6.1. Embriologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-LekM11PSMEMB-J |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
|
Nazwa przedmiotu: | 6.1. Embriologia |
Jednostka: | Katedra Histologii i Embriologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla 1 semestru 1 roku SJ kierunku lekarskiego |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu gametogenezy, oogenezy oraz najważniejszych etapów rozwoju embrionalnego. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w wykładach: 20 h - konsultacje: 1 h Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: 21 h (0,84 ECTS) 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 20 h - przygotowanie do egzaminu: 12 h - czytanie wskazanej literatury: 4,5 h - konsultacje: 1 h Łączny nakład pracy studenta wynosi 37,5 h (1,5 ECTS) 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: - czytanie literatury związanej z najnowszymi osiągnięciami w dziedzinie embriologii: 5 h - udział w wykładach (z uwzględnieniem najnowszej literatury) 4 h Łączny nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi: 9 h (0,36 ECTS) 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do egzaminu modułowego: 12h (0,48 punktu ECTS) 5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: nie dotyczy 6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: zna mianownictwo embriologiczne w języku polskim i angielskim: A K_W01 W2: zna stadia rozwoju zarodka ludzkiego, budowę i czynność błon płodowych i łożyska oraz zna etapy rozwoju poszczególnych narządów: A K_W06 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: posługuje się w mowie i piśmie mianownictwem embriologicznym: A K_U05 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: korzysta z obiektywnych źródeł informacji; K_K01 K2: dostrzega i rozpoznaje własne ograniczenia oraz dokonuje samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych; K_K07 |
Metody dydaktyczne: | Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną |
Skrócony opis: |
Przedmiot Embriologia obejmuje zagadnienia z zakresu rozwoju zarodkowego oraz płodowego człowieka. Studenci uzyskują wiedzę na temat budowy i zależności pomiędzy komórkami, tkankami i organami poszczególnych regionów ciała. Dodatkowo student poznaje budowę i funkcję błon płodowych i łożyska oraz etapy rozwoju poszczególnych narządów. Przedmiot ma pomóc studentom w zrozumieniu wiedzy na temat krytycznych etapów prawidłowego rozwoju człowieka, ale także wpływu czynników teratogennych, mutacji genetycznych, i czynników środowiskowych na przebieg tego procesu. |
Pełny opis: |
Celem wykładów jest przedstawienie rozwoju ludzkiego embrionu od momentu zapłodnienia komórki jajowej do końca etapu płodowego. Studenci poznają mianownictwo embriologiczne w języku polskim i angielskim, stadia rozwoju zarodka ludzkiego, budowę i czynność błon płodowych i łożyska oraz etapy rozwoju poszczególnych narządów. Wykład pomaga studentom zrozumieć rozwój, ostateczną formę i związek pomiędzy tkankami i organami, ponadto zapoznaje studentów z krytycznymi etapami prawidłowego rozwoju i efektami działania teratogenów, mutacji genetycznych i czynników środowiskowych na ten proces. Tematy wykładów: 1) Zapoznanie studentów z instrukcją BHP i regulaminem dydaktycznym. Embriologia - rys historyczny i powiązanie embriologii z innymi naukami medycznymi. 2) Gametogeneza – oogeneza i spermatogeneza. 3) Transport gamet i zapłodnienie. 4) Bruzdkowanie i implantacja. 5) Gastrulacja. 6) Powstawanie i rozwój ektodermalnego, mezodermalnego i endodermalnego listka zarodkowego. 7) Błony płodowe - budowa i znaczenie. 8) Budowa i funkcje pępowiny i łożyska. 9) Rozwój układu krążenia i układu pokarmowego. 10) Rozwój układu oddechowego i moczowo-płciowego. 11) Rozwój układu nerwowego i narządów zmysłów. 12) Rozwój układu szkieletowego, mięśniowego i powłoki wspólnej ciała. 13) Wady wrodzone. 14)Diagnostyka prenatalna. 15) Ciąża mnoga. |
Literatura: |
Obowiązkowa: Moore K.L., Persaud T.V.N., Torchia M.G. Embriologia i wady wrodzone. Od zapłodnienia do urodzenia. Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2013, wyd.1 Uzupełniająca: Bartel H. Embriologia. PZWL, Warszawa 2015, wyd. 5 |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie końcowe z przedmiotu na podstawie obecności. Egzamin końcowy z całego modułu: „Od poczęcia do śmierci”. Metody oceniania: Wykłady: Egzamin pisemny w ramach egzaminu z modułu: (0-50 punktów; ≥56%) W1, W2, U1 Przedłużona obserwacja: K1 Kryteria oceniania: 1. Materiał omawiany na wykładach będzie egzekwowany na egzaminie z modułu: „Od poczęcia do śmierci”, w którego skład wchodzi omawiany przedmiot. 2. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia ze wszystkich przedmiotów wchodzących w skład modułu: „Od poczęcia do śmierci”. 3. Egzamin z modułu odbywa się w sesji zimowej. Egzamin ma formę testu obejmującego treści programowe wszystkich przedmiotów wchodzących w skład modułu. Test wielokrotnego wyboru obejmuje 50 pytań z pięcioma odpowiedziami, z których tylko jedna jest prawidłowa. Za część teoretyczną można uzyskać maksymalnie 50 pkt., a warunkiem jej zaliczenia jest udzielenie minimum 56% prawidłowych odpowiedzi. 4. Udział procentowy pytań w teście egzaminacyjnym jest wprost proporcjonalny do liczby godzin przypadających na realizację poszczególnych przedmiotów wchodzących w skład modułu „Od poczęcia do śmierci” i wynosi odpowiednio: a) Embriologia 20 godz. – 67%, tj. 33 pytania b) Fizjologia dojrzewania i fizjologia starzenia 7 godz. – 23%, tj. 12 pytań c) Tanatologia lekarska 3 godz. – 10%, tj. 5 pytań 5. Kryteria uzyskania oceny pozytywnej z modułu Rodzaj egzaminu Przedmiot Maksymalna liczba punktów do uzyskania Minimalna liczba punktów dla uzyskania oceny pozytywnej Całkowita liczba punktów do uzyskania Embriologia maksymalna 33 minimalna 18 Fizjologia dojrzewania i fizjologia starzenia maksymalna 12 minimalna 7 Tanatologia lekarska maksymalna 5 minimalna 3 Kryterium otrzymania oceny pozytywnej z egzaminu pisemnego jest uzyskanie minimalnej liczby punktów (z każdej części – punktacja wskazana w tabeli powyżej). W przypadku nie uzyskania minimalnej liczby z egzaminu pisemnego dopuszcza się dodatkowy termin obejmujący zakresem tylko tą część egzaminu, gdzie nie została uzyskana właściwa dla oceny pozytywnej liczba punktów. Poprawa jest identyczną metodą weryfikacji efektów kształcenia, jak w pierwszym terminie. Oceny są wystawiane według liczby uzyskanych punktów zgodnie z poniższą tabelą: % uzyskanych punktów Liczba punktów ocena 92-100 46 – 50 bdb (5) 84-91 42 – 45 db+ (4+) 76-83 38 – 41 db (4) 68-75 34 – 37 dst+ (3+) 56-67 28 – 33 dst (3) 0-55 0 – 27 ndst (2) Powyższe jednolite kryteria obowiązują na wszystkich zaliczeniach końcowych, w tym również poprawkowych Egzamin jest podsumowującym sposobem weryfikacji efektów kształcenia i stanowi o końcowym zaliczeniu modułu. Nie uzyskanie minimalnej liczby punktów z jednej części skutkuje brakiem zaliczenia modułu. Powyższe jednolite kryteria obowiązują na wszystkich zaliczeniach końcowych, w tym również poprawkowych Egzamin jest podsumowującym sposobem weryfikacji efektów kształcenia i stanowi o końcowym zaliczeniu modułu. Nie uzyskanie minimalnej liczby punktów z jednej części skutkuje brakiem zaliczenia modułu. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.