2.3. Neurofizjologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-LekM12MFTNFI-J |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
|
Nazwa przedmiotu: | 2.3. Neurofizjologia |
Jednostka: | Katedra Fizjologii Człowieka |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla 2 semestru 1 roku SJ kierunku lekarskiego |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu Neurofizjologia powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu anatomii i fizjologii układu nerwowego na poziomie rozszerzonym. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w wykładach: 15 godzin - udział w ćwiczeniach laboratoryjnych: 36 godzin - konsultacje: 2 godziny - przeprowadzenie zaliczenia: 2 godziny - przeprowadzenie egzaminu: 25 minut Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 53,4 godziny, co odpowiada 1,98 punktu ECTS 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 15 godzin - udział w ćwiczeniach laboratoryjnych: 36 godzin - przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literaury:25 godzin - napisanie sprawozdań z ćwiczeń: 2 godziny - konsultacje: 2 godziny - przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 10+2+2=14 godzin - przygotowanie do egzaminu i egzamin: 10+0,4=10,4 godziny Łączny nakład pracy studenta wynosi 104,4 godzin, co odpowiada 3,8 punktu ECTS 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: - czytanie wskazanej literatury naukowej: 25 godzin - udział w wykładach ((z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych): 6 godzin - udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych): 9 godzin - przygotowanie do zaliczenia ((z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych): 10 godzin - konsultacje z uwzględnieniem opracowań naukowych: 2 godziny Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi: 52 godziny, co odpowiada 1,92 punktu ECTS 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 10+2+2=14 godzin - przygotowanie do egzaminu i egzamin: 10+0,4=10,4 godziny Łączny nakład pracy związany z przygotowaniem do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 24,4 godziny, co odpowiada 0,90 punktu ECTS 5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: - udział w ćwiczeniach laboratoryjnych: 36 godzin Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 36 godzin, co odpowiada 1,33 punktu ECTS 4. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1:Zna sposoby komunikacji między komórkami, a także między komórką a środowiskiem zewnątrzkomórkowym (B K_W21). W2: Wyjaśnia przebieg zjawisk elektrofizjologicznych w układzie nerwowym oraz opisuje wyższe czynności nerwowe, a także fizjologię mięśni prążkowanych i gładkich (B K_W24). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Określa zintegrowaną odpowiedź organizmu człowieka na przejście od stanu snu do stanu czuwania (B K_U07). U2:Wykonuje proste testy czynnościowe oceniające organizm człowieka jako układ regulacji stabilnej (testy posturograficzne), interpretuje dane liczbowe dotyczące podstawowych zmiennych fizjologicznych (B K_U08). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1:Posiada umiejętność działania w warunkach niepewności i stresu (K_K02). K2:Potrafi nawiązać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt z chorym (K_K03). K3:Posiada nawyk i umiejętności stałego dokształcania się (K_K08). |
Metody dydaktyczne: | Wykłady: • wykład problemowy z prezentacją multimedialną • wykład informacyjny (konwencjonalny) Ćwiczenia laboratoryjne: • laboratoryjna • obserwacji • ćwiczeniowa metoda klasyczna problemowa • dyskusji • pokazu |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - drama |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Kurs fizjologii człowieka umożliwia Studentowi poznanie podstawowych pojęć i zrozumienie mechanizmów funkcjonowania układu nerwowego i mięśniowego. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu Fizjologia jest zapoznanie studentów z procesami fizjologicznymi i mechanizmami odpowiedzialnymi za homeostazę organizmu człowieka. Wykłady z Fizjologii mają za zadanie przedstawienie i utrwalenie wiedzy z zakresu podstaw fizjologii: przyswojenie podstawowej wiedzy z zakresu fizjologii układu nerwowego. Student zapozna się z podstawowymi mechanizmami funkcjonowania komórki nerwowej, pozna właściwości błony komórkowej komórki nerwowej oraz jej rolę w genezie potencjału spoczynkowego i potencjału czynnościowego oraz przekaźnictwa synaptycznego. Ćwiczenia mają charakter laboratoryjny i są częściowo powiązane z zagadnieniami omawianymi na wykładach. Student zapozna się ze znaczeniem odpowiedniego składu płynu zewnątrzkomórkowego w powstawaniu i przekazywaniu informacji w układzie nerwowym oraz działaniem synapsy chemicznej i elektrycznej. Następnie Student pozna mechanizm skurczu mięśni szkieletowych, rodzaje skurczów oraz mechanizmy regulujące siłę skurczu tych mięśni. Na zakończenie kursu fizjologii Student zapozna się z zasadami wykonywania i podstawową analizą EEG ora neurobiologicznymi podstawami odruchów oraz działaniem układu kontroli ruchu. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Tafil- Klawe M, Klawe J (red.): Wykłady z fizjologii człowieka. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2011 2. Konturek S (red.): Fizjologia człowieka. Podręcznik dla studentów medycyny. Elsevier, Urban & Partner, Wrocław 2013 3. Traczyk WZ, Trzebski A: Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej. PZWL, Warszawa 2015 Literatura uzupełniająca: 1. Longstaff A: Neurobiologia. Krótkie wykłady. PWN, Warszawa 2006 2. Górski J: Fizjologiczne podstawy wysiłku fizycznego. PZWL, Warszawa 2011 |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia laboratoryjne: Student otrzyma zaliczenie przedmiotu po uzyskaniu pozytywnych wyników z kolokwiów śródsemestralnych oraz pozytywnej oceny w zakresie kompetencji społecznych. Student może otrzymać maksymalnie 9 punktów w zakresie kompetencji społecznych (9 ćwiczeń laboratoryjnych). Kolokwium pisemne (0-10 pkt; >56%); W1-W2, U1, K1, K3 Wejściówka pisemna (0-5 pkt.; >56%), W1-W2, U1, K1, K3 Raport z ćwiczeń (0-15 pkt.; >56%); W1-W2, U1, U2, K1-K3 Przedłużona obserwacja (0-5 pkt.; >50%); K1-K3 Wykłady: Student otrzymuje zaliczenie wykładów na podstawie oceny z egzaminu (ocena 3,0 lub wyższa). Egzamin odbywa się w formie testu jednokrotnego wyboru złożonego z 25 pytań. Ocena końcowa z egzaminu wynika z poniższej tabeli: cena procent punktów bardzo dobra 92 – 100% dobra plus 84 – 91% dobra 76 – 83% dostateczna plus 68 – 75% dostateczna 56 – 67% niedostateczna 0 – 55% Egzamin: W1-W2, U1, K1, K3 |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.