Centrum Symulacji Medycznych) - przygotowanie do ćwiczeń (opracowanie przypadków klinicznych, przegląd piśmiennictwa, przygotowanie dyskusji): 60 godzin - konsultacje: 20 godzin - przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 8 + 2 = 10 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 210 godzin, co odpowiada 8 punktom ECTS 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: - nie dotyczy 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 8 + 2 = 10 godzin (0,38 punktu ECTS) 5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: - udział w ćwiczeniach: 120 godzin (4,57 punktu ECTS) 6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: - nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: wiąże czynniki genetyczne z występowaniem chorób wieku dziecięcego (E K_W01) W2: przedstawia zasady nowoczesnej diagnostyki chorób dzieci (E K_W03) W3: opisuje aktualne standardy leczenia najczęstszych chorób dzieci (E K_W03) W4: wylicza szczepienia ochronne zgodnie z aktualnym kalendarzem szczepień (E K_W02) W5: zna zasady postępowania w przypadku użycia przemocy wobec dziecka (D K_U09) W6: wymienia najczęściej występujące stany zagrożenia życia wraz z prawidłowym sposobem postępowania lekarza pediatry (E K_W06) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: potrafi przeprowadzić wywiad lekarski z dzieckiem z utrudnionym kontaktem oraz rodzicami w sytuacji stresowej (E K_U02) U2: potrafi przeprowadzić diagnostykę różnicową dzieci przyjmowanych do szpitala bez jasnego rozpoznania (E K_U12) U3: potrafi rozpoznać objawy spożycia alkoholu i przyjmowania środków psychoaktywnych i narkotyków (K_U15) U4: potrafi interpretować wyniki badań laboratoryjnych we wszystkich najczęstszych schorzeniach dzieci (E K_U24) U5: potrafi oceniać wyniki układu krzepnięcia u pacjentów z hemofilią i innymi zaburzeniami krzepnięcia (E K_U24) U6: potrafi opisać stan somatyczny i psychiczny pacjenta ciężko chorego (E K_U13) U7: potrafi prawidłowo ocenić stan pacjenta i rozpoznać stan bezpośredniego zagrożenia życia (E K_U14) U8: potrafi rozpoznać objawy użycia przemocy wobec dziecka (G K_U05) U9: potrafi zaproponować właściwe postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne (E K_U16) U10: potrafi zakwalifikować pacjenta do przyjęcia do szpitala (E K_U20) U11: potrafi przeprowadzić badanie kwalifikujące do szczepień i uzasadnić dyskwalifikację ze szczepień (K_U27) U12: potrafi zastosować leczenie żywieniowe (z uwzględnieniem żywienia dojelitowego i pozajelitowego), zwłaszcza u pacjentów z chorobami jelita grubego, zaburzeniami wchłaniania oraz z zapaleniem błony śluzowej przewodu pokarmowego (E K_U25) U13: potrafi pobierać materiał do badań laboratoryjnych od pacjenta pediatrycznego (E K_U28) U14: potrafi wykonać procedury i zabiegi: monitorowanie parametrów życiowych przy pomocy kardiomonitora, pulsoksymetrię, pobieranie wymazów z nosa, gardła i skóry, proste testy paskowe i pomiar stężenia glukozy we krwi (E K_U29) U15: potrafi opisać przebieg procedur i zabiegów lekarskich: przetaczania preparatów krwi i krwiopochodnych, testów naskórkowych, prób śródskórnych i skaryfikacyjnych (E K_U30) U16: potrafi zaplanować konsultacje specjalistyczne dla prowadzonych pacjentów pediatrycznych (E K_U32) U17: potrafi dokumentować stan pacjenta i prowadzone leczenie (E K_U38) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: przestrzega tajemnicy lekarskiej przy opracowaniu dokumentacji medycznej i kontakcie z otoczeniem pacjenta (K_K06) K2: potrafi z szacunkiem i rzeczowo współpracować z konsultantami i pracownikami szpitala podczas prowadzenia pacjenta (K_K07) K3: posiada nawyk i umiejętności poszukiwania informacji na temat prowadzonego pacjenta (K_K08) |
Metody dydaktyczne: | - ćwiczenia kliniczne - analiza przypadków - dyskusja kliniczna - metody symulacyjne (studium przypadku, pacjent symulowany) |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Celem praktycznego nauczania klinicznego z zakresu pediatrii jest pogłębienie i trening umiejętności zawodowych z wykorzystaniem wiedzy zdobytej w trakcie wykładów, seminariów i ćwiczeń na wcześniejszych etapach kształcenia. |
Pełny opis: |
Celem praktycznego nauczania klinicznego z zakresu pediatrii jest: uzupełnienie wiadomości o organizacji kliniki / oddziału dziecięcego i powiązaniach organizacyjnych kliniki / oddziału z lecznictwem otwartym, zapoznanie się z zasadami oceny stanu dziecka i jego psychofizycznego rozwoju, zapoznanie się z pielęgnacją niemowlęcia, poznanie zasad żywienia zdrowego i chorego dziecka, doskonalenie umiejętności badania fizykalnego dziecka, pogłębianie umiejętności właściwego rozpoznania i różnicowania podstawowych jednostek chorobowych ze szczególnym uwzględnieniem przypadków ostrych, poznanie zasad interpretacji wyników badań laboratoryjnych, radiologicznych i patomorfologicznych, udział w obchodach lekarskich i zapoznanie się z zasadami prowadzeni dokumentacji medycznej, ocena stopnia nawodnienia niemowlęcia z ustaleniem wskazań do leczenia nawodniającego (ilość i skład płynu infuzyjnego), poznanie przepisów sanitarno-epidemiologicznych w Oddziale Niemowlęcym i Dziecięcym oraz metod zapobiegania zakażeniom szpitalnym, uczestniczenie w konsultacjach specjalistycznych. Student powinien aktywnie uczestniczyć w działalności jednostki, w której realizuje praktykę. Powinien rozwijać umiejętności pracy grupowej oraz organizowania stanowisk pracy zgodnie z zasadami prawnymi i etycznymi. Miejsce prowadzenia zajęć: - Katedra Pediatrii, Hematologii i Onkologii, w tym: - - Klinika Pediatrii, Hematologii i Onkologii - - Oddział Transplantacji Szpiku Kostnego dla Dzieci - - Poradnia Onkologiczna i Hematologiczna dla Dzieci - - Poradnia Immunologiczna - - Poradnia Fakomatoz - - Poradnia Pulmonologiczna - Katedra Neonatologii - Pediatryczna Izba Przyjęć - Centrum Symulacji Medycznych |
Literatura: |
• W. Kawalec (red.): Pediatria, tom 1-2, PZWL 2018 • A. Dobrzańska, J. Ryżko (red.): Pediatria. Podręcznik do Państwowego Egzaminu Lekarskiego i egzaminu specjalizacyjnego, Edra Urban & Partner 2014 • J. Pietrzyk (red.): ABC zabiegów w pediatrii, Medycyna Praktyczna 2010 • A. Obuchowicz (red.): Badanie podmiotowe i przedmiotowe w pediatrii, PZWL 2015 • M. Matysiak, J. Styczyński (red.): Hematologia i onkologia dziecięca dla lekarzy praktyków; Czelej 2022 |
Efekty uczenia się: |
E.W1. zna uwarunkowania środowiskowe i epidemiologiczne najczęstszych chorób; E.W2. zna zasady żywienia dzieci zdrowych i chorych, szczepień ochronnych i prowadzenia bilansu zdrowia dziecka; E.W3. zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w przypadku najczęstszych chorób dzieci: a) krzywicy, tężyczki, drgawek, b) wad serca, zapalenia mięśnia sercowego, wsierdzia i osierdzia, kardiomiopatii, zaburzeń rytmu serca, niewydolności serca, nadciśnienia tętniczego, omdleń, c) ostrych i przewlekłych chorób górnych i dolnych dróg oddechowych, wad wrodzonych układu oddechowego, gruźlicy, mukowiscydozy, astmy, alergicznego nieżytu nosa, pokrzywki, wstrząsu anafilaktycznego, obrzęku naczynioworuchowego, d) niedokrwistości, skaz krwotocznych, stanów niewydolności szpiku, chorób nowotworowych wieku dziecięcego, w tym guzów litych typowych dla wieku dziecięcego, e) ostrych i przewlekłych bólów brzucha, wymiotów, biegunek, zaparć, krwawień z przewodu pokarmowego, choroby wrzodowej, nieswoistych chorób jelit, chorób trzustki, cholestaz i chorób wątroby oraz innych chorób nabytych i wad wrodzonych przewodu pokarmowego, f) zakażeń układu moczowego, wad wrodzonych układu moczowego, zespołu nerczycowego, kamicy nerkowej, ostrej i przewlekłej niewydolności nerek, ostrych i przewlekłych zapaleń nerek, chorób układowych nerek, zaburzeń oddawania moczu, choroby refluksowej pęcherzowo-moczowodowej, g) zaburzeń wzrastania, chorób tarczycy i przytarczyc, chorób nadnerczy, cukrzycy, otyłości, zaburzeń dojrzewania i funkcji gonad, h) mózgowego porażenia dziecięcego, zapaleń mózgu i opon mózgowo-rdzeniowych, padaczki, i) najczęstszych chorób zakaźnych wieku dziecięcego, j) zespołów genetycznych, k) chorób tkanki łącznej, gorączki reumatycznej, młodzieńczego zapalenia stawów, tocznia układowego, zapalenia skórno-mięśniowego; E.W4. zna zagadnienia: dziecka maltretowanego i wykorzystywania seksualnego, upośledzenia umysłowego, zaburzeń zachowania: psychoz, uzależnień, zaburzeń odżywiania i wydalania u dzieci; E.W5. zna podstawowe sposoby diagnostyki i terapii płodu; E.W6. zna najczęściej występujące stany zagrożenia życia u dzieci oraz zasady postępowania w tych stanach; E.W37. zna rodzaje materiałów biologicznych wykorzystywanych w diagnostyce laboratoryjnej oraz zasady pobierania materiału do badań; E.W38. zna podstawy teoretyczne i praktyczne diagnostyki laboratoryjnej; E.W40. wymienia wskazania do wdrożenia terapii monitorowanej; E.W41. definiuje podstawowe pojęcia farmakoekonomiczne. E.U2. przeprowadza wywiad lekarski z dzieckiem i jego rodziną; E.U4. przeprowadza badanie fizykalne dziecka w każdym wieku; E.U8. ocenia stan noworodka w skali Apgar oraz ocenia jego dojrzałość, bada odruchy noworodkowe; E.U9. zestawia pomiary antropometryczne i ciśnienia krwi z danymi na siatkach centylowych; E.U10. ocenia stopień zaawansowania dojrzewania płciowego; E.U11. przeprowadza badania bilansowe; E.U12. przeprowadza diagnostykę różnicową najczęstszych chorób osób dorosłych i dzieci; E.U13. ocenia i opisuje stan somatyczny i psychiczny pacjenta; E.U14. rozpoznaje stany bezpośredniego zagrożenia życia; E.U15. rozpoznaje stan po spożyciu alkoholu, narkotyków i innych używek; E.U16. planuje postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne; E.U17. przeprowadza analizę ewentualnych działań niepożądanych poszczególnych leków oraz interakcji między nimi; E.U18. proponuje indywidualizację obowiązujących wytycznych terapeutycznych oraz inne metody leczenia wobec nieskuteczności albo przeciwwskazań do terapii standardowej; E.U19. rozpoznaje objawy lekozależności i proponuje postępowanie lecznicze; E.U20. kwalifikuje pacjenta do leczenia domowego i szpitalnego; E.U24. interpretuje badania laboratoryjne i identyfikuje przyczyny odchyleń; E.U25. stosuje leczenie żywieniowe (z uwzględnieniem żywienia dojelitowego i pozajelitowego); E.U27. kwalifikuje pacjenta do szczepień; E.U28. pobiera materiał do badań wykorzystywanych w diagnostyce laboratoryjnej; E.U29. wykonuje podstawowe procedury i zabiegi lekarskie, w tym: a) pomiar temperatury ciała, pomiar tętna, nieinwazyjny pomiar ciśnienia tętniczego, b) monitorowanie parametrów życiowych przy pomocy kardiomonitora, pulsoksymetrię, c) badanie spirometryczne, leczenie tlenem, wentylację wspomaganą i zastępczą, d) wstrzyknięcia dożylne, domięśniowe i podskórne, kaniulację żył obwodowych, pobieranie obwodowej krwi żylnej, e) pobieranie wymazów z nosa, gardła i skóry, f) proste testy paskowe i pomiar stężenia glukozy we krwi; E.U30. asystuje przy przeprowadzaniu następujących procedur i zabiegów lekarskich: a) przetaczaniu preparatów krwi i krwiopochodnych, b) testach naskórkowych, c) próbach śródskórnych i skaryfikacyjnych oraz interpretuje ich wyniki; E.U32. planuje konsultacje specjalistyczne; E.U38. prowadzi dokumentację medyczną pacjenta. K01 – posiada świadomość własnych ograniczeń i umiejętność stałego dokształcania się K02 – posiada umiejętność działania w warunkach niepewności, a czasem i stresu K03 – potrafi nawiązać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt z chorym K05 – stawia dobro pacjenta na pierwszy miejscu K06 – okazuje szacunek wobec pacjenta i zrozumienie dla różnic światopoglądowych, oraz kulturowych K07 – przestrzega tajemnicy lekarskiej i wszelkich praw pacjenta (m.in. prawa do informacji, do intymności, do świadomej decyzji, do godnej śmierci) K08 – potrafi współpracować z przedstawicielami innych zawodów w zakresie ochrony zdrowia |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ustne na ocenę (> 60%): W1-W6, U1-U17 1. Zaliczenie ma charakter ustny i przeprowadzane jest w ostatnim dniu zajęć. Składa się z 4 pytań otwartych i dotyczy umiejętności wymaganych sylabusem oraz informacji przekazywanych podczas prezentacji studenckich. 2. Do zaliczenia kolokwium ustnego niezbędne jest udzielenie odpowiedzi na wszystkie pytania. Odpowiedzi są punktowane w skali 0-3. Łącznie student może uzyskać 12 punktów. Skala ocen jest przedstawiona poniżej: - ≥88% (11-12 punktów) - bardzo dobry (5,0) - 71-87% (9-10 punktów) - dobry (4,0) - 60-70% (7-8 punktów) - dostateczny (3,0) - < 60% (<7 punktów) - niedostateczny (2,0) Przedłużona obserwacja (> 50%): K1-K3 |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 120 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mariusz Wysocki | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Balcı, Natalia Bartoszewicz, Joanna Cisek, Krzysztof Czyżewski, Anna Dąbrowska, Ewa Demidowicz, Robert Dębski, Magdalena Dziedzic, Oliwia Grochowska, Elżbieta Grześk, Aldona Jankowska, Kamila Jaremek, Agnieszka Jatczak-Gaca, Andrzej Kołtan, Sylwia Kołtan, Renata Kuczyńska, Monika Łęcka, Ewa Łoś-Kiszkowiak, Monika Parzęcka, Monika Pogorzała, Monika Richert-Przygońska, Marlena Salamon, Alicja Salamon-Górna, Joanna Stankiewicz, Jan Styczyński, Anna Szaflarska-Popławska, Barbara Tejza, Anna Urbańczyk, Sandra Wałach, Mariusz Wysocki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 120 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mariusz Wysocki | |
Prowadzący grup: | Natalia Bartoszewicz, Joanna Cisek, Krzysztof Czyżewski, Anna Dąbrowska, Ewa Demidowicz, Robert Dębski, Magdalena Dziedzic, Oliwia Grochowska, Elżbieta Grześk, Aldona Jankowska, Kamila Jaremek, Agnieszka Jatczak-Gaca, Andrzej Kołtan, Sylwia Kołtan, Monika Łęcka, Agata Marjańska, Krzysztof Narębski, Ilona Olszak-Szot, Monika Pogorzała, Monika Richert-Przygońska, Marlena Salamon, Joanna Stankiewicz, Roman Stankiewicz, Jan Styczyński, Barbara Tejza, Anna Urbańczyk, Eugenia Winogrodzka, Mariusz Wysocki, Ewa Zbucka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 120 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jan Styczyński | |
Prowadzący grup: | Natalia Bartoszewicz, Joanna Cisek, Krzysztof Czyżewski, Anna Dąbrowska, Ewa Demidowicz, Robert Dębski, Oliwia Grochowska, Elżbieta Grześk, Kamila Jaremek, Agnieszka Jatczak-Gaca, Andrzej Kołtan, Sylwia Kołtan, Monika Łęcka, Agata Marjańska, Marta Mazalon, Monika Pogorzała, Monika Richert-Przygońska, Marlena Salamon, Joanna Stankiewicz, Barbara Tejza, Anna Urbańczyk, Eugenia Winogrodzka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 120 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jan Styczyński | |
Prowadzący grup: | Natalia Bartoszewicz, Joanna Cisek, Krzysztof Czyżewski, Anna Dąbrowska, Ewa Demidowicz, Robert Dębski, Oliwia Grochowska, Elżbieta Grześk, Karolina Hejnosz, Agnieszka Jatczak-Gaca, Andrzej Kołtan, Sylwia Kołtan, Piotr Księżniakiewicz, Monika Łęcka, Agnieszka Majk, Agata Marjańska, Marta Mazalon, Monika Pogorzała, Monika Richert-Przygońska, Iga Rupniak, Iwona Sadowska-Krawczenko, Joanna Stankiewicz, Barbara Tejza, Eugenia Winogrodzka, Arleta Zajączkowska-Sadlok | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 120 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jan Styczyński | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.