12. Moduł: Psychospoleczne aspekty zawodu lekarza
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-LekM22PAZ-NJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
|
Nazwa przedmiotu: | 12. Moduł: Psychospoleczne aspekty zawodu lekarza |
Jednostka: | Pracownia Medycyny Społecznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | wiedza humanistyczna na poziomie ponadgimnazjalnym oraz związana z przedmiotami humanistycnymi oraz społecznymi wykładanymi na I roku studów medycznych |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: - udział w wykładach z przedmiotów wchodzących w skład modułu: 55 godzin - udział w laboratoriach: nie dotyczy - udział w seminariach z przedmiotów wchodzących w skład modułu: 18 godzin -udział w ćwiczeniach z przedmiotów wchodzących w skład modułu: 14 godzin - udział w konsultacjach: 16 godzin -udział w kolokwiach przedmiotowych: 8 godzin - udział w kolokwium końcowym - 1 godzina Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 112 godzin, co odpowiada 4,6 pkt. ECTS. 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 55 godzin - udział w laboratoriach: nie dotyczy - udział w seminariach: 18 godzin -udiał w ćwiceniach: 14 godin - udział w konsultacjach:8 godzin - czytanie wskazanej literatury naukowej: 8 godzin - przygotowanie do kolokwium i kolokwium końcowe: 9 godzin Łączny nakład pracy związany z realizacją przedmiotu wynosi 113 godzin, co odpowiada 4,4 pk.t ECTS. 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: - czytanie wskazanej literatury naukowej: - przygotowanie do kolokwium z uwzględnieniem opracowań naukowych: 8 godz. - konsultacje z uwzględnieniem opracowań naukowych: 8 godzin Łączny czas pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 16 godzin, co odpowiada 0,6 ETCS. 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:2 Łączny czas studenta związany z przygotowaniem do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 2 godzin co odpowiada 0,08 punktu ETCS. 5. Bilans nakładu pracy o charakterze praktyczny - nie dotyczy. 6. Bilans nakładu pracy studenta poświęcony zdobywaniu kompetencji społecznych w zakresie seminariów oraz ćwiczeń. Kształcenie w dziedzinie afektywnej przez proces samokształcenia: - udział w konsultacjach: 1 godzina Łączny czas pracy studenta potrzebny do zdobycia kompetencji społecznych wynosi 1 godzinę, co odpowiada 0,04 ETCS. 7. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: -nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student zna: W1: społeczny wymiardrowia i choroby, wpływ środowiska społecznego (rodziny, sieci społecznych relacji) i nierówności społecnych oraz społeczno-kuzzasady i metody komunikacjii z pacjentem i jego rodziną, które służą w leczeniu przewlekłej choroby D.W5 W 4: funkcjonowanie podmiotów systemu ochrony zdrowia i społeczną rolę lekarza; D.W8 W5: rolę rodziny pacjenta w procesie leczenia: D.w.10 W6: regulacje prawne dotyczące praw pacjenta: G.W5 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student potrafi: U1: minjimalizować konsekwencje społeczne swiązane chorobą pacjenta;D.U3 U2: angażować pacjenta w proces terapeutyczny; D.U7 U3: prekazać pacjentowi i jego rodzinie informacje o niekorystnym rokowaniu; D.U8 U4: stosować w podstawowym zakresie psychologiczne interwencje motywujące i wspierające' D.U 11 U5: przestrzegać worów etycznych w działaniach zawodowych; D.U13 U5: ropoznawać etyczny wymiardecyzjii medycznych i odróżniać aspekty faktualne od normatywnych; D.U 14 U6: przestrzegać praw pacjenta; D.U!5 U6: wykazywać odpowiedzialność za podnoszenie swoich kwalifikacji i przekazywanie wiedzy innym;D.U16 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: umiejętność kierowania się dobrym chorego, stawiając je na pierwszym miejscu: K.K4 K2: umiejętność prestrzegania tajemnicy lekarskiej i wszelkich praw pacjenta (m.in. prawa do informacji, intymności, świadomej decyzji i do godnej śmierci);K.K6 |
Metody dydaktyczne: | - wykład informacyjny - wykład problemowy - metoda ćwiczeniowa - metoda seminaryjna |
Skrócony opis: |
Zadaniem wprowadzenia do zajęć dydaktycznych na kierunku Lekarskim jest ukształtowanie postawy lekarza świadomego społecznej misji związanej z wykonywanym zawodem. Sztuka leczenia nie sprowadza się tylko do umiejętności postawienia trafnej diagnozy i przeprowadzenia skutecznej terapii, ale również jest umiejętnościąi rozwiązywania problemów natury społecznej, psychologicznej jakie towarzyszą medycynie technologicznie zaawansowanej oraz w coraz większym stopniu inwazyjnej. |
Pełny opis: |
Sztuka leczenia uprawiana obecnie to konglomerat rozmaitych problemów przede wszystkim natury kliniczne j (w wąskim tego słowa znaczeniu), ale również społeczno-ekonomicznej - związanych ze stosowaniem zaawansopwanych technologii medycznych, które niosą ze sobą oprócz wspomniachych dylematów klinicznych równiez problemy natury ekonomicznej - takie jak: konieczność reglamentowania drogich, a tym samych deficytowych procedur diagnostycznyczno-terapeutycznych. Medycyna, tym samym staje się elementem gry społecznej. Medycy zatem podlegają coraz większej presji społecznej, która może wpływąć na ich zdolność do zachowania integralności zawodowej, a tym samym na zdolność do uprawiania sztuki leczenia zgodnie z podstawowymi standardami etycznymi. |
Literatura: |
wykazana w sylabusazh przedmiotów wchodzących w skąd modułu |
Metody i kryteria oceniania: |
eseje dot. problematyki przedmiotów modułowych ocena to średnia ważona z przedmiotów modułowych |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.