3.3. Krwiodawstwo i krwiolecznictwo
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-LekM3CUKKRW-J |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
|
Nazwa przedmiotu: | 3.3. Krwiodawstwo i krwiolecznictwo |
Jednostka: | Katedra Farmakologii i Terapii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0.60 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student(ka) rozpoczynający/a kształcenie z przedmiotu powinien/na posiadać wiedzę z zakresu fizjologii i patofizjologii w odniesieniu do układu krwi i podstawy immunologii (zakres szkoły średniej). |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Obowiązkowe godziny z udziałem prowadzącego: • udział w seminarium: 10 godzin • konsultacje: 2 godziny • przeprowadzenie zaliczenia: 0,5 godziny Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 12,5 godziny, co odpowiada 0,5 punktu ECTS. 2. Bilans nakładu pracy studenta: • udział w seminarium: 10 godzin • konsultacje: 2 godziny • przygotowanie do seminarium (w tym czytanie wskazanej literatury): 2 godziny • przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 6 godzin Nakład pracy studenta wynosi 20 godzin, co odpowiada 0,8 punktu ECTS. 3. Czas potrzebny na przygotowanie się i uczestnictwo w procesie oceniania: 1 + 0,5 = 1,5 godziny co odpowiada 0,06 punktu ECTS. 4. Czy wymagany staż: nie dotyczy. |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1. Zna zasady dobierania krwi i jej składników do przetoczeń w przypadkach niedokrwistości immunohemolitycznej płodu/noworodka, w przypadkach występowania auto- lub alloprzeciwciał u biorców skierowanych do antygenów erytrocytarnych lub płytkowych (E.W3.). W2. Zna istotne klinicznie układy grupowe składników komórkowych krwi (C.W6.). W3. Zna metody wykrywania, diagnostyki oraz zasady profilaktyki konfliktu matczyno-płodowego (C.W6.). W4. Zna ogólne zasady stosowania i dobierania krwi i jej składników do przetoczeń (B.W20.). W5. Zna mechanizmy auto- i alloimmunizacji oraz zasady diagnostyki niedokrwistości o podłożu immunologicznym (E.W7.). W6. Zna podstawy prawne działania służby krwi, w tym pracowni serologicznych, wprowadzenie do serologii i transfuzjologii (G.W9.). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1. Potrafi zinterpretować wyniki próby zgodności przed przetoczeniem krwi (C.U8.). U2. Potrafi prowadzić dokumentację badań serologicznych (E.U38). U3. Nabycie umiejętności diagnostyki serologicznej grup krwi, powikłań poprzetoczeniowych i choroby hemolitycznej płodu i noworodka (C.U8.). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1. Podejmuje próby rozwiązywania problemów etycznych (K_K08). K2. Wykazuje postawę odnoszącą się do poczucia ratowania ludzkiego życia (K_K02). |
Metody dydaktyczne: | Wykłady • informacyjne • problemowe • konwersatoryjne |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu zaznajomienie studenta z podstawami prawnymi działania służby krwi, wprowadzenia do serologii i transfuzjologii. |
Pełny opis: |
Przedmiot ma na celu zaznajomienie studenta z podstawami prawnymi działania służby krwi, wprowadzenia do serologii i transfuzjologii. Dodatkowo będą poruszane tematy powikłań poprzetoczeniowych, choroby hemolitycznej płodu i noworodka oraz nabycie umiejętności diagnostyki serologicznej grup krwi. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Fabijańska-Mitek J, Bochenek-Jantczak D, Grajewska A, Wieczorek K. Badania immunohematologiczne i organizacja krwiolecznictwa – kompendium. Pro Pharmacia Futura, Warszawa 2017, 2. Korsak J. i Łętowska M. (red.), Transfuzjologia kliniczna, Wyd. alfa-medica Press, Warszawa 2009, 3. Medyczne zasady pobierania krwi, oddzielania jej składników i wydawania, obowiązujące w jednostkach organizacyjnych publicznej służby krwi. pod red. Magdaleny Łętowskiej. Instytut Hematologii i Transfuzjologii w Warszawie 2014 z późniejszymi zmianami. Literatura uzupełniająca: 1. Fabijańska-Mitek J. [red]: Immunologia krwinek czerwonych. Grupy krwi. Oinpharma, Warszawa 2006, 2. Fabijańska-Mitek J. [red]: Immunologia krwinek czerwonych. Niedokrwistości immunohemolityczne. Oinpharma, Warszawa 2008, 3. Daniels G. Human Blood Groups, 3rd Edition. Wiley-Blackwell 2013. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie pisemne (0-10 pkt,> 60%: W1-W6, U1-U3). Obserwacja rozszerzona (0-10 pkt, > 50%: K1-K3) Minimalny próg procentowy uzyskania pozytywnej oceny to 60%. % uzyskanych punktów Ocena 92≤…..≤100 Bardzo dobry (5) 88≤…..<92 Dobry plus (4+) 80≤…..<88 Dobry (4) 71≤…..<80 Dostateczny plus (3+) 60≤…..<71 Dostateczny (3) 0…..<60 Niedostateczny (2) |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 6 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Wiciński | |
Prowadzący grup: | Paweł Szyperski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 6 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Wiciński | |
Prowadzący grup: | Grzegorz Liczner | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.