Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

12.3. Etyka lekarska

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1600-LekM22PAZETY-NJ
Kod Erasmus / ISCED: 12.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0912) Medycyna Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: 12.3. Etyka lekarska
Jednostka: Pracownia Medycyny Społecznej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Wiedza z zakresu filozofii i etyki na poziomie ponadgimnazjalnym

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela:

- udział w wykładach: 10 godzin

- udział w laboratoriach: nie dotyczy

- udział w seminariach: 12

- udział w konsultacjach: 2 godziny

- udział w kolokwium końcowym - 1 godzina

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi

25 godzin, co odpowiada 1 punktowi ECTS.


2. Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w wykładach: 10 godzin

- udział w laboratoriach: nie dotyczy

- udział w seminariach: 12

- udział w konsultacjach: 2 godziny

- czytanie wskazanej literatury naukowej: 2 godziny

- przygotowanie do kolokwium i kolokwium końcowe: 2 godziny

Łączny nakład pracy związany z realizacją przedmiotu wynosi 28 godzin, co odpowiada 1,2 punktowi ECTS.


3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:

- czytanie wskazanej literatury naukowej: 2

- przygotowanie do kolokwium z uwzględnieniem opracowań naukowych: 1godz.

- konsultacje z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu etyki lekarskiej: 2 godziny

Łączny czas pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami

naukowymi wynosi 5 godzin, co odpowiada 0,2 ETCS.

4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:2

Łączny czas studenta związany z przygotowaniem

do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 2 godzin

co odpowiada 0, punktu ETCS.


5. Bilans nakładu pracy o charakterze praktyczny

- nie dotyczy.


6. Bilans nakładu pracy studenta poświęcony zdobywaniu kompetencji społecznych w zakresie seminariów

oraz ćwiczeń. Kształcenie w dziedzinie afektywnej przez proces samokształcenia:

- udział w konsultacjach: 1 godzina

Łączny czas pracy studenta potrzebny do zdobycia kompetencji społecznych wynosi 1 godzinę, co odpowiada 0,04 ETCS.


7. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:

- nie dotyczy.

Efekty uczenia się - wiedza:

Wykłady/seminaria student zna i rozumie:

W1: zna podstawowe regulacje prawne dotyczące świadczeń zdrowotnych, praw pacjenta;G.W5

W2: regulacje prawne dotyczące eksperymentu medycznego oraz prowadenia innych badań medycznych; G.W9

Efekty uczenia się - umiejętności:

Wykłady student potrafi:

U1: rozpoznawać etycny wymiar decyzji medycznych i odróżniać aspekty faktualne od normatywnych; D.U.14

Seminaria:

U1: przestrzegać wzorców etycznych w działaniach zawodowych; D.U13

U2: prestrzegać praw pacjenta;D.U15

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Wykłady/seminaria:

K1: umiejętność kierowania się dobrem chorego, stawiające je na pierwsym miejscu

Metody dydaktyczne:

Wykłady/seminaria:

- wykład informacyjny (konwencjonalny) z prezentacją multimedialną;

- wykład problemowy.


Seminaria:

- interpretacja etycna kazusów klinicnych

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)

Metody dydaktyczne poszukujące:

- seminaryjna

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Tematyka przedmiotu koncentruje się wokół podstawowych zagadnień i pojęć etycznych, które kszałtują praktykę medyczną. Omawiane są etyczne koncepcje oraz regulacje prawno-etyczne

i stanowiska ukierunkowane na skutecną realizację dobrachorego

Pełny opis:

Etyka medyczna jest tą dziedziną wiedzy, która od czasóhippokratejskich kształtowała w istotny sposób rozumienia powinności medyków.

W tym znaczeniu jest wiedzą o charakterze praktycznym umożliwiającą realizowanie deontologicne przesłanie sztuki leczenia, jakim jest dobro chorego.

Stanowi ona ważny czynnik wpływający na sposób rozumienia sztuki leczenia również w znaczeniu kształtowania wizji naukowo uprawianej medycyny, rozwijanej współcześnie w postaci. refleksji bioetycznej Powyższe zagadnienia stanowią podstawę wykładanego przedmiotu.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1.T. Brzeziński, Etyka lekarska, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2002.

2. K. Szewczyk, Bioetyka. Medycyna na granicach życia, t.1, 2, PWN, Warszawa.2009/10

3. T.L. Beauchamp, J.F. Childress, Zasady etyki medycznej, KiW, Warszawa 1996.

4. Kodeks etyki lekarskiej, wyd. aktualne

5. międzynarodowe deklaracje i konwencje bioetyczne

uzupełniające:

Literatura uzupełniająca:

1.P. Ramsey, Pacjent jest osobą, PAX, Warszawa 1977.M.

2. Gałuszka, K. Szewczyk, red. Narodziny i śmierć. Bioetyka kulturowa wobec stanów granicznych życia ludzkiego, PWN, Warszawa 2002.

3. B. Mepham Bioetyka. Wprowadzenie dla studentów nauk biologicznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008.

4.A. Alichniewicz, A. Szczęsna, red. Dylematy bioetyki, UM, Łódź, 2001.

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia wykładu jest 100 % obecność na zajęciach

oraz etyczna interpretacja wybranych przestudentów kausów bioetycznych

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)