Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

1.7. Propedeutyka ginekologii i położnictwa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1600-LekM3PMKGIN-NJ
Kod Erasmus / ISCED: 12.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0912) Medycyna Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: 1.7. Propedeutyka ginekologii i położnictwa
Jednostka: Katedra Położnictwa, Chorób Kobiecych i Ginekologii Onkologicznej
Grupy:
Strona przedmiotu: https://www.wl.cm.umk.pl/kpckigo/
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Student(ka) rozpoczynający/a kształcenie z przedmiotu ginekologia i położnictwo powinien/na posiadać wiedzę z zakresu anatomii i fizjologii narządu rodnego.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obligatoryjny

Całkowity nakład pracy studenta:

- Ćwiczenia – 20 godzin,

- Seminaria – 4 godzin;

 

Praca własna studenta:

- czytanie literatury – 20 godziny

- przygotowanie do zaliczenia – 10 godzin

 

Suma: 54 godziny (ECTS)

Efekty uczenia się - wiedza:

Student:

W1: posiada wiedzę związaną z kobiecymi funkcjami rozrodczymi, ich

zaburzeniami oraz procedurami diagnostycznymi i leczniczymi, w

szczególności w zakresie:

1) cykl menstruacyjny i jego zaburzenia,

2) ciąża,

3) fizjologiczny i patologiczny poród i połóg,

4) ginekologiczne stany zapalne i nowotwory,

5) przepisy dotyczące urodzeń,

6) menopauza,

7) podstawowe metody diagnostyczne i zabiegi ginekologiczne (F.W9)

Efekty uczenia się - umiejętności:

Student:

U1: zapewnić pomoc podczas wspólnych zabiegów chirurgicznych,

przygotować obszar operacyjny i podać znieczulenie miejscowe do

miejsca operacji (F.U1)

U2: monitorowanie pacjentów pooperacyjnych na podstawie ich

parametrów życiowych (F.U12)

U3: określić zalecenia, wskazania i przeciwwskazania związane ze

stosowaniem antykoncepcji (F.U18)

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Student:

K1: posiada umiejętność przyjęcia odpowiedzialności związanej z

decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym

bezpieczeństwa własnego i cudzego (K.K02)

K2: ma możliwość przestrzegania tajemnicy lekarskiej i innych praw

pacjenta (K.K05)

K3: posiadał umiejętność wdrażania zasad kolegium zawodowego i

współpracy w zespole specjalistów, w tym przedstawicieli innych

zawodów medycznych, również w środowisku wielokulturowym i

wielonarodowym (K.K06)

K4: posiada umiejętność rozpoznawania i rozpoznawania własnych

ograniczeń oraz samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych (K.K07)

Metody dydaktyczne:

Seminaria, Ćwiczenia praktyczne, Zajęcia w warunkach symulacji

medycznej

Metody dydaktyczne eksponujące:

- symulacyjna (gier symulacyjnych)

Metody dydaktyczne podające:

- opowiadanie
- pogadanka

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- obserwacji
- seminaryjna

Skrócony opis:

Celem kursu Wprowadzenie do Położnictwa i Ginekologii jest

przybliżenie studentom wiedzy praktycznej I teoretycznej dotyczącej

podstaw dwóch przedmiotów: położnictwa i medycyny matczyno

płodowej oraz ginekologii, onkologii ginekologicznej I mdycyny

rozrodu.

Pełny opis:

Podczas Wprowadzenia do Ginekologii i Położnictwa studenci biorą

udział w seminariach na temat:

1. Wywiad i badanie fizykalne w położnictwie i ginekologii.

2. Choroby przenoszone drogą płciową.

3. Profilaktyka w położnictwie i ginekologii.

4. Antykoncepcja.

5. Ciąża fizjologiczna.

6. Poród.

 

Podczas zajęć studenci mogą ćwiczyć obiektywne i subiektywne

badanie ginekologiczne lub położnicze (ćwiczenia na fantomie i badanie

pacjentki). Obserwacja przypadków klinicznych pozwala uczniom

śledzić diagnozę i zarządzanie w podstawowych chorobach

położniczych i ginekologicznych.

Literatura:

1. Położnictwo i Ginekologia pod redakcją prof. G. H. Bręborowicza

tom 1 i 2 wyd. 2020.

Dodatkowe: zalecenia i wytyczne:

2. Polskie Towarzystwo Ginekologiczne [www.ptgin.pl]

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceny:

egzamin ustny

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)