Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Specjalność wybrana - Kardiologia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1600-Lek6SP06-J
Kod Erasmus / ISCED: 12.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0912) Medycyna Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Specjalność wybrana - Kardiologia
Jednostka: Katedra Kardiologii i Farmakologii Klinicznej
Grupy: Specjalność wybrana dla 6 roku NWJ kierunku lekarskiego
Specjalność wybrana dla 6 roku SJ kierunku lekarskiego
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Znajomość fizjologii i patofizjologii układu sercowo-naczyniowego, podstawowych jednostek chorobowych oraz farmakologii leków stosowanych w kardiologii.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot fakultatywny

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Całkowity nakład pracy z udziałem nauczyciela akademickiego:

Udział w ćwiczeniach – 180 godzin

Konsultacje – 25 godzin

Egzamin ustny – 1 godzina

Suma godzin – 206 godzin – 8,2 punktu ECTS


2. Czas przeznaczony na prace indywidualną studenta:

Udział w ćwiczeniach – 180 godzin

Konsultacje – 1 godzina

Przygotowanie do ćwiczeń – 40 godzin

Samokształcenie - 50 godzin

Przygotowanie do egzaminu – 30 godzin

Egzamin ustny – 1 godzina

Łączny czas przeznaczony przez studenta na osiągnięcie zamierzonych celów dydaktycznych – 302 godziny, co odpowiada 12,8 punktów ECTS.


Efekty uczenia się - wiedza:

W1: student zna anatomię i rozumie fizjologię i patofizjologię układu sercowo-naczyniowego (BK_W30)

W2: student zna uwarunkowania środowiskowe i epidemiologiczne najczęstszych chorób układu sercowo-naczyniowego (choroby niedokrwiennej serca, niewydolności serca, wad serca nabytych, choroby zakrzepowo-zatorowej, najczęstszych zaburzeń rytmu serca - migotania przedsionków i zaburzeń rytmu zagrażających życiu, infekcyjnego zapalenia wsierdzia) (EK_W01)

W3: student zna i rozumie przyczyny i obawy najczęstszych schorzeń układu sercowo-naczyniowego (choroby niedokrwiennej serca, niewydolności serca, wad serca nabytych, choroby zakrzepowo-zatorowej, najczęstszych zaburzeń rytmu serca - migotania przedsionków i zaburzeń rytmu zagrażających życiu, infekcyjnego zapalenia wsierdzia), potrafi różnicować objawy, podjąć działania w procesie diagnostyczno-terapeutyczny w tych schorzeniach (EK_W07)


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: student potrafi zebrać wywiad od pacjenta oraz od rodziny (EK_U01)

U2: student potrafi przeprowadzić badanie fizykalne pacjenta (potrafi wysłuchać i zinterpretować szmery nad sercem, wysłuchuje i interpretuje prawidłowe i nieprawidłowe tony serca, wysłuchuje szmery naczyniowe, wysłuchuje i interpretuje zmiany osłuchowe nad płucami, potrafi ocenić wielkość wątroby, zbadać objaw wątrobowo-szyjny) (EK_U03)

U3: student potrafi ocenić stan ogólny pacjenta, potrafi ocenić stan przytomności i świadomości, oraz stan zagrożenia życia – migotanie komór, częstoskurcz komorowy, bradyarytmia, rozkojarzenie elektryczno-mechaniczne, wstrząs kardiogenny (EK_U07,U14)

U4: student zna prawa pacjenta i przestrzega ich (prawo do prywatności, intymności, zachowania tajemnicy lekarskiej, tajemnicy danych osobowych), student potrafi zrozumiale poinformować pacjenta o planowanym procesie diagnostyczno-terapeutyczny, o zagrożeniach związanych z planowanymi działaniami (koronarografia, angioplastyka wieńcowa, kardiowersja) (DK_U05, U06 ,U07, U14)

U5: student potrafi współpracować w grupie w ramach procesu diagnostyczno-terapeutycznego (DK_U11), oraz potrafi zaplanować konsultacje specjalistyczne (EK_U32)

U6: student potrafi zaplanować postępowanie diagnostyczno-terapeutyczne oraz profilaktyczne w najczęstszych schorzeniach kardiologicznych oraz wdrożyć odpowiednie leczenie (EK_U16, U17)

U7: student potrafi zinterpretować podstawowe badania laboratoryjne stosowane w rozpoznawaniu i różnicowaniu schorzeń kardiologicznych (morfologia krwi, jonogram, poziom kreatyniny, lipid ogram, stężenie troponin, BNP, D-dimerów) (EK_U24)

U8: student potrafi wykonać i zinterpretować podstawowe zapisy EKG – rozpoznać zawał serca, niedokrwienie mięśnia sercowego, zaburzenia rytmu i przewodzenia zagrażające życiu, oraz zinterpretować wysiłkowy test elektrokardiograficzny (BK_U08)

U9: student potrafi monitorować parametry życiowe przy pomocy kardiomonitora (ciśnienie tętnicze, tętno, oddechy, saturacja krwi) (EK_U29)

U10: student asystuje przy takich zabiegach jak kardiowersja elektryczna, nakłucie worka osierdziowego, drenaż opłucnej (EK_U30)


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: student potrafi nawiązać i utrzymać kontakt z chorych i rodziną chorego (K_K03)

K2: student w swoich działaniach kieruje się dobrem chorego (K_K04)

K3: student potrafi okazać choremu i rodzinie szacunek i zrozumienie (K_K05)

K4: student rozumie konieczność zachowania tajemnicy lekarskiej i dotrzymuje jej (K_K06)

K5: student jest świadomy konieczności ciągłego rozwoju i nauki (K_K01)


Metody dydaktyczne:

ĆWICZENIA

- zajęcia przy łóżku chorego: badanie, zbieranie wywiadu, omówienia wyników badań laboratoryjnych i diagnostycznych

- zajęcia w pracowniach diagnostycznych

- omawianie poszczególnych przypadków klinicznych z planowaniem farmakoterapii

- prezentacje multimedialne

- dyskusja dydaktyczna

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- pogadanka

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- laboratoryjna
- obserwacji
- studium przypadku

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody oparte na współpracy
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studenta z epidemiologią, patofizjologią, symptomatyką, diagnozowaniem i leczeniem najczęstszych schorzeń sercowo-naczyniowych. W czasie zajęć prezentowana jest aktualna wiedza z zakresu kardiologii oparta o najnowsze wytyczne dotyczące postępowania w kardiologicznych jednostkach chorobowych.

W czasie ćwiczeń studenci pod okiem asystenta zbierają wywiady, badają chorych, zlecają badania oraz interpretują je - układając własne scenariusze kliniczne.

Pełny opis:

Tematy obejmują podstawowe schorzenia kardiologiczne: chorobę niedokrwienną serca (stabilną dusznicę bolesną oraz ostre zespoły wieńcowe), nabyte wady serca, infekcyjne zapalenie wsierdzia, niewydolność serca, zatorowość płucną, kardiomiopatie, zaburzenia rytmu serca, miażdżycę. Student nauczy się interpretacji zapisów EKG oraz pozna najnowsze wytyczne dotyczące diagnozowania i leczenia schorzeń kardiologicznych, również na przykładach konkretnych przypadków klinicznych. Na ćwiczeniach studenci będą doskonalić umiejętność badania podmiotowego i przedmiotowego pacjentów oraz nauczą się rozpoznawać omawiane jednostki chorobowe i różnicować występujące objawy. Student zostanie zapoznany z podstawowymi badaniami dodatkowymi wykonywanymi u pacjentów kardiologicznych, takich jak: badanie ECHO-kardiograficzne, badanie EKG metodą Holtera, test wysiłkowy, koronarografia, i inne oraz nauczy się stosowania farmakologii i klinicznemu zastosowaniu podstawowych leków kardiologicznych - inhibitorów konwertazy angiotensyny, leków p/płytkowych i p/krzepliwych.

Literatura:

1. Szczeklik A. (red.), Choroby wewnętrzne, t. 1 i 2, Medycyna Praktyczna, Kraków 2005 i kolejne.

2. Herold G., Medycyna wewnętrzna, t.1 i 2 - Repetytorium dla studentów medycyny i lekarzy, PZWL 2008 i kolejne.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin ustny (51% poprawnych odpowiedzi) : W1-W3, U1-U10,K1-K5

a) przygotowanie i omówienie przypadku klinicznego z tematyki podanej przez nauczyciela prowadzącego – zaliczenie odbywa się na podstawie oceny zgodności prezentacji z tematem, kompleksowości ujęcia zagadnienia oraz wartości merytorycznej wraz z oceną wykorzystanych źródeł. – zaliczenie T/N: W1-W3, U1-U10, K1-K5.

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)