12.3. Etyka lekarska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-LekM22PAZETY-NJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
|
Nazwa przedmiotu: | 12.3. Etyka lekarska |
Jednostka: | Pracownia Medycyny Społecznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Wiedza z zakresu filozofii i etyki na poziomie ponadgimnazjalnym |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: - udział w wykładach: 10 godzin - udział w laboratoriach: nie dotyczy - udział w seminariach: 12 - udział w konsultacjach: 2 godziny - udział w kolokwium końcowym - 1 godzina Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 25 godzin, co odpowiada 1 punktowi ECTS. 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 10 godzin - udział w laboratoriach: nie dotyczy - udział w seminariach: 12 - udział w konsultacjach: 2 godziny - czytanie wskazanej literatury naukowej: 2 godziny - przygotowanie do kolokwium i kolokwium końcowe: 2 godziny Łączny nakład pracy związany z realizacją przedmiotu wynosi 28 godzin, co odpowiada 1,2 punktowi ECTS. 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: - czytanie wskazanej literatury naukowej: 2 - przygotowanie do kolokwium z uwzględnieniem opracowań naukowych: 1godz. - konsultacje z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu etyki lekarskiej: 2 godziny Łączny czas pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 5 godzin, co odpowiada 0,2 ETCS. 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:2 Łączny czas studenta związany z przygotowaniem do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 2 godzin co odpowiada 0, punktu ETCS. 5. Bilans nakładu pracy o charakterze praktyczny - nie dotyczy. 6. Bilans nakładu pracy studenta poświęcony zdobywaniu kompetencji społecznych w zakresie seminariów oraz ćwiczeń. Kształcenie w dziedzinie afektywnej przez proces samokształcenia: - udział w konsultacjach: 1 godzina Łączny czas pracy studenta potrzebny do zdobycia kompetencji społecznych wynosi 1 godzinę, co odpowiada 0,04 ETCS. 7. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: - nie dotyczy. |
Efekty uczenia się - wiedza: | Wykłady/seminaria student zna i rozumie: W1: zna podstawowe regulacje prawne dotyczące świadczeń zdrowotnych, praw pacjenta;G.W5 W2: regulacje prawne dotyczące eksperymentu medycznego oraz prowadenia innych badań medycznych; G.W9 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Wykłady student potrafi: U1: rozpoznawać etycny wymiar decyzji medycznych i odróżniać aspekty faktualne od normatywnych; D.U.14 Seminaria: U1: przestrzegać wzorców etycznych w działaniach zawodowych; D.U13 U2: prestrzegać praw pacjenta;D.U15 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Wykłady/seminaria: K1: umiejętność kierowania się dobrem chorego, stawiające je na pierwsym miejscu |
Metody dydaktyczne: | Wykłady/seminaria: - wykład informacyjny (konwencjonalny) z prezentacją multimedialną; - wykład problemowy. Seminaria: - interpretacja etycna kazusów klinicnych |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - seminaryjna |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody rozwijające refleksyjne myślenie |
Skrócony opis: |
Tematyka przedmiotu koncentruje się wokół podstawowych zagadnień i pojęć etycznych, które kszałtują praktykę medyczną. Omawiane są etyczne koncepcje oraz regulacje prawno-etyczne i stanowiska ukierunkowane na skutecną realizację dobrachorego |
Pełny opis: |
Etyka medyczna jest tą dziedziną wiedzy, która od czasóhippokratejskich kształtowała w istotny sposób rozumienia powinności medyków. W tym znaczeniu jest wiedzą o charakterze praktycznym umożliwiającą realizowanie deontologicne przesłanie sztuki leczenia, jakim jest dobro chorego. Stanowi ona ważny czynnik wpływający na sposób rozumienia sztuki leczenia również w znaczeniu kształtowania wizji naukowo uprawianej medycyny, rozwijanej współcześnie w postaci. refleksji bioetycznej Powyższe zagadnienia stanowią podstawę wykładanego przedmiotu. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1.T. Brzeziński, Etyka lekarska, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2002. 2. K. Szewczyk, Bioetyka. Medycyna na granicach życia, t.1, 2, PWN, Warszawa.2009/10 3. T.L. Beauchamp, J.F. Childress, Zasady etyki medycznej, KiW, Warszawa 1996. 4. Kodeks etyki lekarskiej, wyd. aktualne 5. międzynarodowe deklaracje i konwencje bioetyczne uzupełniające: Literatura uzupełniająca: 1.P. Ramsey, Pacjent jest osobą, PAX, Warszawa 1977.M. 2. Gałuszka, K. Szewczyk, red. Narodziny i śmierć. Bioetyka kulturowa wobec stanów granicznych życia ludzkiego, PWN, Warszawa 2002. 3. B. Mepham Bioetyka. Wprowadzenie dla studentów nauk biologicznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008. 4.A. Alichniewicz, A. Szczęsna, red. Dylematy bioetyki, UM, Łódź, 2001. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia wykładu jest 100 % obecność na zajęciach oraz etyczna interpretacja wybranych przestudentów kausów bioetycznych |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.