12.6. Homo politicus - lekarz społecznik
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-LekM22PAZHPL-J |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
|
Nazwa przedmiotu: | 12.6. Homo politicus - lekarz społecznik |
Jednostka: | Katedra Chorób Płuc, Nowotworów i Gruźlicy |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Bez wymagań wstępnych |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w wykładach: 5 godzin - konsultacje: 2 godziny Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 7 godzin, co odpowiada 0,3 punktu ECTS 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 5 godzin - konsultacje: 2 godziny - przygotowanie do wykładów (w tym czytanie literatury): 2 godziny Łączny nakład pracy studenta wynosi 9 godzin, co odpowiada 0,3 punktów ECTS 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: - czytanie wskazanej literatury: 2 godziny - udział w wykładach (z uwzględnieniem doświadczeń własnych prowadzącego oraz opracowań naukowych z zakresu socjologii zawodu lekarza): 3 godziny Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 5 godzin, co odpowiada 0,84 punktu ECTS 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do zaliczenia: 5 godzin (0,2 punktu ECTS) 5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: - udział w ćwiczeniach: 18 godzin Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 18 godzin, co odpowiada 0,72 punktu ECTS 6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Student rozumie pojęcie i treść społecznej roli lekarza (D_W08) W2: Student wymienia i opisuje poza lekarskie drogi kariery w warunkach kontynuowania lub niekontynuowania zawodu (D_W01, D_W08) W3: Student zna pojęcie medycyny humanitarnej (D_W01) W4: Student przedstawia zalety i zagrożenia podjęcia roli „homo politicus” przez lekarza (D_W01,D_W04 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Student pojmuje związek pomiędzy zawodem zaufania społecznego, jakim jest lekarz, a rolą, jaką lekarz może odgrywać w społeczności (D_U1) U2: Student potrafi szybko odszukać kontakt z lekarskimi organizacjami tylu NGO, w tym humanitarnymi (D_U17) U3: Student potrafi zaplanować i wybrać odpowiednie działania społeczne (dostosowane do możliwości i czasu) w społeczności (D_U1, D_U3) U4: Student rozumie związek między warunkami społeczno-politycznymi a możliwością kontynuowania i rozwijania medycyny oraz własnych kompetencji zawodowych (D_U16) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Podnosi potrzebę standardów etycznych w medycynie (K_K08) K2: Potrafi postępować w przyszłej praktyce zawodowej uwzględniając standardy medycyny humanitarnej (K_K03, K_K04) K3: Internalizuje przekonanie, że dodatkowe role społeczne może podjąć i kultywować tylko pod warunkiem spełnienia obowiązków zawodowych – względem pacjentów i kolegów (K_K10, K_K11) |
Metody dydaktyczne: | Wykłady (nauczanie zdalne): - wykład podający wspomagany technikami multimedialnymi - wykład informacyjny - wykład problemowy - dyskusja dydaktyczna |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - klasyczna metoda problemowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody oparte na współpracy |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma za zadanie zainteresowanie studenta tematyką z pogranicza medycyny, organizacji ochrony zdrowia i socjologii. Podejmują kwestię podjęcia przez lekarza aktywności społecznej jako środka zapewnienia chorym maksymalnych korzyści z leczenia. Podają przykłady wzbudzenia aktywności społecznej i politycznej lekarza. Wprowadzają pojęcie medycyny humanitarnej. Zachęcają do dyskusji, próby moralnej oceny innych zachowań (naganne przypadki lekarza-homo politicus), wypracowania pierwszej własnej oceny (nt. ewentualnej własnej aktywności społecznej) na czas zawodowej przyszłości. |
Pełny opis: |
Wykłady (5 godzin) mają za zadanie zainteresowanie studenta tematyką z pogranicza medycyny, organizacji ochrony zdrowia i socjologii. Obejmują opis zawodu lekarza jako zawodu zaufania społecznego, gdzie kompetencje i umiejętności doceniane są przez chorych i otoczenie. Podejmują kwestię podjęcia przez lekarza aktywności społecznej jako środka zapewnienia chorym maksymalnych korzyści z leczenia. Wskazują różne i nie zawsze pozytywne odmianach ambicji pozazawodowych w medycynie - dwie postaci homo politicus (lekarza społecznika i lekarza polityka). Podają przykłady wzbudzenia aktywności społecznej i politycznej lekarza. Egzemplifikują wydarzenia w przeszłości (na przykład powstanie Europejskiej Karty Działań Humanitarnych lub drogę Medicines sans Frontieres do pokojowej nagrody Nobla). Wprowadzają pojęcie medycyny humanitarnej. Zachęcają do dyskusji, próby moralnej oceny innych zachowań (naganne przypadki lekarza-homo politicus), wypracowania pierwszej własnej oceny na czas zawodowej przyszłości. |
Literatura: |
Andrzej Szczeklik: Kore. O chorych, chorobach i poszukiwaniu duszy medycyny. Wyd. Znak 2007 Andrzej Szczeklik: Nieśmiertelność. Prometejski sen medycyny. Wyd. Znak 2012 Marek Migalski, Marek Kaczmarczyk: Homo politicus sapiens. Wyd. Sonia Draga 2020 |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie przedmiotu odbywa się na podstawie obecności studentów na wykładzie (na wszystkich 5 godzinach) połączonej z interaktywną aktywnością studenta na wykładzie. W razie nieobecności staudent zobowiązany jest przedstawić zaświadczenie lekarskie i zdać u prowadzącego wskazaną część materiału (zwykle otwarte pytanie problemowe). |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Kopiński | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.