Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

12.6. Homo politicus - lekarz społecznik

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1600-LekM22PAZHPL-J
Kod Erasmus / ISCED: 12.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0912) Medycyna Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: 12.6. Homo politicus - lekarz społecznik
Jednostka: Katedra Chorób Płuc, Nowotworów i Gruźlicy
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Bez wymagań wstępnych

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:

- udział w wykładach: 5 godzin

- konsultacje: 2 godziny

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 7 godzin, co odpowiada 0,3 punktu ECTS

2. Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w wykładach: 5 godzin

- konsultacje: 2 godziny

- przygotowanie do wykładów (w tym czytanie literatury): 2 godziny


Łączny nakład pracy studenta wynosi 9 godzin, co odpowiada 0,3 punktów ECTS

3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:

- czytanie wskazanej literatury: 2 godziny

- udział w wykładach (z uwzględnieniem doświadczeń własnych prowadzącego oraz opracowań naukowych z zakresu socjologii zawodu lekarza): 3 godziny

Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 5 godzin, co odpowiada 0,84 punktu ECTS

4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:

- przygotowanie do zaliczenia: 5 godzin

(0,2 punktu ECTS)

5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:

- udział w ćwiczeniach: 18 godzin

Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 18 godzin, co odpowiada 0,72 punktu ECTS

6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:

nie dotyczy

Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Student rozumie pojęcie i treść społecznej roli lekarza (D_W08)

W2: Student wymienia i opisuje poza lekarskie drogi kariery w warunkach kontynuowania lub niekontynuowania zawodu (D_W01, D_W08)

W3: Student zna pojęcie medycyny humanitarnej (D_W01)

W4: Student przedstawia zalety i zagrożenia podjęcia roli „homo politicus” przez lekarza (D_W01,D_W04

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Student pojmuje związek pomiędzy zawodem zaufania społecznego, jakim jest lekarz, a rolą, jaką lekarz może odgrywać w społeczności (D_U1)

U2: Student potrafi szybko odszukać kontakt z lekarskimi organizacjami tylu NGO, w tym humanitarnymi (D_U17)

U3: Student potrafi zaplanować i wybrać odpowiednie działania społeczne (dostosowane do możliwości i czasu) w społeczności (D_U1, D_U3)

U4: Student rozumie związek między warunkami społeczno-politycznymi a możliwością kontynuowania i rozwijania medycyny oraz własnych kompetencji zawodowych (D_U16)

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Podnosi potrzebę standardów etycznych w medycynie (K_K08)

K2: Potrafi postępować w przyszłej praktyce zawodowej uwzględniając standardy medycyny humanitarnej (K_K03, K_K04)

K3: Internalizuje przekonanie, że dodatkowe role społeczne może podjąć i kultywować tylko pod warunkiem spełnienia obowiązków zawodowych – względem pacjentów i kolegów (K_K10, K_K11)

Metody dydaktyczne:

Wykłady (nauczanie zdalne):

- wykład podający wspomagany technikami multimedialnymi

- wykład informacyjny

- wykład problemowy

- dyskusja dydaktyczna

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- klasyczna metoda problemowa
- studium przypadku

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody oparte na współpracy
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Przedmiot ma za zadanie zainteresowanie studenta tematyką z pogranicza medycyny, organizacji ochrony zdrowia i socjologii. Podejmują kwestię podjęcia przez lekarza aktywności społecznej jako środka zapewnienia chorym maksymalnych korzyści z leczenia. Podają przykłady wzbudzenia aktywności społecznej i politycznej lekarza. Wprowadzają pojęcie medycyny humanitarnej. Zachęcają do dyskusji, próby moralnej oceny innych zachowań (naganne przypadki lekarza-homo politicus), wypracowania pierwszej własnej oceny (nt. ewentualnej własnej aktywności społecznej) na czas zawodowej przyszłości.

Pełny opis:

Wykłady (5 godzin) mają za zadanie zainteresowanie studenta tematyką z pogranicza medycyny, organizacji ochrony zdrowia i socjologii. Obejmują opis zawodu lekarza jako zawodu zaufania społecznego, gdzie kompetencje i umiejętności doceniane są przez chorych i otoczenie. Podejmują kwestię podjęcia przez lekarza aktywności społecznej jako środka zapewnienia chorym maksymalnych korzyści z leczenia. Wskazują różne i nie zawsze pozytywne odmianach ambicji pozazawodowych w medycynie - dwie postaci homo politicus (lekarza społecznika i lekarza polityka). Podają przykłady wzbudzenia aktywności społecznej i politycznej lekarza. Egzemplifikują wydarzenia w przeszłości (na przykład powstanie Europejskiej Karty Działań Humanitarnych lub drogę Medicines sans Frontieres do pokojowej nagrody Nobla). Wprowadzają pojęcie medycyny humanitarnej. Zachęcają do dyskusji, próby moralnej oceny innych zachowań (naganne przypadki lekarza-homo politicus), wypracowania pierwszej własnej oceny na czas zawodowej przyszłości.

Literatura:

Andrzej Szczeklik: Kore. O chorych, chorobach i poszukiwaniu duszy medycyny. Wyd. Znak 2007

Andrzej Szczeklik: Nieśmiertelność. Prometejski sen medycyny. Wyd. Znak 2012

Marek Migalski, Marek Kaczmarczyk: Homo politicus sapiens. Wyd. Sonia Draga 2020

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie przedmiotu odbywa się na podstawie obecności studentów na wykładzie (na wszystkich 5 godzinach) połączonej z interaktywną aktywnością studenta na wykładzie.

W razie nieobecności staudent zobowiązany jest przedstawić zaświadczenie lekarskie i zdać u prowadzącego wskazaną część materiału (zwykle otwarte pytanie problemowe).

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Kopiński
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)