Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

12. Moduł: Psychospoleczne aspekty zawodu lekarza

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1600-LekM22PAZ-NJ
Kod Erasmus / ISCED: 12.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0912) Medycyna Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: 12. Moduł: Psychospoleczne aspekty zawodu lekarza
Jednostka: Pracownia Medycyny Społecznej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

wiedza humanistyczna na poziomie ponadgimnazjalnym oraz związana z przedmiotami humanistycnymi oraz społecznymi wykładanymi na I roku studów medycznych

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela:

- udział w wykładach z przedmiotów wchodzących w skład modułu: 55 godzin

- udział w laboratoriach: nie dotyczy

- udział w seminariach z przedmiotów wchodzących w skład modułu: 18 godzin

-udział w ćwiczeniach z przedmiotów wchodzących w skład modułu: 14 godzin

- udział w konsultacjach: 16 godzin

-udział w kolokwiach przedmiotowych: 8 godzin

- udział w kolokwium końcowym - 1 godzina

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi

112 godzin, co odpowiada 4,6 pkt. ECTS.


2. Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w wykładach: 55 godzin

- udział w laboratoriach: nie dotyczy

- udział w seminariach: 18 godzin

-udiał w ćwiceniach: 14 godin

- udział w konsultacjach:8 godzin

- czytanie wskazanej literatury naukowej: 8 godzin

- przygotowanie do kolokwium i kolokwium końcowe: 9 godzin

Łączny nakład pracy związany z realizacją przedmiotu wynosi 113 godzin, co odpowiada 4,4 pk.t ECTS.


3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:

- czytanie wskazanej literatury naukowej:

- przygotowanie do kolokwium z uwzględnieniem opracowań naukowych: 8 godz.

- konsultacje z uwzględnieniem opracowań naukowych: 8 godzin

Łączny czas pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 16 godzin, co odpowiada 0,6 ETCS.

4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:2

Łączny czas studenta związany z przygotowaniem

do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 2 godzin

co odpowiada 0,08 punktu ETCS.


5. Bilans nakładu pracy o charakterze praktyczny

- nie dotyczy.


6. Bilans nakładu pracy studenta poświęcony zdobywaniu kompetencji społecznych w zakresie seminariów

oraz ćwiczeń. Kształcenie w dziedzinie afektywnej przez proces samokształcenia:

- udział w konsultacjach: 1 godzina

Łączny czas pracy studenta potrzebny do zdobycia kompetencji społecznych wynosi 1 godzinę, co odpowiada 0,04 ETCS.


7. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:

-nie dotyczy

Efekty uczenia się - wiedza:

Student zna:

W1: społeczny wymiardrowia i choroby, wpływ środowiska społecznego (rodziny, sieci społecznych relacji) i nierówności społecnych oraz społeczno-kuzzasady i metody komunikacjii z pacjentem i jego rodziną, które służą w leczeniu przewlekłej choroby D.W5

W 4: funkcjonowanie podmiotów systemu ochrony zdrowia i społeczną rolę lekarza; D.W8

W5: rolę rodziny pacjenta w procesie leczenia: D.w.10

W6: regulacje prawne dotyczące praw pacjenta: G.W5


Efekty uczenia się - umiejętności:

Student potrafi:

U1: minjimalizować konsekwencje społeczne swiązane chorobą pacjenta;D.U3

U2: angażować pacjenta w proces terapeutyczny; D.U7

U3: prekazać pacjentowi i jego rodzinie informacje o niekorystnym rokowaniu; D.U8

U4: stosować w podstawowym zakresie psychologiczne interwencje motywujące i wspierające' D.U 11

U5: przestrzegać worów etycznych w działaniach zawodowych; D.U13

U5: ropoznawać etyczny wymiardecyzjii medycznych i odróżniać aspekty faktualne od normatywnych; D.U 14

U6: przestrzegać praw pacjenta; D.U!5

U6: wykazywać odpowiedzialność za podnoszenie swoich kwalifikacji i przekazywanie wiedzy innym;D.U16

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: umiejętność kierowania się dobrym chorego, stawiając je na pierwszym miejscu: K.K4

K2: umiejętność prestrzegania tajemnicy lekarskiej i wszelkich praw pacjenta (m.in. prawa do informacji, intymności, świadomej decyzji i do godnej śmierci);K.K6

Metody dydaktyczne:

- wykład informacyjny

- wykład problemowy

- metoda ćwiczeniowa

- metoda seminaryjna

Skrócony opis:

Zadaniem wprowadzenia do zajęć dydaktycznych na kierunku Lekarskim jest ukształtowanie postawy lekarza świadomego społecznej misji związanej z wykonywanym zawodem. Sztuka leczenia nie sprowadza się tylko do umiejętności postawienia trafnej diagnozy i przeprowadzenia skutecznej terapii, ale również jest umiejętnościąi rozwiązywania problemów natury społecznej, psychologicznej jakie towarzyszą medycynie technologicznie zaawansowanej oraz w coraz większym stopniu inwazyjnej.

Pełny opis:

Sztuka leczenia uprawiana obecnie to konglomerat rozmaitych problemów przede wszystkim natury kliniczne j (w wąskim tego słowa znaczeniu), ale również społeczno-ekonomicznej - związanych ze stosowaniem zaawansopwanych technologii medycznych, które niosą ze sobą oprócz wspomniachych dylematów klinicznych równiez problemy natury ekonomicznej - takie jak: konieczność reglamentowania drogich, a tym samych deficytowych procedur diagnostycznyczno-terapeutycznych. Medycyna, tym samym staje się elementem gry społecznej. Medycy zatem podlegają coraz większej presji społecznej, która może wpływąć na ich zdolność do zachowania integralności zawodowej, a tym samym na zdolność do uprawiania sztuki leczenia zgodnie z podstawowymi standardami etycznymi.

Literatura:

wykazana w sylabusazh przedmiotów wchodzących w skąd modułu

Metody i kryteria oceniania:

eseje dot. problematyki przedmiotów modułowych

ocena to średnia ważona z przedmiotów modułowych

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)