Choroby wewnętrzne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-Lek6CHWK-J |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
|
Nazwa przedmiotu: | Choroby wewnętrzne |
Jednostka: | Katedra Kardiologii i Chorób Wewnętrznych |
Grupy: |
Choroby wewnętrzne dla 6 roku SJ kierunku lekarskiego |
Punkty ECTS i inne: |
16.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Znajomość fizjologii i patofizjologii układu sercowo-naczyniowego (zaliczenie przedmiotów - Fizjologia i Patofizjologia). Umiejętność badania podmiotowego i przedmiotowego (Podstawy medycy klinicznej, Propedeutyka chorób wewnętrznych). Znajomość anatomii, fizjologii i patofizjologii układu sercowo-naczyniowego Umiejętność badania podmiotowego i przedmiotowego (Propedeutyka chorób wewnętrznych). Znajomość w podstawowym zakresie patofizjologii, symptomatologii, diagnostyki i różnicowania chorób wewnętrznych (przedmioty – Alergologia z immunologią, Gastroeneterologia, Hematologia, Kardiologia, Nefrologia, Pulmonologia) Znajomość farmakologii podstawowych leków stosowanych w kardiologii . |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Całkowity nakład pracy z udziałem nauczyciela akademickiego: Udział w ćwiczeniach – 240 godzin 9,6 punktu ECTS 2. Czas przeznaczony na pracę indywidualną studenta: Udział w ćwiczeniach – 240 godzin Zajęcia w formie symulacji medycznych – 4 godziny Przygotowanie do ćwiczeń i zaliczenia – 156 godzin Łączny czas przeznaczony przez studenta na osiągnięcie zamierzonych celów dydaktycznych – 400 godzin, co odpowiada 16 punktom ECTS. |
Efekty uczenia się - wiedza: | W01. student zna patomechanizm i postacie kliniczne najczęstszych chorób poszczególnych układów i narządów, chorób metabolicznych oraz zaburzeń gospodarki wodno-elektrolitowej, hormonalnej i kwasowo-zasadowej; (C.W27) W02. student rozumie i docenia rolę rodziny pacjenta w procesie chorowania (rozpoznanie choroby, adaptacja do choroby, wyleczenie) oraz sposoby radzenia sobie w sytuacjach trudnych (postęp choroby, proces umierania, żałoba); (D.W11) W03. student poznaje w szerszym zakresie uwarunkowania środowiskowe i epidemiologiczne, przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w przypadku najczęstszych chorób internistycznych występujących u dorosłych oraz ich powikłań: chorób układu krążenia, w tym choroby niedokrwiennej serca, wad serca, chorób wsierdzia, mięśnia serca, osierdzia, niewydolności serca (ostrej i przewlekłej), chorób naczyń tętniczych i żylnych, nadciśnienia tętniczego (pierwotnego i wtórnego), nadciśnienia płucnego; a także innych schorzeń internistycznych, które towarzyszą schorzeniom kardiologicznym lub są powodem hospitalizacji w ramach ostrego dyżuru internistycznego (cukrzyca i jej powikłania zarówno ostre jak i przewlekłe, niedokrwistość, zakażenia układu oddechowego i moczowego). (E.W7) W04. student zna wskazania do wdrożenia terapii monitorowanej; (E.W41) W05. student jest zaznajomiony z problematyką współcześnie wykorzystywanych badań obrazowych, w szczególności z: 1) symptomatologią radiologiczną podstawowych chorób; 2) metodami instrumentalnymi i technikami obrazowymi wykorzystywanymi do wykonywania zabiegów medycznych; 3) wskazaniami, przeciwwskazaniami i przygotowaniem pacjenta do poszczególnych rodzajów badań obrazowych oraz przeciwwskazaniami do stosowania środków kontrastujących; (F.W17). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1- student utrwala umiejętności zbierania wywiadu i badania fizykalnego pacjenta (EK_U01) U2 – student utrwala umiejętność badania fizykalnego pacjenta (wysłuchiwania i interpretacji szmerów nad sercem, (wysłuchiwania i interpretacji prawidłowych i nieprawidłowych tonów serca, wysłuchuje szmery naczyniowe, (wysłuchiwania i interpretacji zmian osłuchowych nad płucami, umiejętności oceny wielkości wątroby, badania objawu wątrobowo-szyjnego)(EK_U03) U3 – student rozwija umiejętności oceny stanu ogólnego pacjenta, stanu przytomności i świadomości, oraz stanów zagrożenia życia – migotanie komór, częstoskurcz komorowy, bradyarytmia, rozkojarzenie elektryczno-mechaniczne, wstrząs kardiogenny (EK_U07,U14) U4 – student utrwala znajomość praw pacjenta i przestrzega ich (prawo do prywatności, intymności, zachowania tajemnicy lekarskiej, tajemnicy danych osobowych), student rozwija umiejętności zrozumiałego przekazywania informacji pacjentowi o planowanym procesie diagnostyczno-terapeutycznym, o zagrożeniach związanych z planowanymi działaniami (koronarografia, angioplastyka wieńcowa, kardiowersja) (DK_U05,U06,U07, U14) U5- student rozwija umiejętność współpracy w grupie w ramach procesu diagnostyczno-terapeutycznego (DK_U11), oraz potrafi zaplanować konsultacje specjalistyczne (EK_U32) U6 – student rozwija umiejętności planowania postępowania diagnostyczno-terapeutycznego oraz profilaktycznego w najczęstszych schorzeniach kardiologicznych jak i wdrażania odpowiedniego leczenia (EK_U16, U17) U7 – student rozwija umiejętności interpretacji podstawowych badań laboratoryjnych stosowanych w rozpoznawaniu i różnicowaniu schorzeń kardiologicznych (morfologia krwi, jonogram, poziom kreatyniny, lipidogram, stężenie troponin, BNP, D-dimerów)(EK_U24) U8 – student utrwala umiejętności wykonywania i interpretacji podstawowych zapisów EKG – rozpoznawania zawału serca, niedokrwienia mięśnia sercowego, zaburzeń rytmu i przewodzenia zagrażających życiu, oraz interpretacji wysiłkowego testu elektrokardiograficznego (BK_U08) U9 – student utrwala umiejętności monitorowania parametrów życiowych przy pomocy kardiomonitora (ciśnienie tętnicze, tętno, oddechy, saturacja krwi) (EK_U29) U10 – student asystuje przy takich zabiegach jak kardiowersja elektryczna, nakłucie worka osierdziowego, drenaż opłucnej (EK_U30) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1 – student utrwala umiejętność nawiązywania i utrzymywania kontaktu z chorym i rodziną chorego (K_K03) K2 – student w swoich działaniach kieruje się dobrem chorego (K_K04) K3 - student rozwija umiejętności okazywania choremu i rodzinie szacunku i zrozumienia (K_K05) K4 – student rozumie konieczność zachowania tajemnicy lekarskiej i dotrzymuje jej (K_K06) K5 – student jest świadomy konieczności ciągłego rozwoju i nauki (K_K01) |
Metody dydaktyczne: | Ćwiczenia - zajęcia przy łóżku pacjenta - zajęcia w centrum Symulacji Medycznych (3 godziny) |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - symulacyjna (gier symulacyjnych) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - gry i symulacje |
Skrócony opis: |
Celem prowadzenia zajęć w ramach przedmiotu – Specjalność wybrana – kardiologia – jest ugruntowanie wiedzy studenta w zakresie epidemiologii, patofizjologii, symptomatologii oraz diagnozowania i leczenia najczęstszych schorzeń kardiologicznych. W czasie zajęć (ćwiczenia) studenci pod okiem asystenta zbierają wywiady, badają chorych, proponują badania dodatkowe oraz interpretują je. W czasie zajęć w Centrum Symulacji Medycznych studenci trenują swoje umiejętności na fantomach wysokiej wierności symulujących zdarzenia kliniczne. |
Pełny opis: |
Utrwalanie aktualnej wiedzy z zakresu kardiologii w oparciu o najnowsze wytyczne dotyczące postępowania w różnych postaciach klinicznych choroby niedokrwiennej serca, w tym w ostrych zespołach wieńcowych z przetrwałym uniesieniem odcinka ST jak i bez przetrwałego uniesienia odcinka ST, w stabilnej chorobie wieńcowej, w niewydolności serca (ostrej i przewlekłej), nabytych wadach serca, kardiomiopatiach, zatorowości płucnej, zapaleniu wsierdzia, oraz wybranych zaburzeniach rytmu serca – migotaniu przedsionków, zaburzeniach rytmu zagrażających życiu. Zajęcia w ramach przedmiotu – Specjalność wybrana – Kardiologia – prowadzone są w ramach ćwiczeń. Ćwiczenia prowadzone są przy łóżku pacjenta. Studenci aktywnie uczestniczą w pracy z chorymi: badają pacjentów podmiotowo i przedmiotowo, planują i prowadzą diagnostykę różnicową oraz planują postępowanie terapeutyczne. Utrwalają umiejętności postepowania z pacjentami w stanie bezpośredniego zagrożenia życia w przebiegu nagłego zatrzymania krążenia, arytmii, ostrych zespołów wieńcowych. |
Literatura: |
Piśmiennictwo podstawowe: „Choroby wewnętrzne Szczeklika” najnowsze wydanie. Piśmiennictwo uzupełniające: Szczeklik A., Tendera M.: Kardiologia (tom I i II), Wyd. Med. Praktyczna, Kraków 2009. Najnowsze wytyczne postepowania PTK w schorzeniach kardiologicznych (dostępne on-line). |
Efekty uczenia się: |
E.W1. zna uwarunkowania środowiskowe i epidemiologiczne najczęstszych chorób; E.W7. zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób wewnętrznych występujących u osób dorosłych oraz ich powikłań: a) chorób układu krążenia, w tym: choroby niedokrwiennej serca, wad serca, chorób wsierdzia, mięśnia serca, osierdzia, niewydolności serca (ostrej i przewlekłej), chorób naczyń tętniczych i żylnych, nadciśnienia tętniczego: pierwotnego i wtórnego, nadciśnienia płucnego, b) chorób układu oddechowego, w tym: chorób dróg oddechowych, przewlekłej obturacyjnej choroby płuc, astmy oskrzelowej, rozstrzenia oskrzeli, mukowiscydozy, zakażeń układu oddechowego, chorób śródmiąższowych płuc, opłucnej, śródpiersia, obturacyjnego i centralnego bezdechu sennego, niewydolności oddechowej (ostrej i przewlekłej), nowotworów układu oddechowego, c) chorób układu pokarmowego, w tym chorób: jamy ustnej, przełyku, żołądka i dwunastnicy, jelit, trzustki, wątroby, dróg żółciowych i pęcherzyka żółciowego, d) chorób układu wydzielania wewnętrznego, w tym chorób: podwzgórza i przysadki, tarczycy, przytarczyc, kory i rdzenia nadnerczy, jajników i jąder, a także guzów neuroendokrynnych, zespołów wielogruczołowych, różnych typów cukrzycy i zespołu metabolicznego: hipoglikemii, otyłości, dyslipidemii, e) chorób nerek i dróg moczowych, w tym: ostrych i przewlekłych niewydolności nerek, chorób kłębuszków nerkowych i śródmiąższowych nerek, torbieli nerek, kamicy nerkowej, zakażeń układu moczowego, nowotworów układu moczowego, w szczególności raka pęcherza moczowego i raka nerki, f) chorób układu krwiotwórczego, w tym: aplazji szpiku, niedokrwistości, granulocytopenii i agranulocytozy, małopłytkowości, białaczek ostrych, nowotworów mieloproliferacyjnych i mielodysplastyczno-mieloproliferacyjnych, zespołów mielodysplastycznych, nowotworów z dojrzałych limfocytów B i T, skaz krwotocznych, trombofilii, stanów bezpośredniego zagrożenia życia w hematologii, zaburzeń krwi w chorobach innych narządów; g) chorób reumatycznych, w tym: chorób układowych tkanki łącznej, układowych zapaleń naczyń, zapaleń stawów z zajęciem kręgosłupa, chorób metabolicznych kości, w szczególności osteoporozy i choroby zwyrodnieniowej stawów, dny moczanowej, h) chorób alergicznych, w tym: anafilaksji i wstrząsu anafilaktycznego oraz obrzęku naczynioruchowego, i) zaburzeń wodno-elektrolitowych i kwasowo-zasadowych: stanów odwodnienia, stanów przewodnienia, zaburzeń gospodarki elektrolitowej, kwasicy i zasadowicy; E.W8. zna i rozumie przebieg oraz objawy procesu starzenia się, a także zasady całościowej oceny geriatrycznej i opieki interdyscyplinarnej w odniesieniu do pacjenta w podeszłym wieku; E.W9. rozumie przyczyny i zna podstawowe odrębności w najczęstszych chorobach występujących u osób starszych oraz zasady postępowania w podstawowych zespołach geriatrycznych; E.W10. zna i rozumie podstawowe zasady farmakoterapii chorób ludzi w podeszłym wieku; E.W11. zna i rozumie zagrożenia związane z hospitalizacją ludzi w podeszłym wieku; E.W12. zna i rozumie podstawowe zasady organizacji opieki nad osobą starszą i obciążenia opiekuna osoby starszej; E.W37. zna rodzaje materiałów biologicznych wykorzystywanych w diagnostyce laboratoryjnej oraz zasady pobierania materiału do badań; E.W38. zna podstawy teoretyczne i praktyczne diagnostyki laboratoryjnej; E.W39. zna i rozumie możliwości i ograniczenia badań laboratoryjnych w stanach nagłych; E.W40. wymienia wskazania do wdrożenia terapii monitorowanej; E.W41. definiuje podstawowe pojęcia farmakoekonomiczne. E.U1. przeprowadza wywiad lekarski z pacjentem dorosłym; E.U3. przeprowadza pełne i ukierunkowane badanie fizykalne pacjenta dorosłego; E.U12. przeprowadza diagnostykę różnicową najczęstszych chorób osób dorosłych i dzieci; E.U13. ocenia i opisuje stan somatyczny i psychiczny pacjenta; E.U14. rozpoznaje stany bezpośredniego zagrożenia życia; E.U15. rozpoznaje stan po spożyciu alkoholu, narkotyków i innych używek; E.U16. planuje postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne; E.U17. przeprowadza analizę ewentualnych działań niepożądanych poszczególnych leków oraz interakcji między nimi; E.U18. proponuje indywidualizację obowiązujących wytycznych terapeutycznych oraz inne metody leczenia wobec nieskuteczności albo przeciwwskazań do terapii standardowej; E.U20. kwalifikuje pacjenta do leczenia domowego i szpitalnego; E.U24. interpretuje badania laboratoryjne i identyfikuje przyczyny odchyleń; E.U25. stosuje leczenie żywieniowe (z uwzględnieniem żywienia dojelitowego i pozajelitowego); E.U28. pobiera materiał do badań wykorzystywanych w diagnostyce laboratoryjnej; E.U29. wykonuje podstawowe procedury i zabiegi lekarskie, w tym: a) pomiar temperatury ciała, pomiar tętna, nieinwazyjny pomiar ciśnienia tętniczego, b) monitorowanie parametrów życiowych przy pomocy kardiomonitora, pulsoksymetrię, c) badanie spirometryczne, leczenie tlenem, d) wstrzyknięcia dożylne, domięśniowe i podskórne, kaniulację żył obwodowych, pobieranie obwodowej krwi żylnej, e) pobieranie wymazów z nosa, gardła i skóry, f) cewnikowanie pęcherza moczowego u kobiet i mężczyzn, zgłębnikowanie żołądka, płukanie żołądka, enemę, g) standardowy elektrokardiogram spoczynkowy wraz z interpretacją, kardiowersję elektryczną i defibrylację serca, h) proste testy paskowe i pomiar stężenia glukozy we krwi; E.U30. asystuje przy przeprowadzaniu następujących procedur i zabiegów lekarskich: a) przetaczaniu preparatów krwi i krwiopochodnych, b) drenażu jamy opłucnowej, c) nakłuciu jamy otrzewnowej, d) testach naskórkowych, e) próbach śródskórnych i skaryfikacyjnych oraz interpretuje ich wyniki; E.U31. interpretuje charakterystyki farmaceutyczne produktów leczniczych oraz krytycznie ocenia materiały reklamowe dotyczące leków; E.U32. planuje konsultacje specjalistyczne; E.U37. rozpoznaje agonię pacjenta i stwierdza jego zgon; E.U38. prowadzi dokumentację medyczną pacjenta. K01 – posiada świadomość własnych ograniczeń i umiejętność stałego dokształcania się K02 – posiada umiejętność działania w warunkach niepewności, a czasem i stresu K03 – potrafi nawiązać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt z chorym K05 – stawia dobro pacjenta na pierwszy miejscu K06 – okazuje szacunek wobec pacjenta i zrozumienie dla różnic światopoglądowych, oraz kulturowych K07 – przestrzega tajemnicy lekarskiej i wszelkich praw pacjenta (m.in. prawa do informacji, do intymności, do świadomej decyzji, do godnej śmierci) K08 – potrafi współpracować z przedstawicielami innych zawodów w zakresie ochrony zdrowia |
Metody i kryteria oceniania: |
W celu zaliczenia przedmiotu „Specjalność wybrana – kardiologia” student musi wziąć udział w wymaganej liczbie godzin ćwiczeń oraz zaliczyć przedmiot w formie zaliczenia ustnego. Uzyskane przez studenta kompetencje (K1-K3) oceniane są na podstawie przedłużonej obserwacji (cykl ćwiczeniowy). W czasie zaliczenia student musi wykazać się umiejętnością zebrania wywiadu i zbadania pacjenta, zaproponowania badań diagnostycznych, umiejętności różnicowania objawów i zaproponowania terapii (W2,W2,W3,U1-U9). |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 240 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Kubica | |
Prowadzący grup: | Zofia Grąbczewska, Jacek Kubica, Karolina Obońska, Tamara Sukiennik, Ewa Zabielska, Iwona Zbieranek-Dębicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 240 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Kubica | |
Prowadzący grup: | Joanna Buczkowska, Zofia Grąbczewska, Ewa Laskowska, Małgorzata Ostrowska, Maciej Piasecki, Jakub Ratajczak, Adam Sukiennik, Tamara Sukiennik, Ewa Zabielska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-09-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 240 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zofia Grąbczewska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Jasiewicz, Karolina Obońska, Małgorzata Ostrowska, Maciej Piasecki, Przemysław Podhajski, Tamara Sukiennik, Ewa Zabielska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.