3.2. Fizjologia dojrzewania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-LekM21FIZD-J | Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | 3.2. Fizjologia dojrzewania | ||
Jednostka: | Katedra Fizjologii | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
0.50 (zmienne w czasie)
![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Wymagania wstępne: | Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu fizjologia dojrzewania powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu anatomii, biologii medycznej, fizjologii oraz chemii. |
||
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
||
Całkowity nakład pracy studenta: | 1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w seminariach: 5 godzin - konsultacje: 1 godzina - przeprowadzenie egzaminu: 1 godzina Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 7 godzin, co odpowiada 0,23 punktu ECTS 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w seminariach: 5 godzin - przygotowanie do seminarium: 5 godzin - konsultacje: 1 godzina - przygotowanie do egzaminu i egzamin: 4 godziny Łączny nakład pracy studenta wynosi 15 godzin, co odpowiada 0,55 punktu ECTS 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do egzaminu i egzamin: 4 godziny (0,14 punktu ECTS) Łączny nakład pracy związany z przygotowaniem do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 4 godziny, co odpowiada 0,14 punktu ECTS 4. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: nie dotyczy 5. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy |
||
Efekty uczenia się - wiedza: | W1:Zna przebieg i regulację funkcji rozrodczych u kobiet i mężczyzn (B K_W27) |
||
Efekty uczenia się - umiejętności: | Nie dotyczy |
||
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1:Posiada nawyk i umiejętności stałego dokształcania się (K_K08) |
||
Metody dydaktyczne: | • dyskusja • prezentacja multimedialna • metoda klasyczna problemowa |
||
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
||
Metody dydaktyczne poszukujące: | - klasyczna metoda problemowa |
||
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z fizjologią dojrzewania, zasad użytkowania wiedzy we własnej praktyce. Nabyta wiedza, stworzy możliwości jej wykorzystania w praktyce zawodowej. |
||
Pełny opis: |
Podstawowym założeniem spotkań jest zapoznanie studentów z fizjologicznymi mechanizmami dojrzewania dziewcząt i chłopców. Zajęcia seminaryjne obejmują przyswojenie wiedzy dotyczącej zmian fizjologicznych wczesnego okresu pokwitania, środkowego okresu pokwitania oraz okresu młodzieńczego. Zajęcia zawierają program dotyczący: dojrzewania jako procesu ogólnoustrojowego, fizjologicznych zmian rytmów biologicznych w procesie dojrzewania. Studenci przestudiują dojrzewanie ze szczególnym uwzględnieniem układów: płciowego, nerwowego, hormonalnego, naczyniowego, pokarmowego, kostno-mięśniowego, odpornościowego; skupią się na fizjologii rozwoju cech płciowych oraz rozwoju struktur poznawczych. Studenci przyswoją wiedzę dotyczącą hormonalnej teorii gonadostatu, teorii hamowania hormonalnego, zmian dymorficznych, rozwoju drugo i trzeciorzędowych cech płciowych. Poznają także podstawy fizjologii zdrowia prokreacyjnego. |
||
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Konturek S. Fizjologia człowieka. Podręcznik dla studentów medycyny, Elsevier Urban & Partner. Wrocław 2013, 2. Troszczyński M. Rozpoznawanie płodności, Bonami Wydawnictwo-Drukarnia, 2009, 3. Szymański Z. Płodność i planowanie rodziny, Wydawnictwo Pomorskiej Akademii Medycznej, 2004, 4. Skauba P. Endokrynologia ginekologiczna, PZWL, Warszawa 2008. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem uzyskania zaliczenia seminarium Fizjologia dojrzewania jest obecność na zajęciach i aktywne uczestniczenie w zajęciach. W przypadku nieobecnośc student ma obowiązek odrobić zajęciach po wcześniejszym ustaleniu formy i terminu z osobą prowadzącą. Student otrzyma zaliczenie przedmiotu po zdaniu egzaminu z modułu Od poczęcia do śmierci oraz pozytywnej oceny w zakresie kompetencji społecznych, co jest warunkiem przystąpienia do egzaminu. Egzamin odbywa się w formie testu jednokrotnego wyboru złożonego z 30 pytań (embriologia – 20 pytań, patomorfologia – 5 pytań, fizjologia dojrzewania – 5 pytań). Ocena końcowa z egzaminu wynika z poniższej tabeli: cena procent punktów bardzo dobra 92 – 100% dobra plus 84 – 91% dobra 76 – 83% dostateczna plus 68 – 75% dostateczna 56 – 67% niedostateczna 0 – 55% Egzamin: W1, K1 Przedłużona obserwacja (0-5 pkt.; >50%); K1 |
||
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-24 |
![]() |
Typ zajęć: |
Seminarium, 5 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Tafil-Klawe | |
Prowadzący grup: | Daria Pracka, Małgorzata Tafil-Klawe | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z fizjologią dojrzewania, zasad użytkowania wiedzy we własnej praktyce. Nabyta wiedza, stworzy możliwości jej wykorzystania w praktyce zawodowej. | |
Pełny opis: |
Podstawowym założeniem spotkań jest zapoznanie studentów z fizjologicznymi mechanizmami dojrzewania dziewcząt i chłopców. Zajęcia seminaryjne obejmują przyswojenie wiedzy dotyczącej zmian fizjologicznych wczesnego okresu pokwitania, środkowego okresu pokwitania oraz okresu młodzieńczego. Zajęcia zawierają program dotyczący: dojrzewania jako procesu ogólnoustrojowego, fizjologicznych zmian rytmów biologicznych w procesie dojrzewania. Studenci przestudiują dojrzewanie ze szczególnym uwzględnieniem układów: płciowego, nerwowego, hormonalnego, naczyniowego, pokarmowego, kostno-mięśniowego, odpornościowego; skupią się na fizjologii rozwoju cech płciowych oraz rozwoju struktur poznawczych. Studenci przyswoją wiedzę dotyczącą hormonalnej teorii gonadostatu, teorii hamowania hormonalnego, zmian dymorficznych, rozwoju drugo i trzeciorzędowych cech płciowych. Poznają także podstawy fizjologii zdrowia prokreacyjnego. | |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Konturek S. Fizjologia człowieka. Podręcznik dla studentów medycyny, Elsevier Urban & Partner. Wrocław 2013, 2. Troszczyński M. Rozpoznawanie płodności, Bonami Wydawnictwo-Drukarnia, 2009, 3. Szymański Z. Płodność i planowanie rodziny, Wydawnictwo Pomorskiej Akademii Medycznej, 2004, |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.