1.7. Propedeutyka ginekologii i położnictwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-LekM3PMKGIN-NJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
|
Nazwa przedmiotu: | 1.7. Propedeutyka ginekologii i położnictwa |
Jednostka: | Katedra Położnictwa, Chorób Kobiecych i Ginekologii Onkologicznej |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://www.wl.cm.umk.pl/kpckigo/ |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student(ka) rozpoczynający/a kształcenie z przedmiotu ginekologia i położnictwo powinien/na posiadać wiedzę z zakresu anatomii i fizjologii narządu rodnego. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | - Ćwiczenia – 20 godzin, - Seminaria – 4 godzin; Praca własna studenta: - czytanie literatury – 20 godziny - przygotowanie do zaliczenia – 10 godzin Suma: 54 godziny (ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student: W1: posiada wiedzę związaną z kobiecymi funkcjami rozrodczymi, ich zaburzeniami oraz procedurami diagnostycznymi i leczniczymi, w szczególności w zakresie: 1) cykl menstruacyjny i jego zaburzenia, 2) ciąża, 3) fizjologiczny i patologiczny poród i połóg, 4) ginekologiczne stany zapalne i nowotwory, 5) przepisy dotyczące urodzeń, 6) menopauza, 7) podstawowe metody diagnostyczne i zabiegi ginekologiczne (F.W9) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student: U1: zapewnić pomoc podczas wspólnych zabiegów chirurgicznych, przygotować obszar operacyjny i podać znieczulenie miejscowe do miejsca operacji (F.U1) U2: monitorowanie pacjentów pooperacyjnych na podstawie ich parametrów życiowych (F.U12) U3: określić zalecenia, wskazania i przeciwwskazania związane ze stosowaniem antykoncepcji (F.U18) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student: K1: posiada umiejętność przyjęcia odpowiedzialności związanej z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym bezpieczeństwa własnego i cudzego (K.K02) K2: ma możliwość przestrzegania tajemnicy lekarskiej i innych praw pacjenta (K.K05) K3: posiadał umiejętność wdrażania zasad kolegium zawodowego i współpracy w zespole specjalistów, w tym przedstawicieli innych zawodów medycznych, również w środowisku wielokulturowym i wielonarodowym (K.K06) K4: posiada umiejętność rozpoznawania i rozpoznawania własnych ograniczeń oraz samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych (K.K07) |
Metody dydaktyczne: | Seminaria, Ćwiczenia praktyczne, Zajęcia w warunkach symulacji medycznej |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - symulacyjna (gier symulacyjnych) |
Metody dydaktyczne podające: | - opowiadanie |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Celem kursu Wprowadzenie do Położnictwa i Ginekologii jest przybliżenie studentom wiedzy praktycznej I teoretycznej dotyczącej podstaw dwóch przedmiotów: położnictwa i medycyny matczyno płodowej oraz ginekologii, onkologii ginekologicznej I mdycyny rozrodu. |
Pełny opis: |
Podczas Wprowadzenia do Ginekologii i Położnictwa studenci biorą udział w seminariach na temat: 1. Wywiad i badanie fizykalne w położnictwie i ginekologii. 2. Choroby przenoszone drogą płciową. 3. Profilaktyka w położnictwie i ginekologii. 4. Antykoncepcja. 5. Ciąża fizjologiczna. 6. Poród.
Podczas zajęć studenci mogą ćwiczyć obiektywne i subiektywne badanie ginekologiczne lub położnicze (ćwiczenia na fantomie i badanie pacjentki). Obserwacja przypadków klinicznych pozwala uczniom śledzić diagnozę i zarządzanie w podstawowych chorobach położniczych i ginekologicznych. |
Literatura: |
1. Położnictwo i Ginekologia pod redakcją prof. G. H. Bręborowicza tom 1 i 2 wyd. 2020. Dodatkowe: zalecenia i wytyczne: 2. Polskie Towarzystwo Ginekologiczne [www.ptgin.pl] |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceny: egzamin ustny |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.