Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

6.2. Alergologia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1600-LekM3CWAL-J
Kod Erasmus / ISCED: 12.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0912) Medycyna Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: 6.2. Alergologia
Jednostka: Katedra Alergologii, Immunologii Klinicznej i Chorób Wewnętrznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Podstawowe wiadomości na temat fizjologii i anatomii człowieka.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:

- udział w wykładach: 12 godzin

- udział w seminariach 10 godzin

- udział w ćwiczeniach: 20 godzin

- Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi

42 godziny, co odpowiada 1,68 punktu ECTS


2. Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w wykładach: 12 godzin

- udział w ćwiczeniach: 20 godzin (12 godzin – Centrum Symulacji Medycznych)

- uidział w seminariach 10 godzin

- przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 17 godzin

- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 16 godzin

Łączny nakład pracy studenta wynosi 75 godzin, co odpowiada

3 punktom ECTS


3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:

- czytanie wskazanej literatury naukowej: 6 godziny

- udział w wykładach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu alergologii): 10 godzin

- udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu alergologii): 14 godzin

- przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu alergologii): 10 godziny

Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 40 godziny, co odpowiada

1,6 punktu ECTS



4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:

- przygotowanie do zaliczenia: 10 godzin

(0,4 punktu ECTS)


5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:

- udział w ćwiczeniach (w tym zaliczenie praktyczne): 15 godzin

Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi

20 godzin, co odpowiada 0,8 punktu ECTS


6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:

nie dotyczy


Efekty uczenia się - wiedza:

W1. zna typy reakcji nadwrażliwości, rodzaje niedoborów odporności oraz podstawy immunomodulacji MP_C.W22

W2. określa wpływ procesów chorobowych na metabolizm i eliminację leków MP_C.W.36.

W3. zna podstawowe zasady farmakoterapii MP_C.W.37

W4. zna ważniejsze działania niepożądane leków, w tym wynikające z ich interakcji MP_C.W.38

W5. zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób wewnętrznych występujących u osób dorosłych, oraz ich powikłań: chorób alergicznych, w tym: anafilaksji i wstrząsu anafilaktycznego, obrzęku naczynioruchowego MP_E.W7.h

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1. dobiera leki w odpowiednich dawkach w celu korygowania zjawisk patologicznych w ustroju i w poszczególnych narządach MP_C.U14

U2. potrafi wybrać takie leczenie, które minimalizuje konsekwencje społeczne dla chorego MP_D.U3

U3. potrafi budować pełną zaufania atmosferę podczas całego procesu leczenia MP_D.U4

U4. potrafi przeprowadzić rozmowę z pacjentem dorosłym, dzieckiem i rodziną z zastosowaniem techniki aktywnego słuchania i wyrażania empatii, a także rozmawiać z pacjentem o jego sytuacji życiowej MP_D.U5

U5. potrafi poinformować pacjenta o celu, przebiegu i ewentualnym ryzyku proponowanych działań diagnostycznych lub terapeutycznych i uzyskać jego świadomą zgodę; MP_D.U6

U6. potrafi przekazywać pacjentowi i jego rodzinie informacje o niekorzystnym rokowaniu MP_D.U7

U7. udziela porady w kwestii przestrzegania zaleceń terapeutycznych i prozdrowotnego trybu życia MP_D.U8

U8. przeprowadza wywiad lekarski z pacjentem dorosłym MP_E.U1

U9. przeprowadza pełne i ukierunkowane badanie fizykalne pacjenta dorosłego MP_E.U3

U10. przeprowadza diagnostykę różnicową najczęstszych chorób osób dorosłych i dzieci MP_E.U12

U11. rozpoznaje stany bezpośredniego zagrożenia życia MP_E.U14

U12. planuje postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne MP_E.U16

U13. przeprowadza analizę ewentualnych działań niepożądanych poszczególnych leków oraz interakcji między nimi MP_E.U17

U14. proponuje indywidualizację obowiązujących wytycznych terapeutycznych oraz inne metody leczenia wobec nieskuteczności albo przeciwwskazań do terapii standardowej MP_E.U18

U15. kwalifikuje pacjenta do leczenia domowego i szpitalnego MP_E.U20

U16. definiuje stany, w których czas dalszego trwania życia, stan funkcjonalny lub preferencje chorego ograniczają postępowanie zgodne z określonymi dla danej choroby wytycznymi MP_E.U21

U17. potrafi zaproponować program rehabilitacji w najczęstszych chorobach MP_E.U23

U18. interpretuje badania laboratoryjne i identyfikuje przyczyny odchyleń MP_E.U24

U19. potrafi wykonać podstawowe procedury i zabiegi lekarskie, w tym: MP_E.U29

U20. badanie spirometryczne, leczenie tlenem, wentylację wspomaganą i zastępczą MP_E.U29.c

U21. potrafi planować konsultacje specjalistyczne MP_E.U32

U22. stosuje się do zasad aseptyki i antyseptyki MP_F.U3

U23. we własnych działaniach stara się unikać popełnienia błędu medycznego MP_G.U7

K_U08 posługuje się reakcją antygen - przeciwciało w aktualnych modyfikacjach i technikach dla diagnostyki chorób zakaźnych, alergicznych, autoimmunizacyjnych, chorób krwi i nowotworowych

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

osiada świadomość własnych ograniczeń i umiejętność stałego dokształcania się MP_K01

posiada umiejętność działania w warunkach niepewności, a czasem i stresu MP_K02

potrafi nawiązać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt z chorym MP_K03

kieruje się dobrem chorego, stawiając je na pierwszym miejscu MP_K04

stawia dobro pacjenta na pierwszy miejscu MP_K05

posiada nawyk i umiejętność stałego dokształcania się MP_K09


Metody dydaktyczne:

Wykłady:

• wykład informacyjny

• analiza przypadków

Ćwiczenia:

• ćwiczenia przedmiotowe

• dyskusja dydaktyczna


Metody dydaktyczne podające:

- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa

Skrócony opis:

Tematyka przedmiotu obejmuje naukę rozpoznawania i leczenia uczuleń oraz chorób związanych z zaburzeniem funkcjonowania układu obrony i odporności. Wiedza i umiejętności zdobyte w trakcie realizacji tego przedmiotu będą przydatne w zrozumieniu istoty wielu chorób z dziedzin: dermatologii, otolaryngologii, pulmonologii, okulistyki i chorób wewnętrznych. Zdobyta wiedza pozwoli na całościowe ujęcie problemów zdrowotnych chorego związanych z zaburzeniem funkcjonowania układu odpornościowego i efektywniejsze jego leczenie. Dla realizacji przedmiotu niezbędne jest dobre opanowanie diagnostyki chorób wewnętrznych oraz podstaw immunologii.

Pełny opis:

Poznanie podstaw immunologii, patofizjologii i patomorfologi pierwotnych i wtórnych niedoborów immunologicznych i innych wybranych chorób immunologicznych. Poznanie mechanizmów immunologicznych leżących u podstaw chorób alergicznych, genetyki chorób alergicznych, alergenów i wpływu czynników środowiskowych na rozwój i przebieg chorób alergicznych. Poznanie patofizjologii, patomorfologii i przebiegu chorób alergicznych.

Ćwiczenia poświęcone są: Doskonaleniu sztuki badania podmiotowego i przedmiotowego. Poznaniu zasad diagnostyki i leczenia niedoborów immunologicznych i innych wybranych chorób immunologicznych. Prowadzeniu dokumentacji medycznej. Opanowaniu umiejętności diagnostyki, rozpoznawania i leczenia pacjentów z chorobami alergicznymi. Poznaniu symptomatologii i różnicowania chorób alergicznych i niedoborów immunologicznych. Nabyciu umiejętności udzielania pierwszej pomocy pacjentom w stanach zagrożenia życia z powodu chorób alergicznych, a w szczególności w stanie astmatycznym i wstrząsie anafilaktycznym.

1. Student rozpoznaje, diagnozuje i leczy chorych na astmę oskrzelową, alergiczny nieżyt nosa i spojówek, alergię pokarmową, pokrzywkę i obrzęk naczynioruchowy, wyprysk atopowy i kontaktowy, alergię na jad owadów błonkoskrzydłych, wstrząs anafilaktyczny i niedobory odporności.

2. Student posługuje się dokumentacją medyczną i interpretuje wyniki badań diagnostycznych stosowanych w alergologii i immunologii.

3. Student bada podmiotowo i przedmiotowo pacjenta, interpretuje wyniki badań, planuje leczenie określa rokowanie u konkretnego pacjenta.

1. Badanie podmiotowe i przedmiotowe pacjenta z chorobą alergiczną

2. Badanie podmiotowe i przedmiotowe pacjenta z niedoborem odporności.

3. Dokumentacja medyczna i lekarska - jej rodzaje i zasady prawidłowego prowadzenia, sposoby i źródła pozyskiwania informacji

4. Diagnostyka chorób alergicznych i immunologicznych

5 Symptomatologia chorób alergicznych: astmy, POCHP, alergicznego nieżytu nosa i spojówek, pokrzywki i obrzęku naczynioruchowego, wyprysku atopowego i kontaktowego, alergii pokarmowej, uczuleń na leki i środki kontrastowe.

6. Zasady postępowania we wstrząsie anafilaktycznym.

Demonstracja przez asystenta poprawnego wykonania czynności medycznych. Nadzór nad czynnościami wykonywanymi samodzielnie przez studenta. Dyskusja i omawianie napotkanych problemów medycznych.

Seminaria

Wiedza: Student definiuje pojęcia i objaśnia patomechanizmy leżące u podstaw chorób alergicznych. Student opisuje objawy podmiotowe, przedmiotowe, patomechanizm i rokowanie dla astmy oskrzelowej, alergicznego nieżytu nosa i spojówek, alergii pokarmowej, pokrzywki i obrzęku naczynioruchowego, wyprysku atopowego i kontaktowego, alergii na jad owadów błonkoskrzydłych, wstrząsu anafilaktycznego i niedoborów odporności.

1. Podstawowe pojęcia w alergologii.

2. Źródła alergii

3. Podstawy immunologiczne chorób alergicznych, immunologia ogólna.

4. Alergia pokarmowa.

5. Alergiczny nieżyt nosa i spojówek

Astma oskrzelowa i czynniki środowiskowe w chorobach alergicznych

6. Wstrząs anafilaktyczny

7. Diagnostyka immunologiczna w chorobach alergicznych

8. Pierwotne i wtórne niedobory immunologiczne

9. Uczulenia na jad owadów błonkoskrzydłych.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Bartuzi Z, (red): Alergologia dla studentów i lekarzy. Wyd. naukowe UMK. 2013

Gajewski P, Szczeklik A, Choroby Wewnętrzne, Kraków 2018, wyd.9, rozdział Choroby Alergiczne, Astma oskrzelowa

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie końcowe z przedmiotów na podstawie obecności.

Egzamin końcowy z całego modułu: ,, Choroby wywołane zaburzeniami układu immunologicznego’’.

Egzamin końcowy stanowi sprawdzian teoretyczny oraz praktyczny (łącznie 0-65 punktów; ≥56%). Egzamin praktyczny stanowi 30,8 % wyniku końcowego.

Kryteria oceniania:

1. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia ze wszystkich przedmiotów wchodzących w skład modułu: „Choroby wywołane zaburzeniami układu immunologicznego”.

2. Egzamin praktyczny składa się z dwóch części dostosowanych do weryfikacji efektów kształcenia i polega na sprawdzeniu umiejetności:

A. Z zakresu badania podmiotowego, przedmiotowego pacjenta oraz interpretacji wyników badań i rozpoznania różnicowego w reumatologii

B. Z zakresu badania podmiotowego, przedmiotowego pacjenta oraz interpretacji wyników badań i rozpoznania różnicowego w alergologii i immunologii

Egzamin praktyczny odbywa się w:

A. Klinice Reumatologii i Układowych Chorób Tkanki Łącznej u asystenta wyznaczonego przez Kierownika Kliniki

B. Katedrze i Klinice Alergologii, Immunologii Klinicznej i Chorób Wewnętrznych u asystenta wyznaczonego przez Kierownika Kliniki

Każda z umiejętności sprawdzanych podczas egzaminu praktycznego jest oceniana osobno, wg skali punktów (badanie podmiotowe- 2,5 pkt, badanie przedmiotowe 2,5 pkt, interpretacja badań dodatkowych- 2,5 pkt, diagnostyka różnicowa- 2,5 pkt). Całkowita liczba punktów możliwa do uzyskania z egzaminu praktycznego wynosi 20 punktów. Suma uzyskanych punktów minimalna do zaliczenia każdej z dwóch części egzaminu praktycznego (A i B) wynosi po 6 punktów i doliczana jest do liczby punktów uzyskanych z egzaminu pisemnego.

Część teoretyczną stanowi egzamin testowy. Warunkiem dopuszczenia studenta do egzaminu pisemnego jest uzyskanie minimalnej liczby punktów z egzaminu praktycznego (z każdej części po minimum 6 punktów). W przypadku nie uzyskania minimalnej liczby punktów z egzaminu praktycznego dopuszcza się dwie poprawy egzaminu praktycznego obejmujące zakresem całość lub tylko część egzaminu, gdzie nie została uzyskana właściwa dla oceny pozytywnej liczba punktów. Poprawa jest identyczną metodą weryfikacji efektów kształcenia, jak w pierwszym terminie.

Egzamin testowy z poszczególnych części modułu odbywa się w semestrze zimowym lub letnim, dla całego roku, w terminie uzgodnionym ze Starostą roku.

Egzamin ma formę testu obejmującego treści programowe wszystkich przedmiotów wchodzących w skład modułu. Składa się z 45 pytań, każde z nich zawiera pięć możliwych odpowiedzi z 1 werstraktorem i 4 dystraktorami. Czas trwania egzaminu wynosi 50 min (Reumatologia- 22 minuty; Alergologia i Immunologia- 28 minut). Każde pytanie jest oceniane jako 1 pkt., nie ma punktów ujemnych za niewłaściwą odpowiedź. Za część teoretyczną można uzyskać maksymalnie 45 punktów, a warunkiem jej zaliczenia jest udzielenie minimum 56% prawidłowych odpowiedzi z poszczególnych jego części: Reumatologia min. 11 punktów; Alergologia i Immunologia- łącznie min. 14 punktów.

3. Udział procentowy pytań w teście egzaminacyjnym jest wprost proporcjonalny do liczby godzin przypadających na realizację poszczególnych przedmiotów wchodzących w skład modułu „Choroby wywołane zaburzeniami układu immunologicznego” i wynosi odpowiednio:

a) Reumatologia 30 godz. – 45 %, tj. 20 pytań

b) Alergologia 31 godz. – 46 %, tj. 21 pytań

c) Immunologia 6 godz. – 9 %, tj. 4 pytania

4. Kryteria uzyskania oceny pozytywnej z modułu:

Maksymalna liczba punktów do uzyskania- 65 punktów

Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej z egzaminu końcowego z modułu jest uzyskanie minimalnej liczby punktów z poszczególnych jego składowych:

• Egzamin praktyczny– reumatologia: 10 (max), 6 (min)

• Egzamin praktyczny– alergologia i immunologia: 10 (max), 6 (min)

• Egzamin teoretyczny (testowy)- reumatologia 20 (max), 11 (min)

• Egzamin teoretyczny (testowy)- alergologia i immunologia: 25 (max), 14 (min)

Kryterium otrzymania oceny pozytywnej z egzaminu teoretycznego (testowego) jest uzyskanie minimalnej liczby punktów ze wszystkich trzech części egzaminu pisemnego: Reumatologia min. 11 punktów; Alergologia i Immunologia- łącznie min. 14 punktów. W przypadku nie uzyskania minimalnej liczby punktów z egzaminu pisemnego dopuszcza się dodatkowy termin obejmujący zakresem tylko tą część egzaminu, gdzie nie została uzyskana właściwa dla oceny pozytywnej liczba punktów. Poprawa jest identyczną metodą weryfikacji efektów kształcenia jak w pierwszym terminie.

Oceny są wystawiane według liczby uzyskanych punktów łącznie z egzaminu praktycznego i pisemnego zgodnie z poniższą tabelą:

% uzyskanych punktów Liczba punktów Ocena

92-100: 60 – 65 bdb (5)

84-91: 55 – 59 db+ (4+)

76-83: 49 – 54 db (4)

68-75: 44 – 48 dst+ (3+)

56-67: 37 – 43 dst (3)

0-55: 0 –36 ndst (2)

Powyższe jednolite kryteria obowiązują na wszystkich zaliczeniach końcowych, w tym również poprawkowych

Egzamin jest podsumowującym sposobem weryfikacji efektów kształcenia i stanowi o końcowym zaliczeniu modułu. Nie uzyskanie minimalnej liczby punktów z jednej części skutkuje brakiem zaliczenia modułu.

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Seminarium, 11 godzin więcej informacji
Wykład, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Zbigniew Bartuzi
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)